Zenél a Mini, posztol egyet a Twitteren aztán Koppányhangról rövid löketű V8-asra vált – ilyesmiket mutatott be a BMW, miközben beavatta az újságírókat a közeli és távoli jövő hülye és okos újításaiba.
München most az Oktoberfest lázában ég, ez a három hét a rituális sörözésről szól, persze erős folklór mázzal bevonva: például Tar Ági, aki a BMW magyar píárosa volt, most már viszont Münchenből vezeti a Kelet-Európai régiót, szóval Ági is felveszi a dirndlit, és megy sörözni. Aztán persze a férjével együtt keservesen rá kell jönniük, hogy ilyenkor Münchenben csak annak van esélye, aki nyolc hónappal előtte lefoglal egy tízfős asztalt, fejenként 40 euróért. Amiben szerencsére benne van egy fél sült csirke és kettő, egyenként literes korsó sör, de mivel ők nem foglaltak, csak azt hitték, müncheni lakosként csak megoldható lesz egy sör elfogyasztása, így dolguk végezetlen sétáltak haza.
A hatalmas BMW-Mini irodaház nem azonos a négylevelűvel, a BMW-nek egyébként is elég komoly ingatlanjai vannak München-szerte. De most, az Innovation Day-re, ami persze kétnapos, még Kaliforniából is rendeltek haza mérnököket. Az első workshop tűnik a legérdektelenebbnek, aztán persze az lesz magasan a legemlékezetesebb. Négy ifjú mérnök mutatta be a három koncepció-ülést, melyek közül a Fin Ray nézett ki a legkevésbé bizalomgerjesztően. Két réteg rugalmas üvegszálas kompozit műanyagot kötnek össze keresztben merev elemek, ebből aztán igen furcsa viselkedés következik. Ha ebből a struktúrából készítjük el egy autóülés közepén, mondjuk mint egy gerincoszlopot, akkor minden különösebb felfújható támasz és egyéb trükközés nélkül, de rugalmasan veszi fel a hátunk formáját. Ráadásul ahogy felfelé keskenyedik, a csúcsa egy hátulról jövő becsapódásra öt századmásodperccel gyorsabban reagál, mint a jelenlegi legjobb aktív fejtámlák.
Nem vártam sokat, és amit vártam, az is inkább az érdekes érzés volt, mint valami különlegesen jó, hiszen ez csak egy hagyományos BMW ülőlap, a rászerelt puszta gerincoszloppal, és néhány támasztékkal. Állítási lehetőség nincs, de mindenki elismerő bólogatással száll ki belőle, pedig van itt pár érdekes testalkat. Aztán én jövök. Hu! Most tessék elképzelni a mindenkori legjobb Audi-ülést, hetek hosszú munkájával tökéletesen beállítani – na annál volt vagy százszor jobb. Ha tehetném, azonnal vennék kettőt a Tehénbe, és stílustörés vagy sem, a Cougarba is ilyet raknék, legfeljebb veteránvizsgára visszaszerelem a gyári ülést. Hihetetlen.
Persze a fejlesztéshez még évek kellenek, mert látszólag majdnem kész, de a sorozatgyártásig még hosszú az út. Árban egyébként nagyjából annyiba fog kerülni, mint egy hagyományos, jobbfajta ülés, mert bár az új megoldások mindig drágák, de az anyagfelhasználáson például jelentős a megtakarítás. Az össztömeg is nagyjából hasonló, 24 kiló lesz, de sokkal szellősebb lesz maga az utastér, és az ülés sem lesz izzasztó, hiszen a hátunk viszonylag kis felületen fekszik fel.
Miután nehéz szívvel kikecmeregtem, kérdezem Matthiast, hogy akkor végül ki is találta fel a konkrét struktúrát?
– A természet. Rengeteg a tökéletes műszaki megoldás, ha körülnézünk az állat- és növényvilágban. Ha fogsz egy döglött halat, illetve oldalról megnyomod a farkát, ugyanilyen dinamikával deformálódik: a nyomás irányába hajlik. El is határozom, hogy otthon majd mihamarább keresek magamnak egy döglött halat, és nyomkodom, hátha eszembe jut valami hasonló.
Ehhez képest a két bionikus koncepció már kevésbé hozott lázba. Az egyiknél az volt a lényeg, hogy egyfajta high-tech babzsákként azonnal és tökéletesen felveszi a hát alakját, a másiknál pedig nagyon aprólékosan lehetett felpumpálni az ülés egyes részeit. Persze önmagában ettől még mindkettő lehetett volna érdekes, de így beleülésre meg sem közelítették a halfarok katarzisát.
A nagyon konkrét és hasznos dolgokról szóló előadások után a változatosság kedvéért a Minibe fejlesztett futurisztikus marhaságok jöttek. Értem egyébként a BMW-t, a Mini tökéletes, mondhatni ki van fejlesztve, nem igazán van rajta mit fejleszteni, mert a nyomorúságos hátsó üléshely, vagy a csomagtartó kibővítése megölné a vezetési élmény, márpedig a Mini épp aköré épül.
