2014.12.19. 06:20 Módosítva: 2014-12-19 09:08:32

Világéletemben pontos voltam. Nálam már nem lehet nyerő, aki késik. Ez valami betegség, nem tehetek róla. Aki eddig csak vágyott a pontosságra, az nyugodjon meg: a pontosságot nem lehet elsajátítani, sőt még nem is ragályos, nem lehet elkapni, arra születni kell.

Amióta van Waze, azóta zavarban vagyok, legszemtelenebb késős barátaim, kollégáim, családtagjaim is előadják a Nagy Pontos Embert, mítoszok dőlnek össze, lassan nincs ki miatt dohognom.

Viszont azon veszem észre magam hogy én a Nagy Pontos Ember - elkések.

Például beírom a Wazéba hogy hova szeretnék menni, ő kiszámolja a leggyorsabb utat és hogy mikor érkezünk meg, s mivel piszok pontosan akkor fogunk megérkezni amikorra ígéri, „ej ráérünk arra még,” ki a fene akar rostokolni egy negyed órát majd a hideg utcán, addig húzzuk otthon, amíg csak lehet, hiszen azt írja ki hogyha most indulsz akkor pontban akkor fogsz odaérni amikor kell. Aztán mikor menet közben sűrűsödik a forgalom, alakul egy dugó, akkor ...nos mi történik akkor?

Elkésünk...dzsípíeszestül, okostelefonostul, mobilnetestül, waze.

Mert? Waze?

Alkalmi szerzőnk

Eckhardt Balázs, a Kecskeméti TV igazgatója, rendező és filmes, az ember, aki folyamatosan úton van. És van egy csettegője is!

Waze (ejtsd: véz) Jelenleg a leghasználhatóbb közösségi navigáció...Én megyek valahova, de te előttem mentél arra és megüzened nekem, ha valami szokatlan volt az úton. Cserébe én is megüzenem, ha valami rendkívülit tapasztaltam. Sokan megyünk valamerre, ezt érzékeli a rendszer és a lassulásunkból következtet arra hogy dugóba kerültünk, rögtön ajánl egy másik (gyorsabb) utat. Hogy hogyan?

A rendszer lelke egy közepes képességű navigáció, amit lehet szeretni, lehet nem szeretni, teszi a dolgát.

De! A Waze kitalálói készítettek egy egyszerű jelrendszert, megpróbálták az utakon fellelhető rendkívüli eseményeket sémákba zárni, amely jelekre kattintva gyorsan tudunk üzenni a világnak: a sávot elfoglalja valami, a dombtető után a völgyben erős köd ül, a ködben összement két autó, de ha ezen is túljutsz akkor beleszaladsz egy traffipaxba. Megy a zene, a waze (ha érint téged a veszély) lehalkítja a zenét és hanggal is figyelmeztet. Teszi ezt az okostelefonodon, amit már régen bluetooth-al csatlakoztattál az autód hifijéhez.

Ami a leglényegesebb, működik! Lassan több mint egy éve használom a Wazét, volt olyan esetem hogy az autópályán szalagkorlátnak ütközött autó motorteréből még spriccelt ki a forró víz, mikor a Waze már szólt hogy az úton baleset nehezíti a továbbjutást. Összességében Budapesten és az autópályákon működik üzembiztosan a Waze, kisebb mellékutakon nem árt a megszokott óvatosság. Igaz durva traffipaxharcokat már úsztam meg faluban, fűzfa alól kibukkanó Octavia Jediharcos ellen, vasárnap kora délután, azóta is hálával gondolva a wazés nickname mögé bújt ismeretlen jótevőmmel.

