A gázos Audi lenyomja a Teslát?
ADAC EcoTest - 2017.
Érdekes éveket él most az autóipar: a nagy szívómotorokat a downsizing jegyében leváltják a kis turbósok, és egyre többen szállnak be a hibrid-, illetve villanyautós szegmensbe. Egyfelől kényszer is ez, mert folyamatosan szigorodnak a károsanyag-kibocsátási normák. De vajon melyik megoldás a leginkább környezetbarát a valóságban? Az ADAC tesztjéből kiderül.
Hogyan teszteltek?
A gyárak által megadott károsanyag-kibocsátási adatok próbapados mérések eredményeit tükrözik, hétköznapi felhasználás mellett teljesen más értékeket produkálhatnak az egyes modellek. A német autóklub (ADAC) éppen ezért évről évre elkészíti saját tesztjét. Több száz autót mérnek meg saját próbapadjukon, valamint valós körülmények között is.
Az új, bevezetés előtt álló fogyasztási világciklus (WLTC) alapján folytatják a teszteket, amely megköveteli a hidegindítás után, valamint a meleg motornál mért értékek figyelembe vételét is. Ezen kívül pedig saját tesztelési módszert is alkalmaznak 130 km/h-s autópályás haladás, illetve gyakori gyorsítások beiktatásával. Így azt is megmérik, teljes terhelésen mekkorák a kibocsátási értékek.
Mi számít a rangsorolásnál?
Az értékelés során két tényezőt vesznek figyelembe. Egyrészt a szén-dioxid-kibocsátást, másrészt pedig a károsanyag-kibocsátást. Utóbbi magába foglalja a szén-monoxidot, szénhidrogéneket, nitrogén-oxidokat és a szilárd részecskéket. Minden üzemanyagtípust egyformán kezelnek, egyiknek sincs mesterséges előnye vagy hátránya a többivel szemben. Mégis érdemes helyenként fenntartásokkal kezelni az eredményeket.
A villanyautókat nem tekintik alanyi jogon zéró-emissziós járműveknek: ezeknél a villamos energia előállítását is figyelembe veszik, tehát afféle Well-to-Wheel (forrástól a kerékig) energiafelhasználást számolnak. Ezért van az, hogy a szén-dioxid-kibocsátásra nem kapott minden elektromos autó helyből maximális pontszámot.
Éppen ez az, ami valamelyest torzítja is a végeredményt, hiszen akkor illene a benzineseknél és a dízeleknél is a Well-to-Wheel-adatot figyelembe venni. Ezeknél is nyugodtan rá lehetne számolni tíz-húsz százalékot a mért adatokra, mivel nemcsak a villamos energia, hanem a hagyományos üzemanyagok előállítása és a tankig való eljuttatása során is keletkezik szén-dioxid.
Villanyautó és villanyautó között tehát az áramfogyasztás alapján tesznek különbséget. Egy Hyundai Ioniq Electric például 14,7 kilowattóra/100 km fogyasztást produkált az ADAC tesztjén, nála a CO2-kibocsátási érték 85 g/km lett, a Renault Zoe 20,3 kilowattórát fogyasztott – így 118 g/km-es értékével hátrébb került a rangsorban.
Ez itthon is igaz?
Egy egyszerű osztással kijön, hogy a németek 1 kWh-t közel 600 gramm CO2-nek feleltetnek meg, ez a németországi energiamixből jön ki, hiszen ott brutálisan sok elektromos energiát fedeznek szénerőműből. A vicc az, hogy amióta az atomellenességet tűzték a zászlajukra, azóta a megújulók mellett nő a szénfelhasználás is, ami azért egy kis öngól. Hiszen ez a "szén" valójában jórészt lignit és barna szén, vagyis a legnagyobb környezeti károkkal kitermelhető, kis energiatartalmú, legmocskosabb égéstermékű valami. Itthon valamivel jobb a helyzet 1 kWh előállításával, mivel rengeteg energia jön Paksról, aminek az előállítása elenyésző CO2-t termel, szinte csak a továbbítási/átalakítási veszteségekkel kell számolni. A statisztikai számításokat az is javítja, hogy rengeteg, (30% közeli) az importált energia, mert mondjuk pont a németeknél időnként sok a felesleg, amit egyszerűbb olcsón eladni nekünk, mint lekapcsolni az erőművet. Vagyis mi nagyvonalúan elhanyagolhatjuk, hogy valahol máshol valamennyi CO2 termelődik (Van erről itt egy kis tanulmány.) Ezzel együtt egy ilyen magyar tesztben akár 10-15 százalékkal kedvezőbb képet mutatnának az elektromos járművek, de mivel az ADAC megtartja magának, hogy mindezt hogyan fordította le pontokra, így nehéz megmondani, hogyan befolyásolná a végső rangsort.
