Az összeesküvés-elmélet a következő: a Mazda RX 7 a 80-as években igazi vevőrohamot váltott ki az amerikai autószalonokban. Ez tény. Forradalmi technológia, Wankel-motor, elképesztő menetteljesítmény, gyorsulás, dinamika, normális fogyasztás. Ez is tény. A Ford elkezdte a Mazda felvásárlását, és a részvénytöbbség megszerzésével nagyjából párhuzamosan beszüntették az RX 7 nevű sportautó gyártását. Ez is tény. Az elmélet: a Wankel motoros autó túl jó volt, egyszerűbb volt a licensztulajdonost felvásárolni és altatni a dolgot, mint kifejleszteni egy hasonlóan jó motort.
A guru, Jenei Sándor jelenleg a balmazújvárosi egyházi
iskola gondnoka. Sofőrként dolgozott a Tűzoltóságnál (mellette
gyakorolva az autószerelő praxist), szállított topmenedzsert,
mentőzött. Sokáig mindenféle autót gyűjtött és szerelt.
-1993-ban Göd-Felsőn volt egy telepem, bejött egy váci
ismerősöm egy szürke Mazda RX 7-el. Én is úgy voltam, hogy hú,
Wankel motor, megbízhatatlan, nem jó, mindig csak rosszat hallottam
róla. Beleültem, kipróbáltam, megnéztem, mit tud; ez egy olyan
autó, hogy_ilyen autó nincs is. Megvettem. Aztán akartam nyitni egy
alapfokú versenyzőképző iskolát, és az volt minden vágyam, hogy
összeszedjek legalább
8-10 darab RX 7-est. De akkoriban Gödön nem volt megfelelő
pálya, így csak az autókat gyűjtöttem. Ahogy '97-ben a
Hungaroringen megnyílt a lehetőség a civil versenyzés előtt, már
belevághattam volna, de édesanyám combnyaktörést szenvedett,
úgyhogy ideköltöztem, hogy ápoljam. Akkor még közel 30 RX 7-em
volt.
-És hogyan költöztek ide a Mazdák?
-Egyesével, trélerrel szépen ideszállítgattam őket.
Balmazújváros, a magyar RX 7-Mekka igazi alföldi város, nem több az emeletes ház, mint Manhattan-ben a földszintes, a terjeszkedés iránya egyértelműen horizontális. A városközpontban (Veres Péter utca 17.), szemben a Kerekes panzióval lapzártakor kilenc darab Mazda RX 7 látható, már elég messziről is. A balmazújvárosiak nemigen nézegetnek át a kerítésen, a szomszéd telken házat bontó munkások álla is csak akkor esik le, amikor Jenei Sándor kihozza a garázsból kedvencét, a Ford Thunderbird-öt. Aztán benézünk a műhelybe: jelenleg ezen a néhány négyzetméteren lehet Magyarországon első generációs Mazda RX 7-motort felújíttatni.
Az egyik kulcsalkatrész az éltömítés. Balról jobbra: új, erősen kopott, törött. |
-A dugattyúk legfőbb éltető része ez az
éltömítés. Itt egy jó, itt egy majdnem jó, aztán egy teljesen
kopott: ez aztán menet közben befordul és kettétörik.
-Mikor várható egy ilyen szintű összeomlás?
-Ötszázezer kilométer táján. Ha normálisan kezelik az autót,
rendben az olaj és a víz, gyakorlatilag addig nem igényel javítást.
-Hogyan kezdi az újraélesztést?
-Egyben kaphatók a
gyári javítókészletek, ez minden szükségeset tartalmaz -így
egyben kell megrendelni. A szimeringek felújítása a gumigyűrűk
cseréjével megoldható. A lapok kopásait síkköszörűvel lehet
kivenni, egyetlen dolgot nem tudtunk még az országban megoldani: a
keménykrómozást. Nincs olyan gép, amivel a dugattyú mozgásának
megfelelő felületi megmunkálást végezhetnénk.
-Így néz ki egy vadonatúj főtengely.
-Mármint_ utángyártott?
-Nem: gyári. Lehet kapni, meg lehet rendelni, ahogy minden
mást is.
-Mennyibe kerül a gyári főtengely?
-Nem tudnám megmondani, mert annyi mindent szoktam egyszerre
rendelni. Egy teljes
motorgenerál új alkatrészekkel 250 ezer forint, abban benne
van ez a főtengely is - csodálatosan szép darab! Amit a hátrányának
tartanak, hogy ezeket a blokkokat egymástól gumigyűrűkkel tömítik.
