Nincs olyan nyár, hogy ne olvasnánk vagy hallanánk olyan híreket, amiben tűző napon álló kocsiban felejtett gyerek vagy kisállat szenvedéseiről, esetleg haláláról számolnak be. Ha ilyesmit lát az ember, természetesen azonnal segíteni akar, de pár dolgot érdemes tudni, mielőtt bármit is teszünk – ha nem akarjuk fokozni a bajt, ezeket tartsa szem előtt.

Morzsinak nem kell meghalnia
A kutya az ember legjobb barátja. Ehhez képest vannak, akik élve főznék meg őket a kánikulában. Ha ilyet lát, nyugodtan dönthet úgy, hogy betöri a kocsi ablakát – csak keressen előtte tanút.
Azt mondják, a jóindulat kitűnő útépítő anyag, a pokolba vezető sztrádát is evvel a matériával kövezték. Éppen ezért a jó szándékunk mellett érdemes a józan eszünket is használni, mikor segíteni akarunk. Először is győződjünk meg róla, hogy tényleg szükség van-e segítségre. Nagyon hülyén veszi ki magát, ha egy mozdulatlan plüssállathoz vagy élethű játékbabához riasztunk mentőt-rendőrt-tűzoltót. Ha már biztosak vagyunk benne, hogy segítségre van szükség, kezdjük azzal, hogy megnézzük, nyitva van-e valamelyik ajtó – és ne csak az oldalsókat ellenőrizzük, hanem a csomagtartót is próbáljuk meg, hátha rombolás nélkül is be tudunk jutni az autóba. Közben hívjuk a hivatásosokat, a 112-t tárcsázva higgadt profikat riaszthatunk, akik ráadásul akár a telefonon keresztül is el tudnak látni bennünket jó tanáccsal - addig is olvassa el az Index cikkét, ami számtalan hasznos információval van tele arra az esetre, ha kutyát kellene kimenteni a forró kocsiból.
De mit csináljunk, ha egyértelmű a helyzet, és azonnal be kell jutni a kocsiba? Az ajtók-zárak trükkös feszegetése helyett ilyenkor bizony nyers erőre van szükség, nem is kevésre. Üvegpoharat pikk-pakk apróra tud törni az ember, de az autók oldalablakait edzett üvegből gyártják, ezeket egyáltalán nem könnyű betörni. Az első szélvédővel ne is próbálkozzunk, az szinte minden esetben többrétegű, ragasztott üvegből készül, közel lehetetlen puszta kézzel vagy kisebb tárggyal beszakítani (még Schwarzenegger sem saját öklét használta a vonatkozó Terminator-jelenetben, pedig ő azért nem egy nyüzüge városbéli puhány-nyavalyás). Tehát mindenképpen az oldalablakokkal próbálkozzunk, ráadásul ezeket a lejáró üvegeket a legegyszerűbb és legolcsóbb később pótolni. A nem gyárilag sötétített oldalablakok betörése sem egyszerű, a belülről ragasztott fólia sokkal ellenállóbbá teszi az üveget, ha össze is törik, egyben marad és nehéz bejutni a kocsiba – ha nem járunk sikerrel, próbálkozzunk a hátsó ablakkal, bár ezt talán a legdrágább cseréltetni, de ha nincs más választás, ezt kell betörni.

Eddig az elmélet, de mennyire nehéz puszta kézzel betörni az autó üvegét? Lelövöm a poént: nagyon. De nem lehetetlen. Szerencsére a Beck Bontónál pont akadt egy romos Renault 19, amin kipróbálhattunk pár fogást. Arra voltunk kíváncsiak, mi az, ami egy parkolóban a kezünk ügyébe eshet, és megkönnyítheti az üveg betörését. Most a gyújtógyertya apróra tört porcelánja, vagy a lakatosok által használt rugós pontozó nem játszik, mert bár ezekkel nagyon jó hatásfokkal lehet üveget törni, ritkán találni ilyesmit a „Katica” soron parkoló kocsik közt. Ha tényleg az égvilágon semmit nem találunk, puszta kézzel kell nekiesni az ablaknak, de ilyenkor mindenképpen tekerjük be a kezünket egy rongyba, pulóverbe, mert a szétrepülő szilánkok biztosan össze fogják vágni a karunkat. Apropó, szilánkok: mindig a kocsiban ülő gyerektől/állattól legtávolabbi üveget támadjuk, így lesz a legkisebb a veszélye annak, hogy a hősokkot még vágási sérülésekkel is tetézzük.

