Hátamon a házam
- Ez egy T2-es, ugye?
- '70-es T2-es, így van. Gyári Westfalia, gyári kialakítású.
- Mikor vetted?
- Decemberben sikerült hozzájutnom, Bogaram volt nekem előtte, de
én mindig buszt szerettem volna. Nagyon jó vétel volt, aki árulta, az
kapta tartozásba és nem tudta, mi az értéke ennek. 550-re tartotta,
450-ért megvettem.
- Van másik autód is?
- Nincs, ezzel járok. Haverokkal, barátnővel elmegyünk ide-oda,
nekem ez a rendszeres autóm. Nincs vele semmi gond, februárban is
voltak ezek a nagy fagyok, de pöcc-röff. Automata szivatós, pöccre
indul.
- Ebben minden gyári?
- Így van, így van. Ebből is látszik: be van vezetve a gáz, a
vázban van. Arról megy a gáztűzhely, a hűtő, meg a hűtő 12 voltról is,
meg 220-ról is. Van benne egy víztartály, vízcsap, 12 voltos kis
szivattyú hajtja, mai napig működik. Kis szekrényke, vállfa, ott az
egyenruha ...
- Rendőr vagy?
- Rendőr vagyok persze. Két fekhely, két másik fent is, ezt a a
lapot le lehet hajtani, ha le van hajtva, ide lehet lépni és fel lehet
mászni. Gyári szekrényke, ide lehet tenni a ruhákat.
- Mennyire hajtod?
- Hát olyan 80-90, azt szereti. Olyan 110-zel mentem már vele, de
tovább nem akartam húzni, nem arra való.
Hát nem. Viszont közlekedni valóban lehet vele, a 9-10 literes fogyasztás sem borzasztó az 1,6-os boxerrel -, a beltér hangulata egyedülálló. Mindenkinek kéne egy ilyen. Nekem biztos!
Az Ikrek
- Ez micsoda?
- 56-os Bogár.
- És így marad? Ez a végső állapota?
- Ez direkt ilyen, ez egy stílus. Rat style. Műszakilag tökéletes
állapotban van, motor, fék, futómű fel van újítva. Nem kell vele
foglalkozni, meg van csinálva.
A szürkeforgalmis Rat, azaz patkány-stílusban pompázó "gépjárómű" a
Rajzás egyik legnépszerűbb hőse volt. Az elöl 135-ös, hátul 185-ös
amerikai polírozott kerekeken oszladozó Bogárban egy dupla Weber karbis
motor dohog: ezerkettes főtengely, ezerhatos henger-dugó, hengerfej:
rövid löketű 1,6-os olyan 65-70 lóerővel. Két dologra kell nagyon
vigyázni: a rendszámra és a kipufogóra. A tulajdonosok a hétköznapokon
biciklivel járnak.
És ott voltak a Karmann-Ghiák. Mindenki (szinte) karmandzsíának
mondja (pedig csak sima "g") és sokan vallásosan imádják. Képen már
láttam, úgy emlékszem, gyerekkorom klasszikus autóskártyáján is
szerepelt egy példány, de élőben most találkoztam vele először.
Mindjárt hárommal.
Az 1955-ben bemutatott lenyűgöző karosszéria prózai bogár-technikán nyugszik, '57-től kabrió is készült belőle. Ha azt nem is láttam, azért az egyik piros csoda tulajdonosa ígéretet tett egy kölcsönadásra tévéműsorunkhoz - Karotta kolléga már dörzsöli a tenyerét. A tulaj egyébként 1 750 000 forintért vette, tökéletesen restaurált állapotban. (Az elmúlt két évben 90 kilométert ment az autó.) A lakásfelújítás ezzel a távoli jövőbe veszett, de hát egy Bogarasnak nem is az az első.
Eredmények
Legmesszebbről egy Ukrajnában dolgozó Bogaras érkezett, a legrégebben lejárt forgalmiban a '87 szeptemberi dátum a legfrissebb. A leghangosabb autó a Brasília lett, a leghangosabb kürtöt pedig egy klasszikus La Cucaracha-dudafelépítmény szolgáltatta. A legöregebb Bogár egy '56-os autó lett (pedig voltak öregebbek, csak szégyenlős tulajjal), a legfiatalabb pedig egy '96-os mexikói Bogár.
Injektoros Bogár, lánytulajjal
- Mikor vetted?
- '96-ban gyártották, de '98-ban helyezték forgalomba. Tavaly
kaptam ajándékba a nénikémtől.
- Aki Mexikóban élt...
- Nem, itt élt, mindig VW-i voltak és egy márkakereskedésből,
szalonból vette az autót. A versenyen azért nem ő lett a legújabb, mert
húszezerrel magasabb volt az alvázszáma a nyertesénél. Az is '96-os.
A tulaj szereti az autót, tudta, hogy 1.6-os, léghűtéses, 34 kW-os,
tíz liter körül fogyaszt és 90-nél már nagyon zörög. És nem adná oda
egy másikért, semmiért sem, pedig másfélmilliót már kínáltak érte
(barátja: "annyiból vehetett volna autót is"). Igazi Bogaras.
A Bundeswehrtől
A '71-es terep-Bogár valaha rádiós kocsiként szolgált a német
hadseregben - ezt az alvázszám-plaketten elhelyezett kis birodalmi
sasos matricával tudja bizonyítani. A hátul erősen rohadó, elöl érdekes
módon viszonylag épen maradt Kübelwagen eladó, gazdája 500 000 forintra
tartja.
A kocsinak semmilyen papírja nincs (már meg se lepődtem), gazdái
másfél kilométerről merészkedtek a Rajzásra. A Kübelwagen kinézete
dacára nem összkerékhajtású, de a kihajtás áttétele módosított. A motor
mellől hiányzik a Bogár jellegzetes fűtéscsöve, helyette egy
hatékonyabb benzinkályhát telepítettek a csomagtartóba.
A legrégebben lejárt
- Szóval: ez micsoda?
- Volkswagen 411. Typ 4-es.
- Az országban mennyi van belőle? - Nem tudnám megmondani,
szerintem valahol 50 és 100 között lehet. Összesen valamivel kevesebb
mint 400 000 darabot gyártottak ebből, illetve a 412-esből.
És '87-ben járt le a műszakija?
- '86-ban járt le a műszakija és '87-ben vonták ki az autót a
forgalomból ideiglenesen. Most utolsó fázisban van az autó, kis
fényezés, kis esztétikum és utána visszahelyezzük a forgalomba.
- Veteránnak vizsgáztatod?
- Nem, olyan átalakítások vannak benne, hogy nem lehet. Például
ez ezerhetes és ezernyolcs motorokkal készült, ami most van benne, az
meg egy kétliteres buszmotor.
És persze még számtalan érdekesség, utazóbőröndök, kabriók, eladó gyári kezelési utasítások és sok-sok kedves Bogaras. A Rajzást mindenkinek csak ajánlani tudom: egy életben egyszer a nem-Bogarasoknak is el kell meni egy ilyen rendezvényre. Ha ekkor a Bogár hirtelen megfertőzi az embert, mindig van eladó autó: Bogár, Typ 3, Transporter, Kübelwagen: csak tessék, csak tessék (nagyon sokáig nézegettem egy kis Bust). A Bogarasságtól nem kell félni, én ilyen szelíd, jóindulatú autómániásokat még egy márka körül sem láttam. Több kellene belőlük a forgalomba.