2018.02.10. 09:17

Érdekes éveket él most az autóipar: a nagy szívómotorokat a downsizing jegyében leváltják a kis turbósok, és egyre többen szállnak be a hibrid-, illetve villanyautós szegmensbe. Egyfelől kényszer is ez, mert folyamatosan szigorodnak a károsanyag-kibocsátási normák. De vajon melyik megoldás a leginkább környezetbarát a valóságban? Az ADAC tesztjéből kiderül.

Hogyan teszteltek?

A gyárak által megadott károsanyag-kibocsátási adatok próbapados mérések eredményeit tükrözik, hétköznapi felhasználás mellett teljesen más értékeket produkálhatnak az egyes modellek. A német autóklub (ADAC) éppen ezért évről évre elkészíti saját tesztjét. Több száz autót mérnek meg saját próbapadjukon, valamint valós körülmények között is.

Az új, bevezetés előtt álló fogyasztási világciklus (WLTC) alapján folytatják a teszteket, amely megköveteli a hidegindítás után, valamint a meleg motornál mért értékek figyelembe vételét is. Ezen kívül pedig saját tesztelési módszert is alkalmaznak 130 km/h-s autópályás haladás, illetve gyakori gyorsítások beiktatásával. Így azt is megmérik, teljes terhelésen mekkorák a kibocsátási értékek.

Mi számít a rangsorolásnál?

Az értékelés során két tényezőt vesznek figyelembe. Egyrészt a szén-dioxid-kibocsátást, másrészt pedig a károsanyag-kibocsátást. Utóbbi magába foglalja a szén-monoxidot, szénhidrogéneket, nitrogén-oxidokat és a szilárd részecskéket. Minden üzemanyagtípust egyformán kezelnek, egyiknek sincs mesterséges előnye vagy hátránya a többivel szemben. Mégis érdemes helyenként fenntartásokkal kezelni az eredményeket.

A villanyautókat nem tekintik alanyi jogon zéró-emissziós járműveknek: ezeknél a villamos energia előállítását is figyelembe veszik, tehát afféle Well-to-Wheel (forrástól a kerékig) energiafelhasználást számolnak. Ezért van az, hogy a szén-dioxid-kibocsátásra nem kapott minden elektromos autó helyből maximális pontszámot.

Éppen ez az, ami valamelyest torzítja is a végeredményt, hiszen akkor illene a benzineseknél és a dízeleknél is a Well-to-Wheel-adatot figyelembe venni. Ezeknél is nyugodtan rá lehetne számolni tíz-húsz százalékot a mért adatokra, mivel nemcsak a villamos energia, hanem a hagyományos üzemanyagok előállítása és a tankig való eljuttatása során is keletkezik szén-dioxid.

Villanyautó és villanyautó között tehát az áramfogyasztás alapján tesznek különbséget. Egy Hyundai Ioniq Electric például 14,7 kilowattóra/100 km fogyasztást produkált az ADAC tesztjén, nála a CO2-kibocsátási érték 85 g/km lett, a Renault Zoe 20,3 kilowattórát fogyasztott – így 118 g/km-es értékével hátrébb került a rangsorban.

Ez itthon is igaz?


