2012.05.26. 06:45

Nem irigylésre méltó a turbójavító helyzete, még ha pörög is a biznisz. Egy ránézésre egyszerű, mégis nagy szaktudást igénylő szerkezetet kap meg a szerelő olajos kezéből, hogy aztán több tízezres vagy százezres ráköltés után ismét a gondjaira bízza egy rövid fohásszal kísérve. Aki próbált már tetszőleges tanácsot adni egy átlagos autójavító szakembernek, tudja, nem lesz könnyű játszma.

Bár a Ferryker többnyire márkaszervizekkel, komolyabb műhelyekkel áll kapcsolatban, még így is annyira hiányzik a szakismeret a pult túlsó oldalán, hogy kénytelenek a honlapjuk nyitóoldalát a legalapvetőbb ismeretek szájba rágására pazarolni. Ezenkívül rikító piros cédulát mellékelnek minden átadott turbóhoz, és még így is sokszor előfordul, hogy néhány nap múlva visszatér az ügyfél – nem hálanyilvánítási céllal.

Hiába látja a turbós szakember legtöbbször a kézhezvétel utáni első percben, hogy nem önhibájából ment tönkre a feltöltő, nehéz meggyőzni a szerelőt, hogy először a külső okot kell megszüntetni, amitől szopóágra került a turbó, és csak aztán érdemes visszarakni a megjavított, felújított, új csigát. Még azt a rövid gondolkodással megérthető tanácsot is nehéz átadni, hogy a megmakkant turbófeltöltő leszerelése előtt kell lecserélni az olajat és a szűrőket a motoron, nem az új felszerelése után.

Jäckl Ferencnek, aki a turbójavító biznisz előtt autójavítással foglalkozott vagy húsz éven át, éppen ezért szívügye a tudás terjesztése. Örömmel tart előadásokat, ahová csak meghívják, sőt, idén ősszel házon belül szeretne kiscsoportos foglalkozásokat tartani. Lényegében a saját munkáját könnyíti meg ezzel, mivel ő kezeli a garanciális eseteket a cégnél, és abból az említett okok miatt van is bőven. Ha csak néhány szerelési hibát, információhiány miatti fölösleges tönkremenetelt tud ezzel megelőzni, már megérte.

Na de csak feszíti az embert, mik a turbójavítás aranybányái, autós oldalról pedig mibe nem szabad beletenyerelni. Ferenc minden javítást dokumentál, egy pillanatnyi levegővétel után már sorolja is a zűrös motorokat. A Fiat 1,3-as Multijetje, a Peugeot 1,6-os HDi-je a két legjellemzőbb típus az utóbbi időszakból, de a Renault 1,9-es dCi-jénél is vannak bajok. Az Audi 1,8-as turbómotorjánál szintén jó eséllyel lehet tippelni a hibaforrásra, de bizonyos BMW-típusok sem mentesek a kórtól.

Menjünk csak végig szép sorban, hiszen ezek talán a legérdekesebb információk.

Az 1,3-as Multijet dízelt nem csak Fiatokba szerelik, az Opel Corsa és a Suzuki is kapott belőlük szép számmal. Nem mindenki szereti ezt a motort a harsány hangja miatt, de a tulajdonosa is garantáltan felbőszül, ha mínusz tíz-tizenkét fok alatti hőmérsékleten állítja le, majd indítja be másnap reggel. Ilyenkor ugyanis a páralecsapódás miatt jéggolyócskák képződnek a turbó előtti szívócsőben, amelyeket indítás után szépen beszippant a kompresszorkerék, és jó eséllyel csúnyán elgörbülnek a lapátjai. Későbbi modelleknél változtattak a konstrukción, de akinek korai autója van, mínusz tíz alatt és csillagban parkol, inkább hagyja állva az autót.

Az 1,6-os HDi sokkal kellemesebb orgánumú, közkedvelt motor, nem véletlenül szerelik Peugeot-kon kívül Citroënekbe és Fordokba is. Kár, hogy mind a 90, mind a 110 lóerős változatról kiderült, hogy 60 ezer környékén elkezdenek hullani a turbók. A 90 lóerősnél valódi konstrukciós hibáról beszélhetünk: a turbó kenését biztosító olajcső egy üreges olajáteresztő csavaron át kapja meg a kenőanyagot. A kis áteresztő csavarban van egy még kisebb szűrőcske, amely idővel megtelik kosszal és eltömődik. Ha turbófeltöltő nem kap kenőanyagot, az eltömődött szitaszűrő miatt törvényszerű, hogy tönkremegy. A csúcstartó 400 métert tudott elmenni egy új turbófeltöltővel olaj nélkül.

Már nyithatjuk is az újabb turbójavítási munkalapot a szervizben. Egy vacak kis szűrő miatt. Gondoljunk csak bele, milyen pompásan tudja fokozni az ideget, ha épp a garancia lejárta után üt be a baj, a szerelő nem ismeri a típushibát, és a frissen felújított turbót is kinullázzuk párszáz kilométer alatt. Ilyen és hasonló esetekre kell gondolni, amikor információhiányról beszélünk, illetve arról, hogy általában nem a turbó a hibás, csak ő szívja meg.

