A tíz legnevetségesebb extra, amit autóba szereltek
Gondolkodtak már, milyen nehéz az autógyártók dolga, amikor új extrákat kell beépíteniük? Főleg a prémium márkák közt öldöklő a verseny, mert őszintén: ki tud olyan igényt mondani, ami ne lenne még kielégítve? Autónk már lát a sötétben, fékez, sávot tart, internetet szolgáltat, forró kövekkel masszíroz, illatosít. A szélmalomharc sosem ér véget, mindig kell olyat villantani, ami másnak még nincs, ilyenkor lép fel a marketing osztály.
10. A Ferrari F12 utasoldali műszerfala
Nem csak az F12-ben, de az FF-ben is rendelhető extra, alig több mint egymillió forintért. Az apró, digitális műszercsoport tájékoztatja utastársunkat, mennyivel megyünk, hányadik fokozatban van a váltó és mennyit forog éppen a V12. Minek? Abból még jó nem származott, ha az utasülésen ülő látja a sebességet, mert vagy ijedten igyekszik lassításra bírni, vagy ellenkezőleg, tovább tüzeli a sofőrt. Akárhogy is, az ára és céltalansága miatt helye van a listán.
9. A Jaguar és Land Rover kiemelkedő váltógombja
Azért szorult hátra a listán, mert ugyan szükség van rá, hiszen valahogy csak sebességbe kell tenni a kocsit, de annyira másképp akarták csinálni, hogy végül ez lett a veszte. A nagyjából tenyérnyi forgótárcsa akkor emelkedik ki a középkonzolból, ha megnyomjuk a Start gombot, utána pedig tekergetéssel választhatunk a P-R-N-D-S sémából. Sajnos azonban még a brit mérnöki tudomány vívmányában is hajlamos lemerülni az akksi, ilyenkor pedig az apró szervó nem emeli ki a váltókar-forgótárcsát, és nem tudjuk üresbe tenni, ha esetleg vontatnánk. Kár kétségbe esni, vegyük elő a kézikönyvet, amelybe az előrelátó mérnökök leírták, hogyan rakhatjuk mégis üresbe az autót. Nincs más dolgunk, mint felnyitni a középkonzolt, lepattintani a pohártartó mögötti műanyag burkolatot. Ha jól csináljuk, olyan hangot ad, mintha letörnénk, majd előbukkan egy piros fül, amit megrántva azonnal szabadon mozdíthatóvá válik a Jag. De amikor működik, akkor azért szép, igaz?
8. A Cadillac CTS elektromos pohártartófedele
Jacknek ma is fárasztó napja volt. Túl a századik meetingen, és ki tudja hányadik átgályázott éjszakán, lassan többet látta a kávés pohár fenekét, mint a feleségéét. Kellett valami, ami másoknak nincs, és termékfejlesztőként ez ritkán hálás feladat az autóiparban. Hazafelé a jó öreg Northstar V8-ast hallgatva elmerengett az időkön, amikor elég volt az erős motor, és a vulgaritás határát súrolóan csicsás kaszni. Akkor volt jó autót gyártani, senki fejében meg nem fordult, hogy európai autót vegyen. Bezzeg ma... Az az alvázas traktor, az Escalade még csak-csak elketyeg valahogy, de a többiről beszélni is kár. Ha holnap rábólintanak erre a motorral mozgatott pohártartófedélre, felmondok, és átmegyek a BMW-hez – gondolta magában.
7. Bármely gyártó socialmedia-kiszolgálója
Napjainkban, ha egy autóban van központi kijelző a navigációnak, jó eséllyel elérhető róla a Facebook, a Twitter és társaik. A kérdés csak az, minek? A dolog több sebből vérzik: egyrészt az autók infotainment-rendszere nem igazán alkalmas szövegbevitelre. Még ha érintőképernyőről van is szó, drasztikusan elvonja a figyelmünket, a tárcsás, és egyéb, lépegetős betűválasztó módszerek pedig még kevésbé alkalmasak egy városnévnél hosszabb gondolat beírására, nem hogy egy magvas Oravecz Coelhóra. Másrészt pedig az elv: az autó rendszere legtöbbször internetképes mobiltelefonon keresztül csatlakozik a hálózatra. Legyen bármennyire is buta az adott telefon, ha már megfelelő sebességű internetkapcsolatra képes az autó kiszolgálásához, valószínűleg százszor kényelmesebb arról posztolgatni. Őszintén, létezik olyan valós élethelyzet, ahol telefonon nem tudjuk az appokat használni, de a kocsi kijelzőjén igen?
6. A Ferrari 458 Italia Smoker's Option-je
Ez az extra nem azért került a listára, mert ne lenne hasznos, hiszen az: egy dohányosnak mindenképp jól jön a szivargyújtó és a hamutál. Azon most ne polemizáljunk, hogy mennyire barbár dolog egy Ferrariban rágyújtani, hiszen aki megveszi, annak ez is csak egy használati tárgy. És akkor a meredek rész: 3305 dollárért, azaz valamivel több mint 930 ezer forintért ikszelhetjük be az opciós listán. A dohányzás káros az egészségre, Ferrariban még drága is.
