- Mik az alapdolgok? Milyen extrákat szoktak kérni a vásárlók ezek
mellé, általában mennyibe kerülnek az extrák?
- Mára gyakorlatilag minden lakóautóban van konyha,
hőlégbefúvásos gázfűtés, meleg víz, zuhanyzó, vegyi WC. Van hűtő, ami
12 voltról, 220-ról és gázról is működik. Az alapvíztartály általában
130 literes, ehhez van egy ugyanekkora szennyvíztartály. Szoktak kérni
extra víztartályt, általában 60 literest építünk be. Gyakran kérnek
sütőt, 12 voltos mikrót, egy ilyen száznegyvenezer forint. Népszerű a
kihúzható előtető, 130 ezer körüli összegért. Egy háromszemélyes
biciklitartó 45 ezertől indul, a 150 kilós motorhoz elegendő motortartó
150 ezer forint körül van. Szinte mindenki kér plusz klímát, mert a
gyári csak az elöl ülők hűtésére elegendő. A tetőklíma a hatékonyabb, a
fülkébe, a pad alá épített klíma nem tud olyan jó hűvöset csinálni.
Ezek 220 voltosak, ha menet közben is akarják használni, kell hozzájuk
inverter, plusz akkumulátor vagy nagyobb generátor. Vesznek persze
LCD-tévét, hifit is.
- A fűtés milyen?
- Jó, a szigetelés is jó: mínusz huszonöt fokban belül még
alsónadrágos idő van.
És a vételár, az extrák még nem is minden. Egyrészt ott az amortizáció. Norbi szerint az értékcsökkenés hasonló a személyautókéhoz, a 13 milliós lakóautó egy év után már tán 11-et sem ér. A lakóautók általában személyautónak, a nagyobbak, 3,5 tonna felettiek teherautónak minősülnek, tehát ugyanúgy fizetni kell rájuk mindent (súlyadót, biztosítást, pályamatricát), mint a nem lakóautókra. Lehet trükközni, kivonni őket a forgalomból szezonon kívül, ez mégsem gyakori.
Egyrészt aki kifizet tizen-huszonvalahány milliót a hobbijára, nem fog sopánkodni még pár tízezren. Másrészt aki kifizet heti egy lakóautó árát, általában egy évben nem két hétre megy el nyaralni, hanem akár havonta felkeredik egy-egy túrára. Éppen ezért nem sokan hoznak be magánúton, a magyar listaáraknál pár százezerrel olcsóbban sem lakóautót. Az átírási, regisztrálási hercehurca általában nem hiányzik azoknak, akik megengedhetnek maguknak egy ilyen jószágot.
A kevésbé tehetősek sportja inkább a lakókocsi. Vargáné asszony '91 óta foglalkozik lakókocsik adás-vételével. Volt pedagógus, így hát nemcsak a lakókocsikhoz, az emberekhez is van érzéke. Ahogy ő mondja, még a kommunista időkben, endékás Basteiekkel kezdte a guruló otthonra alapuló életformát (az Üvegtigris is az ő kereskedéséből származik!), most is büszkén mutatta az udvarban álló, 350 ezer forintért kínált huszonéves műemléket. Annyira lelkesen beszélt munkájáról, hobbijáról, hogy talán csak centik választottak el, hogy nem béreltem ki ott azonnal egy lakókocsit két hétre, hogy itt hagyjak mindent és lehúzzak a tengerre, lesz, ami lesz.
- Évente hány lakókocsi kel el Magyarországon?
- Nem sok, Eifellandból 80 darab, ezenkívül még a Dethleffs,
az Adria és Debrecenben a Hobby van a magyar piacon. Összesen biztos
nem megy el 300-nál több egy évben.
- Ez nem valami hatalmas piac.
- Nem, Hollandiában például minden második családnak van
lakókocsija, ott általában a fiatal pár vesz egy kis kocsit, jönnek a
gyerekek, vesznek egy nagyobbat, majd miután elmennek nyugdíjba,
visszatérnek a kicsihez, egy életben több kocsijuk is van, ott ez
életforma. Nálunk nincs nagy hagyománya. Mi főként az Eifelland
lakókocsikat áruljuk, ez egy német cég, a Knaus magyar leányvállalata,
Nagyorosziban vannak. Ugyanaz, mint a Knaus, német alkatrészekből
készül, csak olcsóbb, a kétszemélyes 2,5 millió forinttól indul, 3,25
milliónál, ötszemélyeseknél áll meg az árlista. A piac általában a
közepéről vásárol.
- Nagy az értékvesztés?
- Egyáltalán nem. Öt éven belül például egy kétmillióért vett
lakókocsi - persze akkori áron, az infláció mellett - újra eladható
két-, de legalább másfél millióért.
- A felszereltség milyen egy átlagos lakókocsiban?
- Mindegyikben van konyha, WC, zuhanyzófülke, 45 literes
víztartály, légbefúvásos fűtés, mínusz húsz foknál húsz perc alatt
huszonöt fokot csinál. Ehhez jönnek a plusz tartozékok.
Az extralista szerint az Eifellandokhoz 375 ezer forint egy tetőklíma, 275 ezer a gázos melegvíz-rendszer, 210-270 ezer egy elősátor. Négymillióért már fullos kapható a márkából. Az objektivitás kedvéért megnéztem az Adria árlistáját (a Dethleffs és a Hobby weboldalukon nem közöl árat): nagyjából hasonló a helyzet náluk.
