"Volt már vagy hat Renault 5-ösöm," meséli Igis (Ignát Imre) a csepegő esőben, "most véletlenszerűen egy 11-esem van, de azért csak vettem újra egy ötöst is, mert már hiányzott." Igis-sel éppen egy metál ezüst ötös mellett állunk, ez még az első szériából származik. "Itt van vele probléma," mutat az első sárvédőív mögé, "úgy van tervezve, hogy a kerék felveri ide a sarat, az meg beragad és alatta szétrozsdásodik az egész. A kaszni szar: egy motor élete alatt négy-öt komplett karosszéria is meghal."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az éppen "érettségiző" Renault 5 TX gazdája,
Szalontai Zsuzsa buzgón bólogat. Ők is gyakori vendégek a
karosszériásnál. A kisautó egyébként
luxuskivitel: 83-ban kevés autóban volt széria a színezett
üveg, az ötgangos váltó, a bőrkormány és az elektromos ablakok. "A
legjobbak az ülések," mondja az autó másik tulaja, a találkozó
egyik főszervezője,
Csite. "Ilyet ma már nem csinálnak. Sokszáz kilométeren át
is kényelmesek, és ez ráadásul még az eredeti huzat."
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Szolnok melletti Rákóczifalván megrendezett,
eredetileg három naposra tervezett, végül a második nap délutánján
berekesztett Renault 5 és Clio találkozó már a második volt. A
tavalyi fényesen sikerült, 30 autó gyűlt össze, és megvolt az
esély, hogy az idén még nagyobb lesz a buli. "Az előzetes
jelentkezések alapján legalább száz autó érkezését vártuk," mondja
Belph, az egyik főszervező, "ehhez képest kiábrándító, hogy
legfeljebb 20 volt itt összesen." Az okokat még elemzik a
szervezők, de a pesszimista (és végül sajnos korrektnek bizonyuló)
időjárás-prognózisok biztosan nem segítettek az emberek
odacsalogatásában.
Belph-nek komoly anyagi veszteséget jelentett a találkozó. A résztvevők által befizetett autónként 1600 forint nem fedezte a kiadásokat. " Fejenként több tízezer forintot buktunk," mondja, "bár amikor világos lett, hogy kevesen leszünk, lemondtuk a zenekarokat, így legalább nem kellett a teljes gázsit kifizetni nekik." A költségek magasak voltak: a gázsikon túl a szervezés telefon- és benzinköltsége, a szállásdíjak, a hangosítás, a versenyek győzteseinek járó érmek és kupák, az előre kinyomott ám el nem adott találkozós pólók mind a rendezők zsebpénzét terhelték.
Különösen szomorú volt Mikes, aki a Clio-szekcióért volt felelős. Ő a találkozó előtti napon saját szemefényét, a piros 16V Cliot is alaposan megtörte; nem csoda, hogy elég borús hangulatban szemlélte a továbbra is borús időt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A háttérben a polgármester |
A résztvevőkre szerencsére nem terjedt át a
rendezők fájdalma. Rákóczifalva csupamosoly polgármestere, a
település-széli, focipályával egybekötött vásártérre is világos
öltönyben, színes nyakkendőben kilátogató
Bodács István bátorította a fiúkat: "Srácok, semmi gond,
jövőre többen lesztek, akkor is jöhettek." Őneki ugyan semmi köze
az ötösökhöz, az önkormányzat cégautója egy Polo, maga pedig egy
Astrát hajt, de az R5 klub rendezőinek kezdeti lelkesedése
meggyőzte. A település rengeteg aprósággal segített: ők
biztosították a helyszínt, a technikát (hja, egy focipálya közepén
honnan lenne áram?), és még az ügyességi verseny kupájába is
beszálltak anyagilag. "Azt hittem," magyarázza a polgármester,
"hogy Rákóczifalva technika iránt érdeklődő fiataljai is nagyobb
számban kijönnek;
inkább ide jöjjenek, mint a kocsmába."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Valaki mindjárt nyer egy kulcstartót |
Az eredeti tervben rengeteg program szerepelt,
ezeket aztán a szervezők lemondták. Nem jött el például
Ferjáncz Attila, aki rallye sikerei hajnalán R5 versenyautót
hajtott. Nem voltak zenekarok sem, és az R5 klubban lehetőséget
látó vállalkozók is hamar összecsomagolták portékáikat. Volt
viszont rendőri felvezetéses felvonulás (bár
Belph szerint cikisen rövid volt a konvoj), volt tombola,
ahol minden szelvény nyert ("Pólótok van már? Oké, akkor most
kaptok egy naptárat."), és volt ügyességi verseny.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A feladatokhoz az országos és a megyei
balesetmegelőzési bizottság és a BKV raktáraiban található
kellékekből építettek pályát. Volt itt fekvőrendőr (pontosan a
tetején kellett megállni), fakockákkal imitált járdaszegély,
bólyák, "ferde kapubeálló" és minden, a jobb ATI-pályákon
megcsodálható nyalánkság. Legjobban a
"teniszlabdás balhé" tetszett: egy oszlopról két különböző
hosszúságú kar nyúlt ki lökhárító-magasságban, mindkettő végén
foszforeszkáló zöld teniszlabda. Az autó elejével úgy kellett
megpöccinteni a hosszabb kart, hogy az elforogjon, a rövidebb kar
viszont meg se moccanjon. Állítólag ezzel a cuccal a BKV
buszsofőrjeit képzik. A nap fénypontjaként az autóstalálkozókon
szokásos toldizás szerepelt: egy gumiköpenyt kellett elhajítani
minél messzebbre.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Horváth Etelka, Queen of the R5 |
A versenyt végül
Horváth Etelka nyerte (bár a gumihajításban a fiúk
lenyomták), és a díjkiosztón improvizált "Legbátrabb sofőr"
kategóriában
Szilágyi Zsuzsa kapott arany Renault-jelvényt: az ifjú
hölgynek még nincs jogsija, mégis végigcsinálta a pályát párja
kocsijában.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A "Legszebb autó" kategória győztese
Lakatos Edgár hófehér ötöse lett.
