A '20-as évek közepén a magyar automobilizmus rövidéletű virágkorát élte. Természetesen Budapest volt a központ, fôleg a Belváros. Nem meglepô, hogy egymás után nyíltak az autókereskedések, amelyek azután néhány éven belül csődbe is mentek.
A magyar autós újságírás pedig már a századelőn is rettenetes szóvirágokat termett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A MÁG szalon a Türr István utca - Váci utca sarkon. Ma a Budapest Bank fiókja található a helyén. |
Egy 1927-es leírás ad szemléletes képet az
akkori helyszínekről:
"A budapesti társaságokban - az elsô tavaszi napsugár hatása
alatt - az utóbbi idôben egyébként is kedvelt téma felett feltûnôen
élénk eszmecsere indult meg. Az autó- és motorsport híveinek tábora
- hála Istennek - napról-napra növekszik és az autó- és motorsport
kérdéseiben jólértesültnek lenni immár ép úgy "sikk", mint akár az
úri sportok többi ágai, vagy a szinház, divat stb. felõl.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Gellért garázs 1926-ban; arról, hogy pontosan hol feküdt a kép bal szélén látható Szabadság híd és a Gellért szobor árulkodik. |
Ez a lelkes érdeklôdés az autó- és motorsport
iránt természetesen az autó-és motorkerékpárkereskedôk portája
tájékán is észlelhetô. Mindenütt derûs hangulat, vállalkozó kedv
fogadja az embert. Új üzletek nyílnak és csak a hatóságoknak az
aktuális kérdésekkel szemben tanusított határozatlansága miatt
hallhatók panaszos hangok. De biztosra vesszük, hogy rövidesen
határozottabb kézzel fogják intézni az égetôen aktuális
közlekedésügyi, adóügyi és útügyi kérdéseket.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Jellegzetes üzletportál a '10-es évek végéről: a Hazai Automobil Rt Peugeot-kereskedése (copyright Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum). |
Az auto-city kiterjedségénél fogva, szinte
lehetetlen egy lélegzetre elmondani a tapasztalható újdonságokat,
ezért hát most csupán egy sétánk alkalmával látottakról és
hallottakról akarunk említést tenni.
A Vörösmarty-téren, a budapesti autó-city szívében egyik
legörvendetesebb esemény az elsô Benz-Mercedes-kocsi megérkezése.
[Vörösmarty tér 1.] Jakab Tivadar, a Benz-Mercedes vezérképviselet
rokonszenves igazgatója már napok óta alig gyôzi tisztikara
segítségével kielégíteni az érdeklôdôket.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A '20-as és '30-as években is divatosak voltak a díszes levélpapírok. A rövidéletű Magaziner és Strausz cég papírján a korabeli BMW típusok életképbe kombinálva jelentek meg. |
A Vörösrmarty-szobor mögött a tér másik oldalán
az 1927. évi 6/15 HP Renault-k keltenek feltûnést. A Reiman-féle
kirakatok naponta megtelnek és újra kiürülnek a rendkívül csinos és
kívánatos luxuskivitelû kocsikkal, amelyek Páris után úgylátszik,
rövidesen nálunk is alaptónusát fogják adni az utcák hangulatának.
Méltóságteljes zárkózottságban pompázik néhány lépéssel
tovább a Váci-utcában a Minerva kirakat. Szomszédságában kap
otthont
a vezetô magyar márka: "a Magomobil".
A Váci utcai életnek néhány nap óta egyik legfeltünôbb és legszebb jelensége Zichy Tivadar gróf Bugatti sportkocsija. Az elôkelô társaság kedvelt Teddy grófja végre exterirôjéhez és temperamentumához méltó kocsit talált.
A Ferenciek-terén az automobilista önkénytelenül is a KMAC palotája felé tekint érdeklôdéssel. Úgy hirlik, hogy rövidesen megnyílnak a klub új helyiségei és esténkint megint hatalmas autótábor fog sorakozni a Pázmány-szobor alatt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az egyik legjelentősebb autós beruházás 1924-1926 között a Cyklop garázs hatalmas tömbje a Kertész utcában - a többszintes parkolóházak elődje. |
A Kossuth Lajos utca hangulatát is az autó adja
meg újabban. Bárdi József a legôsibb ur ezen a vidéken. A hatalmas
kiállítási helyiség még hatalmasabb kirakatai egy kiállítással is
versenyre kelnek. Itt is elsôsorban
az új Mercedes-Benz tûnik fel, de ott az [amerikai] Hudson
is.
Szemben az Automobil Behozatali Rt pálmásan dekorált dekoratív szalonja tûnik fel. A gyorsan népszerûvé vált Bianchi nevet egy hallatlanul finom cabriolet dicséri a szalonban, mig mellette a régebben bearrivált Lancia gyárnak egyik arisztokratikus vonalú Lambdája vár "befûtésre".
![]() |
|
![]() |
![]() |
Dacára a heves iparpártolásnak és a MÁG autók ebből következő térhódításának az olasz Fiat mégis többször vezette 1920-1935 között az eladási statisztikákat, mint akármelyik honi gyártmányú gépjármű. |
Új otthona készül a
Bárdiék jobb szomszédságában Fordéknak. A Hahn Arthur és
Tsai cég helyezi ide át Üllôi úti üzletét". Ezekben az években
alakult ki a Liszt Ferenc téren, a Jókai utcában és ezek
szomszédságában a népnyelven csak "csaló-köznek" hívott terület,
ahol autókereskedõk, -javítók és garázsok sokasága várta a
betévedõt.
Majláth Mihály Hunyadi utcai kereskedése még a második világháború után is ismert találkozóhelye maradt a motorosoknak, egy-két Liszt Ferenc téri portál pedig a '80-as években rövid idõre ismét autókkal hivalkodott. A "csaló-köz" azonban a gazdasági válság idején inkább a pangó-köz nevet viselhette volna.