Mint a 110 lóerős HDi-nél is. Ennél egész egyszerűen alulméretezték a 3,5 literes olajteknőt. Ki tudja, talán a szervizköltségeken akartak spórolni. Idővel mindenesetre kiderült, hogy ennyi olaj nem elég ahhoz, hogy mindig megfelelő kenést tudjon biztosítani. Na, vajon mi a legérzékenyebb eleme a kenési körnek? Bizony, itt is a turbó unja meg először az olajszűkét. Visszahívást itt sem indítottak, de a gyári javítási leírás turbómeghibásodás esetén javasolja az olajteknő és a hozzá tartozó alkatrészek cseréjét. 4,5 literesre.

A visszafolyási probléma a BMW-kre is jellemző, amelyeknél a kopottabb motoroknál a forgattyúsház szellőztető rendszere már nem bírja el a tetemes mennyiségű kartergázt. Egy eltömődött kartergázszűrő, amelyet a gyári előírás ellenére elfelejtettek cserélni, vagy egy letapadt csappantyú már elég is ahhoz, hogy komoly nyomás alakuljon ki a karterben. Ezért aztán nem tud visszafolyni az olaj, és az eltömődött szűrőcskés HDi-ével azonos módon halálozik el a turbófeltöltő. Megint csak önhibáján kívül.

De nem csak a visszafolyó ág tud problémát okozni, a nyomócső is jellemző hibaforrás, főleg benzines motoroknál. Az Audi 1,8-as benzinesénél például közvetlenül a leömlő alatt kanyarodik rá a középrészre, éppen ezért gyárilag van is ott egy hővédő lemez. Akkor kezdődik a baj, amikor ez elrohad, és a leömlő elkezdi sütni a nyomócsövet. Nem egyszer fordult már elő, hogy a megégett olaj odabent szinte teljesen elzárta az áramlás útját. Nincs min csodálkozni, ha ez nem tetszik a turbófeltöltőnek.

A Renault 1,9-es dCi-jénél a légtömegmérő elöregedett darabkái, illetve a kartergáz-visszavezető rendszer elemei szeretnek leválni, amiket aztán csúnyán bedarál a turbó. Lehetne még sorolni a feltöltő kárára elkövetett figyelmetlenségeket a gyártók részéről, de hogy ellenpéldával is szolgáljon, Ferenc inkább mutat egy konstrukciós hibát egy turbófeltöltőnél is, ahol egy túl gyenge tartórugó miatt koptak el a csapágyak idő előtt – ezt viszont időben kezelte a gyártó, így ilyen már nem kerülhet forgalomba.

Az egyik legdühítőbb turbóhiba egyébként, amikor nem is megy tönkre maga a feltöltő, mégis cserélni kell. A változó geometriás szerkezeteket sok modern konstrukciónál egy szilva méretű villanymotorka állítgatja néhány fogaskeréken keresztül. Ez a turbóra szerelt kis dobozka szabályozza lényegében a feltöltést, és ha tönkremegy, nincs gyári javítási technológia, cserélni kell a turbót. Jártam már olyan műhelyben, ahol minden tiltás dacára megjavítják a dobozkát, de valóban nem egyszerű a beavatkozás.

Maga a felújítás személyautók turbóinál kevésbé izgalmas téma. Az euro-raklapon éppen hogy szállítható, malomkerék méretű turbófeltöltőre már büszkébben mutat a tulajdonos. Egy távfűtő központ gázmotorjához újítják fel. Éppen most érkezett meg a kompresszorkerék egy hasonló gigantikus feltöltőhöz, Ferenc ki is bontja a kedvemért. A forintban hétszámjegyű értékű alkatrészen mutatja meg a rengeteg hamisítvány miatt ma már elengedhetetlen pöttyös kódot. Komplett turbókat is koppintanak már a kínaiak, de egyelőre csak távolról hasonlítanak az eredetire – még aki Magyarországra behozza őket, az is úgy árulja, hogy használat előtt javasolja a kiegyensúlyozást.

Egy hétköznapi turbójavítás, amihez elég egy javítókészlet, vagyis nem sérült se a tengely, se a ház, néhány órás rutinmunkának számít a cégnél. Az 55-60 ezertől induló műtétből az alkatrész harmincba fáj. A szemcseszórásos tisztítás, a mosás, a szét- és összeszerelés nem nagy ördöngösség, bár amatőrök itt is követnek el jóvátehetetlen hibákat. A barkácsolt alkatrészekből egész gyűjteménye van Ferencnek, mosolyogva mutatja a kezdetleges próbálkozásokat. Amire viszont sufniműhelyben nincs sok esély, az a felújítás lényege, a kiegyensúlyozás. A középrész-kiegyensúlyozó műszerre talán a legbüszkébb a tulajdonos, ilyenből nincs sok az országban. De megmutatja a tizenéves, analóg kiegyensúlyozót is, amivel 1996-ban kezdte a vállalkozást. Ma is használják még.

Mindig, miután bármilyen, autójavítással kapcsolatos tevékenységet űző szakemberrel beszélek, összeszorított farpofákkal ülök be az autómba a sok rémtörténet után. Nálam is mindjárt felsüvít a turbó – csak nem az utolsó dalát fütyörészi? De aztán eszembe jut, hogy a doktorok mindig csak a beteggel találkoznak, az egészséges pácienssel ritkán. Én is a csúnya fertőzésekről faggattam Ferencet, miközben a sokszázezret futott, hibátlan feltöltőkről nemigen esett szó. Pedig a horrorsztorik egyik legnagyobb tanulsága, hogy jó beépítési környezetben, megfelelő karbantartással, értelmes felhasználónál szinte örök életű a turbó.

Az oldalról ajánljuk

Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52