Tegyük színesebbé a közutakat!

2001.03.22. 10:29

A TLB az egyik legszebb Pannónia, jó alap az építéshez, de ez önmagában még kevés ahhoz, hogy egy olyan igazi, klasszikus formájú, fantáziamotor legyen belőle, amilyet Olivér elképzelt. Az elsődleges cél az volt, hogy a kész járművel megnyerje a '99-es Devils Motor Show Classic Bike kategóriáját, tehát a lecke fel volt adva.

 
   
   

Maszlik Olivér 1998 áprilisában jutott a rozsdás, megcsonkított TLB Pannóniához. A roncs egy lefűrészelt végű vázból, egy erősen oxidálódott, de még működőképes motorblokkból, egy ecsettel kékre festett tankból, lámpafejből, teleszkópszár-burkolatból, kézzel morzsolható, szétrozsdásodott kerekekből, kipufogókból és egy első ülésből állt.

Elkezdődött az alkatrészgyűjtés. Mivel az építkezést az alapoktól kell kezdeni, vásárolt egy P10-es vázat és rápakolta a kormánynyakra a TLB kifliket, az első telókat, a telóburkolatot, a béka-lámpafejet, a lengővillát, a kerekeket, a blokkot, a kipufogókat, a hátsó telókat - úgy ahogy voltak, rozsdásan, szutykosan.

 
   
 

Közben elkészült a tervrajz is, ami egy régi könyvben lévő TLB oldalnézeti képe volt átrajzolva úgy, hogy Olivér kiradírozta az oda nem illő részeket és rárajzolta saját elképzelését. Az alkatrészek további gyűjtése már a rajz alapján folytatódott.

Egy szép motor alapvető meghatározói Olivér szerint a hosszúság, a teleszkóp dőlésszöge, a sárvédők, a tank és az ülés. Az utóbbi háromnak formailag mindenképp harmóniában kell lennie. A szélességnek a motorblokk szab gátat, a villa dőlésszögét pedig ebben az esetben direkt nem akarta megváltoztatni. Ennek egyik oka, hogy a motorozhatóságot feltétlenül meg akarta tartani, másrészt a béka-lámpafej sem tette volna lehetővé, és egyébként sem illett volna a gép stílusához. Hogy optikailag mégis hosszabbnak tűnjön a motor, a hátsó sárvédővel kellett operálnia.

 
   
   

Szerzett egy MZ Trophy oldalkocsi sárvédőt, ezt hosszában kettévágta és felrakta a váz két oldalára. Két darab colos csövet a sárvédő ívére hajlított, majd a vázra hegesztette (a sárvédőn kívül az utast is ez tartja). A két fél sárvédő közti 10 cm-es résnek egy 1-es lemez behegesztése vetett véget. Hogy a nagy szoknya-sárvédő bonyolultabb legyen, két hasonló formájú, domború betétre volt szükség.

 
   
 

Ezeket Simson Schwalbe hátsó sárvédőből vágta ki. Ezek alá még 10 cm-nyi 1-es lemez hegesztésére volt szükség, az aljából pedig 2 cm-t visszahajlított, hogy legyen tartása, így a sárvédő már leért egészen a kipufogókig, amiket 2 db 35-ös csővel kellett meghosszabbítani. A két oldalbetét szerelőnyílásként is szolgál. Az egyik mögött szerszámos doboz bújik meg. A sárvédő egyébként egy darabban leszerelhető a kerékcserénél.

A vázra további konzolok kerültek a hátsó sárvédő, a tank, a bukócső és a lábtartók felrögzítéséhez. Elkészült közben a kormány, amely mindössze a kormánytartók közti távolsággal lett szélesebb a széria P10-esénél. Emiatt viszont a béka lámpafej fülecskéit le kellett vágni, és lemezt formálni a végükre.

