Nyári gumi: nóném a legjobbak között

ADAC nyárigumi-teszt 2012

2012.03.09. 08:16

A német autóklub idei tesztjén is akadtak meglepetések, de az ismeretlenek és a másodmárkák nem csak rémisztő eredményekkel, hanem elismerést érdemlő teljesítménnyel is felhívták magukra a figyelmet. A dobogóbérletesek közé befurakodott az Apollo és a Barum is.

Még nem késő elővenni a profilmélységmérőt, sublert vagy százforintost, hogy leslattyogjunk a pincébe, garázsba, és megnézzük, mennyi hús maradt a télire elrakott tavalyi szetten. Ha három milliméternél kisebb, vagyis a Magyar Köztársaság felirat teteje kilátszik a százason, nemigen érdemes már felszerelni a nyári gumikat, még ha ezt nem is tiltja a törvény, és a vég közeledtét megtestesítő kopásjelző is messze van. Félő, hogy pont a szezon végére fog elfogyni a minta, amikor az őszi esőkben a legnagyobb eséllyel toccsanunk túl nagy tempóval a pocsolyába, és a kellő vízelvezető barázdák hiányában könnyen vízisíelés, aquaplaning lehet a vége.

De ha már egyszer rászánjuk magunkat, hogy lecseréljük a nyári garnitúrát, és tízezreseket fogunk a gumisnál hagyni, nem árt belenézni az ADAC táblázatába, hogy ne hagyjuk magunkat rábeszélni arra a márkára, amin az áldott szakember a legtöbbet keres. Igaz, a németek tesztjébe is bele lehet kötni, hiszen hasonlóan az újautó-tesztekhez, semmit nem mond például arról, hogyan fog teljesíteni a káprázatos tesztgyőztes öt év futás után, mégis ad egy támpontot, ami segít a választásban.

Az ADAC-tesztek talán legnagyobb hiányossága, hogy néha kifelejtenek egy-két márkát. Az idén tesztelt kisebb, 165/70 R14-esek között például nem találjuk meg a Bridgestone-t, a 205/55 R16 méretnél pedig a Michelin maradt ki véletlenül, ki tudja, miért. Érdekes lenne még, hogyan szerepelnének a hazai Tesco-sztárok, a Kormoran vagy a Debica, amelyekkel főleg néhány éves gumiknál rémisztő tapasztalataim voltak. De a német autóklub az ottani kereskedőknél gyakoribb névtelen márkákat szokta előráncigálni ijesztgetésként: idén az Infinityvel és a nálunk sem ismeretlen Savával statuáltak példát, viszont pozitív meglepetések is voltak.

A középkategóriában gyakori, 205/55 R16-osok közül a V sebességindexes, vagyis 240 km/h-ig jóváhagyott abroncsokat vizsgálták, és nem buktattak meg egyetlen versenyzőt sem. Elképzelhető, hogy a gagyi márkák ezzel a kategóriával már nem is foglalkoznak, ezért ilyen megnyugtató a végeredmény, de azért egy Nexent nem sorolhatunk a prémiumtermékek közé, mégis kiérdemelte a finnyás németek közepes minősítését.

Idei újdonságként nem csak egy kisebb és egy nagyobb méretet vett elő az ADAC, hanem külön kategóriát indított a SUV-abroncsoknak. Itt a 215/65 R16-osokat tesztelték, és a hagyományos száraz és vizes mérések mellett vizes füvön is kipróbálták a gumik tapadását. Ezzel a tereptulajdonságokat modellezték kezdetlegesen, de senkit nem ért meglepetésként, hogy az utcai abroncsok itt egytől egyig leszerepeltek. Nem is erre valók, ahogy egy SUV sem érzi magát igazán jól a somogybabodi siratófalon.

Ahogy minden eddigi tesztnél, most is azt tanácsolják a németek, ne vegyük univerzális érvényűnek az eredményt. Eggyel kisebb és nagyobb, vagyis a 205/55-ösök esetében a 195/55 és 215/55 méretekre még korlátozottan érvényes a táblázat, de a 16-os, V indexű gumikkal tapasztaltak nem feltétlenül igazak a 15-ös vagy 17-es, más sebességtartományú abroncsokra. Ha az ön mérete nem szerepel az idei összeállításban, érdemes megnézni a tavalyi és tavalyelőtti, illetve 2009-es tesztet, annyira gyorsan nem mozdul a gumipiac. Viszont ahogy a friss eredményeknél, itt is pontosan egyeztetni kell az abroncs típusmegnevezését, mivel egy betű vagy szám eltérés már egészen más mintát, keveréket jelölhet.