Egy egyszerű osztással kijön, hogy a németek 1 kWh-t közel 600 gramm CO2-nek feleltetnek meg, ez a németországi energiamixből jön ki, hiszen ott brutálisan sok elektromos energiát fedeznek szénerőműből. A vicc az, hogy amióta az atomellenességet tűzték a zászlajukra, azóta a megújulók mellett nő a szénfelhasználás is, ami azért egy kis öngól. Hiszen ez a "szén" valójában jórészt lignit és barna szén, vagyis a legnagyobb környezeti károkkal kitermelhető, kis energiatartalmú, legmocskosabb égéstermékű valami. Itthon valamivel jobb a helyzet 1 kWh előállításával, mivel rengeteg energia jön Paksról, aminek az előállítása elenyésző CO2-t termel, szinte csak a továbbítási/átalakítási veszteségekkel kell számolni. A statisztikai számításokat az is javítja, hogy rengeteg, (30% közeli) az importált energia, mert mondjuk pont a németeknél időnként sok a felesleg, amit egyszerűbb olcsón eladni nekünk, mint lekapcsolni az erőművet. Vagyis mi nagyvonalúan elhanyagolhatjuk, hogy valahol máshol valamennyi CO2 termelődik (Van erről itt egy kis tanulmány.) Ezzel együtt egy ilyen magyar tesztben akár 10-15 százalékkal kedvezőbb képet mutatnának az elektromos járművek, de mivel az ADAC megtartja magának, hogy mindezt hogyan fordította le pontokra, így nehéz megmondani, hogyan befolyásolná a végső rangsort.
Ugyanakkor az is érdekes, hogy vajon a CO2-e a durvább környezetszennyező, vagy a kiégett urán fűtőelem, amivel az égvilágon semmit sem tudunk kezdeni; illetve ezek a tényezők összevethetők-e egymással. Azt sem tudjuk, hogy a villanyautó nem lesz-e elektronikus hulladék 8-10 éves korára, és emiatt az újrafeldolgozás+gyártás nem ront-e többet az energiamérlegén, amennyivel hatékonyabb; és azt sem tudjuk, hogy a benzines és dízel autók nem szennyeznek-e majd többszörösen 10-15 évesen, amikor röhögve közlekednek majd átütött részecskeszűrővel, kopott hengerekkel és lógó tengelyű turbókkal. Ezzel nem akarom azt mondani, hogy az ADAC szakemberei hülyék, és baromság az egész teszt - sőt, kell valamilyen támpont. Az alapvető tendenciákat megmutatja, de csupán egy dologban lehetünk biztosak: nem tökéletesen látjuk a valóságot, valamilyen szempontokat biztosan elhanyagolunk, és körtét hasonlítunk az almához. (Papp Tibor)

A teszt végén egy 105-ös listát állítottak össze, de ezen sajnos a részletes mérési eredmények nem, csak az adott pontszámok láthatók. Igaz, sok autónál külön PDF-dokumentumban részletes tesztet is csatoltak. A legjobbakat öt csillaggal, a leggyengébbeket egy csillaggal díjazták. Holtverseny esetén ábécérendben szerepelnek az autók.

A ponthatárok:

  • 5 csillag: 90 ponttól fölfelé
  • 4 csillag: 70-89 pont
  • 3 csillag: 50-69 pont
  • 2 csillag: 30-49 pont
  • 1 csillag: 0-29 pont

Elektromos a legjobb, a gázos Audi lenyomta a Teslát

A teszt abszolút győztese a Hyundai Ioniq Electric villanyautó lett, amely a maximálisan elérhető 110 pontból 105-öt gyűjtött. Öt ponttal előzte meg a Volkswagen e-Golfot – a két autó között a Well-toWheel-szintű CO2-kibocsátási értékek döntöttek. Érdekes, hogy a harmadik helyre a Toyota Prius Plug-in Hybrid fért oda, két ponttal lenyomva a teljesen elektromos Opel Ampera-e-t. Előbbinek ugyanis 100, utóbbinak 114 g/km volt a CO2-kibocsátása (megint csak forrástól a kerékig értelmezhető adat).

További érdekessége az első húsznak, hogy az Audi A4 Avant gázos változata, a g-tron S tronic előrébb végzett mint a tisztán elektromos Tesla Model X 100D. Az 1,5-ös benzines Yaris pedig megelőzte a hibrid C-HR-t. És hogy mennyire nem egyértelmű, hogy valamelyik hajtás tisztább lenne a másiknál: a Hyundai Ioniq plug-in hibridjét verte az E Merci és az ötös BMW dízele is.