Ugyanakkor az is érdekes, hogy vajon a CO2-e a durvább környezetszennyező, vagy a kiégett urán fűtőelem, amivel az égvilágon semmit sem tudunk kezdeni; illetve ezek a tényezők összevethetők-e egymással. Azt sem tudjuk, hogy a villanyautó nem lesz-e elektronikus hulladék 8-10 éves korára, és emiatt az újrafeldolgozás+gyártás nem ront-e többet az energiamérlegén, amennyivel hatékonyabb; és azt sem tudjuk, hogy a benzines és dízel autók nem szennyeznek-e majd többszörösen 10-15 évesen, amikor röhögve közlekednek majd átütött részecskeszűrővel, kopott hengerekkel és lógó tengelyű turbókkal. Ezzel nem akarom azt mondani, hogy az ADAC szakemberei hülyék, és baromság az egész teszt - sőt, kell valamilyen támpont. Az alapvető tendenciákat megmutatja, de csupán egy dologban lehetünk biztosak: nem tökéletesen látjuk a valóságot, valamilyen szempontokat biztosan elhanyagolunk, és körtét hasonlítunk az almához. (Papp Tibor)
A teszt végén egy 105-ös listát állítottak össze, de ezen sajnos a részletes mérési eredmények nem, csak az adott pontszámok láthatók. Igaz, sok autónál külön PDF-dokumentumban részletes tesztet is csatoltak. A legjobbakat öt csillaggal, a leggyengébbeket egy csillaggal díjazták. Holtverseny esetén ábécérendben szerepelnek az autók.
A ponthatárok:
- 5 csillag: 90 ponttól fölfelé
- 4 csillag: 70-89 pont
- 3 csillag: 50-69 pont
- 2 csillag: 30-49 pont
- 1 csillag: 0-29 pont
Elektromos a legjobb, a gázos Audi lenyomta a Teslát
A teszt abszolút győztese a Hyundai Ioniq Electric villanyautó lett, amely a maximálisan elérhető 110 pontból 105-öt gyűjtött. Öt ponttal előzte meg a Volkswagen e-Golfot – a két autó között a Well-toWheel-szintű CO2-kibocsátási értékek döntöttek. Érdekes, hogy a harmadik helyre a Toyota Prius Plug-in Hybrid fért oda, két ponttal lenyomva a teljesen elektromos Opel Ampera-e-t. Előbbinek ugyanis 100, utóbbinak 114 g/km volt a CO2-kibocsátása (megint csak forrástól a kerékig értelmezhető adat).
További érdekessége az első húsznak, hogy az Audi A4 Avant gázos változata, a g-tron S tronic előrébb végzett mint a tisztán elektromos Tesla Model X 100D. Az 1,5-ös benzines Yaris pedig megelőzte a hibrid C-HR-t. És hogy mennyire nem egyértelmű, hogy valamelyik hajtás tisztább lenne a másiknál: a Hyundai Ioniq plug-in hibridjét verte az E Merci és az ötös BMW dízele is.
A lenyitható táblázatban az ADAC EcoTest első húsz helyezettje szerepel:
A legtisztább autók 2017-ben – 1-20. helyezett | ||||||
Hely | Modell | Csillagok száma | Üzemanyag | Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) | CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) | Összpontszám (max. 110) |
1. | Hyundai Ioniq Elektro | 5 | elektromos | 50 | 55 | 105 |
2. | Volkswagen e-Golf | 5 | elektromos | 50 | 50 | 100 |
3. | Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid | 5 | benzin+elektromos | 47 | 50 | 97 |
4. | Opel Ampera-e | 5 | elektromos | 50 | 45 | 95 |
5. | Renault Zoe (41 kWh) | 5 | elektromos | 50 | 44 | 94 |
6. | Audi A4 Avant g-tron S tronic | 4 | földgáz | 50 | 38 | 88 |
7. | Tesla Model X 100D | 4 | elektromos | 50 | 37 | 87 |
8. | Suzuki Ignis 1.2 SHVS | 4 | benzin (mild hibrid) | 48 | 36 | 84 |
9. | Toyota Yaris 1.5 | 4 | benzin | 49 | 35 | 84 |
10. | Toyota C-HR 1.8 Hybrid | 4 | benzin+elektromos | 49 | 33 | 82 |
11. | Toyota Prius+ 1.8 Hybrid | 4 | benzin+elektromos | 46 | 32 | 78 |
12. | Volkswagen Golf 1.5 TSI BMT | 4 | benzin | 48 | 30 | 78 |
13. | Mercedes E 220 d T-Modell 9G-Tronic | 4 | dízel | 50 | 25 | 75 |
