Mi a közös a Volkswagen bogárban, a Lamborghini Countach-ban és a Trabantban? Mindegyikből készült hosszított limuzin.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Opel Astra |
Jelentős rendezvényeken limuzinban illik
megjelenni. Ezeket Amerikában, Ázsiában és lassan
Európa több nagyvárosában szinte mindegyik utcasarkon lehet
bérelni, de természetesen magánhasználatban is jó pár darabot
találunk. A hosszított limók építésére külön iparág szakosodott az
Egyesült Államokban. Persze más országokban is akadnak kísérletező
kedvű manufaktúrák, mint a korábban bemutatott indiai
DC Design,
amely egy Opel Astrából csinált "stretch limo"-t.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Amerikában viszont évtizedekre visszanyúló
hagyomány áll az óriás luxusautók mögött. Az ötvenes években a
Cadillac, Lincoln és mások is elborzasztó méretű kerekeken gördülő
"jachtokat" készítettek. Már ekkor is akadtak olyanok, akik
még ezzel sem elégedtek meg. Nem kizárólag az amerikai
elnökre kell gondolni, akinek mindig kéznél van egy mozgó iroda.
Itt van mindjárt a Király, azaz Elvis Presley, akinek nagyszámú
Cadillac flottájában úszómedencével, tévével és szőke nővel
felszerelt limuzint is találhattunk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Manapság is a Lincoln és a Cadillac a
legnépszerűbb donorok. Az átalakító cégeknek Ford és a GM közösen
kidolgozott biztonsági eljárásainak kell megfelelniük. Ugyanis, ha
100 inch-csel, azaz két és fél méterrel megtoldjuk egy adott modell
hosszúságát, telepakoljuk mindenféle kényelmi extrával, akkor
messze nem lesz olyan biztonságos, mint alapállapotban. A
nyolcvanas évek közepén teremtettek itt is rendet, miután több
halálos baleset alaposan ráirányította a figyelmet az alapvető
tényekre.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A National Limousine Association tagjainak
honlapjait böngészve egyértelmű, hogy manapság a bőrkárpittal
borított ülések,
kristálypoharakkal és -üvegekkel ellátott bárszekrény, DVD, CD,
állandó Internet-kapcsolat mind-mind alapfelszereltség. Egy
kifinomult hifi berendezés, ötletes apróságok, illetve a cég minél
környezetbarátibb mivolta alapján lehet különbséget tenni az egyes
műhelyek között.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Vannak persze olyan cégek, akik nem elégednek
meg az egyszerű limuzinokkal. A Cadillac Escalade vagy a Lincoln
Navigator luxusterepjárók hosszított változatai
a piac legújabb slágerei. És így lassan átevezünk az
extremitások világába. Manapság egy jól sikerült egyedi átalakítás,
mint a Hummer vagy a Chrysler PT Cruiser limuzin a sláger.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Lamborghini Countach-ból többféle megoldás is
született. Volt olyan, aki egy eredeti olasz sportkocsit áldozott
fel, mások egy egyszerű utánzat, replika karosszériáját ültették
Cadillac alvázra. Számomra a
Trabant P 601 XXL viszi el a pálmát. A háromtengelyes
csodajárgányt 1989-ben építette egy német autófényező cég. Az
eredeti 26 lóerős motort érintetlenül hagyták, viszont a 26 hétig
tartó munka során viszont négy eredeti Trabit használtak el, mire
megszületett a csoda, amely azóta is rendületlenül járja az európai
találkozókat.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Le Seyde |
Akinek még ez sem elég, esetleg javíthatatlan
japán-autó rajongó, annak ajánlom a Mitsuoka Le Seyde-t. A Mitsuoka
cég a nyolcvanas évek közepén ezzel az alkotással robbant be a
világ autógyártóinak sorába.
Egy ártatlan Nissan családi autót használtak fel, hogy
nyomelemeiben klasszikus Mercit, néhol stretch limókat idéző
egyveleget állítsanak elő.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Lamborghini |
Mit hoz a jövő? Egyfelől még hosszabb limuzinokat. Amerikában standard 100 inch-es konverzió mellett néhány helyen már találkozhatunk 130 inch-es próbálkozásokkal is. Ezenkívül mindig is lesznek extrém kívánságok és olyan cégek, akik bármire vállalkoznak.
