Nyári gumi: nóném a legjobbak között
ADAC nyárigumi-teszt 2012
A német autóklub idei tesztjén is akadtak meglepetések, de az ismeretlenek és a másodmárkák nem csak rémisztő eredményekkel, hanem elismerést érdemlő teljesítménnyel is felhívták magukra a figyelmet. A dobogóbérletesek közé befurakodott az Apollo és a Barum is.
Még nem késő elővenni a profilmélységmérőt, sublert vagy százforintost, hogy leslattyogjunk a pincébe, garázsba, és megnézzük, mennyi hús maradt a télire elrakott tavalyi szetten. Ha három milliméternél kisebb, vagyis a Magyar Köztársaság felirat teteje kilátszik a százason, nemigen érdemes már felszerelni a nyári gumikat, még ha ezt nem is tiltja a törvény, és a vég közeledtét megtestesítő kopásjelző is messze van. Félő, hogy pont a szezon végére fog elfogyni a minta, amikor az őszi esőkben a legnagyobb eséllyel toccsanunk túl nagy tempóval a pocsolyába, és a kellő vízelvezető barázdák hiányában könnyen vízisíelés, aquaplaning lehet a vége.
De ha már egyszer rászánjuk magunkat, hogy lecseréljük a nyári garnitúrát, és tízezreseket fogunk a gumisnál hagyni, nem árt belenézni az ADAC táblázatába, hogy ne hagyjuk magunkat rábeszélni arra a márkára, amin az áldott szakember a legtöbbet keres. Igaz, a németek tesztjébe is bele lehet kötni, hiszen hasonlóan az újautó-tesztekhez, semmit nem mond például arról, hogyan fog teljesíteni a káprázatos tesztgyőztes öt év futás után, mégis ad egy támpontot, ami segít a választásban.
Az ADAC-tesztek talán legnagyobb hiányossága, hogy néha kifelejtenek egy-két márkát. Az idén tesztelt kisebb, 165/70 R14-esek között például nem találjuk meg a Bridgestone-t, a 205/55 R16 méretnél pedig a Michelin maradt ki véletlenül, ki tudja, miért. Érdekes lenne még, hogyan szerepelnének a hazai Tesco-sztárok, a Kormoran vagy a Debica, amelyekkel főleg néhány éves gumiknál rémisztő tapasztalataim voltak. De a német autóklub az ottani kereskedőknél gyakoribb névtelen márkákat szokta előráncigálni ijesztgetésként: idén az Infinityvel és a nálunk sem ismeretlen Savával statuáltak példát, viszont pozitív meglepetések is voltak.
A középkategóriában gyakori, 205/55 R16-osok közül a V sebességindexes, vagyis 240 km/h-ig jóváhagyott abroncsokat vizsgálták, és nem buktattak meg egyetlen versenyzőt sem. Elképzelhető, hogy a gagyi márkák ezzel a kategóriával már nem is foglalkoznak, ezért ilyen megnyugtató a végeredmény, de azért egy Nexent nem sorolhatunk a prémiumtermékek közé, mégis kiérdemelte a finnyás németek közepes minősítését.
Idei újdonságként nem csak egy kisebb és egy nagyobb méretet vett elő az ADAC, hanem külön kategóriát indított a SUV-abroncsoknak. Itt a 215/65 R16-osokat tesztelték, és a hagyományos száraz és vizes mérések mellett vizes füvön is kipróbálták a gumik tapadását. Ezzel a tereptulajdonságokat modellezték kezdetlegesen, de senkit nem ért meglepetésként, hogy az utcai abroncsok itt egytől egyig leszerepeltek. Nem is erre valók, ahogy egy SUV sem érzi magát igazán jól a somogybabodi siratófalon.
Ahogy minden eddigi tesztnél, most is azt tanácsolják a németek, ne vegyük univerzális érvényűnek az eredményt. Eggyel kisebb és nagyobb, vagyis a 205/55-ösök esetében a 195/55 és 215/55 méretekre még korlátozottan érvényes a táblázat, de a 16-os, V indexű gumikkal tapasztaltak nem feltétlenül igazak a 15-ös vagy 17-es, más sebességtartományú abroncsokra. Ha az ön mérete nem szerepel az idei összeállításban, érdemes megnézni a tavalyi és tavalyelőtti, illetve 2009-es tesztet, annyira gyorsan nem mozdul a gumipiac. Viszont ahogy a friss eredményeknél, itt is pontosan egyeztetni kell az abroncs típusmegnevezését, mivel egy betű vagy szám eltérés már egészen más mintát, keveréket jelölhet.
