Számomra nem indult egyértelműen jól a hétvégi szegedi kamionos találkozó. Az autóm meghalt, a szerelő pénteken közölte, hogy bocs, de nem készült el vele, a vonatot pedig lekéstem.
Maradt a stoppolás, kiálltam az M5 kivezető
szakaszára. Nem is kellett sokat várni, egy MAN elvitt
Dunaharasztiig, ott a jól bevált szisztémával megint fogtam
magamnak egy Mercedes Actrost, egészen Kiskunfélegyházáig jutottam,
ahol már rutinosként,
rekordidőt felállítva 2 percet álltam, mielőtt egy Renault
Magnumra kapaszkodhattam fel. Innen már nem volt megállás egészen
Szegedig, a kamionparkolóig, ahol gyülekezett mindenki.
Négy órával viszontagságos utazásom megkezdése
után elértem célomat, ahol már rengetegen várakoztak, készülődve a
felvonulásra, és persze az elkövetkezendő hétvége eseményeire.
Mielőtt megérkeztem volna, a Magnum sofőrjével tanakodtunk, hogy
vajon Szeged melyik oldalán találom meg azt a bizonyos parkolót,
hát nem kellett sokáig kérdezősködni, hiszen
már több száz méterről lehetett hallani a hajókürtöket porig
alázó kamionkürtöket, dudákat. Minden egyes kamion, ami éppen
befutott a parkolóba, a kürtöt tövig nyomva jelezte a többieknek,
megérkezett. Persze a többiek sem maradtak adósok a válasszal, a
gyülekezőhely egy nagy tóhoz lehetett hasonlítani, ahol tavasszal
békák gyülekeznek és egymást túlharsogva adnak koncertet.
A találkozó egy rövid megemlékezéssel és
gyászszünettel kezdődött, ami az év elején, az ausztriai
vonatbalesetben elhunyt kamionosoknak és a nemrégiben brutálisan
meggyilkolt sofőr emlékének szólt. A rövid megnyitó után mindenki
egy szál virágot helyezett el a parkolóban felállított
"Összetartozás Emlékművénél". Miután mindenki lerótta tiszteletét
az emlékműnél, elkezdődött a
találkozó talán leglátványosabb programja, a kamionok
felvonulása.
Kedvenc autószerelőm megint csuklani kezdett,
hiszen autó nélkül képtelenség követni a konvojt, de természetesen
most sem estem kétségbe. Odamentem az egyik kamionmentőhöz, aki már
messziről mosolygott, a megkezdett mondatot pedig be sem kellett
fejeznem:
- Persze pattanj fel, de siess, mert a felvezető kocsi
mindjárt indul!
Nekem sem kellett több, máris a
konvoj elején álló autó tetejéről szemléltem a
végeláthatatlan kamionsort. De nem csak én váltottam ingyenjegyet a
sziksóstói járatra, most nem számított a forgalmi engedélyben a
szállítható személyek számánál álló érték, már csak épp a tükrökön
nem lógtak emberek. A rend éber őrei egy kis időre szemet hunytak
egy-két dolog fölött.
Pontban fél ötkor rendőri felvezetés mellett
útjára indult a konvoj, hogy Szegedet bejárva eljusson a sziksóstói
kempingbe. A kamionkonvoj nem teljes mértékben helytálló
megnevezés, hiszen a kamionok mellett motorosok, terepjárók, autók
is beálltak, és végig követték a menetet a városon keresztül. A
Budapest Parádé
ehhez képest lágy kerti parti, kamionos szólással "mindenki
megállás nélkül nyomta a dudát, mint a nőt". A konvoj útját
többszáz mosolygós bámészkodó övezte, akik boldogan integettek a
kamionos "bácsiknak".