14. | Citroen C3 PureTech 110 Stop&Start | 4 | benzin | 44 | 30 | 74 |
15. | Mercedes B 200 c 7G-DCT | 4 | földgáz | 35 | 39 | 74 |
16. | Dacia Logan MCV TCe90 LPG Start&Stop | 4 | autógáz | 38 | 35 | 73 |
17. | Volkswagen Golf 1.5 TSI BlueMotion DSG | 4 | benzin | 43 | 30 | 73 |
18. | Volkswagen Polo 1.0 TSI | 4 | benzin | 38 | 34 | 72 |
19. | BMW 520d Steptronic | 4 | dízel | 42 | 29 | 71 |
20. | Hyundai Ioniq Plug-in-Hybrid | 4 | benzin+elektromos | 26 | 45 | 71 |
A második táblázat a 21-40. helyezett autókat mutatja. Itt is találunk érdekességeket, például azt, hogy a Mercedes-Benz S osztály vagy éppen a Volkswagen Passat dízele – csupán két ponttal ugyan, de – megelőzte a Suzuki Swift 1.0 Boosterjet SHVS mild hibridjét. Az ADAC számaiból kiderül, hogy a Suzuki ugyan jobban teljesített CO2-kibocsátás terén (151 g/km), a károsanyagokkal viszont gyengébben szerepelt, a tesztelők a szilárdrészecskék magas számát rótták fel neki. Ezzel szemben a Passat 164 gramm szén-dioxidot nyomott ki magából kilométerenként, a károsanyag-kibocsátását viszont sikerült visszaszorítani. Még a dízeleknél kritikus nitrogén-oxidokat tekintve is jó értéket hozott, ezért aztán összesítésben a Suzuki elé került.
A lenyíló táblázat a teszt 21-40. helyezettjét mutatja:
A legtisztább autók 2017-ben – 21-40. helyezett | ||||||
Hely | Modell | Csillagok száma | Üzemanyag | Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) | CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) | Összpontszám (max. 110) |
21. | Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Start/Stop | 4 | benzin | 36 | 34 | 70 |
22. | Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI BMT DSG | 4 | benzin | 43 | 27 | 70 |
23. | Kia Rio 1.0 T-GDI 100 ISG | 3 | benzin | 36 | 32 | 68 |
24. | Mercedes S 400 d 9G-Tronic | 3 | dízel | 49 | 19 | 68 |
25. | Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI BMT | 3 | dízel | 39 | 29 | 68 |
26. | Volkswagen Passat Variant GTE DSG | 3 | benzin+elektromos | 34 | 33 | 67 |
27. | BMW 320i Steptronic | 3 | benzin | 45 | 21 | 66 |
28. | Suzuki Swift 1.0 Boosterjet SHVS | 3 | benzin (mild hibrid) | 33 | 33 | 66 |
29. | Volkswagen Golf GTI Performance DSG | 3 | benzin | 48 | 17 | 65 |
30. | Škoda Karoq 1.5 TSI DSG | 3 | benzin | 44 | 20 | 64 |
31. | Hyundai i10 1.2 | 3 | benzin | 30 | 33 | 63 |
32. | Mercedes GLA 220 4Matic 7G-DCT | 3 | benzin | 48 | 15 | 63 |
33. | Nissan Micra 0.9 IG-T Start&Stop | 3 | benzin | 34 | 29 | 63 |
34. | Renault Captur Energy TCe 90 | 3 | benzin | 37 | 26 | 63 |
35. | Kia Stonic 1.0 T-GDI | 3 | benzin | 35 | 27 | 62 |
36. | Mercedes E 200 Cabriolet 9G-Tronic | 3 | benzin | 47 | 15 | 62 |
37. | Opel Insignia Grand Sport 2.0 Diesel | 3 | dízel | 35 | 27 | 62 |
38. | BMW 520i Touring Steptronic | 3 | benzin | 44 | 17 | 61 |
39. | BMW 730d Steptronic | 3 | dízel | 39 | 22 | 61 |
40. | Kia Optima 2.0 GDI Plug-in-Hybrid | 3 | benzin+elektromos | 27 | 34 | 61 |
Érdekes, hogy plug-in hibridből még a negyvenedik helyre is jutott: egy konnektoros Kia Optima a mérések szerint jobban szennyez, mint mondjuk egy kilencszázas Micra. Sőt, a Volvo XC90 T8 csak a mezőny utolsó részében, a kilencvenedik helyen zárt. A hibridek egyik nagy hátránya a magas tömeg, amit az extra villanymotor miatt folyamatosan magukkal kell cipelniük. A teszt szerint elektromos üzemben viszonylag nagy az energiaigényük: a Volvo XC90 T8 például 26,2 kWh-t, a már említett Kia Optima pedig 20,6 kWh-t fogyasztott százon. A Prius Plug-in beérte 12,4-gyel is. Az Optima a magas a CO-, valamint részecskekibocsátáson csúszott el.