A Waze app egy izraeli eredetű közösségi navigációs rendszer, amelyet nemrég felvásárolt egy szekérderék pénzért egy Google nevű garázscég, gondolom nem azért, hogy elaltassa. Letölthető az okostelefonod webáruházából, nem utolsó sorban: tök ingyen. (Wazéseknek egy érdekesség: egyszer, de tényleg csak egyetlenegyszer megjelent a térképemen egy német reklám, ami a Kanári-szigetekre akart elcsalni. Mindez negyven másodpercig, egy piros lámpánál ácsorogva.)

Pár hete Amerikában is volt szerencsém tesztelni a rendszert, nagyon nagy sikerrel. Durva 40 perceket nyertünk segítségével. Vicces epizód, hogy Los Angeles Rózsadombján állítólag egy ott lakó wazer hamis dugóban állok-jelekkel bombázta a rendszert, mert bosszantotta (nyugalmát zavarta), hogy csendes kertvárosi utcája hirtelen forgalmas korzóvá alakult, csupán csak azért, mert a waze egy közelben bedugult autópálya forgalmát ráeresztette a csendes kis utcára.

A waze stábja megnyugtatta a usereket, hogy legalább ötven wazer autójának egyidejű dugóban állok jelzése kéne, hogy a rendszer komolyan vegye az üzenetet, de még akkor is kontroll alá vonják a jelzést, és ha megszűnik a dugó, azonnal leveszik a jelet a térképről. Fatornyos kis falumban beláthatatlan kanyart fűszereztek egy kis csatornafelbontással, valamint egy kis táblával, amit előre nem lehetett látni. Én mint szorgos waze-harcos jeleztem is a rendszernek, hogy itt bizony könnyen lehet baj.

A rendszer – bár hűséges jelölő vagyok – mégsem vette komolyan a jelzésemet, fél óra múlva, megerősítés hiányában el is tüntette a jelemet. Pedig annak, aki arra haladt, fontos volt, hogy ne csapja telibe az útfelbontás-táblát. De mivel arrafelé kevés wazer ment akkortájt, a jelem ment a lecsóba, megerősítés nélkül. Ezért gondolom, hogy a legtöbbet ott segíti, ahol egyébként is nagy a forgalom, igaz, ott is van rá a legnagyobb szükség.

Hogy teszi ezt?

Elindítom az alkalmazást. Ha regisztráltam korábban, megjegyzi a kedvenc helyeimet, munkahelyemet, otthonomat. Üdvözöl és megpróbálja kitalálni, hova megyek. Ez néha sikerül is neki, aki mindig egy helyre jár, annak ez a reggeli parolázás még élményszámba is mehet, nekem – mivel mindig máshova megyek – sajnos néha kicsit idegesítő. iPhone5-öt használok, sajnos a hangfelismerés nekem a wazerben nem működik. Valamikor működött, ma már nem, tehát miután megkérdezi a rendszer, hogy én vagyok-e a sofőr, vagy utas, át is adom utasomnak a telefont és a cím beírását már ő végzi el. Értsd: be-le-pö-työ-gi.

A cím felismerése egyre jobb, de ma még hagy némi kívánnivalót maga után. Néha az angol nyelvterületen megszokott elöl a házszám, utána az utcanév rendszer használata vezet gyorsabb eredményhez, néha pedig a kivételes kombinatorikai tehetségem menti meg a helyzetet és pl. azt hogy Komárom-Esztergom megyei Kormányhivatal úgy nem ismeri fel, hogy Tatabánya Kormányablak vagy ügyfélszolgálat/autóátírás/Tatabánya, ami egy normál keresésnek megfelelne a google-ban, de türelem: előbb-utóbb a googlemaps és a waze úgyis összeolvadnak.

Van még egy komoly probléma. Nem tudom, hogy az iPhone hibája-e, de a navigáció feléledésekor a pozíció megtalálásáig súlyos másodpercek mennek el, az autó már rég megy, sőt be kéne fordulnia ebbe az utcába, tudja is, hova szeretnék menni, de a navigáció még lustálkodik, nem abba az irányba mutatja az utat, amerre menni kell, hanem az ellenkezőbe. Ez durva tud lenni, hiszen egy autópálya-felhajtójánál súlyos döntés, merre indulunk, ugyebár? Nem biztos hogy ez a Waze hibája, lehet hogy a GPS-em lassú, elég idegesítő.