Erre a fél órára megfordult a világ, és a
kisautók sem idegeskedtek, hogy egy kamion helyett egy egész konvoj
akadt az útjukba, és félre kellett állniuk. A srácok, akik ezeket a
nagy dögöket vezetik nap mint nap, most igazi örömautózást mutattak
be,
végre nem nekik kellett figyelni mindenki helyett. Szeged
belvárosában mindenki láthatta, hogyan lehet egy több tonnás
jószággal a háromsávos úton szlalomozni, de ezt már a rendőrök sem
bírták cérnával, és rövid időre megállították a menetet. Az
eredmény: a szlalomozást sikerült kétsávosra szűkíteni.
A legszebb festett kamion |
A több kilométeres felvonulás után a konvoj
megérkezett a kempingbe. A személyautókra méretezett üres parkoló
hamar megtelt szebbnél szebb teherjárgányokkal, az öreg Roburtól
kezdve a csőrős Scanián át a legújabb MAN TG-A-ig minden fajta
nyerges, fix platós előfordult, sőt még kamionmentők is voltak.
Miután
mindenki letámasztotta a vasat, körbejárta a kempinget. Volt
aki az ismerősöket kereste, mások egyszerűen csak kíváncsiak voltak
a kézzel festett és az optikai tuning minden formáját felvonultató
járművekre.
A legszebb festetlen kamion |
A büszke tulajdonosok mindenkit úgy fogadtak,
mintha már régről ismernék. Megmutatták a munkaeszközüket,
elmondták mi a gyári, mi a saját átalakítás, bármelyik kamionba be
lehetett ülni, sőt saját élményeiket is élvezettel mesélték el
bárkinek. Sötétedés után érdemes volt még egyszer körbejárni,
hiszen nem a közvilágítás miatt úszott fényárban a kemping, hanem a
teherautókon
felkapcsolt fényszórók és a ködlámpák szolgáltatták a
majdnem nappali világosságot.
A kempingezés egészen új formáját is bemutatták
a leleményesebb sofőrök, voltak akik a félpótot pakolták tele
ágyakkal, de láttam olyan megoldást is, amikor három fix platós
állt össze, sőt volt aki
hűtőtáska helyett hűtőautót hozott magával, hogy a sör
megfelelő hőmérsékletű legyen. Első este óriási buli volt, ami
hajnalig tartott. Mindenki megállás nélkül ropta a táncot mezítláb
a fűben, ha pedig a nyári fülledt estében melege volt valakinek,
megmártózhatott a sátor melletti hűs vizű medencében.
Szombat délelőtt a Sziki-ralival kezdődött a
program. Bárki benevezhetett, aki nem sajnálta a gépét. Sajnos a
verseny csúszással kezdődött, mivel a kijelölt útvonalon a parkoló
autók nem vették figyelembe, hogy ott nagyobbacska jószágok
szeretnék összemérni erejüket. A leleményes nézők a rendezők
segítségére siettek, és a rossz helyen parkoló autókat
kézzel odébb rakták. Azok a sofőrök, akik abban bíztak, hogy
délelőtt véget értek a megpróbáltatások, nagyot csalódtak. A pálya
felénél található ellenőrző pontnál kiderült, ki mennyire volt
legény előző éjjel: pluszpontokért időre minél több fekvőtámaszt
kellett lenyomni. Az átlag azt mutatta, hogy mindenki rendesen
kivette a részét az előző esti buliból.
A terep-ralit ügyességi verseny követte, a laza
homoktalajon igencsak kellett ezekkel a böszme jószágokkal
ügyeskedni a sofőröknek, hogy
ne adjanak munkát a kamionmentősöknek. Délután ügyességi
versenyek, kamionhúzás, sörivó-verseny, szkander, lángosevés. A
versenyek között pedig táncbemutatók, többek közt csodálatos
hastánc-bemutató volt. Este megint élőzenés buli, a countryt
stílszerűen két összetolt félpótkocsiról játszották a zenekarok. A
szombati nap folyamán a zsűri megválasztotta a legöregebb, a
legszebb festett és a legszebb festetlen kamionokat, a
tulajdonosokat pedig díjakkal jutalmazták.