Újdonság viszont kell, még akkor is, ha a New Mini első két generációja között nehéz első látásra különbséget tenni. Megvannak a tökéletes motorok és a futómű, a beltéri dizájnban se lehet már megváltani a világot, úgyhogy nagyon keményen rástartoltak a szórakoztató elektronikai és információs rendszerekre. Érdekes koncepció a Mini Connected, ami abból indul ki, hogy az információ rengeteg, például egy hagyományos iPod tartalma 120 gigabájt, viszont áttekinteni és rendszerezni annál nagyobb kihívás. Különösen egy autóban, ahol az ember nem üldögél órákig úgy, hogy egyébként semmi dolga. Oké, a BMW-sek közismerten szeretnek a garázsban az i-Drive-val buzulni, de most alapvetően az emberiségről van szó.
Egy kicsit háromdimenziós lesz a kép, amennyiben vízen úszó szappanbuborékokká rendezi az előadókat, és a hasonlók hasonlókat vonzanak. Egy-egy előadó buboréka pedig akkora, amennyi számunk megvan tőle.
Nagy kérdés, honnan tudjuk, illetve honnan tudja a gép, hogy a Slayer hasonlít-e Beethovenre. Egyelőre a zenetérkép információi az iTunes-ból származnak, de az nyilván csak a szokásos pop-rock-metal-industrial-house felosztás, a Music Map-hez ideális esetben a felhasználó rendelhet konkrétabb háttérinformációkat. Ezekből a metaadatokból aztán kiolvashatja az agy, hogy szerintünk a Metallica majdnem Megadeth, hiszen Dave Mustaine eredetileg ott gitározott, a Megadeth már szegről-végről Voivod, a Voivod pedig játszott egy csomó Pink Floyd feldolgozást, stb, stb.
Egyelőre csak 12 gigányi zene van a gépben, és nyilván elég felületesen metázták, mert Avril Lavigne ránőtt Prince-re, a Metallica pedig Meat Loafhoz tapadt, de egyrészt a fejlesztők nem zenekritikusok, hanem programozók, másrészt hadd döntse már el a felhasználó, szerinte mi hasonlít mire.
Az igazán forradalmi persze az Active Sound Design nevű találmány, legalábbis tudtommal még senki sem próbált profin olyan rendszert tervezni, ami kipufogóhang-tuningon alapul, de csak a sofőr élvezi, a többieket nem zavarja. Ez sem olyan egyszerű ám, amilyennek hangzik, hiszen például az emberi fül nagyon érzékeny a késésre. Ezért szóba se került, hogy a kipufogóhangot modulálják, hanem egyből a motort viszik a rendszerbe. Egyelőre négyféléből választhatunk
A felhasználási lehetőségek persze beláthatatlanok, hiszen a nem is távoli jövőben sok autónak egyáltalán nem lesz belső égésű motorja, és egy ilyen szintetikus motorhang is összehasonlíthatatlanul nagyobb élmény, mint a semmi. Szintetikus, persze, de aki vezetett már vicsorogva valamilyen autóverseny-szimulátort, az tudja, hogy a műanyagot is lehet élvezni.
És persze minden modern műanyag merényletben kell legyen valami öko-blue zöldség. Szívesen feladnám találós kérdésnek, hogy ettől a műberregéstől vajon hogyan lesz kisebb a CO-emisszió, de inkább nem kínzok senkit. Tehát: azt mindnyájan tudjuk, hogy minden a fejünkben dől el. Jellegzetes példa, hogy egy zajos olasz autót általában gyorsabbnak érzünk, mint egy csendesebb német kategóriatársat, még akkor is, ha az a méréskor jobban gyorsul. Ha tehát az agyunk megkapja a hangprocesszortól az impulzust, amire annyira vágyik, nem is nyomja tövig a gázt, elvégre a dinamika-érzet már megvan.
A Mini Sound Edition prototípusában egyelőre négy piros gombot barkácsoltak a műszerfalra, velük választhatunk hangot. Az első amolyan rali másodosztályos-tuningladás, nagyon jó. A második egy sima, de sportos V6-os, a harmadikra nem emlékszem, a negyedik rövidlöketű, európai V8-ast imitál, mondjuk egy Audi A8-asét. És mint a delegált mérnök büszkén mondja, ez mindenkit a takarékosabb vezetésre ösztönöz
Esküszöm, hatékonyabb jutalmazás, mint egy középkonzolba épített szopórobot.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Japánban bezuhant a villanyautók iránti kereslet, a BYD többet adott el, mint a Toyota
4 éves növekedés tört meg 2024-ben, közben a külföldi márkák előzik a hazaiakat.
- Hírek
Háromszázról négyzázötvenre: drágább lett a parkolás a XI. kerület egy részén
A dél-lágymányosi körzetben jóval többet kell fizetni a parkolásért.
