Nyári gumi: nóném a legjobbak között
ADAC nyárigumi-teszt 2012
A német autóklub idei tesztjén is akadtak meglepetések, de az ismeretlenek és a másodmárkák nem csak rémisztő eredményekkel, hanem elismerést érdemlő teljesítménnyel is felhívták magukra a figyelmet. A dobogóbérletesek közé befurakodott az Apollo és a Barum is.
Még nem késő elővenni a profilmélységmérőt, sublert vagy százforintost, hogy leslattyogjunk a pincébe, garázsba, és megnézzük, mennyi hús maradt a télire elrakott tavalyi szetten. Ha három milliméternél kisebb, vagyis a Magyar Köztársaság felirat teteje kilátszik a százason, nemigen érdemes már felszerelni a nyári gumikat, még ha ezt nem is tiltja a törvény, és a vég közeledtét megtestesítő kopásjelző is messze van. Félő, hogy pont a szezon végére fog elfogyni a minta, amikor az őszi esőkben a legnagyobb eséllyel toccsanunk túl nagy tempóval a pocsolyába, és a kellő vízelvezető barázdák hiányában könnyen vízisíelés, aquaplaning lehet a vége.
De ha már egyszer rászánjuk magunkat, hogy lecseréljük a nyári garnitúrát, és tízezreseket fogunk a gumisnál hagyni, nem árt belenézni az ADAC táblázatába, hogy ne hagyjuk magunkat rábeszélni arra a márkára, amin az áldott szakember a legtöbbet keres. Igaz, a németek tesztjébe is bele lehet kötni, hiszen hasonlóan az újautó-tesztekhez, semmit nem mond például arról, hogyan fog teljesíteni a káprázatos tesztgyőztes öt év futás után, mégis ad egy támpontot, ami segít a választásban.
Az ADAC-tesztek talán legnagyobb hiányossága, hogy néha kifelejtenek egy-két márkát. Az idén tesztelt kisebb, 165/70 R14-esek között például nem találjuk meg a Bridgestone-t, a 205/55 R16 méretnél pedig a Michelin maradt ki véletlenül, ki tudja, miért. Érdekes lenne még, hogyan szerepelnének a hazai Tesco-sztárok, a Kormoran vagy a Debica, amelyekkel főleg néhány éves gumiknál rémisztő tapasztalataim voltak. De a német autóklub az ottani kereskedőknél gyakoribb névtelen márkákat szokta előráncigálni ijesztgetésként: idén az Infinityvel és a nálunk sem ismeretlen Savával statuáltak példát, viszont pozitív meglepetések is voltak.
A középkategóriában gyakori, 205/55 R16-osok közül a V sebességindexes, vagyis 240 km/h-ig jóváhagyott abroncsokat vizsgálták, és nem buktattak meg egyetlen versenyzőt sem. Elképzelhető, hogy a gagyi márkák ezzel a kategóriával már nem is foglalkoznak, ezért ilyen megnyugtató a végeredmény, de azért egy Nexent nem sorolhatunk a prémiumtermékek közé, mégis kiérdemelte a finnyás németek közepes minősítését.
Idei újdonságként nem csak egy kisebb és egy nagyobb méretet vett elő az ADAC, hanem külön kategóriát indított a SUV-abroncsoknak. Itt a 215/65 R16-osokat tesztelték, és a hagyományos száraz és vizes mérések mellett vizes füvön is kipróbálták a gumik tapadását. Ezzel a tereptulajdonságokat modellezték kezdetlegesen, de senkit nem ért meglepetésként, hogy az utcai abroncsok itt egytől egyig leszerepeltek. Nem is erre valók, ahogy egy SUV sem érzi magát igazán jól a somogybabodi siratófalon.
Ahogy minden eddigi tesztnél, most is azt tanácsolják a németek, ne vegyük univerzális érvényűnek az eredményt. Eggyel kisebb és nagyobb, vagyis a 205/55-ösök esetében a 195/55 és 215/55 méretekre még korlátozottan érvényes a táblázat, de a 16-os, V indexű gumikkal tapasztaltak nem feltétlenül igazak a 15-ös vagy 17-es, más sebességtartományú abroncsokra. Ha az ön mérete nem szerepel az idei összeállításban, érdemes megnézni a tavalyi és tavalyelőtti, illetve 2009-es tesztet, annyira gyorsan nem mozdul a gumipiac. Viszont ahogy a friss eredményeknél, itt is pontosan egyeztetni kell az abroncs típusmegnevezését, mivel egy betű vagy szám eltérés már egészen más mintát, keveréket jelölhet.