Elég, ha csak egy nagyon kicsit elmozdulnak, máris gondok lesznek
az olajjal, vagy a vízzel.
Születési anyakönyvi kivonat a blokk oldalán. |
-Jó a Wankel-ben, hogy ilyen kicsi, egyedül is
elbír vele az ember. És nagyon igényli a precizitást, fontos, hogy
ha valamit valahová odatettem, az századmilliméterre ott legyen.
Ezért se baj, hogy más nem nyúl hozzá.
-Kinek adja tovább a tudományt?
-Nem tudom, nyilván nem a két lányomnak_ Az országban rajtam
kívül Győrben foglalkoznak még RX 7-essel, de ők inkább a második
és harmadik generációsakat javítják, szóval ezekkel rajtam kívül
senki nem dolgozik. Ha tudtok Pest környékén valami telephelyet,
amit nem túl drágán bérelhetnék, akkor felköltöznék. Édesanyám
meggyógyult, beköltözött Debrecenbe. Itt meg, Balmazújvárosban, és
a környéken nem tudják az emberek, mi ez az autó. Nincs igazán
érdeklődés, kereslet. A szavamat adtam az egyháznak, hogy idén még
vigyázok az iskolára, nem hagyhatom cserben őket. De jövőre
szívesen áttelepíteném az ipart valahová Pest mellé. Ha tudtok
valamit, szóljatok.
-Mi a mai kínálat?
-Itt van ez a sárga, ennek az elvihető ára két év műszaki
vizsgával 320 ezer forint. Mindjárt beindítom.
-Összehasonlításképpen
itt ez az 1100 köbcentiméteres Wankel, és ez 2300 köbcentis
négyhengeres turbóinjektoros amerikai Ford Thunderbird motor. A
Wankelnek majdnem kétszer akkora a lóerőteljesítménye.
-Nehezen elkerülhető kérdés: japán-rajongó?
-Szeretem a sportautókat. Ez egy olyan megbízható motor, hogy
a maga valóságában utolérhetetlen. A mai napig is, merem állítani.
1997-ben gyorsultam a Hungaroringen egy Mazda RX 7-essel, utána
lehet nézni a számítógépben: a Ford Cosworth-szel azonos szintű
időt ment. A négykerékhajtásosnál többet tudott. Leültettük,
szélesebb kerekeket tettünk rá, és nem pörgött ki. A 202.5 méter
végén 150 km-es sebességet ért el.
Komplett motorfelújító készlet. |
-Nagyon sok jó sportkocsi van. Miért pont az RX 7?
-Kis köbcentis, nagyon sportos, nagyon megbízható. Van egy
Pontiac Firebird-öm, 180 mérföldes végsebességgel, a garázsban meg
egy igazi szépség: Ford Thunderbird: szeretem én az amerikait is.
Meg a csehszlovákot: az udvarban egy V8-as, farmotoros
Tatra. Sándor szerint pöccre indul, erre még a két őrkutya is csak
bocsánatkérően ingatja a fejét. Aztán tényleg első szikrára járni
kezd - a V8-as már csak ilyen.
Belül is csodálatos, felismerhető dizájn és elképesztő pontosságú váltó. |
-Kényszerolajozással oldották meg, nem úgy,mint
a kétütemű motoroknál, benzin-olaj keverékkel. Az olaj a motor
alján helyezkedik el, de nem érintkezik az alkatrészekkel, csak az
olajszivattyú végzi a munkát. Teljesen zárt rendszer. Körkörösen
mozog, nincs rezgő mozgás, mint a dugattyús motoroknál, ezért
szinte
a végtelenségig bírják a forgást. Hétezernél tilt az
elektronika.
-Rettenetesen sokat fogyaszt: városban simán bekap 15-16
litert. -Amikor a motor már a végét járja, igen. Amikor már
nincs benne kellő kompresszió, természetes, ha sokat fogyaszt.
Olyan 300 ezer kilométer után már az indításhoz is érteni kell egy
kicsit: tudni kell, mennyi gázt adjon az ember, vagy gáz nélkül,
szívatóval.
-És így, fejújítás után, zsír újan?
-Hét-nyolc liter között.
-Naaa!
-Azt tudom mondani, volt itt a múltkor egy bordó, nemrég
vitték el, Böszörménybe került. Azzal voltam Pesten:úgy képzeld el,
minél jobban hajtottam, annál reálisabb volt a fogyasztása.
120-130-as tempóban kevesebbet fogyasztott, mint ha csak itthon
járok vele.