Edgár szeptemberben lett a második generációs, gyakorlatilag
gyári újnak kinéző autó tulajdonosa. "
Első látásra beleszerettem," mereng el
Edgár, "főleg mert ilyen tipp-topp állapotban levő ötöst még
nem láttam." Szerinte az autó kinézete ideális, "van értelme
szépíteni." Az autó gyengéi között a problémás hűtést sorolja fel
(halk moraj fut végig az autót körbeálló kollégák között) és a
zsúfolt motortér miatti nehéz szerelhetőséget. "Ez igaz," szól
közbe egy nézelődő, "de például tök könnyű a motort egyben
kiszerelni: csak négy csavart csavarsz ki, kiemeled a motort, aztán
mindenhez hozzáférsz."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az ötösök sztárjai a GTT-k, vagyis a GT Turbók.
Kivülről nem látszik a tudásuk, legalábbis a laikus alig lát
különbséget egy mezei ötös és egy GTT között. Hanem a motor...
Avantage 16 éves piros autójába ülünk be egy körre. A rádió
mellett kis display és néhány kapcsoló. "Én építettem," mosolyog
büszkén a tulaj, "a turbó vezérlése és immobilizer egyben."
Leghasznosabb szolgáltatása, hogy megoldja a turbó autósok egyik
gondját: a meghajszolt autót leállítás után járatni kell, hogy a
feltöltő lehűljön. (Volt is erről
egy cikk a
TotalCaron.) Az elektronika erről gondoskodik: a slusszkulcsot ki
lehet húzni, az autót el lehet hagyni, mert a beprogramozott idő
leteltével a motor automatikusan leáll.
Az autó megy mint a disznaj. "Olyan 140 lovas lehet," mondja Avantage, miközben Rákóczifalva vasárnapi biciklistáit riogatjuk egy mellékúton. A frissen újrakárpitozott gyári sportülésekbe kellemesen belepréselődik az ember, ahogy a turbónyomás-mérő az 1 bar-os érték körül kifekszik, mielőtt az utólag beépített blow-off szelep megszisszenne. Az utasülésből megítélve a futómű is kitesz magáért. "Mondjuk a fogyasztás elég gáz," folytatja Avantage, "olyan 13-at is bekap, ha tolom neki, de muszáj tolni." Vigyorgunk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az új autókat a második napon két Clio RXI
(1.6-os, 110 lovas motor, sportos felszereltség) képviseli, mind a
kettő pár hónapos.
Tar Gábor, aki az Index fórumán az
R5TL nevet használja, igazi R5-Clio Klub karriert tudhat
maga mögött. "Ahogy a nickből is látszik," meséli, "kezdetben egy
ötösöm volt, aztán egy sima 75 lovas Clio, most meg ez az RXI." Az
autó hihetetlenül mocskos,
sárcsimbókok lógnak még a tetejéről is: kicsit megjáratták a
focipályán. Gábor és barátnője az éjszakát a szülőknél töltötték a
közelben, ellenben a fekete RXI tulajdonosa,
MADEINHUNGARY a néhány bátor sátorozó egyike volt. "Jó hideg
volt éjszaka, az biztos," mondja, "de legalább most délutánra
elállt az eső." Éppen szedelőzködünk, amikor az ég megdördül. A
hazafelé utat újra zuhogó esőben tesszük meg, ami szép keretes
szerkezetet biztosít a találkozónak.
Belph,
Csite,
Mikes és a többi szervező a színpad közepén számolgatja a
veszteségeit.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Tesztek
Jönnek a fiatalok, de a V12 örökBemutató: Rolls-Royce Ghost és Cullinan Series II
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Hírek
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.
- Hírek
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.
- Hírek
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.
- Hírek
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.
- Hírek
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Hírek
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
A magyar KAMManufaktur kitett magáért.
- Tesztek
Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus
Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.
- Hírek
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.
- Hírek
Emissziós pofont kaphat a Tesla
A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.
- Hírek
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
Negtatív rekorder lett.
- Hírek
Bréking: Meghallgatták az európai autóipar imáit, enyhítenek az emissziós szabályozáson
De a végső cél ugyanaz maradt.
- Hírek
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.
- Hírek
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.
- Hírek
Visszafordult a magyar újautó-piac
Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.
- Hírek
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.