 
   
   

"A tank legyen szélesebb a lámpafejnél!" - jelszóval kapcsolta be a "sikítót". A Csepel 250-es tankot elől 7-, hátul 2 cm-es toldás teszi vonzóbbá. A tankot a hátsó sárvédővel az ülés köti össze, ami Danuvia üléslemezből lett vágva, hajlítva, lemezzel körbehegesztve, hogy legyen tartása. Ezután formálták rá a szivacsot, és végül bőrrel húzták be.

A hagyományos T5-ös szerszám és akkudoboz három domborcsíkját lánggal és kalapáccsal tüntette el. A hátsó lámpa lemezből, hajlított 42-es csőből, kiesztergált kipufogógob végből és ventilátor-rácsból készült, egységet képezve a sárvédővel.

 
   
 

Az indexek elöl régi biciklilámpák csőkonzolokkal felrögzítve (ebben futnak a vezetékek), a hátsók saját recept alapján, 13 részből hegesztve lettek a sárvédőhöz igazítva. Ez volt a leghúzósabb feladat. Az indexekhez és a hátsólámpához az üvegek saját kezűleg lettek bealakítva.

A csomagtartó anyaga 10-es köracél, lánggal alakra hajlítva. A kormányszorító és a szárnyas kerék faragott fa alapján lett kiöntve sárgarézből, az utóbbi alatt alakra vágott lemez feszül a sárvédőre. A lábtartók is egyedi készítésűek, nem sokkal nagyobbak, mint Olivér 43-as bakancsának lenyomata. Ez a lenyomat 1-es lemezből van, ezt öleli körül egy 20X2-es lemez, és ebbe van beragasztva az autó-gumiszőnyeg.

Amikor mindez elkészült, teljesen össze kellett szerelni a gépet. Mivel úgy tűnt, minden stimmel, eljött a felületkezelés ideje. Így hát szétkapta újra, és az alkatrészeket szétválogatta a rájuk váró műveletek alapján. A fényezésre váró cuccok először a homokoló műhelybe kerültek, majd a fényezőhöz, a krómozni valók a galvanizáló kádban landoltak, az alumínium alkatrészeket polírozták.

 
   
   

Ezalatt bőven volt idő a P10-es motorblokk felújítására. Olivér azért választotta ezt a blokkot, mert a Pancsik közül talán ennek van a legjobb hűtése, ami hosszú távon előnyös lehet.

A további új, használt és utángyártott alkatrészek listája: küllők, bowdenek, fékbetétek, új kilométeróra (egy ilyen beépítését sokan gyilkossággal egyenértékű bűnként tartják számon), hátsó lábtartó gumik, gyújtáskapcsoló fedél alá való sárga műanyag betét, első lámpafoncsor, izzók, markolatok, gumibelsők, visszapillantók, gyújtáskapcsoló, féklámpa kapcsoló, alig használt gumiabroncsok, jó állapotú kipufogódobok.

 
   
 

1999 május elején látta meg a napvilágot a régi-új Pannónia, ugyanis ekkor gurulhatott ki a fényre a pinceműhelyből. A társasház udvarán spontán motorostalálkozó alakult a lakók legnagyobb örömére. Mindenki kíváncsi volt a gépre, aki meg már látta készülés közben, az a beindításra várt, ami mellesleg nem volt túl egyszerű.

Egy ilyen melóhoz sok pénz, türelem és kitartás kell. Végül épp a '99-es Devils Motor Show előtt lett kész a motor, épp ahogy Olivér tervezte. Később ez lett élete egyik legszebb napja, hiszen az ő gépe lett a Classic Bike kategória legszebbje, majd a következő meglepetés nem sokkal ezután a Karasna motorostalálkozón történt, ahol elnyerte a találkozó legszebb motorja címet.

Később persze kritikát is kapott . Van aki úgy gondolja, hogy Olivér egy veteránmotor gyalázó boncmester. Nekik a "mester" (aki akkor 19 éves volt) csak annyit üzen: még mindig jobb, hogy a felhasznált műkincsekből ez született, mintha a MÉH-ben rohadtak volna el.

Az oldalról ajánljuk

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

tegnap, 17:35
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14