Ingyenes app vagy navigáció hetvenezérért?

2015.12.07. 06:10 Módosítva: 2015.12.07. 07:57

Bajban vannak a GPS-gyártók, az okostelefon-piac hatékonyan hódítja el az ügyfeleiket. Nem meglepő, az ember nagyjából a svájci bicska feltalálása óta törekszik arra, hogy az igényei kielégítéséhez kellő legkevesebb eszközt hordja magánál. A TomTom most mégis azt mondja, tudnak valami jobbat, mint a mobilos appok, mint a Waze. Meg is versenyeztettük őket.

Kellett pár év, mire a mobilra szánt navigációs alkalmazások elérték a szintet, hogy rájuk bízzuk magunkat, de ma már egy belépő kategóriájú androidos telefon is stabilan visz a célunkhoz. És mivel rengeteg ember kezében ott vannak, a forgalmi helyzet pontos követésére is használhatók. A közösségi navigáció csodája, hogy az adatok a lehető leggyorsabban áramlanak, hiszen maguk a közlekedők biztosítják azokat egymás számára.

A legismertebb ilyen alkalmazás a Waze, amelyről többször is írtunk, és a Nagy GPS-teszten is épp csak leszorult az első helyről. Tudatja velünk a forgalmi változásokat, torlódásokat, baleseteket, traffipaxokat, és még nagyon sok mindent. A wazer csak halad a városban, és ha belefut egy útfelbontásba, megjelöli a térképen, így a többiek is megtudják, hogy arra nem érdemes menni.

A TomTom Go 610 is valami hasonlót ígér. Ez a navigáció a termékpaletta közepéről származik, 15 centis képátlóval. Igényesen kidolgozott termék, jó anyagokból, remek mágneses rögzítéssel és szép kijelzővel, ami napsütésben hajlamos becsillanni. Határozottan ül bele a vákuumos talppal rögzített konzolba, de könnyedén ki is jön belőle, nem érezzük úgy, mintha ki akarnánk törni a tartójából. Ezen felül csak a szivargyújtó-töltő, és a vezeték van a dobozban, bár a lényeg úgyis maga a szolgáltatás, ami a hardverhez jár.

A TomTom azt szeretné, ha nem a telefonunkkal navigálnánk. Az lemerülhet, azon felhívhatnak navigálás közben, és amúgy sem célszerszám. Ezekkel az állításokkal lehetne vitatkozni, hiszen például mindegy, milyen navigációs appot használunk, a beszélgetést kihangosítva ugyanúgy követhetjük az irányt, de ahogy a navi is folyamatosan töltőn van, a telefont is bedughatjuk ugyanabba a csatlakozóba. Épp ezért a Go 610-nek valami nagyot kell gurítania, ha azt akarják, hogy 70 ezer forintot kiadjunk érte a már meglévő telefonunk mellé.

Az első problémám vele, hogy a forgalmi információkat a netről tölti le. Igen ám, de a Go 610-esben nincs SIM kártya – a 6100-as típusban már van –, így kénytelen a telefonunkról bluetooth-on megosztott netet használni. Nem drámai az adatforgalom, de csak szükség van arra a fránya mobilra, és itt harap a kígyó a saját farkába: ha egy telefon képes a mobilnet megosztására, jó eséllyel navigálni is tud, minek még egy kütyü?

Hogy megtudjuk a választ, kollégánk, Stump Bandi tudományos alapossággal összeállított egy versenypályát. Ezen csak a hét ellenőrzőpont volt adott, a leggyorsabb utat a két eszköz tetszőlegesen választhatta meg. Volt benne belváros, érintettük a budai hegyeket, a rakpartot, aztán kimentünk a Hungária körútra is. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a többféleképpen megközelíthető célpontok között melyik navigáció találja meg a leggyorsabb útvonalat.

Bandi a saját Sony Ericson Xperia Mini telefonján futtatott Waze-zel vágott neki a futamnak a Mercedes GLE 450 AMG kormánya mögött, én pedig a húszéves, dízel hármas Golfom szélvédőjére raktam fel a TomTom Go 610-est. Már az első húsz méteren más irányba indultunk: Bandi jobbra kanyarodott ki a Polgár utcai parkolóból, én balra, innentől már csak kétszer találkoztunk, egyszer az első ellenőrzőponton, egyszer pedig Móricz Zsigmond körtéren jött szembe a Mercedes X6.

A kedd délutáni csúccsal való heroikus küzdelemből aztán a Waze került ki győztesen: Bandi egy óra húsz perc alatt tette meg a harmincnégy kilométert, nekem és a TomTomnak kilenc perccel kellett több. Azonban kár messzemenő következtetéseket levonni, ebben a forgalomban, ilyen útvonalon két-három lámpaváltással összejön az eltérés, így az időkülönbség nem mérvadó, a két készülék egyformán hatékonyan dolgozik. A netet egy iPhone 4s-ről osztottam meg a TomTomnak, és a telefon másfél óra alatt tizenöt százalékot merült a tetheringtől.

