45 kilométeres baki az első reggelen
Az első éles napon lebuktathattuk volna a sofőrt, de csak simán balfék volt – 45 kilométeres kerülőt tett feleslegesen.
Nemrég arról írtam, hogyan választottuk ki, és hogyan építettük be az Inetracket a céges Doblóba. Most megmutatom azt is, mire tudjuk használni.
Aki maga szeretne megismerkedni a rendszerrel, az app.inetrack.hu oldalon regisztrálva kipróbálhatja a demo-trackert, és megnézheti, milyen információkat kap egy nyomkövetővel felszerelt autóról.
Az Inetrack felügyeleti rendszere a Google térképén vagy műholdképén, illetve az OpenStreetMap térképén jelzi a trackerekkel ellátott járművek pozícióját. Több autó esetén együtt és külön is követhetőek, illetve legyűjthetőek a tárolt adatok. Természetesen nem csupán a pillanatnyi helyzetet ismeri, de hosszú időre visszamenőleg naplózza is azt.
A térkép-layert mi az elejétől fogva Google Mapsre váltva használjuk. Sok partnerünk eleve név szerint megtalálható rajta, így jóval könnyebb a navigálás. Akit így nem találtunk meg, POI-ként felvihetjük, hogy később névről azonosíthassuk.
A pillanatnyi helyzet ismerete fontos és eleinte jó játék is, az ügyfeleknek a „Mikorra jön meg?” kérdésre az eddiginél jóval pontosabb választ adhatunk. Ennél is hasznosabb azonban a Történet menüpont. A megfelelő autó trackerét kiválasztva ugyanis itt nézhetjük meg, merre garázdálkodott a sofőr. A napi bontás elsőre túl durva megközelítésnek tűnik, ám a megállások között automatikusan szakaszokra bontott útvonalat részleteiben is meg tudjuk vizsgálni. A térkép alatt alapértelmezésben bekapcsolt diagramok ráadásul további támpontot is adnak, a túl hosszú lapos szakaszok hosszú megállást jelentenek, azok hiánya pedig folyamatos haladást. A mi ingázó beszállító autónknál egyik sem jó jel.
A szakaszokra bontható útvonal külön hasznos lehetőség. Új útvonalakat járva utólag is elemezhető a napló, kiválasztható az optimális útvonal. Kiszállító, terítőautónál szintén nagy könnyebbséget jelent, hogy pontos adatokkal dolgozva tudjuk összeállítani a szállítási köröket.
Persze, ahogyan már az előző alkalommal is említettem, a rendszer a sofőr ellenőrzésére is tökéletesen alkalmas. Erre nekünk rögtön az első napon alkalmunk nyílt. Az új üzlettel eleve új köröket nyitottunk, ráadásul új, fiatal, meglehetősen tapasztalatlan sofőrrel, aki a 23 perces utat első próbálkozásra egy és háromnegyed óra alatt tette meg – kisebb vargabetűvel. Szerencsére valahol Máriaremete magasságában észrevettük, és visszafordítottuk a jó irányba.
A hardver rendelkezik néhány ki- és bemeneti csatornával, ezekkel számos funkció felügyelhető, az üzemanyag mennyiségétől a raktérajtó nyitásáig. Mi ezekből csupán a gyújtáskapcsoló állapotát figyeljük – illetve, mint kiderült, a tápfeszültség meglétét. Történt ugyanis, hogy belépés után sorozatos figyelmeztetések fogadtak, amelyek szerint a tápkábelt sorozatosan elvágják. Persze hamar egyértelmű lett, hogy az akkumulátor feszültsége esik le drámaian az indításkor, ezt észleli szabotázsként a készülék. Persze ez is egy fontos infó, legkésőbb őszre, a hideg beköszöntére akkumulátort kell cserélnünk az autóban…
Az első autónkkal szerzett tapasztalatok után épp a napokban döntött úgy a tulajdonos, hogy a másik négy szállítóautónk is megkapja a nyomkövetőt, a kollégák pedig a hozzáférést az autók helyzetéhez. Így végre elfelejthetjük a „Hol vagy most? Mikor érsz ide? Útba tudod ejteni a kamionszervizt? Be tudsz menni hordós olajért?” típusú telefonhívásokat, ez pedig nem csupán kevesebb üzemanyag- és telefonköltséggel jár, de a stresszből is vastagon faraghatunk.