Másik problémája a mobilinternet-lefedettség és annak vakfoltjai: én az elmúlt három évben évenként más szolgáltató lefedet(len)tségét élvezhettem, amerre én jártam, ott toronymagasan a Vodafone volt a legjobb (kicsi M1, sok BP, sok M5), a most használatos Telenor a leggyengébb, a T-Home közepesen muzsikált. Az index.hu célirányos tesztjéből úgy tudjuk, hogy ez a sorrend más tájakon máshogy alakul. Ami engem illet, a Waze is GPS-ként dolgozik azokon a tájakon, ahol nem megfelelő a lefedettség, de az adatai nem frissülnek, és mi sem tudunk jelezni. Ha ide esik a pl. traffipax, vigyázni kell...

Ennyit a hibákról, a többi nettó boldogság: a Waze menet közben variálja át akár az utadat is, ha azt tapasztalja, hogy lehetetlen az adott időre odaérkezni, van jobb (gyorsabb) út. Jelzi ha nem várt útakadály, időjárási anomália, útfelbontás, kóválygó jedi nehezítené a dolgod, vagy vonná el a figyelmedet. Nem utolsó sorban pénzt spórol: ha megállsz egy benzinkút mellett, a rendszer megkér az aktuális (jelenleg folyamatosan csökkenő) üzemanyagárak korrigálására, jelzi ha sebességvadász, vagy igazoltató rendőr van az utadban.

Hogy mennyire komoly és aktív a program, mi sem jelzi jobban, hogy a napokban a BKK szerződést kötött a Waze menedzsmentjével: beépítik a buszok és a villamosok aktív visszajelzéseit, valamint az előre látható útfelújítások is a rendszer részét fogják adni. Példaértékű ez a megállapodás és gyors is, Budapest a 3. világváros a világon (Barcelona és Riga után), ahol sikerült nyélbe ütni. Cserébe a BKK is használja a Waze tapasztalatait.

Az ötlet nem újkeletű: a Kathrina-hurrikán pusztítása után az Obama-kormány kérte fel a wazereket, hogy jelezzék, ha közelükben működő benzinkút van. Meg kell említeni, hogy a Waze a játékos kedvű júzereket is megszólítja: minden jelzés a központ felé pontot ér, pontvadászatban vagyunk a többi wazerrel versenyben, de ez inkább csak játék, taxisok és kamionsofőrök behozhatatlan előnyt élveznek. De jó érzés egy dicsőséglistán egyre feljebb kúszni, kvázi az üzenőfal hasznos és hűséges – nem utolsósorban – önkéntes tégladarabjává válni. A waze néha jókedvében ajándékokat rejt el az úton, amik elütése virtuális dallamkürtöt vált ki okostelefonunkból. És a pontok csak gyűlnek-gyűlnek.

Választhatunk magunknak kinézetet, a hangulatunk és a világnézetünk szerint. Néha annyira belepik a wazerek a térképet, hogy alig lehet látni, merre megy az út. Nem öncélú azonban a többiek megmutatása az úton: azokon a tájakon amerre a madár sem jár, van jelentősége, hogy láthatóan előttünk megy egy waze-haver: feltételezzük róla, hogy amennyiben lát valami rendkívülit, jelzi másoknak is. Valamint a forgalmi adatokat (mennyire járható az út) önmagától is táplálja a waze agyába. Állítólag több mint ötvenezren vagyunk...

