Első autója láttán valaki felkiáltott: "Ez úgy néz ki, mint egy hal. Úszni is tud?" Tudott. Ferdinand Porsche is tanulmányozta módszereit. Hans Trippel, a kétéltű járművek atyja és évtizedeken át lelkes híve június 30-án, 93. éves korában hunyt el.
1932, Németország: Hindenburg kancellár lesz, a nácik egyre erősebben hallatják hangjukat. Darmstadtban egy 24 éves fiatalember 15 márka havibérért kibérel egy lóistállót és megvalósítja álmát: a földön és vízen is közlekedni képes járművet.
Hans Trippel, a fáradhatatlan alkotó |
Hans Trippel, egy áruháztulajdonos fia nem
akarta a családi hagyományokat követni. Első autója, egy DKW alapú
alumíniumkarosszériás kétéltű első versenyét éppen azért nem tudta
megnyerni, mert az közúton zajlottm, a többi jármű kevésbé bírta az
óriási felhőszakadást, így a futamot lefújták. A kísérletek azonban
folytatódtak és 1936. októberében a német hadügyminisztérium is
meginvitálta az ifjú mérnököt, mutassa be úszó kocsiját.
Trippel karrierje ezzel felívelt. Fejlesztési támogatást kapott, amelyből a Saar folyó melletti Homburgban egy mészárszék helyén autógyárat létesített és 250 munkással kétéltű terepjárókat épített a hadsereg számára. A második világháborúban Trippelt és üzemét igen illusztris helyre költöztették: Ettore Bugatti áttette székhelyét Molsheimből Bordeaux-ba és a csarnokokból hamarosan Trippel SG6-osok gördültek ki 2.5 literes Opel Kapitän motorral. Ferdinand Porsche is megvizsgált egy ilyet, mielőtt bogárhátú népautójából Schwimmwagent faragott volna.
Trippel-liszensz alapján Norvégiában gyártott műanyagkarosszériás sportkocsi, a Troll |
Persze a háború után a franciák bosszúja
utolérte Trippelt és Porschéhez hasonlóan őt is börtönbe zárták. 35
hónap után kegyelemmel szabadult. 1949. tavaszán Hannover utcáin
találjuk, ahol belebotlik egykori fogolytársába, Fritz Kiehnbe.
Kiehn meghívja magához, ahol filmbeli fordulat történik: belép az
ajtón Gretel, a Kiehn család legifjabb lánytagja. Hans Trippel első
látásra fülig szerelmes lesz; az érzés kölcsönös.
Ásó, kapa, nagyharang és az apóstól anyagi fedezet új
kisautó-készítő műhely alapítására.
Amphicar |
Az új Trippel SK10 kivételesen csak betonúton
boldogult, de az elérendő cél is más volt: egy olcsó, de vonzó
sportkocsi. Ekkor született meg az a felfelé nyíló ajtómegoldás,
amelyet az autótörténelem
sirályszárnyas ajtóként jegyez és amely nem sokkal később a
Mercedes SL300-as típusával lett világhírű. Trippel nem először és
sajnos nem utoljára aprópénzért árusította ki tehetségét.
Az SK10 karrierje is csupán néhány száz darabot ért meg, még Norvégiában is gyártották licenc alapján. Utódja, az eredetileg Alligator nevű modell viszont a Föld egyik legismertebb kétéltűje lett Amphicar néven. A Deutsche Industrie Werke érdeklődését felkeltette az Alligator, illetve annak második prototípusa. 1961-ben jött ki a sorozatgyártású széria Amphicar néven. Egy alváznélküli kétüléses kabriolet, 1147 köbcentiméteres Triumph Herald motorral 11 km/h sebességgel haladt a vízben és 109 km/h-val szárazon.
Amphicar |
Különleges kétrészes sebességváltóval szerelték
fel. Vízi haladás esetén a kétsebességes egységet lehetett
bekapcsolni: egy sebesség előre, egy hátra. Normál esetben pedig a
4+1 sebességes közönséges váltórész üzemelt. Az Amphicar háta
furcsa a két propellerrel, és
a csónakszerű építés miatt kicsit érdekesek az arányok. 7 év
alatt 800 darab készült belőle, de valahol félúton Trippel megint
csak megfelelő részesedés nélkül kiesett a pikszisből. Ma az
Amphicar tulajdonosok világszerte klubokba rendeződtek és hősként
tisztelik az alkotót, a még szét nem rozsdásodott darabokat pedig
féltőn óvják.
Amphiranger |
Trippel az Amphicar sikere, majd bukása közben
is rendületlenül tovább dolgozott.
Következő nagyobb dobására a hetvenes évek közepén került
sor. Ekkor ugyan már közelített a nyugdíjkorhatárhoz, de azért
képes volt kerekekre állítani egy összkerékmeghajtású zárt
terepjárót, amely 120 km/h-val közlekedett beton- és 12 km/h-val
vízi úton. Az Amphi Rangernek keresztelt alkotást sem az idősödő
mérnök gyártotta, hanem a Rheinhauer Maschinen und Armeturenbau
GmbH (RMA).
Az RMA számára ez csak ujjgyakorlatnak
bizonyult, hiszen közel 20 év alatt sem voltak képesek elérni a
100-as darabszámot, de azért
készült rendőr-, tengeri mérő- és tűzoltóvariáns is. Trippel
élete alkonyán sem adta fel álmait. Utolsó úszóképes prototípusát
1989-ben konstruálta, de ötletére akkor már nem talált partnert. A
'90-es évek folyamán a világ egyes pontjairól jelentettek
kísérletező kedvű egyedeket, akik Trippel irányvonalát követték, de
a XXI. századra már ők is feladták.