Lapos gumi = túlfogyasztás?
A guminyomás fontos, mi is rendszeresen papolunk, hogy minden tankolásnál érdemes ránézni. A régi öregek úgy tartják, ha lapos gumival járunk, nem csak veszélyesen élünk, de decikkel többet is ehet az autó. Nem szeretjük csak úgy elhinni a prédikációt, inkább lemértük.

Az EU-s döntéshozók az utóbbi években nagy buzgalommal rendszabályozzák az autós társadalmat. Ne legyünk rosszindulatúak, tegyük fel, hogy a szándék jó, csak a szakértelem hiányzik. Hogy az autók fogyasztásának drasztikus csökkentése miért és hogyan szaladt félre, nemrég leírtam, arról viszont még kevés szó esett, hogy az EU-ban tavaly november óta minden újonnan forgalomba helyezett autóban kötelező a keréknyomás-figyelő rendszer.
Hivatkozási alapot ad a nyilvánvaló biztonsági kockázat mellett az is, hogy a túl alacsony guminyomás súlyos túlfogyasztást okoz, konkrétan évi több millió liter elherdált üzemanyagról beszélnek. Hülyeség lenne egyetlen példával cáfolni egy kazal tanulmányt, de annyit bátran állíthatunk, hogy mi nem ezt tapasztaltuk.

Amikor a prémium gázolajat hasonlítottuk össze a normállal, illetve az étolajjal, a teszthez használt B-Max szinte könyörgött a nap végén, hogy eresszük le a gumiját, annyira menne még néhány kört a kiskunlacházi reptéren. Benne volt a kalibrált mérőkütyü, adott volt a módszer és a referenciamérés, így könnyű dolgunk volt. Csináltunk még hat menetet, és meg is volt a teszt.
Minden, amit a fogyasztásról tudni akartál

Rámentünk az utóbbi időben a fogyasztással kapcsolatos kérdésekre. Ha érdekli a téma, bátran lapozzon vissza az újságban, jó néhány mérést végeztünk a Modern Drive Eco nevű műszerével:
– Tíz fogás, amivel litereket spórolhatsz
A dízel B-Maxszal a különböző üzemanyagokkal bőven elég referenciaadatunk volt. Hatvanról százra gyorsítva, majd a százas tempót tartva – az egész manővert tempomattal vezérelve – egy kilométer alatt századra pontosan kilenc centilitert fogyasztott. Összesen hat oda-vissza mérésből képeztünk átlagot, így lett a mérésünk eredménye 9,002 liter/100 km gyári guminyomással. Egy barral kisebbel pedig 8,972-t mértünk, ugyanazzal az OMV-s normál gázolajjal.
Tekintsünk el a három század pontatlanságtól, fogadjuk el az eredményt: 2,5 helyett 1,5 barral az abroncsokban ugyanannyit evett az autó. Mi is meglepődtünk. De ha kicsit hátrébb lépünk, nem is akkora csoda, hogy egy viszonylag súlyos nyomáscsökkentés semmi különbséget nem jelent a fogyasztásban.

A B-Max viszonylag kicsi, könnyű autó, és óriási, 195/55 R16-os kerekeken gurul. Valószínűleg másfél bar is bőven elég neki, hogy rendesen kifeszüljön a gumi, és a rá eső terhelés ne okozzon túlzott gumigyúrást – szemmel mindenesetre nem lehetett észrevenni a különbséget. Menet közben nem is tapasztaltuk, és a mérések átlagsebességein sem látszott, hogy megnövekedett volna a gördülési ellenállás. A kíváncsiság kedvéért meg is rángattuk az autót a gurulóúton, és nem mondhatnám, hogy elvesztette volna a stabilitását. Finomhangolt érzékszervek kellettek, hogy tapadáshatár-közeli kanyarodásnál megmondjuk, kicsit maga alá gyűri a futófelületet.
Jóval többet kellett volna engedni a nyomásból, hogy érdemi különbséget észleljünk, de erre már sajnos nem jutott idő, besötétedett. Ne is rugózzunk a fogyasztáson, inkább vonjuk le az általános tanulságokat.

Amikor már egy Fiesta-származékon is peres, 16-os kerék van, simán lehet, hogy észre sem vesszük, ha egy bart csökken a guminyomás. Éppen ezért kell gyakran ellenőrizni, és ezért nem hülyeség a nyomásfigyelő rendszer sem. Mert egyszer eljön a pont, ahol már nem csak túlfogyasztást, hanem komoly bajt okozhat a lapos gumi: akár azzal, hogy a legyalogolt oldalfal egy durranással megadja magát, akár a váratlan viselkedéssel kanyarban, vagy egy kikerülő manővernél. Ha nem vagyunk Michelisz Norbi, aki két kanyarból megmondja, ha túl van fújva a gumi, jó barátunk a nyomásmérő.
Nem szeretem, ha úgy próbálják megmenteni az embereket saját hülyeségüktől, hogy kötelezővé tesznek valamit, ezért nem lelkesedek az új szabályért sem. De be kell látni, amikor az autósok nagy része nem találná meg a nívópálcát a motortérben, nem várhatjuk el, hogy odafigyeljenek a guminyomásra. A szépséghiba, hogy a rendszerek egyelőre elég megbízhatatlanul működnek: az elmúlt hónapban két tesztautónál is csipogtak, amikor nem kellett volna.

Nem mindegy az sem, mennyire ballonos a gumi. Míg egy 175/80-as abroncsnál (ami gyári méret például a 2004-ig gyártott Octaviákon) könnyen meg lehet érezni néhány tized nyomásvesztést az autó viselkedéséből, és ez valószínűleg a fogyasztásban is egyből megmutatkozik, a manapság uralkodó alacsony oldalfalú (peres) gumiknál csak a vége felé észlelhető a csökkenés, és akkor hirtelen esünk hasra. Nem érdemes megvárni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