- Hírek
Most látszik csak igazán, mennyire fáj a Fordnak a népszerű európai modellek beszántása
A gyártó piaci részesedése és az eladott autók száma is jelentősen csökkent.
- Hírek
Mozgó autóból lövöldözött a horvát agrárminiszter, lemondott
Mindenkinek lehetnek furcsa szokásai.
- Hírek
Ne táncoltasd a Yangwangodat az utcán, mert kiszed a jard
Különleges felfüggesztése révén ugrálni és táncolni is tud az U9, pedig nem is medve.
- Hírek
Leégett egy fűtőgép tegnap este a Keletiben, a vasutasok több tucat kocsit mentettek meg a tűztől
Egyikük füstmérgezést szenvedett, kórházba vitték.
- Közélet
A hajózás történetének legnagyobb rejtélyétől neked is feláll a hátadon a szőr
Kalóztámadástól kezdve, vízi szörnyeken át, egészen a földönkívüli invázióig mindennel próbálták már megmagyarázni a történteket.
- Hírek
A kormány szerint vérlázító ami az üzemanyagárakkal történik
Ha magasabb lesz az ár, mint a környékbeli országokban, ismét beavatkoznak majd.
- Szerelem
A Tokiói Autószalon legizgalmasabb és legfurcsább szerzetei
A Tokiói Autószalon mindig hemzseg az izgalmas, érdekes vagy akár meghökkentő járművektől
- Hírek
A Cybertruck lett a legnépszerűbb villany-pickup - mondja a Tesla
Valószínű, hogy így van, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Kamion és személyautó ütközött az M7-es autópályán, egy sávon halad a forgalom
A baleset Polgárdi közelében, az 81-es és 82-es kilométerszelvény között történt.
- Hírek
Dobja a Toyota a hülye betűkombinációkat, régi neveket fognak használni a jövőben
Avensis, Chaser, Levin, támadjatok fel!
- Hírek
Kövesd velünk élőben a Budapest-Bamako 2025 rajtját!
A 2025-ös jubileumi Budapest-Bamako hivatalos rajtceremoniáját élőben közvetítjük, tartsatok velünk!
- Hírek
Mégis lesz belső égésű motoros Porsche Macan?
Az Autocar információ szerint benne van a pakliban.
- Közélet
A tulajdonos meghalt, ki köt rá kötelezőt, ki műszakiztathatja, mi van, ha elhúzódik az örökösödési eljárás?
Haláleset után az ember azt sem tudja mihez kezdjen, a KGFB-t viszont intézni kell, ha nem akar fedezetlenségi díjat is fizetni az autós!
- Technika
Erre kopog a Lexus!MűhelyPRN: Lexus CT200h – 2012.
Prius-megbízhatóság szebb köntösben: a Lexus CT200h használtpiaci népszerűsége nem indokolatlan, de van egy-két buktató, ami drága lehet.
- Hírek
Csúnyán összetörtek egy Ferrari F40-et London közelében
Ez az egyébként is ritka típus most egy kicsit még ritkább lett.
- Hírek
Az M85-ös autóút alagútjában állt neki fotózkodni és gyorsulni egy fiatalokból álló csapat
A lehető legrosszabb helyet választották a megállásra
- Szerelem
Dízellel hajtották ezeket az Opel GT-ketMegnéztük: Opel GT-k, 3. rész: a dízel GT és az ECO-Speedster
Különleges Opel GT-ket bemutató sorozatomban a típus körül kalandozok: most a dízelek következnek.
- Hírek
Bemutatták az utolsó* Alpinát, a B8 GT-t
*Az utolsó önállóan készült modelljüket.
- Égéstér
Ezért tudnak átverni és így állhatsz ki magadért – a Segítség, átvertek! sorozat tanulságai
Átbeszéltük a Segítség, átvertek! című sorozat legfontosabb tanulságait és következtettünk a magyar használtautó-piaci állapotokra.
- Közélet
Kínai kézbe kerülhetnek a bezárásra ítélt Volkswagen-üzemek
A tőkeáramlás 180 fokkal megfordulhat az autóiparban. Már ott tartunk, hogy a kínaiak kopogtatnak a VW ajtaján.
- Hírek
Megvillant a Toyota az elektromos autók piacán
Bár elavult az elektromos Toyota és tükörképe, van két adujuk.
- Hírek
Patikamérlegen adagolja a Tesla az újdonságot
A Model Y új változata fellendülést hozhat, de akadnak kockázatok.
- Hírek
Célba értek a magyar dakarosok!
Véget ért a 2025-ös Dakar, amin ismét több magyar csapatnak is szurkolhattunk. Hamza Petiék és Mikucza Tamásék végignyomták a két hetes sivatagi ralit.
- Közélet
David Lynch csodálatosan furcsa filmjei és annak autói
A híres rendező, producer 78 évet élt.