"Volt már vagy hat Renault 5-ösöm," meséli Igis (Ignát Imre) a csepegő esőben, "most véletlenszerűen egy 11-esem van, de azért csak vettem újra egy ötöst is, mert már hiányzott." Igis-sel éppen egy metál ezüst ötös mellett állunk, ez még az első szériából származik. "Itt van vele probléma," mutat az első sárvédőív mögé, "úgy van tervezve, hogy a kerék felveri ide a sarat, az meg beragad és alatta szétrozsdásodik az egész. A kaszni szar: egy motor élete alatt négy-öt komplett karosszéria is meghal."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az éppen "érettségiző" Renault 5 TX gazdája,
Szalontai Zsuzsa buzgón bólogat. Ők is gyakori vendégek a
karosszériásnál. A kisautó egyébként
luxuskivitel: 83-ban kevés autóban volt széria a színezett
üveg, az ötgangos váltó, a bőrkormány és az elektromos ablakok. "A
legjobbak az ülések," mondja az autó másik tulaja, a találkozó
egyik főszervezője,
Csite. "Ilyet ma már nem csinálnak. Sokszáz kilométeren át
is kényelmesek, és ez ráadásul még az eredeti huzat."
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Szolnok melletti Rákóczifalván megrendezett,
eredetileg három naposra tervezett, végül a második nap délutánján
berekesztett Renault 5 és Clio találkozó már a második volt. A
tavalyi fényesen sikerült, 30 autó gyűlt össze, és megvolt az
esély, hogy az idén még nagyobb lesz a buli. "Az előzetes
jelentkezések alapján legalább száz autó érkezését vártuk," mondja
Belph, az egyik főszervező, "ehhez képest kiábrándító, hogy
legfeljebb 20 volt itt összesen." Az okokat még elemzik a
szervezők, de a pesszimista (és végül sajnos korrektnek bizonyuló)
időjárás-prognózisok biztosan nem segítettek az emberek
odacsalogatásában.
Belph-nek komoly anyagi veszteséget jelentett a találkozó. A résztvevők által befizetett autónként 1600 forint nem fedezte a kiadásokat. " Fejenként több tízezer forintot buktunk," mondja, "bár amikor világos lett, hogy kevesen leszünk, lemondtuk a zenekarokat, így legalább nem kellett a teljes gázsit kifizetni nekik." A költségek magasak voltak: a gázsikon túl a szervezés telefon- és benzinköltsége, a szállásdíjak, a hangosítás, a versenyek győzteseinek járó érmek és kupák, az előre kinyomott ám el nem adott találkozós pólók mind a rendezők zsebpénzét terhelték.
Különösen szomorú volt Mikes, aki a Clio-szekcióért volt felelős. Ő a találkozó előtti napon saját szemefényét, a piros 16V Cliot is alaposan megtörte; nem csoda, hogy elég borús hangulatban szemlélte a továbbra is borús időt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A háttérben a polgármester |
A résztvevőkre szerencsére nem terjedt át a
rendezők fájdalma. Rákóczifalva csupamosoly polgármestere, a
település-széli, focipályával egybekötött vásártérre is világos
öltönyben, színes nyakkendőben kilátogató
Bodács István bátorította a fiúkat: "Srácok, semmi gond,
jövőre többen lesztek, akkor is jöhettek." Őneki ugyan semmi köze
az ötösökhöz, az önkormányzat cégautója egy Polo, maga pedig egy
Astrát hajt, de az R5 klub rendezőinek kezdeti lelkesedése
meggyőzte. A település rengeteg aprósággal segített: ők
biztosították a helyszínt, a technikát (hja, egy focipálya közepén
honnan lenne áram?), és még az ügyességi verseny kupájába is
beszálltak anyagilag. "Azt hittem," magyarázza a polgármester,
"hogy Rákóczifalva technika iránt érdeklődő fiataljai is nagyobb
számban kijönnek;
inkább ide jöjjenek, mint a kocsmába."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Valaki mindjárt nyer egy kulcstartót |
Az eredeti tervben rengeteg program szerepelt,
ezeket aztán a szervezők lemondták. Nem jött el például
Ferjáncz Attila, aki rallye sikerei hajnalán R5 versenyautót
hajtott. Nem voltak zenekarok sem, és az R5 klubban lehetőséget
látó vállalkozók is hamar összecsomagolták portékáikat. Volt
viszont rendőri felvezetéses felvonulás (bár
Belph szerint cikisen rövid volt a konvoj), volt tombola,
ahol minden szelvény nyert ("Pólótok van már? Oké, akkor most
kaptok egy naptárat."), és volt ügyességi verseny.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A feladatokhoz az országos és a megyei
balesetmegelőzési bizottság és a BKV raktáraiban található
kellékekből építettek pályát. Volt itt fekvőrendőr (pontosan a
tetején kellett megállni), fakockákkal imitált járdaszegély,
bólyák, "ferde kapubeálló" és minden, a jobb ATI-pályákon
megcsodálható nyalánkság. Legjobban a
"teniszlabdás balhé" tetszett: egy oszlopról két különböző
hosszúságú kar nyúlt ki lökhárító-magasságban, mindkettő végén
foszforeszkáló zöld teniszlabda. Az autó elejével úgy kellett
megpöccinteni a hosszabb kart, hogy az elforogjon, a rövidebb kar
viszont meg se moccanjon. Állítólag ezzel a cuccal a BKV
buszsofőrjeit képzik. A nap fénypontjaként az autóstalálkozókon
szokásos toldizás szerepelt: egy gumiköpenyt kellett elhajítani
minél messzebbre.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Horváth Etelka, Queen of the R5 |
A versenyt végül
Horváth Etelka nyerte (bár a gumihajításban a fiúk
lenyomták), és a díjkiosztón improvizált "Legbátrabb sofőr"
kategóriában
Szilágyi Zsuzsa kapott arany Renault-jelvényt: az ifjú
hölgynek még nincs jogsija, mégis végigcsinálta a pályát párja
kocsijában.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A "Legszebb autó" kategória győztese
Lakatos Edgár hófehér ötöse lett.