- Nagyobbat, ikertengelyest nem keresnek?
- Néha cirkuszosok, filmesek keresik, civilek nemigen. Megvan az
a hátulütője, hogy Magyarországon a kéttengelyesre külön
autópályamatricát kell váltani, nagyobb a súlyadója, és elég nehéz vele
parkolni. Egy ilyen ikertengelyes kocsi több mint tíz méter hosszú.
Tehát inkább azok veszik, akik aztán benne laknak. Az öreg Eötvös,
később a fia, sok cirkuszos megfordult itt, de mostanában inkább
használtat vesznek, mert egy új 5-7 millió forint. Általában a
Tabbertet szeretik, az olyan a lakókocsiknál, mint autóknál a Mercedes,
de ők igénylik a minőséget, mert hát nekik ez életforma, ebben élnek.
Amerikában van sok ilyen nagy lakóautó, egész letelepített, parkosított
városkák épülnek belőlük. Annak idején Madonnának, Banderasnak kerestek
húszméteres, minden jóval felszerelt lakókocsit, de nemhogy
Magyarországon, egész Európában nem találtak ilyet. Végül Amerikából
hozták át, hajóval.
- A lakóautók térhódítása nem szorítja ki a lakókocsikat?
- Nem, egymás mellett futnak. A lakóautók bérleti díja - biztos
megkérdezte már máshol - sokkal magasabb, a középréteg inkább
lakókocsizik, lakóautóval inkább a felsőbb réteg üdül. Ha valaki egy
turnét akar, inkább lakóautóval megy, praktikusabb, de nem olcsó
mulatság. Valahogy úgy kezdődik, hogy a fiatal házasok inkább
lakókocsival kezdik, mert nincs is pénzük lakóautóra, a lakókocsit
kibérlik, megszeretik, utána megvesznek egy lakókocsit. Ha nagyon jól
fut a szekér, akkor a lakókocsit öt-tíz-tizenöt év után lecserélik
lakóautóra, a legvégén megint visszatérnek a lakókocsira, újra anyagi
okokból. Itt 10-14 ezer forint egy évre a súlyadó, a biztosítás kétezer
forint egy évre. Nincs motor, nincs különösebb karbantartás. A műszaki
vizsga az új lakókocsira négy évig jó, utána kétévente kell elvinni
vizsgázni.
Belül ugyanolyanok, mint a lakóautók: két fix ágy, éjszakára az asztalból lehet másik ágyat varázsolni. Műanyagklotyó, papírvékony fabútor, szemnek, kéznek kellemes minőségű kárpitok. Minden ajtó, ablak, szekrényajtó biztosított a véletlen kicsapódás ellen. Nagy különbség: itt ugye nincsenek biztonsági övek, lakókocsiban menet közben tilos utazni. Állítólag nem is jó, billeg, dülöngél, ijesztő élmény. Lakókocsiknál úgy ötévente van modellváltás közben némi fészlift azért belefér.Néha szürke a lökhárító, néha fehér, néha kerek a lámpa, néha szögletes, néha sötétebbek az ablakok, néha világosabbak. Érdekes az alumíniumburkolat felületének megmunkálása. Hogy ne hajoljon, feszüljön a hőtágulástól, a modern lakókocsi oldala nem sima, hanem kis ötszög alakú dudorok vannak rajta, ezek képesek felvenni a dilatációt.
- Mennyiért bérelhet lakókocsit egy négyfős család?
- Teljesen változó, itt minálunk hat és nyolcezer forint körül
van naponta, ötvenezer a kaució. Kétévestől tízévesig van kocsink, de
jó állapotúak, rendszeresen karbantartjuk, takarítjuk őket.
- Biztosítás van rajtuk?
- Csak kötelező, casco nincs. Az a tapasztalatom, hogy az
ügyfelek vigyáznak a kölcsönholmira, még sosem volt problémánk.
- Ön mivel jár, lakókocsival vagy lakóautóval?
- Volt lakóautónk is, de visszatértünk a lakókocsihoz. Elmegyünk
egy kempingbe, otthagyjuk, és olyan száz kilométeres körzetben
körbenézünk. A lakóautónál van kismotor, nagymotor, bicikli, állandóan
föl kell cuccolni, visszatérni, elfoglalták a helyet; ezt jobban
szeretjük. A hátránya, hogy húzni kell, de nem sokkal lassabb, mint a
lakóautó.
(Persze, lehet ezt is 120-szal cibálni, csak nem szabad. A B
kategóriás lakóautó a sztrádán legálisan téphet 130-cal, a lakókocsira
- országtól függően - 80-90 a maximum.) Meg lehet állni akár az út
mellett is vele, mint egy lakóautóval, egy éjszakáért ugyanúgy nem
szólnak.
Nem csoda, hogy terjed a ragály. A lakóautó, lakókocsi oda tud állni a tengerpartra. Ahogy Vargáné mondta: a szálloda sosem olyan, mint a prospektusban, a lakókocsival meg reggel felkelek, felteszem a kávét, kimegyek úszni egyet, visszajövök, és már otthon is vagyok, a kávé illata fogad. Lakókocsi-lakóautó, egyre megy, a lényeg, hogy kell ez a modern szabadságérzet, elvégre már ezeregyszáztíz éve hagytuk abba a vándorlást. Itt az ideje, hogy újra elkezdjük.