A lenyíló táblázatban az ADAC tesztjének 41-80. helyezettjei:
A legtisztább autók 2017-ben – 41-80. helyezett | ||||||
Hely | Modell | Csillagok száma | Üzemanyag | Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) | CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) | Összpontszám (max. 110) |
41. | Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic | 3 | benzin | 42 | 18 | 60 |
42. | BMW 318d Touring Steptronic | 3 | dízel | 35 | 24 | 59 |
43. | Hyundai i30 1.4 T-GDI | 3 | benzin | 36 | 23 | 59 |
44. | Mini Cooper D Countryman | 3 | dízel | 31 | 28 | 59 |
45. | Škoda Octavia Combi 1.4 TSI | 3 | benzin | 31 | 28 | 59 |
46. | BMW X1 sDrive18d Steptronic | 3 | dízel | 32 | 26 | 58 |
47. | Volkswagen Arteon 2.0 TDI 4Motion DSG | 3 | dízel | 39 | 19 | 58 |
48. | Honda Civic 1.0 Turbo | 3 | benzin | 31 | 26 | 57 |
49. | Lada Vesta 1.6 16V | 3 | benzin | 38 | 19 | 57 |
50. | Opel Crossland X 1.2 DI Turbo Start&Stop | 3 | benzin | 31 | 25 | 56 |
51. | Opel Grandland X 1.2 DI Turbo | 3 | benzin | 30 | 26 | 56 |
52. | Seat Leon 1.4 TSI DSG | 3 | benzin | 31 | 25 | 56 |
53. | Volkswagen Tiguan 1.4 TSI | 3 | benzin | 35 | 20 | 55 |
54. | BMW 530d Touring Steptronic | 3 | dízel | 35 | 17 | 52 |
55. | Hyundai i30 Kombi 1.0 T-GDI | 3 | benzin | 30 | 22 | 52 |
56. | Seat Ateca 1.4 EcoTSI | 3 | benzin | 29 | 23 | 52 |
57. | Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic | 3 | dízel | 35 | 16 | 51 |
58. | Mazda MX-5 RF Skyactiv-G 160 | 3 | benzin | 27 | 24 | 51 |
59. | Renault Kadjar Energy TCe 165 | 3 | benzin | 30 | 20 | 50 |
60. | BMW M240i Coupé Steptronic | 2 | benzin | 43 | 6 | 49 |
61. | Opel Astra 1.4 DI Turbo Start&Stop | 2 | benzin | 20 | 29 | 49 |
62. | Mercedes E 400 Coupé 4Matic 9G-Tronic | 2 | benzin | 44 | 3 | 47 |
63. | Opel Insignia Sports Tourer 1.5 DI Turbo | 2 | benzin | 25 | 22 | 47 |
64. | Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 4Motion DSG | 2 | dízel | 37 | 9 | 46 |
65. | Toyota C-HR 1.2 T | 2 | benzin | 26 | 19 | 45 |
66. | Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB 16V | 2 | benzin | 28 | 16 | 44 |
67. | Smart Fortwo Cabrio 0.9 Turbo | 2 | benzin | 19 | 25 | 44 |
68. | Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI | 2 | benzin | 11 | 32 | 43 |
69. | Porsche Panamera 4 E-Hybrid PDK | 2 | benzin+elektromos | 28 | 14 | 42 |
70. | Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BMT 4Motion DSG | 2 | dízel | 27 | 15 | 42 |
71. | Audi S5 Coupé tiptronic | 2 | benzin | 36 | 4 | 40 |
72. | Kia Picanto 1.0 ISG | 2 | benzin | 4 | 36 | 40 |
73. | Opel Insignia Grand Sport 1.5 DI Turbo | 2 | benzin | 19 | 21 | 40 |
74. | Opel Karl 1.0 | 2 | benzin | 7 | 33 | 40 |
75. | Renault Captur Energy TCe 120 | 2 | benzin | 17 | 22 | 39 |
76. | Renault Clio Energy TCe 120 | 2 | benzin | 9 | 29 | 38 |
77. | Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 AT8 | 2 | dízel | 17 | 19 | 36 |
78. | Mazda 3 Skyactiv-D 105 | 2 | dízel | 0 | 36 | 36 |
79. | Mercedes GLC Coupé 350e 4Matic 7G-Tronic | 2 | benzin+elektromos | 24 | 12 | 36 |
80. | Škoda Octavia Combi RS TDI DSG | 2 | dízel | 15 | 21 | 36 |
Az utolsó táblázatban, a mezőny alsó részében döntő többségben vannak a dízelek. Az öregebb dízeleket több országból is igyekeznek már kiszorítani (sőt, sok helyen minden dízelt), de a Volkswagen körül 2015-ben kirobbant dízelbotrány sem segített sokat ezen autók megítélésén. Az ADAC vizsgálata azt mutatja, hogy az Euro 6-os határértékeket teljesítő dízelmotoros autók sem feltétlenül tiszták valós felhasználás mellett. A Renault Grand Scénic 160 dCi például egészen durva eredményt hozott: 1674 milligrammos kilométerenkénti nitrogén-oxid-kibocsátása 240 darab (igen, kettőszáznegyven) BMW 520d együttes értékével egyenlő.
