A Párizsi Autókiállításról hazafelé beugrottunk a Sinsheim Múzeumba, ahol többszáz különleges automobil, tankok, repülőgépek, traktorok és más járművek is találhatók. Még élénken élt bennem a Porsche Cayenne-nel kapcsolatos büszke kijelentés, mely szerint ez lenne az első terepjáró a zuffenhauseni cégtől. Azért az ott látott 597-es típusjelzésű Porsche márkajelzésű autó felélesztette kételyeimet.
A Porsche 597-es jó pár évtizeddel megelőzte a Cayenne-t. A
hivatalos Porsche történetírás azonban hajlamos megfeledkezni a
típusról: a Totalcar szerkesztőségi archívumában található közel
500 oldalas Porsche történeti munkában egy kukk sincs erről az
érdekességről.
Az ötvenes évek elején az NSzK hadügyminisztériuma pályázatot írt ki könnyű katonai terepjárók beszerzésére. A pályázók közt volt az ekkor már Stuttgartban székelő Porsche műhely is. Ferdinand Porsche fia, Ferry Porsche már a második világháború során is részt vett harci járművek tervezésében - többek között az ő munkásságának köszönhető a Volkswagen Schwimmwagen (úszó autó) és a Kübelwagen (parancsnoki autó) létrejötte is.
A Kübelwagen, hivatalos nevén Type 82 megelőzte az amerikai
Jeep-et. Az első prototípusok még 1938-ban készültek el, 1939.
folyamán már meg is indult a tömeggyártás. A Type 82
az ős-Volkswagen bogár 24 lóerős, egyliteres motorját és
négysebességes aszinkron váltóját kapta, hátsókerék hajtással.
Ennek ellenére összkerékhajtású járművekkel szemben is megállta a
versenyt. A háború során a spontán Jeep-Kübelwagen párhuzamos
teszten a németek alkotása könnyebb volt, kevesebbet fogyasztott és
egyszerűbben lehetett kezelni. A Jeep csak extrém terepviszonyok
között győzedelmeskedett.
Később, 1942-1944 között a Kübelwagen alvázára készült az
összkerékhajtású, kétéltű Schwimmwagen avagy Type 166 is. Járt utat
járatlanért el ne hagyj, volt a Porsche-család jelmondata, így az
NSzK pályázatára benyújtott munkájuk,
az 597 Jagdwagen sokban hasonlított a második világháborús
Kübelwagen-hez. Nemcsak a lemezek formájában, de egyes műszaki
megoldásokban is. Még tíz év sem telt el a második világháború óta,
akkoriban a műszaki fejődés nem volt olyan gyors. Úgyhogy a
Kübelwagen meghajtás-rendszerét szinte egy az egyben átemelték az
597-be.
Az első négy Jagdwagen teljesen kétéltű volt, valószínűleg mind a
mai napig ez
az egyetlen Porsche melyhez az alapfelszereltség részeként
evezőlapátot adtak. Sajnos a Jagdwagen soha nem lett a német
hadsereg hivatalos járműve. A DKW által benyújtott pályamunka
sokkal egyszerűbb szerkezetet ábrázolt (példának okáért a motorban
mindössze 7 mozgó alkatrészt építettek be), így a jóval olcsóbb és
könnyebben szervizelhető DKW Munga terjedt el.
Ezek után a Porsche megpróbálta hobbiterepjáróként értékesíteni összkerékhajtású alkotását. Azonban akkoriban az amerikai ifjúság éppen kétüléses angol sportkocsik iránt lelkesedett. Így az 597 Jagdwagen gyártását 1958-ban beszüntették. Mindössze 71 darab készült el, amelyből talán ha 10 maradt fenn.
Ezzel azonban nem ért véget a Kübelwagen pályafutása.
Egy évtizeddel később a Volkswagen hasonló utat járt be:
részt vett egy katonai pályázaton, ahol a Kübelwagen-alapra épített
terepjárójuk nyert. Ezt követte egy civil verzió és ekkor már a
hippilázban égő Amerika örömmel fogadta az Európában Type 181, az
Újvilágban viszont egyszerűen csak Izé (The Thing) névre keresztelt
hobbiautót.
Újabb három évtizednek kellett eltelnie, hogy a Porsche és a Volkswagen ismét közös úton járjon terepjáró-fejlesztés terén. A mostanában virágzó SUV-őrület bírta rá a két cég vezetőségét, hogy megalkossák a Cayenne-Touareg párost, amelyek eladása nemrég kezdődött. Az újdonságok fényében azonban a dicső elődök sem halványulhatnak el.
|