Az első magyar autógyárak

2000.11.03. 10:18

Már a XIX. században voltak próbálkozások az omnibusz motoros közlekedési eszközökkel való felváltására. 1897-ben Székesfehérvár városának csöndjét verte fel néhány hónapig egy Daimler motorjának durrogása. Az 1900-as évek elején egyre gyakrabban jelennek meg híradások egyes városok között meginduló "automobil-közlekedésről".

 
   
    Csonka János  által tervezett postaautomobil személyszállításra alkalmas felépítménnyel, amelyet Glattfelder Jakab kocsigyára készített.

Az első magyar autókiállítás nyitotta meg a magyar motorizáció fejlődését. A rákövetkező évtizedben számosan kísérleteztek autógyártással, sőt, motorkerékpárok készítésével is. Mire 1905 tavaszán a második Budapesti Nemzetközi Autókiállítás megnyitotta kapuit, az automobil lassan beszivárgott a köztudatba. Még mindig nem jelentett sokkal többet úri passziónál, ám közhasznú jelentősége, ha lassan is, de növekedésnek indult.

Már a XIX. században voltak próbálkozások az omnibusz motoros közlekedési eszközökkel való felváltására. 1897-ben Székesfehérvár városának csöndjét verte fel néhány hónapig egy Daimler motorjának durrogása. Az 1900-as évek elején egyre gyakrabban jelennek meg híradások egyes városok között meginduló "automobil-közlekedésről". E hírekkel azonban óvatosan kell bánni, hiszen az egykorú sajtóban éveken keresztül nemcsak a közúti közlekedésben használt gépjárművek megjelölésére használták az automobil kifejezést, hanem a kötöttpályás, azaz vasúti közlekedés benzinmotorral hajtott kocsijaira is.

 
   
  Dedics Ferenc elsô levélpapírja rajta saját készĄtésű motorkerékpárjával...

Ez utóbbira végül sikerült megkülönböztető jelzést találni, így 1905-tôl már a motorkocsi megnevezéssel illették az önjáró vasúti kocsikat. Debrecen és Nagyvárad között az egyik legelső magyar automobilkereskedő, Bárdi József létesített közvetlen járatot, mások Szatmár és Mátészalka, illetve Beregszász és Munkács között kísérleteztek. Ezek voltak a legközismertebb próbálkozások.

A csecsemőkorú magyar autóipart e kezdeményezések még hidegen hagyták. A Magyar Posta 1902-ben vásárolt néhány négykerekű automobilt, köztük Szám Géza legújabb alkotását. Valószínű, hogy a kísérletező kedvű mechanikus ismét francia mankót vett igénybe postaautója elkészítéséhez. Az újabb próba oda vezetett, hogy 1904-ben a Posta ismét versenytárgyalást hirdetett négykerekű postajárművek beszerzésére. A győztes Csonka János konstrukciója lett.

 
   
   

A Posta először 8, majd 40 gépkocsit rendelt meg, amelyekkel "a levélzárlatok közvetítésén kívül, egyrészt a székesfővárosba érkező express postai csomag-küldemények lesznek kézbesítve ... másrészt pénzes zárlatok sűrű közvetítésére fog használtatni s így a pénzesanyag kapkodás nélkül, nagyobb biztonsággal, de egy úttal a megkívánt gyorsasággal lesz a mozgópóstákhoz közvetíthető". Ezeket a járműveket a Röck István Gépgyár, és a győri Magyar Waggon- és Gépgyár Rt. készítette el. Győrött már 1903-ban készült az osztrák hadsereg megrendelésére egy négykerékhajtású és -kormányzású teherautó, sőt szintén osztrák kérésre több alvázat is összeszereltek.

 
   
  Dedics Ferenc kísérleti automobilja...

E két gyártó mellett egy malomipari berendezések készítésével foglalkozó cég is színre lépett, amely ekkor még jóval kevesebb figyelmet kapott. 1904 végén több lap is megírta, hogy a Podvinecz és Heisler malomipari gépgyár megvásárolta az aacheni Cudell gyár berendezéseit, és hamarosan megkezdi az automobilok gyártását. Évekkel később a cég úgy hirdette magát, hogy "Magyarország legrégibb autógyára, 1898-ban", egy 1930-ban megjelent autós évkönyv szerint már 1900-ban szereltek össze automobilokat. Első szélesebb nyilvánosságot kapott hadműveletükre azonban csak 1905 folyamán került sor.

 
   
    ... és kortársa Bory József díjnyertes kiskocsija.

A fővárosi próbálkozásokon kívül vidéken is éltek kísérletező kedvű mesteremberek. Szárits János Délvidéken, Szabadkán élt és alkotott. Imádta a kerékpárversenyzést, majd amikor megjelentek az első motorkerékpárok az Osztrák-Magyar Monarchia területén, ő is vásárolt magának egyet. Az 1900-as évek elején összeeszkábált pár motorkerékpárt, és egy roppant primitív formájú autócskát, de fizetőképes kereslet híján visszatért a versenyzéshez. Bory József, aki egy rövid ideig "Első Magyar Automobil Gyár" néven hirdette magát, Székesfehérváron próbálta megteremteni a hazai autógyártás alapjait.

Miután kitanulta a géplakatos, és mechanikus mesterséget, 1901-ben átvette édesapja gépműhelyét, amelyet "több szerszámgéppel felszerelve, motorikus erőre rendeztünk be. Az egyéb gépmunkákon kívül új kerékpárokat kezdtünk készíteni. Tavaly óta motoros kerékpárokat is készítünk" - írja 1904-ben kelt ösztöndíjkérelmében. Az utazási ösztöndíjat megkapván Németországba ment, ahol a galvánplasztika és a cseppfolyós levegő ipari felhasználhatóságán túl az automobiltechnikát is tanulmányozta.

 
   
  Bory József levélpapírja a merész megjelöléssel: "Elsô magyar automobilgyár".

A Berliner Motorwagen Fabrik Gmbh. cégnél állt alkalmazásban, mint szerelő. Itt alkotta meg, és szabadalmaztatta fogaskerék nélküli váltóművét. Amikor 1906-ban hazatért, egy Fái nevű ember finanszírozásával automobilgyárrá alakította a székesfehérvári műhelyt. A "Bory és Fái Első Magyar Automobilgyár Székesfehérvár" még állami segélyt is kapott, ezen kívül 1907-ben, a III. Budapesti Nemzetközi Autókiállításon a Bory féle kisautó díjban is részesült. E háttér birtokában vágtak bele egy kisebb széria elkészítésébe, azonban amilyen szép volt az elmélet, oly csúfosan sikerült a gyakorlat. 1911-re Bory feladta gépjárművekkel kapcsolatos álmait, és Budapestre költözött. A műhelyt testvére, Pál vezette tovább.

A sajtó megnövekedett szerepéről, és a hazai gépjármű-kereskedelem első képviselőiről olvashatnak a következő részben.

Az oldalról ajánljuk

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

6 órája
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53