A táblázat legalján nagy dízel-SUV-okat, illetve pickupot is találunk. Az abszolút sereghajtó a tartósteszten nálunk is megforduló Isuzu D-Max lett, amelynél még nem használnak AdBlue-t. Az ADAC értékelésében egyetlen pontot sem kapott.
A lenyíló táblázatban a mezőny vége, a 81-105. helyezettek:
A legtisztább autók 2017-ben – 81-105. helyezett | ||||||
Helyezés | Modell | Csillagok száma | Üzemanyag | Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) | CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) | Összpontszám (max. 110) |
81. | Renault Scénic Energy dCi 110 Hybrid Assist | 2 | dízel+elektromos | 0 | 32 | 32 |
82. | Fiat Tipo 1.6 Multijet Start&Stop | 2 | dízel | 1 | 30 | 31 |
83. | BMW 440i Gran Coupé Steptronic | 2 | benzin | 23 | 7 | 30 |
84. | Dacia Sandero Stepway dCi 90 Start&Stop | 1 | dízel | 0 | 29 | 29 |
85. | Peugeot 3008 BlueHDI 120 | 1 | dízel | 0 | 29 | 29 |
86. | Peugeot 5008 BlueHDI 150 | 1 | dízel | 0 | 28 | 28 |
87. | Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Diesel | 1 | dízel | 0 | 27 | 27 |
88. | Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT | 1 | benzin | 0 | 26 | 26 |
89. | Kia Stinger 3.3 T-GDI V6 GT AWD Aut. | 1 | benzin | 26 | 0 | 26 |
90. | Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Geartronic | 1 | benzin-elektromos | 12 | 12 | 24 |
91. | Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel AT8 | 1 | dízel | 0 | 23 | 23 |
92. | Audi TT RS Coupé quattro S tronic | 1 | benzin | 21 | 2 | 23 |
93. | Audi A5 Cabriolet 2.0 TDI quattro S tronic | 1 | dízel | 0 | 22 | 22 |
94. | Nissan Qashqai 1.6 dCi | 1 | dízel | 0 | 22 | 22 |
95. | Renault Grand Scénic Energy dCi 160 EDC | 1 | dízel | 0 | 19 | 19 |
96. | Mazda CX-5 Skyactiv-D 150 | 1 | dízel | 0 | 18 | 18 |
97. | Kia Sportage 2.0 CRDI 136 AWD | 1 | dízel | 0 | 17 | 17 |
98. | BMW X3 xDrive20d Steptronic | 1 | dízel | 4 | 12 | 16 |
99. | Ford Kuga 2.0 TDCI 4x4 | 1 | dízel | 0 | 16 | 16 |
100. | Hyundai Tucson 2.0 CRDI Allrad | 1 | dízel | 0 | 16 | 16 |
101. | Citroen Spacetourer M BlueHDI 150 Start&Stop | 1 | dízel | 0 | 11 | 11 |
102. | Ford Edge 2.0 TDCI Bi-Turbo 4x4 Powershift | 1 | dízel | 0 | 9 | 9 |
103. | Subaru Forester 2.0D Lineartronic | 1 | dízel | 0 | 8 | 8 |
104. | Renault Koleos dCi 175 4WD X-tronic | 1 | dízel | 0 | 2 | 2 |
105. | Isuzu D-Max 1.9 Diesel Double Cab 4WD aut. | 1 | dízel | 0 | 0 | 0 |