Az üvegtörő kísérleteinkből hamar kiderült, a legjobb megoldás, ha egy masszív, fémcsatos övet vagy más hasonló, jól meglendíthető tárgyat használunk (akár egy rugalmas, acél antennát). Pontszerűen méri az ütést az üvegre, nagy sebességgel csap oda, és nem a saját bőrünket karistoljuk össze. Kővel, kaviccsal beütni vagy bedobni a szélvédőt nekem nem sikerült – ráadásul a lepattanó kődarabokkal másban is kárt tehetünk, szóval, csak óvatosan. Viszont egész jól működött a multiszerszám, igaz, csak a masszív fogó-fejjel tudtam elég határozott ütést mérni az üvegre. Az üvegszilánkokkal ezek után is nagyon vigyázzunk – mielőtt benyúlunk az ablakon, ütögessük ki a keretből a maradékot.

Ha nagyon óvatosnak kell lenni, mert mondjuk valamiért csak azt az üveget tudjuk betörni, ami mögött a gyerek vagy kisállat van, egész jól lehet csillapítani a szétrepülő szilánkok okozta kárt, méghozzá újságpapírral. Semmi mást nem kell tenni hozzá, csak nedves papírt tapasztani az üvegre, ez segít annyira egyben tartani a szilánkokat, hogy nagyjából fele annyi üvegdarab repüljön szanaszét, mint nélküle.

Megbüntethetnek-e, ha betöröm az ablakot?
Sokan attól félnek, hogy egy ilyen esetben a végén még őket veszik elő rongálásért (egy nagy vihart kavart tavalyi esetnél még a bevásárlóközpont saját biztonsági őrei sem voltak hajlandóak betörni az üveget). Egyrészről erre én azt mondom, inkább fizetek bírságot és járok rendőrségre, mint sem hogy az én lelkemen száradjon egy gyerek vagy kutya élete. Másrészről a jogászok is azt mondják, hogy nagyon valószerűtlen, hogy bárkit is megbüntessenek azért, mert anyagi kárt okozott miközben életveszélyt igyekezett elhárítani. Ha valóban életmentési céllal történt a károkozás, az büntethetőséget megszüntető ok, azaz bár indul eljárás, de azt megszüntetik, amennyiben kiderül, hogy végszükség okán történt a rongálás:
A végszükség
23. § (1) Nem büntetendő annak a cselekménye, aki saját, illetve más személyét vagy javait közvetlen és másként el nem hárítható veszélyből menti, vagy a közérdek védelme érdekében így jár el, feltéve, hogy a cselekmény nem okoz nagyobb sérelmet, mint amelynek elhárítására törekedett.
(2) Nem büntethető, aki azért okoz nagyobb sérelmet, mint amelynek elhárítására törekedett, mert ijedtségből vagy menthető felindulásból nem ismeri fel a sérelem nagyságát.
(3) Nem állapítható meg végszükség annak javára, akinek a veszély előidézése felróható, vagy akinek a veszély vállalása foglalkozásánál fogva kötelessége.
Tehát aki nagyon óvatos, szerezzen szemtanúkat, akik bizonyítják a helyzet súlyosságát, vagy egyszerűen csináljon videofelvételt, amivel később bizonyítani tudja az igazát. De akárhogy is van, inkább segítsen, mint sem hogy túlzott óvatoskodás miatt valaki meghaljon.
A végére még egy érdekes videó arról, mennyire tud meleg lenni a tűző napon hagyott kocsiban. Az önként jelentkezők 10 percet kellet, hogy kibírjanak a nagy, fehér családi szedánban, hogy kapjanak 100 dollárt:

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.
- Hírek
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.
- Hírek
Teljesen új külsőt kap az új MG4
A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.
- Hírek
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.
- Közélet
A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se
A tanulság: se pótkulcsot, se forgalmit ne hagyj az autóban!
- Közélet
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Hírek
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Sport
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?
- Hírek
Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek figyelmeztetnek a felújítási munkákra
Mókásak és hasznosak. Újdonság az is, hogy Velencénél új híd épül a gyalogosoknak, bicajosoknak a sztráda felett.
- Hírek
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.
- Hírek
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.
- Hírek
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.
- Hírek
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.
- Hírek
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.
- Hírek
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak
