Elég az, ha csak téliguminak hívják?
Ne tévesszen meg senkit a szokatlanul enyhe idő, a sufniban pihenő téliguminak már a felnin a helye. A felninek meg kerékagyon. Mi csak győzködni tudjuk, de a németek be is bizonyítják, miért kell a téligumi. Na de melyik?
A német ADAC, tartva jó szokását, idén is lenyomta nagy téligumi-tesztjét. A teszt alatt ne vizes műanyagon való botladozást képzeljenek el, hanem valós körülmények között végzett méréseket. A zaj, kopás vagy fogyasztás bár fontos mutatók, az igazán lényeges szempont a különböző útviszonyok között mutatott viselkedés. Ezért az egyes részeredmények végső ítéletre gyakorolt súlyozása más és más:
- Száraz út: 15%
- Vizes út: 30%
- Zaj: 5%
- Fogyasztás: 10%
- Kopás: 10%
- Havas út: 20%
- Jeges út: 10%
Az idén két méretet teszteltek az ADAC szakemberei: 175/65 R 14 T és 195/65 R 15 T. Bár megannyi típushoz jó a két méret, a lista mégsem teljes, előfordulhat, hogy motorváltozattól vagy felszereltségtől függően más gumi való az autóra. Akad sok egyéb típus is, amelyikre jó a fenti két méret. Lényeges a megfelelő méret kiválasztása, melynek tanácsolt utánanézni, elsősorban az autó kézikönyvében, vagy a gyártó honlapján.
Mindkét kategória T sebességindexű, azaz 190km/h-ig használható. Abban az esetben, ha az idei teszt gumiméretei önnek nem felelnek meg, az ADAC ajánlása szerint plusz-mínusz egy méretet léphet. De érdemes megnézni a korábbi évek tesztjeit is, hiszen a 2013-ban vagy 2012-ben tesztelt gumik között megtalálhatja a megfelelő méretet.
175/65 R 14 T
A dobogót idén mindkét méretben ki lehet bővíteni négy helyre, hisz ennyi gumi kapott jó minősítést az ADAC tesztjén. A Continental ContiWinterContact TS850, a Dunlop SP Winter Response 2, a Michelin Alpin A4 és a Firestone Winterhawk 3 az összes útfelületen kiegyensúlyozott eredménnyel zártak, és nem mutattak hiányosságokat. Az első helyezett Continental nagy erőssége, hogy nemcsak a különböző idöjárási körülmények között teljesített jól, hanem a fogyasztásra gyakorolt hatása, valamint visszajelzésben is megelőzte társait.
A középmezőny megfelelőit az Esa + Tecar Super Grip 7+ vezeti, mely mindössze nedves úton mutatott megbocsátható hiányosságokat, de így nem kaphatta meg a jó minősítést. Ugyanúgy a nedves úton nyújtott teljesítmény vonta meg a jó minősítés lehetőségét a Fulda Kristall Montero 3 és Vredestein Snowtrac 3 téligumiktól.
Az idei teszten két abroncs kapott problémás minősítést: a Cooper WM-SA2 (Weather-Master) és a Star Performer SPTS (Winter AS). Mindkét téligumi komoly hiányosságokat mutatott nedves úton, de jeges úton is éppenhogy megfelelő a tapadásuk. Az idei tesztből kimaradt viszont a Goodyear. A teszt időpontjában, ebben méretben az UltraGrip 8-at már, az UltraGrip 9 még nem gyártották.
195/65 R 15 T
Hasonlóan a kisebbik mérethez, itt is négy gumi kapott jó minősítést. A Continental ContiWinterContact TS850,a Bridgestone Blizzak - LM 001, a Dunlop SP Winter Sport 4D és a Semperit Speed-Grip 2 mindannyian kiegyensúlyozott teljesítményt mutattak, hiányosságok nélkül. A Continental abroncsa ismét fogyasztásban és visszajelzésben nyújtott kiemelkedőt a vetélytársakhoz képest.
A másodvonal éllovasa az Uniroyal MS plus 77 lett. Egységesen megfelelő eredményt ért el a különböző időjárási viszonyok között, emellett alacsony ára teszi vonzó alternatívává drágább társai ellenében. A Yokohama W.drive V905 és Michelin Alpin 5 téligumik szintén megfelelő választásnak tűnhetnek, elsősorban havas és jeges úton, bár utóbbi ára már a felsőházban focizik.
A teszt két utolsó tagja, az Infinity Winter Hero INF 049 és az Achilles Winter 101 problémás minősítést kapott. Ahogy a kisebbik méretben, itt is a komoly bajok elsősorban nedves úton jöttek elő, mely az erre az időszakra jellemző időjárást figyelembe véve egyáltalán nem elhanyagolható tényező.
Négyévszakos gumik
Örök igazságnak tűnik, hogy ami mindenre jó, az igazából semmire sem az. Ez alól, legalábbis az ADAC idei tesztje szerint, a négyévszakos gumik sem kivételek. A német szakemberek négy, egyaránt 195/65R15H-s méretű gumit teszteltek, és a legjobb eredmény is csak elégséges. Ezt a minősítést két gumi, a Falken EuroAll Season AS200 és a Vredestein Quatrac Lite kapta meg. A Kumho Solus HA31 és az Uniroyal AllSeasonExpert problémás minősítést kaptak.
Érdemes mihamarabb befektetni egy garnitúra téligumiba, főleg ha külföldre indul az ember, hiszen nem egy országban ilyenkor már kötelező. Bár a fenti táblázatok a német átlagárakat mutatják, komoly eltérésre itthon sem lehet számítani, és egy márkás új, vagy tényleg jó állapotú használt téligumi-garnitúra bármikor jobb alternatíva ilyenkor, mint nyárigumival kockáztatni.