Edgár szeptemberben lett a második generációs, gyakorlatilag
gyári újnak kinéző autó tulajdonosa. "
Első látásra beleszerettem," mereng el
Edgár, "főleg mert ilyen tipp-topp állapotban levő ötöst még
nem láttam." Szerinte az autó kinézete ideális, "van értelme
szépíteni." Az autó gyengéi között a problémás hűtést sorolja fel
(halk moraj fut végig az autót körbeálló kollégák között) és a
zsúfolt motortér miatti nehéz szerelhetőséget. "Ez igaz," szól
közbe egy nézelődő, "de például tök könnyű a motort egyben
kiszerelni: csak négy csavart csavarsz ki, kiemeled a motort, aztán
mindenhez hozzáférsz."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az ötösök sztárjai a GTT-k, vagyis a GT Turbók.
Kivülről nem látszik a tudásuk, legalábbis a laikus alig lát
különbséget egy mezei ötös és egy GTT között. Hanem a motor...
Avantage 16 éves piros autójába ülünk be egy körre. A rádió
mellett kis display és néhány kapcsoló. "Én építettem," mosolyog
büszkén a tulaj, "a turbó vezérlése és immobilizer egyben."
Leghasznosabb szolgáltatása, hogy megoldja a turbó autósok egyik
gondját: a meghajszolt autót leállítás után járatni kell, hogy a
feltöltő lehűljön. (Volt is erről
egy cikk a
TotalCaron.) Az elektronika erről gondoskodik: a slusszkulcsot ki
lehet húzni, az autót el lehet hagyni, mert a beprogramozott idő
leteltével a motor automatikusan leáll.
Az autó megy mint a disznaj. "Olyan 140 lovas lehet," mondja Avantage, miközben Rákóczifalva vasárnapi biciklistáit riogatjuk egy mellékúton. A frissen újrakárpitozott gyári sportülésekbe kellemesen belepréselődik az ember, ahogy a turbónyomás-mérő az 1 bar-os érték körül kifekszik, mielőtt az utólag beépített blow-off szelep megszisszenne. Az utasülésből megítélve a futómű is kitesz magáért. "Mondjuk a fogyasztás elég gáz," folytatja Avantage, "olyan 13-at is bekap, ha tolom neki, de muszáj tolni." Vigyorgunk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az új autókat a második napon két Clio RXI
(1.6-os, 110 lovas motor, sportos felszereltség) képviseli, mind a
kettő pár hónapos.
Tar Gábor, aki az Index fórumán az
R5TL nevet használja, igazi R5-Clio Klub karriert tudhat
maga mögött. "Ahogy a nickből is látszik," meséli, "kezdetben egy
ötösöm volt, aztán egy sima 75 lovas Clio, most meg ez az RXI." Az
autó hihetetlenül mocskos,
sárcsimbókok lógnak még a tetejéről is: kicsit megjáratták a
focipályán. Gábor és barátnője az éjszakát a szülőknél töltötték a
közelben, ellenben a fekete RXI tulajdonosa,
MADEINHUNGARY a néhány bátor sátorozó egyike volt. "Jó hideg
volt éjszaka, az biztos," mondja, "de legalább most délutánra
elállt az eső." Éppen szedelőzködünk, amikor az ég megdördül. A
hazafelé utat újra zuhogó esőben tesszük meg, ami szép keretes
szerkezetet biztosít a találkozónak.
Belph,
Csite,
Mikes és a többi szervező a színpad közepén számolgatja a
veszteségeit.