Aki rutinosan bogarássza az ADAC-tabellákat, már tudja, hogy a német iskolai osztályzatoknak megfelelően a kisebb szám a jobb; 0,5-től 5,5-ig terjed a skála. Az eredményszámítás körülményes módszereit nem részletezném – aki nem bízik az ADAC évek alatt finomra csiszolt értékelési rendszerében, az úgyis kétségbe vonja az egész teszt objektivitását. A táblázat sorrendje mindenesetre az összesített végeredménynek felel meg, és az ADAC-értékelés sorban található ajánlásban testesül meg a klub véleménye. Emellett az egyes szempontok osztályozásából is fontos információkat lehet kiolvasni, az erősségek, illetve gyengék néhány szavas összegzése pedig elhelyezi a mezőnyben az adott típust. Fontos tudni, hogy az értékelésnél az egyik legfontosabb szempont a kiegyensúlyozottság, ezért nem kaphat ajánlást egy olyan abroncs, amely egy kritériumban, például vizes úton vagy kopásban az elvárt szinten alul teljesít.

165/70 R14 T méretű nyári gumik

A kisautókra való kategóriában a Continental EcoContact 5, Michelin Energy Saver, Pirelli Cinturato P1 trióé a dobogó. Nem lehet sajnos elspórolni a pontos típus kiírását, mert a sorrend másképp is alakulhatna, ha egy-egy gyártó másik modelljét vették volna elő a teszten. Mellettük némi meglepetésre ajánlást kapott az Apollo Amazer 3G Maxx és a Barum Brillantis 2 is, amelyek ha nem is teljesen ismeretlenek, de érzésre semmiképpen nem sorolnánk őket a neves márkák közé.

Bár az élbolyban mindegyik abroncs hozza minimum az elvárt értékeket, különbségek azért vannak: az energiatakarékosnak kikiáltott Michelinnél például lényegesen tartósabbnak bizonyult, és sokkal jobb fogyasztást produkált a különben nagyon hasonló tudású győztes Continental. Persze nem literekre kell itt gondolni, jó, ha egyáltalán decikben mérhető a száz kilométerre vetített különbség, de egy abroncs élettartama során azért összejöhet egy-két tank benzin.

A meglepetésnegyedik Apollo pedig zajkibocsátásban jelentősen rosszabb a neves konkurenseknél, amit érdemes megjegyezni az érzékeny fülűeknek. A Barum kevésbé hangoskodik, viszont tartósságban nem veszi fel a versenyt a győztessel, ami egyébként az Apollóra is igaz.

Nem sokkal marad le a közepes ajánlással végző nagy többség. Köztük a Goodyear DuraGrip és a Fulda EcoControl csak a vizes úton produkált gyengébb teljesítményével csúszott le a végeredményről. Ezek az abroncsok a kopás-vizes tapadás konfliktusában inkább a tartósságot választották, ellentétben a hangzatos Yokohama BluEarth-szel, amely pont a gyors kopással tűnt ki a mezőnyből. A táblázat alsó részére különben is jellemző a gyorsabb elhasználódás, ami viszont keveset futó autóknál elhanyagolható is lehet, ha előbb elöregszik az abroncs, mint elkopna.

Sommerreifentest 2012 165 70 R 14 T 15 HU

Ebből a tizenöt gumiból egyedül az Infinity Inf-030 bukott meg, amelyet saját bevallásuk szerint valami bentragadt készletből ástak elő a németek, hiszen már nálunk is inkább az utódját árulják. Mindenesetre ez az abroncs szolgáltatja a teszt ijesztő példáját: vizes úton, 100 km/h sebességről fékezve a legjobbhoz képest húsz méterrel később áll meg – ahol a pirellis autó már az álló kerékre bólint, az Inf-030 gumikkal még 47 km/h sebesség mellett ropog az ABS a tesztpilóta lába alatt.

Az oldalról ajánljuk

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26