Hány lóerős a Marea?

Általában Pista szokta észrevenni először, amikor új op de rollenbank jelenik meg. Felkiáltására azonnal odasereglünk a monitorhoz, elhangzik a típus, a kilométeróraállás és a gyári teljesítményadat, majd megtesszük a tétjeinket. Pista beleteker, megnézzük a végét, hűűűű, hóóóó, végül hosszas naugyézás attól, aki a legjobb tippet mondta be.
Ez egy végtelenül egyszerű holland sorozat, színészek nélkül, valódi emberekkel, akik elviszik általában nem teljesen új autójukat a fékpadra, ahol megmérik, és kiderül, valóban hány lóerős. Mi is csináltunk néhány ilyet, a legemlékezetesebb talán a háromszázezret futott Civic Type-R volt, bár a hollandok letisztult formátumát nem sikerült tökéletesen megvalósítani hazai körülmények között.
Mindig a tulajdonos az, aki ilyenkor izzad, de mivel a Marea egy kicsit mindenkié, aki olvasgatja a Rulettkerék II-t, most kérem, izguljon ön is egy kicsit. Amikor motordoktorunkkal az Autokorbel előtt téblábolva vártuk a sorunkat, úgy saccoltuk, 130 lóerőnek biztos meg kell lennie, hiszen a Hungaroringen majdnem megvolt a 160 a célegyenes végén. A gyári 147 lóerőt én viszont sokalltam volna azok alapján, amit érezni az autóban, bár a hosszú áttételek miatt becsapós a Marea. Abban maradtunk, hogy valahol 130 és 150 között lehet. Itt az utolsó lehetőség, tippelje meg ön is, valóban hány lóerős autót vettünk?
Mindenki tudja, hogy számtalan bizonytalan tényező van a görgős padon végzett teljesítménymérésnél, ha csak a gumikat nézzük, már órákig tudnánk vitatkozni. A Maha padnál, amivel mértünk, 1-2%-ra mondják a pontosságot, de egymás után, azonos körülmények között végzett méréseknél elég megbízhatóan produkálja ugyanazokat az értékeket. Azt mondom, fogadjuk el, hogy 142 lóerős volt a Marea, ahogy vettük, és ha lekapjuk a légszűrőházat, amelyben egyébként szűzies szűrő volt, eléri a 145 lóerőt is.

Ezt a második mérést azért csináltuk, hogy eldöntsük, érdemes-e beruházni direktszűrőre. Ha változatlan maradt volna a teljesítmény, esetleg csökkent volna, akkor fölösleges vacakolni, be kell rakni egy új papírbetétet és kész. De úgy tűnik, fojtja a hússzelepesünket az egyébként kisebb motoroknál is használt szűrőház, még ha csak minimálisan is, ezért körülnézek majd, tudok-e szerezni valahonnan egy jó minőségű direktszűrőt.

Ha már padon volt az autó, mértünk egy harmadikat is, ezúttal a benzinnyomást piszkáltuk meg. Bevett sufnitechnológia a gyári nyomásszabályzó mögé, a visszafolyó ágba kötött nyomásnövelő, amely, hasonlóan a direktszűrőhöz, bizonyos típusoknál tud hozni néhány lóerőt, másoknál viszont inkább ront. Akinek érzékeny a szeme, most takarja el, mert kóklerkedés következik.
Pár perces fékpadi rohanásunkhoz fogtunk egy nyomásmérőt, bekötöttük a visszafolyó ágba, és egy jól bejáratott franciakulccsal elszorítottuk a tank felé vezető tömlőt, amíg fel nem szaladt a mutató a gyári 3 helyett 4 barra. Ez pár százalékkal több benzin bejutását eredményezi azonos injektornyitási idő mellett. Mivel a motorvezérlő teljes terhelésnél figyelmen kívül hagyja a lambdaszonda jelét, vagyis vakon repül, nincs visszajelzése, a nyomásnövelés dúsabb keveréket eredményez.


A Mareánál fél lóerőt veszítettünk megnövelt benzinnyomásnál, ami már tényleg annyira kis különbség, hogy mérési hibahatáron belül van. Abban viszont megegyezhetünk, hogy javulást nem hozott, ami azt jelenti, hogy teljes terhelésen jól belőtték a motorvezérlést maximális teljesítményre, így nekünk ilyesmivel nem érdemes babrálni.

Én egyébként is úgy vagyok vele, hogy nagyon nem feszíteném tovább a motort. Teljesítményből persze sosincs elég, de a Marea performansza elég jónak tűnik, nem ezen fog múlni a nürburgringi köridő, viszont ha pár plusz lóerő reményében elfuserálnánk valamit, és ezért füstölne el a motorunk, az szomorú lenne.
Körülnézek direktszűrő ügyben, elgondolkodom a hátsó dob kiváltásán, mert az ránézésre akár fojthatja is a motort, és veszünk bele rendes benzint – nagyjából ennyit kap a motor. Ezek után visszajövünk, és ellenőrizzük, jól dolgoztunk-e.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
