Hány lóerős a Marea?

2015.09.08. 17:28

Általában Pista szokta észrevenni először, amikor új op de rollenbank jelenik meg. Felkiáltására azonnal odasereglünk a monitorhoz, elhangzik a típus, a kilométeróraállás és a gyári teljesítményadat, majd megtesszük a tétjeinket. Pista beleteker, megnézzük a végét, hűűűű, hóóóó, végül hosszas naugyézás attól, aki a legjobb tippet mondta be.

Ez egy végtelenül egyszerű holland sorozat, színészek nélkül, valódi emberekkel, akik elviszik általában nem teljesen új autójukat a fékpadra, ahol megmérik, és kiderül, valóban hány lóerős. Mi is csináltunk néhány ilyet, a legemlékezetesebb talán a háromszázezret futott Civic Type-R volt, bár a hollandok letisztult formátumát nem sikerült tökéletesen megvalósítani hazai körülmények között.

Hány lóerős a Marea?

Mindig a tulajdonos az, aki ilyenkor izzad, de mivel a Marea egy kicsit mindenkié, aki olvasgatja a Rulettkerék II-t, most kérem, izguljon ön is egy kicsit. Amikor motordoktorunkkal az Autokorbel előtt téblábolva vártuk a sorunkat, úgy saccoltuk, 130 lóerőnek biztos meg kell lennie, hiszen a Hungaroringen majdnem megvolt a 160 a célegyenes végén. A gyári 147 lóerőt én viszont sokalltam volna azok alapján, amit érezni az autóban, bár a hosszú áttételek miatt becsapós a Marea. Abban maradtunk, hogy valahol 130 és 150 között lehet. Itt az utolsó lehetőség, tippelje meg ön is, valóban hány lóerős autót vettünk?

Mindenki tudja, hogy számtalan bizonytalan tényező van a görgős padon végzett teljesítménymérésnél, ha csak a gumikat nézzük, már órákig tudnánk vitatkozni. A Maha padnál, amivel mértünk, 1-2%-ra mondják a pontosságot, de egymás után, azonos körülmények között végzett méréseknél elég megbízhatóan produkálja ugyanazokat az értékeket. Azt mondom, fogadjuk el, hogy 142 lóerős volt a Marea, ahogy vettük, és ha lekapjuk a légszűrőházat, amelyben egyébként szűzies szűrő volt, eléri a 145 lóerőt is.

Ezt a második mérést azért csináltuk, hogy eldöntsük, érdemes-e beruházni direktszűrőre. Ha változatlan maradt volna a teljesítmény, esetleg csökkent volna, akkor fölösleges vacakolni, be kell rakni egy új papírbetétet és kész. De úgy tűnik, fojtja a hússzelepesünket az egyébként kisebb motoroknál is használt szűrőház, még ha csak minimálisan is, ezért körülnézek majd, tudok-e szerezni valahonnan egy jó minőségű direktszűrőt.

Ha már padon volt az autó, mértünk egy harmadikat is, ezúttal a benzinnyomást piszkáltuk meg. Bevett sufnitechnológia a gyári nyomásszabályzó mögé, a visszafolyó ágba kötött nyomásnövelő, amely, hasonlóan a direktszűrőhöz, bizonyos típusoknál tud hozni néhány lóerőt, másoknál viszont inkább ront. Akinek érzékeny a szeme, most takarja el, mert kóklerkedés következik.

Pár perces fékpadi rohanásunkhoz fogtunk egy nyomásmérőt, bekötöttük a visszafolyó ágba, és egy jól bejáratott franciakulccsal elszorítottuk a tank felé vezető tömlőt, amíg fel nem szaladt a mutató a gyári 3 helyett 4 barra. Ez pár százalékkal több benzin bejutását eredményezi azonos injektornyitási idő mellett. Mivel a motorvezérlő teljes terhelésnél figyelmen kívül hagyja a lambdaszonda jelét, vagyis vakon repül, nincs visszajelzése, a nyomásnövelés dúsabb keveréket eredményez.

A Mareánál fél lóerőt veszítettünk megnövelt benzinnyomásnál, ami már tényleg annyira kis különbség, hogy mérési hibahatáron belül van. Abban viszont megegyezhetünk, hogy javulást nem hozott, ami azt jelenti, hogy teljes terhelésen jól belőtték a motorvezérlést maximális teljesítményre, így nekünk ilyesmivel nem érdemes babrálni.

Én egyébként is úgy vagyok vele, hogy nagyon nem feszíteném tovább a motort. Teljesítményből persze sosincs elég, de a Marea performansza elég jónak tűnik, nem ezen fog múlni a nürburgringi köridő, viszont ha pár plusz lóerő reményében elfuserálnánk valamit, és ezért füstölne el a motorunk, az szomorú lenne.

Összejön a 150 ló?

Körülnézek direktszűrő ügyben, elgondolkodom a hátsó dob kiváltásán, mert az ránézésre akár fojthatja is a motort, és veszünk bele rendes benzint – nagyjából ennyit kap a motor. Ezek után visszajövünk, és ellenőrizzük, jól dolgoztunk-e.

Az oldalról ajánljuk

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

2 órája
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52