Bár az emberiség megvolt nélküle, amióta a kulcs nélküli bejutás és indítás működik a személyautókban, jobb lett az életünk. Nem kell kulcsot keresgélni, gombot nyomkodni, slusszkulcsnyílást kitapogatni. Hát nem pofonegyszerű?
Hát nem. Hogy mindig működjön a dolog, rettentő fejlett technikára van szükség, és az is fontos, hogy az autó eleve a fejlett adatbuszos technikát használja. Mert mindez hogyan működik a gyakorlatban?
A vezető odamegy az autóhoz, valami érzékeli, hogy a kilincshez nyúlt, erre az ott lévő antenna egy jelet küld a kulcsnak, amelyre ez egy kódolt jellel válaszol. Ha a vezérlőegység a kódot érvényesnek találja, kinyitja az adott ajtót. Eztán a vezető beszáll, megnyomja a Power, azaz motorindító gombot: ilyenkor a felügyelet azt lesi, hogy az utastér belsejében ott van-e valahol ez a jeladó. Amikor pedig vége az útnak, a vezető kiszáll, megnyomja a kilincsen lévő zárógombot, persze ilyenkor meg arra kell odafigyelnie a számítógépes felügyeletnek, nehogy bent maradjon a kulcs.
Némileg bonyolítható a rendszer működése, ha mondjuk motoros csomagtérnyitó funkciója is van az autónak, mint mondjuk a Ford Kuga esetében. A teleszkópnak látszó valami, ami nyitja és csukja a súlyos ötödik ajtót, valójában egy csigaorsós villanymotor. Azonban a villamos mozgatás veszélyeket is hordoz, ezért többféle biztonsági megoldást is beépítettek, a balesetek elkerülésére.
A baleseti lehetőség az, hogy becsípi az ember kezét, vagy akár az egész embert az ajtó, zárás közben. Ezért az ajtó éleinél két érzékelő figyeli, nem szorult-e oda valami – itt tenné a legsúlyosabb kárt az emberi kézben. Előfordulhat, hogy más rész alá kerül valaki, ilyenkor is megáll a motor, ám más trükkel: azt is figyeli az elektronika, hogy nem nőtt-e egy bizonyos határ fölé a mozgató motor áramfelvétele – ha igen, azonnal lekapcsolja.
Az autózás fáradalmaiba és gyötrelmeit tovább súlyosbíthatja, ha a csomagtartót tele kézzel szeretnénk felnyitni. Ez nyilvánvalóan nem megy, akár kulcsos, akár kulcs nélküli az ajtónyitás. Itt került képbe a láb, mint szabadon felhasználható testrész. A Ford problémamegoldó részlegén azt találták ki, hogy amennyiben az ember zsebében ott a jeladó, elég a lökhárító alá dugni a lábát, és az ajtó – értelemszerűen motorral – felnyílik.
Ennek megvalósításához további szenzorokra és vezérlőegységre volt szükség. A lökhárítóba két kapacitív érzékelőt szerelnek, amelyek a funkció vezérlőegységéhez küldi a jeleit. Ha mindkét jeladó úgy érzi, hogy emberi lábat dugtak a közelébe, ugyanúgy megindul a nyitási folyamat, mintha csak megnyomták volna a kulcs vagy a műszerfal nyitógombját, mindössze annyit késlekedik a rendszer, hogy az embernek legyen ideje picit hátrébb lépni a felnyíló ajtó útjából.
Természetesen az ember nemcsak bepakolni, hanem kirámolni is szokott, ezért az ötödik ajtó le is csukható hasonló módszerrel. Hát ilyen egyszerű.
Az én kulcsom nem a te kulcsod
Az embertől könnyen kikunyerálja a gyerek a kocsit, ha már van jogsija. Viszont rutinja nincs, ezért az aggódó szülők eszik a kefét ilyenkor. Mi van, ha bömbölteti a zenét? Könnyen eltereli a figyelmét a vezetésről. És ha gyorshajt? Na nem. Akár egy Fiestához is elérhető a MyKey-nek hívott rendszer, amely lehetőséget ad arra, hogy a pótkulcshoz hangerő- és sebességkorlátozást programozzon be az ember, hasonló esetekre. Hogy melyek a szülői szigor határai? Sebességben 70-140 km/óra között korlátozhatják gyermekeiket, sőt, az igazán rafináltak azt is beállíthatják, hogy a rádió ne működjön, ha nem kapcsolják be a biztonsági öveket az autóban ülők. Gyermek módban a stabilizáló elektronika és az Active City Stop sem kiiktatható.