Jól látsz? Én nem...
Osram Night Breaker Laser
Színpadon a méltán híres Osram Night Breaker család legújabb tagja, a Night Breaker Laser. Ne kezdjünk remegni, semmi köze a lézerhez, sem lézer, sem led nincs benne, ahogy az éjszakát sem fogja megtörni (v. ö. night breaker), azonban a korábbi Night Breakert is szerettük.
A prémium sem mindig drága
Már nem hisszük, hogy a 130%-kal növelt fényerejű izzó tényleg dupla olyan jól világít, hiszen a szakértők már elmondták, hogy mit jelent ez a szám. Azt is tudjuk korábbi ledes tesztünkből, hogy a gagyi égők semmit sem érnek, és a prémium lámpák nem véletlenül kerülnek többe. Vitatkozni lehet, mi azonban mértük őket, és vetített képet néztünk, fényszóródást vizsgáltunk Magyarország egyik legjobban felszerelt laborjában. Volt korábban egy teljesen amatőr összehasonlításunk is, ahol szintúgy kijött, hogy a prémium izzók azért valóban jobbak, mint a noname-ek.
Az új lámpa abban különbözik, hogy a burája csak részben kék, az izzószál környékén maradt teljesen víztiszta üveg. Ennek két hatása van. az egyik, hogy a hasznos, irányított fény szinte maradéktalanul a foncsor fontos részeire jut, a szóródó, a vetítési kép szempontjából nem annyira fontos fénynyaláb kicsi színezetet ad a fénynek. Ezért hidegebb, pontosan 3600 K a színhőmérséklete, ami kevésbé sárga, mint a hagyományos halogén.
A tesztizzó H7 formátumú, de elérhető a jobban elterjedt, öregebb H4-es dupla izzószálas kivitelben is. Jellemzően közelmúlt autói használják a H7 formátumot a szabad formázású, tiszta üveges, parabolatükrös fényszóróikban. Ez a lámpatest nagyon pontosan tervezett parabolatükörből áll, ez határozza meg a vetítési képet, az üvegnek a kép kialakításában nincs szerepe. Ez aztán magával hozza, hogy hiába pontos a parabolatükör számítógépes tervezése és a gyártás pontossága, nagyon érzékeny az izzó minőségére.
Itt most nem a fényerőre gondolok, hanem az izzószál helyzetére, elhelyezkedésére és pontszerű fényforrás jellegére. Tizedmilliméterekről beszélünk, az egyik izzószál kicsit kiesik az ideális vonalból, helyzetből, és a fényszóró vetítési képe rosszabb lesz, a vetített kép fénytócsás, nem egyenletes. Ez vezetés közben fárasztó, és természetesen összességében rosszabb a megvilágítás.
A H7 izzó fénykibocsátása hatóságilag határok közé van szorítva, azonban a jobb lámpatestek többet használnak a fényáramból, a rosszabbak kevesebbet. Szubjektív, de valós tesztünk során egy két hónapos Golf VII parabolatükrös fényszórójába tettük az Osram Night Breaker Lasert, és a vetített képet próbáltuk lefotózni úgy, hogy ha van, látható legyen a különbség.
Az izzó kibontása után azonnal feltűnika burára írt Night Breaker, valamint furcsa alakú színezés van az üvegen. Második ránézésre az is feltűnik, hogy a H7 szoknyája, ami az izzó pozícionálásában játszik fontos szerepet, nagyon szép. Nyilván nem forgácsolt, de ezzel a pontossággal és kinézettel mintha cnc-gépben megmunkált alkatrészt fognánk a kezünkben. Aki már fogott olcsó noname izzót, és megnézte a sajtolással formázott gallérját, annak lehet fogalma arról, mire gondolok pontos megmunkálás címén.
A két érintkező saru erős és vastag, az izzó a Volkswagen lámpafoglalatban szorosan ül, és pontosan illeszkedik a szoknyája. Szükség is van erre, mert a kiszedhető, bajonettszerű foglalatot visszaügyeskedni a lámpatestbe, bekattintani, majd a fedelet visszazárni nem egy fél pillanat, nincs elég hely. Nagyon büszke voltam magamra, hogy egyetlen szitokszó nélkül kicseréltem az izzókat, kellett a két mutatóujjas ügyeskedés, célozgatás, beesés, újrakezdés.
A Golf eredeti izzója Philips márkájú, és tekintettel arra, hogy relatíve új, azt hiszem nem hibázunk, ha azzal vetjük össze az Osramot. A vetítési kép pazar. Ez azonnal feltűnik: nagyobb felületet világít meg, és még feltűnőbb, hogy egyenletesebben. Ebből az látszik, hogy a geometriája nagyon pontos, még a Philips-szel összehasonlítva is, ami szintén nem futottak még kategória. A színe is világosabb, fehérebben világítja meg a falat, de azért ez egy kicsit csalódás. Egyértelműen jobb, de nem lett sárga, szánalmas gyertya a teljesen hagyományos izzó az Osram Night Breaker Laser mellett. Menet közben a tesztutasom nem tudta megmondani, melyikben van az emelt fényerejű izzó, de amikor odaálltunk a fal elé, már egyértelmű volt.
Az izzó ára kicsit több, mint 3000 Ft, ez azért elég húzós, ha azt vesszük, hogy egy normál Osram 900 Ft körül kapható, de a GE Megalight emelt fényerejű izzója is csak 2100. Vegyük még hozzá, hogy az emelt fényű izzók élettartama kevesebb, amiről a doboz feliratai őszintén tájékoztatnak is. Így aztán kiszámolhatjuk, hogy összességében az emelt fényerejű izzó nagyjából négyszer annyiba kerül, mint a hagyományos.
Valamivel erősebben világít, szebb a vetített képe, a színhőmérséklete barátságosabb, kevésbé fárasztó. A mérleg másik serpenyőjében a magas költség, a gyakrabb csere kényelmetlensége. Nekem a Golfban van nappali menetfény, csak este égetem a tompítottat, remélhetőleg sokáig bírni fogja. Kimaxolom az engedélyezett legmagasabb fényerőt, sokat vezetek sötétben, nekem kell, de elhiszem, ha valakinek egyszerűen nem éri meg.