Érdekes kísérlet folyik a skandináv országokban, az autók egymással kommunikálnak: a külső hőmérséklet-jelzőjük üzen a mögöttük haladó autónak, ha jegesedést észlel: ezt a Waze is tudja, csak még nem automatikusan, azaz nekünk kell jeleznünk tapasztalatainkat a mögöttünk haladónak. Ha komolyan vesszük, van jelentősége a köd, jég, stb. jelzésnek kezelőfelületünkön.

Apropó: meghekkelhető-e a rendszer, illetve mi van azokkal a wazerekkel, akik félre akarják vezetni a többieket? Semmi, nem érik el az ingerküszöböt, sok biztonsági, ellenőrzési szint van beépítve, ahhoz hogy egy jelzés valóban érvényesüljön, több megerősítés is szükséges. Több mint egy éves, napi aktív tapasztalatom azt mondja, komolyan veszik a wazerek a játékot, hamis riasztás szinte nem is volt, csak olyan hogy megváltozott a közlekedési helyzet, mire odaértem, de ez teljesen életszerű. Volt egy időszak, amikor egy túlbuzgó wazer, pusztán jóindulatból, bejelölgette a rendőrség honlapján található traffipax helyszíneket és időpontokat, de leszokott róla, hiszen a Waze lényege pont az hogy csak akkor jelzi, ha valaki valóban tapasztalja, igen most és itt a bokorban elbújt egy Skoda, méregdrága portrékat készíteni.

Van még egy érdekes tulajdonsága a Wazénak: ha regisztrálunk a Facebookon (a mobilszámunk megadása után), egy gombnyomással megadhatjuk, hogy merre járunk az úton és mikor fogunk megérkezni. Ha egy nagyobb társaság megy ugyanoda – no és persze mind wazerek –, akkor láthatják egymást, ki, hol tart. Szinte mindenhová, még a legrövidebb és legismertebb útra is be kell kapcsolni a programot. Hiszen pont ez a lényege: egy útfelbontás vagy egy sebességellenőrzés réme már a következő utcasarkon leselkedhet ránk.

Akiben lakozik ősi térképkészítő vér, itt kiélheti magát. A Waze sok ponttal jutalmazza, ha a wazer térképhibát vagy új utat fedez fel. Viszonylag egyszerű ikonokkal segíti a térképkészítés folyamatát, amit persze az új út bejárásával kell hitelesíteni.

Amire nagyon kell vigyázni: bár az utas végzi a pötyögtetést, előfordul, hogy kitépjük a kezéből az okostelefont, és magunk kezdünk wazerkedésbe. Ugyan a rendszer a jelölés pillanatában érzékeli a helyet, amit később az útpadkára félreállva töltünk meg tartalommal, azaz előbb jelölünk, aztán jelezzük, mit és miért, azonban ez a tevékenység súlyosan elvonja a figyelmünket a vezetéstől, ráadásul utunk pont egy olyan pontján, amikor a megváltozott útviszonyok miatt nem tudunk rutinból vezetni. Ezért kérek mindenkit, mindig mérlegeljen, nem ér meg egy karambol semennyi közösségi közlekedési üzengetést! Nem jó áldozattá, egy súlyos közlekedési baleset ördögévé válni ahelyett, hogy közlekedő őrangyalok lennénk.

Abban lehet reménykedni, hogy az eszközöknek fejlődik a hangutasítás része, és kéz használata nélkül tudjuk a közeljövőben használni Waze-t. Ha valamiért érdemes GPS-es okostelefont venni, mobilinternetet előfizetni, akkor a Waze az. Rengeteg idegeskedéstől fosztjuk meg magunkat. Észak-Budáról Dél-Budára menve lehet, hogy átvisz a rendszer Pestre, de ne aggódjunk, tapasztalatom szerint nyugodtan rábízhatjuk magunkat a gépre, jobban fogja tudni az utat mint mi. Nem hagy minket Pesten, hanem visszahoz az üres Erzsébet-hídon. Engedjük el magunkat, fedezzünk fel új utakat a Waze segítségével. Nem fogjuk megbánni.