A lenyitható táblázatban az ADAC EcoTest első húsz helyezettje szerepel:

ADAC EcoTest 1-20. helyezettek
A legtisztább autók 2017-ben – 1-20. helyezett
Hely Modell Csillagok száma Üzemanyag Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Összpontszám (max. 110)
1. Hyundai Ioniq Elektro 5 elektromos 50 55 105
2. Volkswagen e-Golf 5 elektromos 50 50 100
3. Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid 5 benzin+elektromos 47 50 97
4. Opel Ampera-e 5 elektromos 50 45 95
5. Renault Zoe (41 kWh) 5 elektromos 50 44 94
6. Audi A4 Avant g-tron S tronic 4 földgáz 50 38 88
7. Tesla Model X 100D 4 elektromos 50 37 87
8. Suzuki Ignis 1.2 SHVS 4 benzin (mild hibrid) 48 36 84
9. Toyota Yaris 1.5 4 benzin 49 35 84
10. Toyota C-HR 1.8 Hybrid 4 benzin+elektromos 49 33 82
11. Toyota Prius+ 1.8 Hybrid 4 benzin+elektromos 46 32 78
12. Volkswagen Golf 1.5 TSI BMT 4 benzin 48 30 78
13. Mercedes E 220 d T-Modell 9G-Tronic 4 dízel 50 25 75
14. Citroen C3 PureTech 110 Stop&Start 4 benzin 44 30 74
15. Mercedes B 200 c 7G-DCT 4 földgáz 35 39 74
16. Dacia Logan MCV TCe90 LPG Start&Stop 4 autógáz 38 35 73
17. Volkswagen Golf 1.5 TSI BlueMotion DSG 4 benzin 43 30 73
18. Volkswagen Polo 1.0 TSI 4 benzin 38 34 72
19. BMW 520d Steptronic 4 dízel 42 29 71
20. Hyundai Ioniq Plug-in-Hybrid 4 benzin+elektromos 26 45 71

A második táblázat a 21-40. helyezett autókat mutatja. Itt is találunk érdekességeket, például azt, hogy a Mercedes-Benz S osztály vagy éppen a Volkswagen Passat dízele – csupán két ponttal ugyan, de – megelőzte a Suzuki Swift 1.0 Boosterjet SHVS mild hibridjét. Az ADAC számaiból kiderül, hogy a Suzuki ugyan jobban teljesített CO2-kibocsátás terén (151 g/km), a károsanyagokkal viszont gyengébben szerepelt, a tesztelők a szilárdrészecskék magas számát rótták fel neki. Ezzel szemben a Passat 164 gramm szén-dioxidot nyomott ki magából kilométerenként, a károsanyag-kibocsátását viszont sikerült visszaszorítani. Még a dízeleknél kritikus nitrogén-oxidokat tekintve is jó értéket hozott, ezért aztán összesítésben a Suzuki elé került.

A lenyíló táblázat a teszt 21-40. helyezettjét mutatja:

ADAC EcoTest 21-40. helyezettek
A legtisztább autók 2017-ben – 21-40. helyezett
Hely Modell Csillagok száma Üzemanyag Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Összpontszám (max. 110)
21. Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Start/Stop 4 benzin 36 34 70
22. Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI BMT DSG 4 benzin 43 27 70
23. Kia Rio 1.0 T-GDI 100 ISG 3 benzin 36 32 68
24. Mercedes S 400 d 9G-Tronic 3 dízel 49 19 68
25. Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI BMT 3 dízel 39 29 68
26. Volkswagen Passat Variant GTE DSG 3 benzin+elektromos 34 33 67
27. BMW 320i Steptronic 3 benzin 45 21 66
28. Suzuki Swift 1.0 Boosterjet SHVS 3 benzin (mild hibrid) 33 33 66
29. Volkswagen Golf GTI Performance DSG 3 benzin 48 17 65
30. Škoda Karoq 1.5 TSI DSG 3 benzin 44 20 64
31. Hyundai i10 1.2 3 benzin 30 33 63
32. Mercedes GLA 220 4Matic 7G-DCT 3 benzin 48 15 63
33. Nissan Micra 0.9 IG-T Start&Stop 3 benzin 34 29 63
34. Renault Captur Energy TCe 90 3 benzin 37 26 63
35. Kia Stonic 1.0 T-GDI 3 benzin 35 27 62
36. Mercedes E 200 Cabriolet 9G-Tronic 3 benzin 47 15 62
37. Opel Insignia Grand Sport 2.0 Diesel 3 dízel 35 27 62
38. BMW 520i Touring Steptronic 3 benzin 44 17 61
39. BMW 730d Steptronic 3 dízel 39 22 61
40. Kia Optima 2.0 GDI Plug-in-Hybrid 3 benzin+elektromos 27 34 61

