Hőség ellen profi hűtőláda

Dometic CFX 50 hűtőláda

2019.07.06. 07:15

Megöl a hőség, az egyetlen vigasz a hidegen csillogó, párás üveg a kézben. Már megnéztük, mit tudnak az olcsó hűtődobozok, most megnézzük a másik végletet.

Az árlista legalján található 12V-os hűtődobozok leginkább már eleve hideg cuccot tudnak hidegen tartani. Ennek megvan a fizikai magyarázata: csodák nincsenek. Ezekben a ládákban a hőelektromosság elvén működő peltier elem csinálja a hideget, keveset fogyaszt, cserébe alig hűt. Bizonyos célokra természetesen megfelel, de nem kell sokat várni tőle, az ára is ezt mutatja.

Ha a teljes képet látni szeretnénk, érdemes megnézni a másik végletet is, a kompresszoros Dometic CFX 50 modellt. A Dometic márka az Electrolux Group tagja, amelynek gyáregysége van itthon Jászberényben, úgyhogy még kicsit hazainak is érezhetjük. A legjobb hűtőteljesítményt a kompresszoros hűtőkkel érhetjük el, a teljesítményük (így a hőfok) pontosabban szabályozható, ráadásul nem érzékenyek például a pontos vízszintezésre, mint az abszorpciós készülékek.

Itt a kompresszor segítségével végzünk termodinamikai munkát, nem pedig energia bevitellel váltunk halmazállapotot, mint az abszorpciósnál. Ebbe ne is menjünk mélyebben bele, lényeg, hogy Albert Einstein és Szilárd Leó nagyjából egyidőben fedezte fel a működési elvet, amit azóta is elterjedten használnak például lakókocsikba épített három üzemű (12 volt, gáz és 230 volt) hűtőkben.

Ahogy a műszaki életben mindennek van előnye és hátránya, a kompresszoros hűtő jobban hűt, de zajosabb, valamint drágább, erre még visszatérünk. A CFX 50-es egy felül nyithatós hűtőláda, bruttó 50, nettó 46 literes űrtartalommal. Négy teljes litert vesz el a szigetelés és a kompresszor, de 72 db 0,33-as dobozos üdítő így is belefér a marketinganyag szerint. A tető szigetelése dupla gumi kéder, szorosan zárja a fedelet a dobozhoz a két műanyag nyelves (kampós) zár. Ez talán az egyetlen gyengének kinéző része, mert a fülek, az általános kinézet nem kifogásolható.

A felül nyithatóságnak szintén van előnye és hátránya. Előnye, hogy a hideg jobban benne marad, amikor kotorászunk benne, hiszen a hideg levegő nehezebb a melegnél, így a mélyén marad. Hátránya, hogy kényelmetlen tartani az ajtót, és ha betoljuk valami alá, mindig ki kell húzni a nyitáshoz. Mellesleg erre is kitalált valamit a Dometic, mégpedig a kihúzható sínt, amire szerelve könnyedén előhúzhatjuk a fullra pakolt 40 kilós hűtőt.

Prémium termékről beszélünk, ennek megfelelő árazással, így semmi felett nem hunyhatunk szemet. Amit egy olcsó hűtődoboznál meg sem említünk, itt már durva hiányosság, azonban a Dometic ládájával nehéz helyzetben vagyunk. Én szerettem volna, ha a fedél megáll magától, nem kell mindig könyökkel tartani, amikor kotorászok a sörök között. A fogyasztása 100 W alatt marad, táplálhatjuk 230V-ról közvetlenül, de 12V-ról szivargyújtóról is elmegy. Ekkor három akkuvédő programot állíthatunk be rajta, ami nem engedi az akkumulátort egy bizonyos feszültség alá süllyedni, mert átvált takarékosabb üzemre, majd lekapcsolja a kompresszort. Ekkor már csak a hőszigetelés óvja a hőtől a cuccokat.

Ha pedig imádjuk a telefonunkat és a telepíthető kütyüket, van egy applikáció, amivel Wi-Fi kapcsolaton folyamatosan nézhetjük az akku feszültségét és a sör hőmérsékletét a ládában. Ezekről egyébként az egyszerű megvilágított (led) kijelző is ad tájékoztatást, és az alapbeállításokat is elvégezhetjük itt. A bekapcsolást jelző led is színváltós, ha készenlétben van, sárga, ha megy a kompresszor, zölden jelez.