   Tomtom Waze
1033 Budapest, Polgár utca 8-10. 13:57 13:57
1022 Budapest, Felvinci út 37. 14:12 14:10
1051 Budapest, Nádor utca 12. 14:23 14:24
1092 Budapest, Erkel utca 3-5. 14:48 14:34
1114 Budapest, Vásárhelyi Pál utca 4. 14:54 14:45
1087 Budapest, Strázsa utca 3-5. 15:12 15:03
1033 Budapest, Polgár utca 5. 15:29 15:20

Menet közben kiderült, hogy a TomTommal nem tudunk jelezni például baleset, vagy egyéb forgalmi akadály esetén, kizárólag a traffipaxokról üzenhetünk. A TomTom saját adatbázist használ, amely forgalmi szenzoroktól, utcai kameráktól, okostelefonoktól, beépített navigációktól, és flotta-, valamint kereskedelmi járművektől szerzi be az információkat. Az útfelbontásokat és a tereléseket például szépen megtalálta, de a forgalom általános sebességét többször alulbecsülte. Grafikusan sárga, narancs, és vörös sávokkal jelzi a problémás szakaszokat, minél lassabb a forgalom, annál sötétebb árnyalattal. Többször előfordult, hogy teljesen jól, legnagyobb megengedett sebességgel járható szakaszokat narancssárgának jelölt, ahogy szabadon járható utat jelzett, amikor a zöld lámpánál is percekig állt a sor.    

A verseny nem adott választ a nagy kérdésre, ezért két hétig úgy jártam a TomTommal, hogy vele párhuzamosan ment a Waze is. Ezalatt kiderült, hogy a Waze valamivel gyorsabban reagál a torlódásokra, pontosabban is jelöli őket, bár az igazsághoz tartozik, hogy ő is tud tévedni, igaz, kevesebb alkalommal. A Waze a két hét alatt csupán egyszer nem volt képes csatlakozni a szerverhez, bár akkor akadt el, amikor ugyanarról a telefonról a TomTomnak is megosztottam a netet.

A TomTom a készülék teljes élettartama alatt ingyenes világtérkép-frissítést ígér, évente legalább négy alkalommal. A frissítést a My Drive szoftverrel végezhetjük el, melynek része egy felhő-alapú szolgáltatás is, amely lehetővé teszi, hogy számítógépen tervezzük meg az utunkat, majd a navigációra töltsük azt. 

Hazai pályán nehéz megverni a Waze-t

avatar
követés

Városban van elemében a Waze a percre pontos forgalmi adataival, ezért bátor, aki a széttúrt Budapesten kihívja versenyre a Magyarországon kimondottan népszerű appot. Nem tévedhetetlen, de többször van igaza, mint nem, és ha ismerjük a rigolyáit, és egy kicsit a várost, rengeteg időt takaríthat meg nekünk.

Egyetlen komoly érv van a navigációs céleszközök mellett, legyen az TomTom vagy bármi más: a külföld. Amíg az adatroaming ilyen húzós árban van, senki nem fog országhatáron túl online navigálni. Talán azzal lehetne még érvelni, hogy a navigálás nem igazán tesz jót a telefonnak a folyamatosan aktív kijelző, illetve a hardver igénybevétele miatti melegedés okán – a legtöbb okosteló fél óra navigálás után rendesen felforrósodik.

Bár a teszten nem olyan szörnyűséges az a kilenc perc különbség egy bő másfél órás úton, egyértelműnek tűnt, hogy a Waze-t városban csak akkor lehet megverni, ha éppen nagyot hibázik. Országjárásnál, európai körúton viszont szívesebben is néznék egy szép, nagy kijelzőt, ahelyett, hogy a telefonomat nyüstölném. Vagyis van az a helyzet, amikor a TomTom jobb, de a budapesti közlekedés biztosan nem az.

Összességében a TomTom szép, igényes célszerszám, de nem nyújt többet a Waze-nél. Ha ki akarjuk használni minden képességét, ráadásul a telefonunkra is szükség van mellette: emiatt magunkkal kell vinni még egy töltőkábelt, és egy olyan szivargyújtó-töltőt, aminek két USB kimenete van, vagyis bonyolódik az életünk. Ez zavart igazán, vagyis hogy az évek során egyetlen telefonná redukált kütyüállomány ismét felszaporodott. El tudom képzelni, hogy a beépített SIM-kártyával rendelkező Go 6100 remek készülék, ráadásul roamingdíj sem terheli, így külföldön is ütőképes, de a megosztott internet számomra félmegoldás. Mindkét rendszernek van még hova fejlődnie, de a két navigációval levezetett nagyjából kétszáz kilométer alatt nem találtam olyan problémát, ami az egyiket lényegesen a másik fölé emelné. Csak a Waze ingyen van.

Az oldalról ajánljuk

Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

tegnap, 16:06
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54