Lidl ütvecsavarozó: hol a nyomaték?

Kipróbáltuk: Parkside PASSK 20-Li A1

2019.03.25. 17:48 Módosítva: 2019.03.25. 18:19

Amikor egy autó motorja 400 Nm-t ad le, az már nem semmi, ma ennyit tud például egy BMW 320d. Akkor ennek a csavarozónak meg kellene tudnia hajtani egy 3-as BMW-t?

Nagyon más léptékű a nyomaték, amikor a kerékcsavarokról van szó. Nézzük csak, 400 Nm az annyi, mint amikor egy 82 kilós ember egy 50 centi hosszú kerékkulcs végén áll. Láttunk már olyat, amikor ez is kevés. A télen berohadt csavarok megindításához akár többre is szükség lehet, de kiderült, hogy a Lidl csavarozója esetében nemcsak ez a probléma.

Pedig a Parkside PASSK 20-Li A1 ütvecsavarozó egyébként mindent tud, amiért külön-külön is érdemes lenne megvenni:

- relatíve olcsó a maga műfajában, hasonló paraméterekkel egy nagy márka 100 ezer alatt szóba sem áll az emberrel;
- a 20 voltos akkuk kompatibilisek a Lidl más akkuival az X20V Team jelzésű használó gépeknél, amiből van már szép számmal;
- a 400 Nm csúcsnyomatékon kívül 100-150-200-300 is beállítható;
- 80 perc alatt feltölthető;
- adnak hozzá félcolos, 17-19-21-23-es méretű dugókulcsot;
- 3 év rá a garancia, ha magánszemély veszi, és tényleg mindenhol kapható az országban;
- kellemes a fogása, bár ahhoz nyilván nehéz, hogy egész nap ezzel dolgozzon az ember, de nem is profi felhasználásra szánták.

Próbálj meg lazítani

Az ígéret szerint képes a kerékcsavarokat lelazítani, és az első kerék nem is jelentett neki gondot. A második már igen. A gumisok sokszor nagyon feltekerik a légkulcsot, de a Parkside csavarozóval felszerelve a kereket már – elvileg – nem lehet gond. A nyomatékviszonyokról annyit, hogy ha egy csavart a gépet 200 Nm-re állítva húzunk meg, akkor az oldásához inkább 400 Nm-re tanácsos állítani a csavar oldásához.

A gyakorlat viszont az, hogy a kerékcsavarok berohadnak télen a sótól, így hiába csak 120 Nm-rel húzták meg őket ősszel, tavasszal már lényegesen nagyobb nyomaték kellhet az oldásukhoz. A videón valószínűleg pont ezért nem bír a kulcs az Audi kerékcsavarjaival, amiket egyébként a manuális kerékkulccsal komoly erőlködés nélkül le lehetett szedni.

Húzd meg jobban!

A csavarozó használati útmutatójában sajnos csak a vége felé szerepel a kulcsmondat: A ténylegesen elért meghúzási nyomatékot alapvetően egy nyomatékkulccsal kell ellenőrizni!” Ez egyébként túlzott óvatoskodásnak tűnhet, de a Parkside esetében nem az. Mi 150 Nm-re állítva húztuk meg a kerékcsavarokat, abból kiindulva, hogy hivatalosan 120-140 környékén szokott lenni az előírt érték. Másnap a bal első kerék majdnem leesett a kocsiról.

Ezután gyorsan vettem egy akciós nyomatékkulcsot az Aldiban, hogy rápróbáljak, nagyjából milyen nyomatékkal húzza meg a Parkside ütvecsavarozó. Némi bizalmatlanság volt bennem, emiatt egy Bahco márkájú, hivatalosan kalibrált nyomatékkulccsal is rápróbáltunk, ez a teszt is látható a videó végén.

Mindkettő nagyjából ugyanazt mutatta: a meghúzási nyomaték körülbelül a fele volt annak, mint amit a gépen beállítottunk. Függetlenül attól, hogy a mérési módszer nem teljesen egzakt, de az eltérés egyszerűen olyan sok, hogy az már veszélyes.

Ezért azt javaslom mindenkinek, aki ilyet vásárol, hogy tényleg ellenőrizze, hogy a csavarozó milyen nyomatékkal dolgozik ahhoz képest, amit beállít. Itt fenntartom a lehetőségét, hogy a tesztkészülékünk nem volt pontos, és simán lehet, hogy más példányok nagyobb nyomatékkal húznak.

Azt sem merném kijelenteni, hogy ütvecsavarozás csúcsimpulzusai nem érik el a gyárilag megadott nyomatékértéket, de a ténylegesen elérhető meghúzási nyomaték nagyon durván elmaradt a várt értéktől. Ettől egyébként még a 28 ezer forintos gép a lazán megvehető kategóriába tartozhatna ennyiért. Engem inkább az tartana vissza a vásárlástól, hogy ha nem tekeri le tutira bármelyik csavart, akkor minek otthonra egy gép, hogy aztán a végén úgy is a sima kerékkulccsal kelljen lelazítani a kerékcsavarokat.

Update: cikkünkhöz csavarbehajtók vizsgálatával foglalkozó szakember hasznos megjegyzéseket főzött, miért is lehet jó a Lidl ütvecsavarozó és mit nem várhatunk el tőle. Érdemes elolvasni ezt is:

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.