Párizsi sétával indult, fiaskóval zárult az első fejezet. Tegnap diadalmas detroiti premierrel új lapot nyitott a Ford az egyik legismertebb amerikai sportkocsi, a Thunderbird históriájában.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Minden normális, amerikai autótörténelemmel
foglalkozó könyvben van egy fejezet, amely valahogy úgy kezdődik,
hogy a második világháború után, amikor a fiatal amerikai katonák
hazatértek Angliából, Franciaországból és Olaszországból, magukkal
hozták az ott széles választékben kapható sportkocsik közül a
szívükhöz közel álló típust. Mivel az amerikai autógyárak
ilyesmivel nem foglalkoztak, a '40-es évek végén meglehetősen
sok európai sportkocsi-készítõ mûhely élt az amerikai
exportból. Magyarországon nem kapható ilyen igényes munka,
ezért szükséges ezt a háttérképet felvázolni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ford Thunderbird - 1957 |
A hazafias érzületű autórajongók
Amerika-szerte háborogtak: mi, akik megnyertünk egy háborút,
elbukunk a csigaevő franciákkal és bélszínzabáló angolokkal
szemben? A General Motors volt az első, amely igyekezett megfelelni
a panaszkodóknak a Chevrolet Corvette-tel, az első közönségsikert
azonban az 1955-ben bemutatott Ford Thunderbird könyvelhette el
magának.
![]() |
|
![]() |
![]() |
George Walker, az autó tervezôje |
A Thunderbird megszületése nemcsak az
autóslapok olvasói oldalain megjelenő leveleknek és a gyárakhoz írt
panaszoknak köszönhetõ.
Louis D. Crusoe, akinek Henry Ford II addig könyörgött, míg
vissza nem tért a Ford divízió élére, 1951-ben egy párizsi
kiránduláson megkérdezte a cég akkori fõkonstruktőrét,
George Walker-t,
vajh' mikor csinálunk mi is ilyen kecses járműveket, amelyek
itt tucatjával szaladgálnak. Walker magabiztosan válaszolta, hogy
már dolgozunk a megoldáson, majd az elsõ adandó alkalommal egy
telefonfülkéhez rohant és felhívta kollegáit, hogy gyorsan fogjanak
egy kétüléses autó megrajzolásához.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Amikor Crusoe és Walker visszatértek
Dearborn-ba, a munka valóban megkezdõdött.
1953-ra elkészült a gipszmakett, amelyet Crusoe a hóna alá
csapott, átrepült Párizsba, megnézte az ottani autókiállítást, majd
engedélyt adott a modell gyártására.
1954-re készült el az első mintapéldány, sőt hamarosan a nullszéria is legördült a gyártósorokról. Egyetlen probléma adódott: nem volt neve az újszülöttnek. Hamarosan született egy ötezres lista. Olyan próbálkozások, mint Detroiter vagy Beaver (hód) avagy Hep Cat (szleng szó a menő fickóra) gyorsan kiestek. Olyasmi, mint Arcturus (a negyedik legfényesebb csillag az égen), El Tigra vagy Coronado már ígéretesebben hangzottak, végül a Thunderbird gyõzött. Az arizonai indiánok legendája szerint a Viharmadár egykor az emberek segítőtársa volt. Halandók számára láthatatlan szárnya szelet és vihart kavart, amely az indiánok számára szükséges vizet biztosította a kiszáradt sivatagban.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Ford Thunderbird az 1954-es Detroiti
Autókiállításon mutatkozott be, és egy évvel később került a
kereskedőkhöz.
10 nap alatt 3500 megrendelés érkezett, miközben az éves
terv 10000 autó eladását tûzte ki célul. A 4.8 literes V8-as
motorral szerelt négy és fél méter hosszú szépvonalú roadster
kapásból megnyerte a közönség szívét. Az üzleti világ is rámozdult
az újdonságra, hamarosan megjelentek a Thunderbird kabátok, trikók,
cipők, szőnyegek és ezernyi más csecsebecse.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ford Thunderbird - 2002 |
Három évvel később a kétüléses Thunderbird
átadta helyét utódjának, amelyet bár ugyanazon a néven árultak, már
négyüléses volt és jóval nagyobb. Magyarul sportkocsiból luxusautó
lett. A következõ évtizedek során e két vonulat között ingadozott a
Thunderbird,
egyre csökkenõ érdeklődés közepette. A '90-es évek közepére
megérett a döntés: a Thunderbird típus lekerült a kínálatból.
![]() |
|
![]() |
![]() |
J. Mays, a Ford Auditól átcsábított tervezőfőnöke úgy
érezte, valami nem stimmel. Két évvel ezelőtt a Detroiti
Autókiállítás látogatóit a Ford standon egy ismerős formájú
kétüléses fogadta: Mays lemásolta az eredeti Thunderbird alakját és
modern köntösben újra feltálalta.
A közönség egyöntetűen üvöltötte: akarjuk!
![]() |
|
![]() |
![]() |
Tegnap Mays széles mosollyal az arcán ült az immár sorozatgyártású Thunderbird volánja mögött, amikor az idei Detroiti Autókiállításon összegyûlt újságírók elé vezethette kedvencét, amely a Jaguar S-type rövidített padlóvázára épül, 3.9 literes V8-as motor és az eredetivel megegyező szellem hajtja. A viharmadár újra csapkodhat szárnyaival!