5. A Dartz Kombat Red Diamond Edition bálnapénisz-bőr üléskárpitja
Prémium körökben egy anyag minél ritkább, annál értékesebb, tehát annál jobban feldobható vele a beltér. Gondoljanak csak bele, a gyémánt sem lenne olyan drága, ha annyi lenne belőle, mint az udvart burkoló murvából. Viszont mivel kövekből nem lehet igazán kényelmes ülést gyártani, a drabális terepjárókra szakosodott orosz Prombon egy kicsit puhább, de talán még ritkább anyaghoz nyúlt: bálnák hímtagjáról nyúzott bőrhöz. Valószínűleg van arra marketingduma, miben tud többet, mint a hagyományos marhabőr, viszont semmi sem ellentételezni az ellenszenvet, amit embertársainkból váltunk ki. Végül is minden nem sikerülhet, nem lehetünk egyszerre exkluzívak és politikailag korrektek. Az oroszoknak ez amúgy is jól megy.
4. Bármely gyártó elektromos kéziféke
Igen, valószínűleg egy behavazott parkolóban is sokkal kevésbé menő vele lapjával fordulni, de az igazi probléma hasonló, mint a Jaguar váltótárcsájánál: mi van, ha lemerül az akksi? Azzal, hogy a jól megszokott kart kicseréljük egy billenőkapcsolóra, csak látszólag könnyítjük meg az életünket, mert áram hiányában annyi szívásnak tesszük ki magunkat, amennyit nem ér a gombnyomás által nyert kényelem, talán még az automatikus rögzülés biztonsága sem. A BMW-nél például a pótkerék alatti takarólemeznél találjuk a szükségoldó mechanikus kart, a Renault-nál a középső rakodórekeszt kell kiszerelni, majd az ebbe húzott acélsodronyt kell megrántani. Komplikált is, az előnyei vitathatók, kellett ez?
3. A Rolls-Royce Wraith csillagos égboltot idéző tetőkárpitja
Igen, az Opel Adamban is van, de annak még valahogy elnézi az ember, hiszen az egy mókás kis gyösz. Egy százmillió forintnál is drágább luxusbatárban egy kicsit kínaipiacos benyomást kelt. Az illúziót optikai szálakkal hozzák létre, ezek végei világítanak, viszont ha véletlenül hozzáérünk, az apró műanyag szál kibújik a bőrből, és megszúrja az ujjunkat. Ugyan Rolls Royce-os vásárlói körökben nem illik ilyenekkel foglalkozni, de a csillagos kárpit 3,4 millió forintba kerül. A márkaalapító, Henry Royce így fogalmazta meg a filozófiáját: Mindenben törekedj a tökéletességre. A legjobbat is tedd még jobbá, és ha nem sikerül, tervezd újra. Ne fogadd el, ha valami csak körülbelül, vagy majdnem jó. Nem biztos, hogy erre gondolt.
2. A BMW úriember-funkciója
Nem tréfásnak szánt fordításról van szó, a 2009-es 750i menüjében tényleg Gentleman Function néven érhető el a beállítás. Ez arra képes, hogy a vezetőoldali ülés állítógombjaival vezéreljük az utasülést. Nem is annyira a feleslegessége, inkább az elnevezése miatt került fel a listára, finoman szólva is soviniszta, bár a névadó szakember ezzel együtt is zseni. És hogy mire jó? Ha a hátul ülő elnök-vezérigazgató kevesli a lábteret, a sofőr könnyedén megtoldhatja, tehát hunyorogva még valami hasznot is beleláthatunk.
1. A Mini tetőnyitottság-mérője
Egyszerűen nem tudtam jobban lefordítani az Always Open Timert-t. A Mini nyitott változatához kérhető műszer egy apró analóg óra, amely semmi másra nem jó azon kívül, minthogy mutassa a tető lenyitása óta eltelt időt. Elsőre azt gondoltam, hoax, esetleg április elsejére szánt ötlet, de a magyarul is elérhető extra-listán bizony szerepel. Így viszont ismét a már emlegetett problémával állunk szemben: nem tudok elképzelni olyan valós élethelyzetet, ahol erre a tudásra szükség lehet. Esetleg ha magával ragad a kabriózás heve, és nincs nálunk naptej, de tudjuk, hogy a tarkónk 32 fokban mennyi idő alatt ég le az adott UV-sugárzás mellett, segíthet. Bár azt nem tudni, miért úgy rakták a fordulatszámmérő oldalára, hogy kitakarja a légáramot, de ha mindenképp kell ez az alkatrész, 53 ezer forintért mérik. Erre is szüksége van a világnak.
Két bónusztétel az autózás múltjából, mindkettő a kormánnyal foglalkozott:
- Tudják-e, hogy egyes Austin Allegrókban négyszögletű volt a kormány?
- Ha a régi Citroen C4-esek fixen maradó, gombokkal telihintett kormányközepe olyan zseniális megoldás volt, vajon miért nem terjed el futótűzként az autóiparban?
Kellemes gondolkodást, illetve: ön tud ezeknél feleslegesebbet?