Aki rutinosan bogarássza az ADAC-tabellákat, már tudja, hogy a német iskolai osztályzatoknak megfelelően a kisebb szám a jobb; 0,5-től 5,5-ig terjed a skála. Az eredményszámítás körülményes módszereit nem részletezném – aki nem bízik az ADAC évek alatt finomra csiszolt értékelési rendszerében, az úgyis kétségbe vonja az egész teszt objektivitását. A táblázat sorrendje mindenesetre az összesített végeredménynek felel meg, és az ADAC-értékelés sorban található ajánlásban testesül meg a klub véleménye. Emellett az egyes szempontok osztályozásából is fontos információkat lehet kiolvasni, az erősségek, illetve gyengék néhány szavas összegzése pedig elhelyezi a mezőnyben az adott típust. Fontos tudni, hogy az értékelésnél az egyik legfontosabb szempont a kiegyensúlyozottság, ezért nem kaphat jó ajánlást egy olyan abroncs, amely egy kritériumban, például vizes úton vagy kopásban az elvárt szinten alul teljesít.
165/70 R14 T méretű nyári gumik
A kisautókra való kategóriában a Continental EcoContact 5, Michelin Energy Saver, Pirelli Cinturato P1 trióé a dobogó. Nem lehet sajnos elspórolni a pontos típus kiírását, mert a sorrend másképp is alakulhatna, ha egy-egy gyártó másik modelljét vették volna elő a teszten. Mellettük némi meglepetésre jó ajánlást kapott az Apollo Amazer 3G Maxx és a Barum Brillantis 2 is, amelyek ha nem is teljesen ismeretlenek, de érzésre semmiképpen nem sorolnánk őket a neves márkák közé.
Bár az élbolyban mindegyik abroncs hozza minimum az elvárt értékeket, különbségek azért vannak: az energiatakarékosnak kikiáltott Michelinnél például lényegesen tartósabbnak bizonyult, és sokkal jobb fogyasztást produkált a különben nagyon hasonló tudású győztes Continental. Persze nem literekre kell itt gondolni, jó, ha egyáltalán decikben mérhető a száz kilométerre vetített különbség, de egy abroncs élettartama során azért összejöhet egy-két tank benzin.
A meglepetésnegyedik Apollo pedig zajkibocsátásban jelentősen rosszabb a neves konkurenseknél, amit érdemes megjegyezni az érzékeny fülűeknek. A Barum kevésbé hangoskodik, viszont tartósságban nem veszi fel a versenyt a győztessel, ami egyébként az Apollóra is igaz.
Nem sokkal marad le a közepes ajánlással végző nagy többség. Köztük a Goodyear DuraGrip és a Fulda EcoControl csak a vizes úton produkált gyengébb teljesítményével csúszott le a jó végeredményről. Ezek az abroncsok a kopás-vizes tapadás konfliktusában inkább a tartósságot választották, ellentétben a hangzatos Yokohama BluEarth-szel, amely pont a gyors kopással tűnt ki a mezőnyből. A táblázat alsó részére különben is jellemző a gyorsabb elhasználódás, ami viszont keveset futó autóknál elhanyagolható is lehet, ha előbb elöregszik az abroncs, mint elkopna.
Ebből a tizenöt gumiból egyedül az Infinity Inf-030 bukott meg, amelyet saját bevallásuk szerint valami bentragadt készletből ástak elő a németek, hiszen már nálunk is inkább az utódját árulják. Mindenesetre ez az abroncs szolgáltatja a teszt ijesztő példáját: vizes úton, 100 km/h sebességről fékezve a legjobbhoz képest húsz méterrel később áll meg – ahol a pirellis autó már az álló kerékre bólint, az Inf-030 gumikkal még 47 km/h sebesség mellett ropog az ABS a tesztpilóta lába alatt.