A szomszédban parkoló mattfekete előtt ismét lefékeztünk: a hányatott sorsú Oldsmobile hiányosan került jelenlegi gazdájához, aki úgy döntött, a hátrányból előnyt farag, és egyedi autót építtet a nagy kabrió alapjaira. Mit mondjak, ez sikerült: az átalakítással megbízott Oszvald Gábor műhelyében látványos darab született. A peres abroncsok 20 colos, 153 küllős, központi anyás felniken feszülnek, a hátsó lámpatesteket egy 1968-as Mercury Coguarról szerelték át, a bőrülések korábban egy Cadillacben szolgáltak, a három mérőóra eredetileg luxusjachtokban használatos.
A közelben parkoló Pro Boy építője egy osztrák képző- és hotrod-művész, Knud Tiroch, aki az 1928-as Ford A modellből kiindulva egy igazi szörnyeteget épített 16 évvel ezelőtt, amellyel számtalan díjat zsebelt be, és amelyet ma már igazi klasszikusként tartanak számon. Az ezer lóerősre izmosított 8.2 literes Chevy motor eredetileg vízijárművek meghajtására készült, de a szárazföldön is igen meggyőzően muzsikál, már ha a mennydörgést zenének tekintjük. És nemcsak hangos, megy is, mint állat: a negyed mérföldes távot kilenc másodperc alatt teljesíti.
Erős darab lesz a Hot Rod Propaganda most épülő autója is: a Paxton kompresszorral vadított 5.7-es, V8-as motor, a manuális Powerglide sebváltó, a SuperBell első és a Caddy hátsó futóművek magukért beszélnek, az erősen átalakított fülke egy 1930-as Fordé volt valamikor. A kocsi két hónapja készül, és úgy 100 nap van még hátra a befejezésig.
Végül egy teherautó, a szovjet ZIL reinkarnációja (orosz behatás), amit a Rusty Rodders csapata készített el. Mint szóvivójüktől, Speed Cowboy-tól megtudtam, alighanem az övék az első hivatalos hot rod klub itthon. Tíz tag van jelenleg, akik az átépítésekkel a gyermekkori álmaikat valósítják meg: akkor Matchboxokat szedtek szét és alakítottak át, most végre van idő és pénz, hogy nagyban is megtegyék ugyanezt. Több oka is van, hogy a ZIL-t választották. Egyrészt mert olcsó volt, másrészt mert valahol amerikai ez is: köztudomású, hogy a szovjet mérnökök amerikai típusok koppintásából alkották a Szovjetunióban szolgáló járművek egy részét, a II. világháború alatt és után komplett gyártósorokat is kaptak az USA-tól. Az autót számos egyedi részlet teszi érdekessé, például a hotrodokon ritka dupla hátsókerék, ami a ZIL konstrukciójából adódott, és igen jól néz ki.
Az épített gépek szemrevételezése után tegyünk rövid kirándulást az amerikai veteránok között is. Több olyan cég is kiállított ebben a szegmensben, amely ilyen autókkal kereskedik. A Vurdon és az e&k Auto például jó állapotú, többnyire hatvanas-hetvenes évekbeli autókat hoz be, amikhez alig kell hozzányúlni. Az RPM az utolsó csavarig szétbontja, majd aprólékos munkával, patikaminőségben újjáépíti, illetve kívánságra át is szabja az általa vagy ügyfelei által behozott gépkocsikat. Vannak, akik alkatrész-behozatalra szakosodtak, mások limuzinokat, esküvői autókat kölcsönöznek, a paletta ma már itthon is sokszínű.
Én azonban Coupé, azaz Patatics Krisztián standján horgonyoztam le hosszabb időre. Az autóbizniszben jól ismert férfi megszállott amerikai autós, jelenleg egy 1956-os Chrysler De Soto tulajdonosa, és szívesen segít a hivatalos ügyek intézésében azoknak, akik veteránminősítésre alkalmas, hiánytalan és tökéletes állapotú régi amerikai vasakat akarnak forgalomba helyezni. A kiállított, 30 évesnél idősebb autók a baráti körből, illetve az ügyfelektől érkeztek, volt a választékban Chevrolet El Camino, 3. generációs Corvette, és még számos csemege.
Ennyi érdekesség között dagonyázva gyorsan eltelt a nap, és elégedetten indultunk nem amerikai, nem V8-as és nem átépített Ignisemmel hazafelé. Nálam csak a fiam volt elégedettebb. Megismerkedhetett élőben is egyik nagy kedvencével, Eleanorral, ami egyáltalán nem rod és csak egy kicsit custom, de mégis nagyon izgalmas: az új Mustang egyik tuningolt verziója. Harminc év múlva, ha majd negyvenöt éves vénember lesz, biztosan levadászik elfogadható áron egy veterán darabot, amihez patikában veszi majd a benzint, és hétvégenként megy vele egy-két kört, diszkrét kékes füstöt eregetve a sok elektromos meg üzemanyagcellás meg napelemes autó között.