Aki rutinosan bogarássza az ADAC-tabellákat, már tudja, hogy a német iskolai osztályzatoknak megfelelően a kisebb szám a jobb; 0,5-től 5,5-ig terjed a skála. Az eredményszámítás körülményes módszereit nem részletezném – aki nem bízik az ADAC évek alatt finomra csiszolt értékelési rendszerében, az úgyis kétségbe vonja az egész teszt objektivitását. A táblázat sorrendje mindenesetre az összesített végeredménynek felel meg, és az ADAC-értékelés sorban található ajánlásban testesül meg a klub véleménye. Emellett az egyes szempontok osztályozásából is fontos információkat lehet kiolvasni, az erősségek, illetve gyengék néhány szavas összegzése pedig elhelyezi a mezőnyben az adott típust. Fontos tudni, hogy az értékelésnél az egyik legfontosabb szempont a kiegyensúlyozottság, ezért nem kaphat jó ajánlást egy olyan abroncs, amely egy kritériumban, például vizes úton vagy kopásban az elvárt szinten alul teljesít.
165/70 R14 T méretű nyári gumik
A kisautókra való kategóriában a Continental EcoContact 5, Michelin Energy Saver, Pirelli Cinturato P1 trióé a dobogó. Nem lehet sajnos elspórolni a pontos típus kiírását, mert a sorrend másképp is alakulhatna, ha egy-egy gyártó másik modelljét vették volna elő a teszten. Mellettük némi meglepetésre jó ajánlást kapott az Apollo Amazer 3G Maxx és a Barum Brillantis 2 is, amelyek ha nem is teljesen ismeretlenek, de érzésre semmiképpen nem sorolnánk őket a neves márkák közé.
Bár az élbolyban mindegyik abroncs hozza minimum az elvárt értékeket, különbségek azért vannak: az energiatakarékosnak kikiáltott Michelinnél például lényegesen tartósabbnak bizonyult, és sokkal jobb fogyasztást produkált a különben nagyon hasonló tudású győztes Continental. Persze nem literekre kell itt gondolni, jó, ha egyáltalán decikben mérhető a száz kilométerre vetített különbség, de egy abroncs élettartama során azért összejöhet egy-két tank benzin.
A meglepetésnegyedik Apollo pedig zajkibocsátásban jelentősen rosszabb a neves konkurenseknél, amit érdemes megjegyezni az érzékeny fülűeknek. A Barum kevésbé hangoskodik, viszont tartósságban nem veszi fel a versenyt a győztessel, ami egyébként az Apollóra is igaz.
Nem sokkal marad le a közepes ajánlással végző nagy többség. Köztük a Goodyear DuraGrip és a Fulda EcoControl csak a vizes úton produkált gyengébb teljesítményével csúszott le a jó végeredményről. Ezek az abroncsok a kopás-vizes tapadás konfliktusában inkább a tartósságot választották, ellentétben a hangzatos Yokohama BluEarth-szel, amely pont a gyors kopással tűnt ki a mezőnyből. A táblázat alsó részére különben is jellemző a gyorsabb elhasználódás, ami viszont keveset futó autóknál elhanyagolható is lehet, ha előbb elöregszik az abroncs, mint elkopna.
Ebből a tizenöt gumiból egyedül az Infinity Inf-030 bukott meg, amelyet saját bevallásuk szerint valami bentragadt készletből ástak elő a németek, hiszen már nálunk is inkább az utódját árulják. Mindenesetre ez az abroncs szolgáltatja a teszt ijesztő példáját: vizes úton, 100 km/h sebességről fékezve a legjobbhoz képest húsz méterrel később áll meg – ahol a pirellis autó már az álló kerékre bólint, az Inf-030 gumikkal még 47 km/h sebesség mellett ropog az ABS a tesztpilóta lába alatt.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
