Lakóautózni drága, kényelmetlen, lassú, és a végén nagy valószínűséggel úgyis kempingben kell majd aludni, de elég könnyen rá lehet kattanni.
Egy hétfői szerkesztőségi értekezleten felvetődött, hogy itt a nyár, itt az idő: írjunk egy általános kis ismertetőt arról, mit tegyen az egyszeri olvasó, ha hirtelen elkezdi jó ötletnek vélni a világ meghódítását egy kerekes otthonnal. Aztán elmúlt a nyár, eltelt az idő, és senki sem kezdett a munkának, bár értekezletről értekezletre felvetődött a kérdés: ki írja meg? Úgy látszik, az én akaratom a leggyengébb a stábból, egyszer csak nem bírtam tovább a nyomást, megtörtem, és azt mondtam, jó, elvállalom. Vesztemre. Mert most már megfertőződtem, nekem is kell!
Annyit értek a lakókocsikhoz, hogy egyszer egy hétig egy ilyenben aludtunk a horvát tengerparton. Az nem nagyon mozgott, tán kerék sem volt alatta. Lakóautóval már mentem egyszer pár kilométert, van egy a családban, de azzal sem nyaraltam soha. Így hát nálam okosabb emberektől kértem, mondják meg a frankót.
Fejem tágítását a motoros csigaházakkal kezdtem, részint mert egy motoros jármű mindig izgalmasabb, mint egy vontatmány, részint mert ebből a világból ismertünk valakit. Egy lelkes fiatalembert, akit Winklerék a vonatkozó tévéműsorban rendkívül találóan Lakóautós Norbiként aposztrofáltak. Varga Norbert a lakóautó-értékesítéssel és -bérbeadással foglalkozó X-Car Kft. üzletvezetője, maga is aktív lakóautista.
- Mikor jelent meg Magyarországon is ez a műfaj?
- Úgy öt éve hallat magáról ez a dolog nálunk, nem régebb
óta. Öt nagyobb kereskedő uralja a piacot, ez öt-hat márkát jelent.
- Hány lakóautó kel el egy évben itthon?
- 40-50 darab, átlagosan 11,5-12 millió forintos áron.
Mennyibe kerül a legolcsóbb lakóautó?
- Mi a McLouis márkát forgalmazzuk, ez az egyik legolcsóbb típus,
olasz felépítmény Fiat alapon; olyan 8,5-9 millió forint körül kezdődik
az árlista.
- Ennyi pénzért mit lehet kapni?
- Kétliteres JTD motor, száz lóerő körüli teljesítménnyel,
ötszemélyes felépítménnyel. Érdekes, hogy az ár nem mindig függ össze a
férőhelyek számával, vannak jóval drágább, két személyre kialakított
autók is.
- És a másik véglet?
- A csillagos ég, buszméretben, hátul garázzsal egy
kisautónak, fürdőkáddal; persze ezek már komoly nagy autók, C, E
kategóriás jogsi is kell hozzá.
- Milyen az a kocsi, amit már akár magadnak is megvennél?
- Semmiképp sem alkóvos
(a vezetőfülke fölé nyúló galériás autót hívják így, alternatívája a
félintegrált vagy integrált lakóautó - a szerző). Itt ez a Roller,
egy fix franciaágyas, ami nekünk - még nincs gyerekünk - tökéletes,
tágasabb, szellősebb, mint egy ugyanekkora, de több alvóhellyel
ellátott autó. Jó az alacsony lépcső is, ha az ember a kempingben egy
nap huszonötször lép ki-be, megérzi azt a nagy lépcsőt. Csak 2,8-as
JTD-vel venném, szeretek menni, ezzel meg lehet is. Hátra kiforognak az
első ülések, ez is nagyon praktikus. Jó a térkihasználása. Szeretem a
kényelmet, kéne hozzá előtető, biciklitartó, mikró, extra víztartály,
mindenféle tartozék.