A háromnapos találkozó befejezéseként vasárnap
a Felső-Tisza parton rendezték meg a hagyományos kamionos
gyorsulási versenyt. Az időjárás túlzottan is kegyes volt hozzánk,
rekkenő hőség volt, az aszfalton szinte elviselhetetlen. Az
egyedüli árnyékot a kamionok fülkéje nyújtotta. A versenyre a
kezdés előtt érkeztem, a megadott helyszínen síri csend volt. Már
kezdtem megijedni, amikor a jól ismert kürtök jelezték, hogy a
konvoj már a közelben jár. Pillanatok alatt megelevenedett a kihalt
útszakasz,
több tucat kamion, teherautó jelent meg és parkolt le az út
szélén, a négysávos utat kétsávosra szűkítve. A kamionokat követték
a lelkes rajongók, akik közül sokan csak a gyorsulási verseny
kedvéért jöttek el a Tisza partjára. A versenyt több ezren nézték
végig
A rendezők fergeteges gyorsasággal lezárták a "versenypályát" és felkészítették a közel 350 méteres útszakaszt a versenyre. Már csak a pilóták eligazítása maradt hátra a verseny kezdetéig, a versenybíró a rajtvonalhoz hívta a sofőröket és röviden elmondta a szabályokat: -Fiúk, minél hamarabb haza szeretnék menni, de nem szirénázva! Nem ragozom túl, úgyis tudjátok mi a dörgés, ne minden áron akarjatok </>győzni, inkább nyerjetek! -Mi már nyertünk, hiszen a buli jó volt, a sör hideg, a csajok pedig gyönyörűek - szólt közbe az egyik sofőr.
Majd kezdetét vette a több órás száguldozás, a
versenyzők párokban gyorsultak, mindenki kétszer ment végig a
pályán. Nem kis meglepetésre a versenyre egy hölgy is nevezett egy
Volvo nyergessel. A futamok között a sofőrök egymással viccelődtek,
érződött, hogy itt nem egymással, hanem inkább az idővel küzdenek.
Még
a 24 tonnás kamionmentő is beállt a sorba, pedig vezetője
nagyon jól tudta, hogy esélye sincs a négyszer könnyebb
nyergesekkel szemben. A rajtvonalnál az elviselhetetlen meleget
tetézte az indulásnál a kamionok kipufogójából kiáramló kipufogógáz
és a terhelés hiányában néha kipörgő gumi égett szaga. Jobban
jártak azok, akik a célvonalat választották, hiszen a célon
80-90-el átrobogó nagy testek nagyon jó huzatot csináltak, ahogy
tolták maguk előtt a levegőt.
Miután mindenki végigment, az eredményeket
gyorsan összesítették. Persze több kategóriát is felállítottak,
hogy nagyobb eséllyel induljanak a versenyzők. A nyergeseket a
lóerők szerint osztották fel, és külön kategóriába sorolták a
3,5-7,5 tonnás fix platósokat. Miután a nyertesek díjait és az
egyetlen női sofőr különdíját átadták, a rendezők a kamionos
himnusszal búcsúztak el minden résztvevőtől.
A verseny alatt az én problémám is megoldódott,
hiszen Muszóék felajánlották, hogy Szolnokig elvisznek, ott pedig
CB-n kérnek az egyik kollégától segítséget, aki felvisz Pestig.
Erre nem volt szükség, hiszen Rigó Jancsi, aki hallotta mindezt,
rögtön közbeszólt, hogy Ő Pestig megy, és szívesen elvisz. Útközben
persze kitárgyaltunk mindent: a hétvégét, a szakmát, a lányokat.
Jövőre már
előre bekarikáztam a július közepére eső hétvégét, hiszen
megint Szeged, megint kamionos találkozó! Addig is mindenkinek, aki
az utakat járja: széles utat gumifákkal!
|