Érdekes, hogy plug-in hibridből még a negyvenedik helyre is jutott: egy konnektoros Kia Optima a mérések szerint jobban szennyez, mint mondjuk egy kilencszázas Micra. Sőt, a Volvo XC90 T8 csak a mezőny utolsó részében, a kilencvenedik helyen zárt. A hibridek egyik nagy hátránya a magas tömeg, amit az extra villanymotor miatt folyamatosan magukkal kell cipelniük. A teszt szerint elektromos üzemben viszonylag nagy az energiaigényük: a Volvo XC90 T8 például 26,2 kWh-t, a már említett Kia Optima pedig 20,6 kWh-t fogyasztott százon. A Prius Plug-in beérte 12,4-gyel is. Az Optima a magas a CO-, valamint részecskekibocsátáson csúszott el.

A lenyíló táblázatban az ADAC tesztjének 41-80. helyezettjei:

ADAC EcoTest 41-80. helyezettek
A legtisztább autók 2017-ben – 41-80. helyezett
Hely Modell Csillagok száma Üzemanyag Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Összpontszám (max. 110)
41. Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic 3 benzin 42 18 60
42. BMW 318d Touring Steptronic 3 dízel 35 24 59
43. Hyundai i30 1.4 T-GDI 3 benzin 36 23 59
44. Mini Cooper D Countryman 3 dízel 31 28 59
45. Škoda Octavia Combi 1.4 TSI 3 benzin 31 28 59
46. BMW X1 sDrive18d Steptronic 3 dízel 32 26 58
47. Volkswagen Arteon 2.0 TDI 4Motion DSG 3 dízel 39 19 58
48. Honda Civic 1.0 Turbo 3 benzin 31 26 57
49. Lada Vesta 1.6 16V 3 benzin 38 19 57
50. Opel Crossland X 1.2 DI Turbo Start&Stop 3 benzin 31 25 56
51. Opel Grandland X 1.2 DI Turbo 3 benzin 30 26 56
52. Seat Leon 1.4 TSI DSG 3 benzin 31 25 56
53. Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 3 benzin 35 20 55
54. BMW 530d Touring Steptronic 3 dízel 35 17 52
55. Hyundai i30 Kombi 1.0 T-GDI 3 benzin 30 22 52
56. Seat Ateca 1.4 EcoTSI 3 benzin 29 23 52
57. Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic 3 dízel 35 16 51
58. Mazda MX-5 RF Skyactiv-G 160 3 benzin 27 24 51
59. Renault Kadjar Energy TCe 165 3 benzin 30 20 50
60. BMW M240i Coupé Steptronic 2 benzin 43 6 49
61. Opel Astra 1.4 DI Turbo Start&Stop 2 benzin 20 29 49
62. Mercedes E 400 Coupé 4Matic 9G-Tronic 2 benzin 44 3 47
63. Opel Insignia Sports Tourer 1.5 DI Turbo 2 benzin 25 22 47
64. Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 4Motion DSG 2 dízel 37 9 46
65. Toyota C-HR 1.2 T 2 benzin 26 19 45
66. Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB 16V 2 benzin 28 16 44
67. Smart Fortwo Cabrio 0.9 Turbo 2 benzin 19 25 44
68. Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 2 benzin 11 32 43
69. Porsche Panamera 4 E-Hybrid PDK 2 benzin+elektromos 28 14 42
70. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BMT 4Motion DSG 2 dízel 27 15 42
71. Audi S5 Coupé tiptronic 2 benzin 36 4 40
72. Kia Picanto 1.0 ISG 2 benzin 4 36 40
73. Opel Insignia Grand Sport 1.5 DI Turbo 2 benzin 19 21 40
74. Opel Karl 1.0 2 benzin 7 33 40
75. Renault Captur Energy TCe 120 2 benzin 17 22 39
76. Renault Clio Energy TCe 120 2 benzin 9 29 38
77. Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 AT8 2 dízel 17 19 36
78. Mazda 3 Skyactiv-D 105 2 dízel 0 36 36
79. Mercedes GLC Coupé 350e 4Matic 7G-Tronic 2 benzin+elektromos 24 12 36
80. Škoda Octavia Combi RS TDI DSG 2 dízel 15 21 36