-És mennyit lehet menni vele?
-Kétszázzal. A gyorsulása is nagyon jó, 7 egész valamennyi
alatt van százon.
-Ön szerint miért állították le a gyártását?
-Lehet, hogy naívan fogom fel a dolgokat, de ezekbe a
motorokba húsz évig semmi nem kell: szerintem nem volt gazdaságos.
Nem kellett százezer kilométerenként főjavítás,
alkatrész-utánpótlás, dugattyúcsere, fúrás, gyűrűk, csapágyak_ Ez
elment húsz évig úgy, hogy nem kellett hozzányúlni - nem érte meg.
-És a többi alkatrész? Futómű, differenciálmű _vagy mi van, ha
valaki beletolat a hátsó lámpámba?
-Eredeti differenciálmű, eredeti csapágysor van benne húsz
éve, és még üzemel. Féktárcsa, fékbetét javítható. A törött
alkatrészeket meg kell rendelni. Vagy van az embernek elég bontott
autója, mint nekem, vagy van Vácon egy Mazda bontó és
alkatrészkereskedés. És vannak Mazda szervizek, ahol vállalják,
hogy behozatják, csak nagyon borsos áron. A sima tömítés-készlet
most közel 45 ezer forint. Pár éve még 25 volt. Egy éltömítés kb 17
ezer forint.
A balmazújvárosi flotta, lapzártakor. |
-Hogyen kell RX 7-est rendelni?
-Eljössz, kiválasztod, ami neked tetszik, megmutatom, hogy
néz ki, milyen állapotban van, mit kell vele csinálni, mennyibe
kerül a rendbe tétele, vizsgával vagy anélkül kell. Mert sokan csak
egy roncsot akarnak. Megmondom, mennyibe kerül, a felét ki kell
fizetni, a másik felét az átvételkor.
-Itt az udvarban mindig van RX 7-es, nem kell előjegyeztetni
júniusra?
-Látod, most is mennyi van.
-És itt a szemközti sorházból, ahonnan évek óta ezekre az
autókra látnak, rákívánt már valaki a Mazdára?
-Nem, azok rendőrségi lakások.
Tanulság: továbbra sem állítjuk, hogy igaz a
Wankel-ellenes összeesküvés elmélete. De az biztos, hogy a
kapitalizmus farkastörvényei a gyártókat olykor nem a legjobb
minőségű, legfejlettebb termék előállítására ösztönzik. A
nejlonharisnya minőségét például teljes egyetértésben rontották le.
Azóta is rossz.
Jenei Sándor telefonszáma: 06 20 98 61 189
Tisztelt TotalCar!
Egy fontos dologra szeretnem felhivni a figyelmet. Minden gurus cikknel fel van tuntetve a "magyar rx-7 guru" Jenei Sándorrol szolo cikk is. Ezzel nincs is semmi baj, jo a cikk. Ami nem jo, az Jenei ur... Ha esetleg a telefonszamat leszednetek, az is jo volna, hiszen a cikk franko, es nepszerusitheti ezt a ritka autot.
Sajnos az emlitett uriemberrel eleg sok gond van, hazug, hanyag, es rengeteg embert vert mar at a klubban!!! Tobbek kozt engem is. (van akinek felmillaval tartozik egy el nem adott auto miatt azota is...) Lehet, hogy mar nem is el az a teloszam, sok embernek tartozik...
Egy IGAZI RX-7 gurura hivnam fel a figyelmet, ez pedig nem mas, mint a gyorsasagi bajnok Kincses Istvan. O tenyleg ert hozza, es lelkiismeretes, rendes guru. Raadasul RX-7-el versenyez. Az RX-7 eseteben kulonosen fontos lenne ezt tisztaba tenni, hiszen nem vihetjuk wankel motoros autoinkat senki mashoz!!! (Mazda Mester azt mondja a cikkben, minden tipust tud szerelni, jo szakember, de ez nem igaz. Wankelhez O sem ert) Ha valaki esetleg RX-7-est tulajdonol, de nem kerult kapcsolatba a klubbal, meglatja a cikket Jeneirol, es orul, hogy van egy ember az orszagban, odaviszi a verdat, es beszopja, mint mi meg a Kincses elott. Ha esetleg erdeklodtok eziranyba, keressetek meg, adok kontaktot.
Koszonettel:
.::.::SIRK::.::.
RX-7 Club Hungary
Javasoljon ön is gurut! Ha tud valahol egy Wankel-bácsihoz hasonló szakemberről, küldjön egy emilt a gurujelölt címével, telefonszámával.