Több lóerő csak jobb benzinből lehet
A Hexán Kft. A MOL tulajdonában lévő, speciális üzemanyagokat fejlesztő cég. Mint a BMW esetében az M GmbH, vagy a Mercedesnél az AMG. Nem a tömegigényre koncentrálnak, de ami kikerül a kezükből, valamilyen módon különleges.
1989-ben alakult a cég. Először csak a finomítási technológia során keletkezett finomvegyszer-minőségű üzemanyagok értékesítése volt a feladat, azonban a tevékenység folyamatosan bővült. Egyedi üzemanyagokat gyártanak megrendelésre, például tesztüzemre magasabb kéntartalmú gázolajokat, esetleg tartós, stabil benzineket olyan alkalmazásokra, ahol várhatóan sokat állnak a járművek, részben vagy teljesen feltöltve üzemanyaggal. Például a győri Audik első feltöltése is a Hexán Kft-től származó benzin, amely biztosítja, hogy a sok rövid, akár zárt térben történő indítás során se kormozódjon a gyertya, kevesebb káros anyag keletkezzen.
A Hexán Kft. a konkurensekkel szemben nagy előnyben van, mert Európa egyik legnagyobb és legkorszerűbb kőolajfinomítója, a MOL Dunai Finomítója közepén helyezkedik el Százhalombattán. Így komponenst vagy laborórákat nem kell külsős cégtől vásárolni, minden helyben van. Szükség is van a laborra, mert a FIA előírásai nagyon szigorúak, nem fogadják el, hogy a felhasználásra előkészített, hordóban tárolt versenybenzin összetétele a levegő reakciója, a szállítás miatt megváltozott. Ezért aztán a labor a helyben készített benzint nagy szigorral vizsgálja, a felprogramozott laborgépek a szubjektivitást teljesen kizárva döntik el a mintáról, megfelel-e.
Be tudtunk nézni az oktánszám-ellenőrző laborba is, ahol a motormódszerrel, a kísérleti motor kompresszióviszonyát változtatva mérik a benzinek kompressziótűrését, és határozzák meg az oktánszámát. Az itt dolgozó kolléga több mint 40 éve kezeli a gépeket, 1991-ig orosz műszerekkel, ma amerikai kísérleti motorokkal dolgozik. A motorokkal nemcsak mér, hanem szigorú üzemórás tervek szerint karbantartja, és újítja fel őket.
2014-ben kezdődött a MOL R102+ jelű versenybenzin fejlesztése, amelyet 2015-ben a MOL RST (Rallye Standard) FIA engedélyezett versenybenzin követett. Most pedig rendelésre kapható a Hi5 versenybenzin, amely szintúgy FIA-homológ, és kifejezetten az R5-ös rali kategóriára fejlesztették.
Mi a fene az R5?
A ralizásra épített autók csúcsragadozói a WRC-k, az olcsóbb R5 kategória ez alatt egy szinttel helyezkedik el. Maximum 1600 köbcentis, turbós benzinmotorjuk lehet, összkerékhajtásosak, minimális tömegük 1230 kiló. Ezek futnak a WRC2-ben (ez a vébé második vonala), az Európa-bajnokságban és a nemzeti bajnokságokban. R5-ös versenyautó készült a Skoda Fabiából, ilyennel versenyez a tavalyi magyar bajnok Herczig Norbert is, itthon a bajnokság élmezőnyében a Fabia mellett népszerű még a Fiesta R5, a Hyundai i20 R5, a nemzetközi versenyeken pedig ott van még a Peugeot 208 és a DS3 R5-ös változata, hogy csak a legfontosabbakat említsük.
Az R5-ös kategória pontosan meghatározott paraméterekkel készült motorjai a végletekig ki vannak hegyezve az adott szabályzat lehetőségein belül. Kézenfekvő, hogy ha már a motor fizikai paramétereit nem lehet módosítani, nem lehet nagyobb turbónyomás, nagyobb lökettérfogat, akkor olyan üzemanyag kell, ami még engedélyezett (FIA Standard), de a legtöbbet tudja a motorból kihozni.
Ez azonban nem egyszerű, a sok komponensből álló benzinnek úgy kell a maximumot nyújtania, hogy egy esetleges vizsgálatnál beférjen a FIA-szabványba. Direkt nem azt írtam, hogy a maximális teljesítményt nyújtsa, mert nem biztos, hogy ez a cél. A benzineket hasonlóan tudják hangolni, mint magát a motort: egyikkel alul lesz jobb és nyomatékosabb, a másikkal a csúcsteljesítmény kicsit magasabb. Lényeges, hogy a benzint az adott célra fejlesztik, és ott pontosan az engedélyezett határokig mennek el.
A Hi5 versenybenzint például úgy optimalizálták, hogy az 1600 köbcentis, maximálisan 1,65 baros töltőnyomású motorokban a turbónyomás hamar felépüljön, ezért hamarabb indul meg az autó, így minden kigyorsításnál másodperceket nyerhetnek. Jellemző, hogy a Hi5, R5-ös kategóriára fejlesztett benzin mellett még két másik hasonló minőségű, de másra optimalizált benzint is fejlesztettek, mintegy a a Hi5 üzemanyag melléktermékeként. Ezek a Mol Racing Fuel OMax , egy 108-as oktánszámú, magasabb oxigéntartalmú benzin, főleg a kihegyezett szívómotoroknak, valamint a DRX jelű, főleg gyorsulásra, driftre fejlesztett, nagy kompressziótűrésű üzemanyag.
A Hi5 üzemanyaggal Herczig Norbert versenyez az idei Akropolis rally-n. A stabilitás miatt a tárolása és szállítása sem egyszerű, 60 literes hordókba töltenek 54 litert, a hiányzó térfogatot nitrogénnel töltik fel, ezért az illó komponensek hosszabb ideig a benzinben maradnak, a levegővel nem lépnek reakcióba. Csak ilyen szigorú követelmények betartásával biztosítható az állandó minőség.
Felmerül a kérdés, hogy mit nyerhetnénk, ha mi is ehhez hasonló, vagy a töltőállomáson is kapható R102+ benzint tankolunk.Mert bizony az R102+ három töltőállomáson elérhető itthon, Sárváron a Pannónia Ring miatt, a Hungaroring melleti MOL kúton és aBudapesten a Váci úton a Duna Pláza mellett. Hogy mit nyerünk vele, az számos dolog függvénye, de általánosságban elmondható, hogy az adaptív elektronikával szerelt, kopogásérzékelővel, esetleg hengerenkénti szelektív kopogásszenzorral és -gyújtásvezérléssel ellátott motorok esetében mindenképpen nagyobb lesz a teljesítmény, és persze a nyomaték is, mint kisebb oktánszámú benzinnel. Normál, egyszerűbb motorba tankolva csak a jobb adalékoltság, a nagyobb tisztítóhatás érvényesül. És persze az állandó minőség, amelyet a különleges tárolás, a korlátozott tárolási idő és még sok egyéb technológiai trükk biztosít.