Az utolsó táblázatban, a mezőny alsó részében döntő többségben vannak a dízelek. Az öregebb dízeleket több országból is igyekeznek már kiszorítani (sőt, sok helyen minden dízelt), de a Volkswagen körül 2015-ben kirobbant dízelbotrány sem segített sokat ezen autók megítélésén. Az ADAC vizsgálata azt mutatja, hogy az Euro 6-os határértékeket teljesítő dízelmotoros autók sem feltétlenül tiszták valós felhasználás mellett. A Renault Grand Scénic 160 dCi például egészen durva eredményt hozott: 1674 milligrammos kilométerenkénti nitrogén-oxid-kibocsátása 240 darab (igen, kettőszáznegyven) BMW 520d együttes értékével egyenlő.

A táblázat legalján nagy dízel-SUV-okat, illetve pickupot is találunk. Az abszolút sereghajtó a tartósteszten nálunk is megforduló Isuzu D-Max lett, amelynél még nem használnak AdBlue-t. Az ADAC értékelésében egyetlen pontot sem kapott.

A lenyíló táblázatban a mezőny vége, a 81-105. helyezettek:

ADAC EcoTest 81-105. helyezettek
A legtisztább autók 2017-ben – 81-105. helyezett
Helyezés Modell Csillagok száma Üzemanyag Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Összpontszám (max. 110)
81. Renault Scénic Energy dCi 110 Hybrid Assist 2 dízel+elektromos 0 32 32
82. Fiat Tipo 1.6 Multijet Start&Stop 2 dízel 1 30 31
83. BMW 440i Gran Coupé Steptronic 2 benzin 23 7 30
84. Dacia Sandero Stepway dCi 90 Start&Stop 1 dízel 0 29 29
85. Peugeot 3008 BlueHDI 120 1 dízel 0 29 29
86. Peugeot 5008 BlueHDI 150 1 dízel 0 28 28
87. Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Diesel 1 dízel 0 27 27
88. Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT 1 benzin 0 26 26
89. Kia Stinger 3.3 T-GDI V6 GT AWD Aut. 1 benzin 26 0 26
90. Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Geartronic 1 benzin-elektromos 12 12 24
91. Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel AT8 1 dízel 0 23 23
92. Audi TT RS Coupé quattro S tronic 1 benzin 21 2 23
93. Audi A5 Cabriolet 2.0 TDI quattro S tronic 1 dízel 0 22 22
94. Nissan Qashqai 1.6 dCi 1 dízel 0 22 22
95. Renault Grand Scénic Energy dCi 160 EDC 1 dízel 0 19 19
96. Mazda CX-5 Skyactiv-D 150 1 dízel 0 18 18
97. Kia Sportage 2.0 CRDI 136 AWD 1 dízel 0 17 17
98. BMW X3 xDrive20d Steptronic 1 dízel 4 12 16
99. Ford Kuga 2.0 TDCI 4x4 1 dízel 0 16 16
100. Hyundai Tucson 2.0 CRDI Allrad 1 dízel 0 16 16
101. Citroen Spacetourer M BlueHDI 150 Start&Stop 1 dízel 0 11 11
102. Ford Edge 2.0 TDCI Bi-Turbo 4x4 Powershift 1 dízel 0 9 9
103. Subaru Forester 2.0D Lineartronic 1 dízel 0 8 8
104. Renault Koleos dCi 175 4WD X-tronic 1 dízel 0 2 2
105. Isuzu D-Max 1.9 Diesel Double Cab 4WD aut. 1 dízel 0 0 0