Dizájnt a földekre
Lamborghini traktorok Magyarországon
1999 óta árulnak Magyarországon Lamborghini traktort, eddig körülbelül 300-at adtak el, ez 5% körüli piaci részesedés. A lánctalpas CF-ből csak pár darabot vettek a Tokaj környéki, különösen meredek szőlőkhöz. A lánctalp kettős előnye, hogy nem tömöríti össze annyira a talajt, de a fő, hogy olyan helyekre is felkapaszkodik, ahová a traktor nem jut el. Ezek 6-7 millió forintba kerülnek.
A Crono szintén a szőlészeteket célozza meg, főleg a keskeny nyomtávú (145 cm) változat. 5-6 millió forint körül van, hiszen ez már rendes, traktorforma traktor: 55-70 lóerős, és a Lamborghini traktorok ára nagyjából annyi millió, ahányszor tíz lóerő a teljesítményük. Mellesleg hülyeség egy traktor teljesítményét lóerőben megadni. Mindez magyar hagyomány, más, racionálisabb országokban inkább a nyomatékot nézik, aminek egy erőgép esetén értelme is van, nálunk a vontatmányok és különböző segédberendezések teljesítményigényét is lóban számolják.
A Lamborghini traktorok másik sajátossága, hogy a hengerek egyliteresek, tehát ahány henger, annyiszor ezer köbcenti. Ez az önállóság idejében olcsó alkatrészellátást eredményezett, hiszen egyféle dugattyúgyűrű, meg sok egyéb kellett hozzájuk. A konszernstratégia bejövetele óta azonban a nagyobb Lambók (R6-tól fölfelé) új Deutz-Fahr motorokat kapják, amik 1191 köbcentis égésterű hengerekből állnak.
Néhány Lambó adatai
R1 50 DT: 4 henger, 1758 ccm, 50 LE@3000, 2000 Nm, 1,3 tonnaF Plus 100: 4 henger turbo, 4000 köbcenti, teljesítmény 95 LE@2350 nyomaték 351 Nm@1400
R4 110 DT: 4 henger turbó intercooler, 4000 ccm, 114 LE@2300, 395 Nm@1400
R5 115 DT: 6 henger turbo, 6000 köbcenti, 122 LE@2500, 445 Nm@1400, 5,43 tonna
R7 175S: hat henger turbó intercooler 7146 köbcenti teljesítmény 185 LE@2350 nyomaték 735 Nm@1400 saját tömeg 8,4 tonna
R8 265: hat henger turbo intercooler, 7146 ccm, 227 LE@2350, 1010 Nm@1350, 8,41 tonna
Hidraulikagömb???
Amit eddig hidraulikagömbként ismertem, azt itt légüstnek hívják. Már csak azt kéne kideríteni, ez nagykőrösi tájszólás, traktoros szleng, vagy ez a neve hivatalosan, csak mi nem tudtunk róla. De teljes mellszélességgel támogatom a légüstöt!
A Lamborghini a traktorok között közel sem olyan exkluzív, mint az autórészleg, inkább a felső-középbe tartozik. Demonstráló traktorosok tavaly azt mondták, a traktorok BMW-je a Fendt, de a Vertikumnál inkább a John Deere-t tartják a csúcsnak. Árban ez nagyjából annyit jelent, hogy hasonló teljesítménynél egy John Deere 32, egy Lamborghini 28 millió forint.
A John Deere "nem egy dizájntraktor", de műszakilag nagyszerű. Ami luxus egy traktorban lehet, a pollenszűrős klímától a négyhangszórós rádión át a permetezőszereket be nem engedő aktívszenes szűrőig a nyugati gyártók belerakják. A Lamborghinik viszont a Giugiaro stúdiónál rendelik a formatervet, és inkább a formájukkal emelkednek ki a mezőnyből.
Szintén Lambótraktor-tulajdonság a viszonylag kis tömeg. A 7,5 tonnás Lambo kategóriatársa a John Deere-tól inkább 9 tonna felé tendál. A könnyű traktor előnye, hogy kevesebbet fogyaszt, hátránya, hogy laza talajon kevésbé tapad. A 8,4 tonnás R7-tel csapattam egy kört, de mint (szinte) tapasztalt traktorost nem lepett meg, mennyire kényelmes és fullextrás egy mai, felső-középkategóriás munkagép. A dizájn viszont még így is meglepett, úgyhogy búcsúzóul maradnék e heti közhelyünknél: a Lamborghini az Lamborghini.
Karácsonyfa balról jobbra
Index visszajelzők, külön a vontatmánynak, a fogaskerekek a váltóolajozás, ékszíjszakadás-jelző, váltóolajozás-jelző, a sárga afféle check engine-hibajelző, a nyilas a légszűrő-eltömődöttség-jelző, váltó- és motorolaj-nyomás. Sárga csoport jobbra: összkerékhajtás, első-hátsó diffizár, izzítás, és memória gomb. Kétféle kedvenc fordulatszámot lehet memorizálni, ki hogyan szeret szántani.