A beépített hőmérőben nem hiszek. Belógattam egy saját hőmérőt, 23 fokról indultunk a fokozatosan melegedő szombat délutánba, a hűtőben is 23 fok volt, amikor beraktunk 3 ásványvizet és két doboz sört. Meg valami üdítőt és pár egyebet. Ezek egyike sem volt hűtve, nagyjából ezek is 23 fokosak voltak, a nagy hőkapacitású folyadékok lehűtése is energiaigényes. Az autó csomagtartójába tettük a ládát, a Golf Variant csomagtartójának felét elfoglalja, szivargyújtóval bekötöttük, indulás.

5-6 perc múlva elkezdett csökkenni a hőmérséklet, tíz perc múlva 17 fokot mutatott, 20 perc múlva pedig 9-et. Innen még lemászott nagyjából 6 fokra további 15 perc alatt, ezt tartotta, amíg utaztunk. A célhőmérséklet is beállítható, nekünk a 6 fok volt belőve, a saját hőmérője ezt jelezte, illetve néha 7-et de a mi hőmérőnk szerint ez inkább 6-8 fok között mozgott. Nem nagy különbség, nincs is jelentősége a sör és az üdítő szempontjából, de legyünk szigorúak.

A kérdés, hogy ha megállunk, és magára hagyjuk a hűtőládát egy teljesen feltöltött, szintén Dometic PLB40 hordozható lítium akksival, mi lesz, amikor visszatérünk órák múlva?

Miről menjen a hűtő?

A Golf csomagtartójában a szivargyújtó csak akkor működik, ha a gyújtás be van kapcsolva. Ez baj, mert nem tudjuk az autót magára hagyva innen működtetni a hűtődobozt. Erre megoldás a szintén Dometic gyártmányú PLB40-es (Portable Lithium Battery 40Ah) 40 amperórás hordozható akkumulátora. Okos és legfőképpen könnyű kis szerkezet, innen tölthető minden, mindenféle csatlakozóval, és a PLB40-es is tölthető 12V-ról is és 230v-ról is. A tömege nagyjából harmada, mint egy 40 Ah-s ólomsavas akkunak, és a kialakítása könnyű hordozhatóságot biztosít. A rozsdamentes fém fogantyúja és annak helyére kattanása, majd kihúzása minden műszaki beállítottságú embernek egy örömünnep. Az egész kidolgozása csillagos ötös, a vízzáró gumidugóktól a töltöttséget mutató kijelzőig. A 182 ezer forintos nettó ár kicsit húzós, de vannak helyzetek, amikor az energia sokat ér.

A körülményeket sikerült a lehető legrosszabbra alakítani. A fekete autó felhúzott ablakokkal a napon volt, a hőmérséklet 33 fok volt kint, és hosszú másodpercekig gondolkodtam, mi a jobb: ha behúzom a csomagtartó rolóját, hogy ne süsse a nap, vagy kinyitom, hogy szellőzzön? Végül behúztam. Szellőzött térben minden hűtő tud hűteni, nézzük ez mit tud így.

Számoltam az eshetőséggel, hogy amikor a fürdésből visszajövünk a gyerekekkel, a volt autónk füstölő hamujánál állnak a tűzoltók, de arra mindenképpen, hogy vagy a hordozható akksi adja fel, vagy a hűtőgép olvad el és folyik szét a csomagtartóban. Esetleg mindhárom. Ehhez képest a mobil akksi lekapcsolt 40% töltöttségnél, mert a hűtő akkuőr funkciója úgy volt beállítva, és a hűtő ledje sárgán mutatta, hogy már nem megy a kompresszor. Pontosan 6 óra telt el azóta, hogy otthagytuk az autót, de nem tudjuk, mikor állt le.

A hűtő belül hat fokos, az üdítők és a sör ennek megfelelően nagyon hidegek, szinte kellemetlen volt meginni, a gyerekeknek szólni is kellett, hogy nehogy torokfájás legyen. A kocsi belsejében nagyjából 50 fok volt. Összefoglalva, a hűtő maximálisan teljesítette az elvárásokat, a melegben is nagyszerűen teljesített, nehezen melegszik vissza, ha nem nyitogatjuk a tetőt, a szigetelése is jó. Teljesítménye simán vetekszik 12V-ról működtetve az otthoni 230 V-os kompresszoros hűtőkkel - a feketeleves az ára.

Ez a hűtő nagyjából nettó 280 ezer Ft, ami azonnal kijelöli, ez bizony nem azon a pályán játszik, mint a peltier elemes hűtők. Sem árban, sem teljesítményben. Viszont ha pontosan beállított hőfok kell valami húsnak, esetleg gyógyszernek, nincs más választás, csak a kompresszoros hűtő, abban pedig ez a Dometic CFX50-es profi. Ha csak a sört kell hűteni, akkor van ennél olcsóbb megoldás is.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.