Norbi álma
Hamarosan érkezik a szalonba egy új bemutatómodell a Mobilvettától. A prospektusban, amelyben Norbi mutatta a gépet, volt egy másik, amire percekig csorgattuk a nyálunkat mindketten. Tessenek gyönyörködni és álmodozni egy kicsit: itt a photo gallery menüből a Nazca H11 linkjére kéretik kattintani!!
És a minőség sem mindegy. Az anyagválasztás, a kárpitok minősége egy dolog, de Norbi mutatta: a Rollerben a szekrényajtók stabilan felfeküdtek a helyükre, a McLouisban pár tized milliméteres rés maradt mögöttük. És amikor száz kilométereken át zörög a bódéban hét-nyolc szekrényajtó, nagyon idegesítő tud lenni. Az igazi precizitást persze nem az olasz, hanem egyértelműen a német gépeken figyelhetjük meg, de, mondjuk, egy Mercedesre épült Hymer jóval drágább az azonos kategóriájú olasznál.
Még egy fontos szempont: a mosdót szinte mindig az ajtóval ellentétes oldalra építik. A tulaj gyakran eszik az elősátorban, ami az ajtó fölé nyílik, és ha valaki ilyenkor elmegy vécére...
- Egy két-háromgyerekes családnak milyen típust ajánlanál?
- Bérbe is adunk autókat; úgy tűnik, az ügyfelek leginkább a
hatszemélyes változatokat igénylik, akár már két felnőtt, két gyerek
felállásban is. Jó, ha van két fix franciaágy, este nem kell lebontani
az asztalt, pakolni, építeni.
A bérleti tarifa több tényezőtől függ. A futásteljesítményt általában nem limitálják a cégek. Ha körbe akarjuk gurulni a bolygót, ám tegyük. Egy átlagos ötszemélyes autó bérleti díja legalább 14 napra bruttó napi tizenöt, de inkább húszezer forint körül kezdődik, ha rövidebb időre vesszük ki a kocsit, további 15-20% felárral számolhatunk. Főszezonban (nyáron) a díj még 25-30%-kal drágább. Ehhez jön az egyszeri takarítás díja (5000), a gázpalack töltési díja (4000 forint egy 11 kilós) és a kaució, ez Norbiéknál 200 ezer forint, ennyi a casco önrésze.
Üzemanyagra száz kilométerenként bátran számolhatjuk tíz-tizenegy liter gázolaj árát, de ha tartós, gyors autópálya is van az itineren, 130-nál a 13-15 liter is simán elérhető. Aki nem akar az utcákon, kamionparkolókban éjszakázni, Nyugat-Európában 35-40 eurós napi kempingtarifával kalkulálhat. Nézzük csak: két hét napi 500 kilométerrel számolva hét kempingéjszakával júliusban egy négyfős családnak kábé 700 ezer forint. Lakóautózni tehát nem olcsó, még bérelt járművel sem.
- Loptak már el az ügyfeleitektől autót?
- Nem, ilyen hála istennek még nem volt. Feltörni viszont néha
feltörik őket, főleg Olaszországban, Franciaországban. Megvan már a
taktikájuk: az ember alszik, közben befújják az altatógázt a kabinba,
aztán szépen kipakolják a kocsit.
- Van erre orvosság?
- Riasztókat szereltünk az autókba, de ugyanúgy, mint a személyautó-tolvajok, a bűnözők egy lépéssel mindig előrébb járnak. Szerelünk fel zárakat, reteszeket, de ha idejük van, türelmük van, úgyis bejutnak. A megoldás a kemping. Nyugaton a lakóautózásnak már nagy kultusza van, ott évtizedek óta megy, ami nálunk most kezd beindulni. Törvény nincs rá, de gyakorlatilag kötelezik a lakóautósokat, hogy igenis, menjenek be a kempingbe. Egyrészt, mert minden második sarkon van egy kemping, másrészt, hogy nézne ki, ha mindenki megállna az út szélén? A kempingben 35-40 euróért kap tisztavíz-vételi lehetőséget, villanyt, őrzést éjszakára. Különben én személy szerint jobban szeretek menni, megállni városokban nézelődni, nem vagyok kempinges típus.