Megúsznád a gumicserét?
Négy évszakos gumik tesztje – 2019.
Egyesek az ideális megoldást, mások a spórolást, megint mások csak a veszélyt látják a négy évszakos gumikban. Kétségkívül megvannak az előnyei, de nagyon nem mindegy, melyiket szereljük az autónkra.
Mire jó a négy évszakos gumi?
Ahogyan a német autóklub (ADAC), az Autobild is évről évre készít gumiteszteket, hogy ezzel is megkönnyítse az eligazodást az óriási választékban. Az egyik idei tesztjük a négy évszakos gumikat teszi próbára, méghozzá 225/45 R17-es méretben. Fontos, hogy ugyanezek a mintázatok más méretben akár egészen másképp is teljesíthetnek.
A négy évszakos gumiknak nincs jó hírük. Ezt részben annak köszönhetik, hogy sokáig valóban a megtűrt kategóriába tartoztak, az igényesebb autósok lenézték ezeket, mondván, semmire sem jók igazán. Az utóbbi időben nagyot változott a helyzet, és a Totalcar első saját gumitesztje is alátámasztotta, hogy bizonyos körülmények között saját pályáján is képes megverni például a télit. Sőt, nyáron közelíti a nyárit is. És persze azt is igazolta, hogy télen óvakodjunk a nyáritól.
Mit és hogyan teszteltek?
Az Autobild tesztje valamivel talán kevésbé átfogó, mint amilyeneket az ADAC-től megszokhattunk, azonban így is elég életszerű, és jó képet ad az egyes mintázatokról. Idén 225/45 R17-es méretben vizsgálódtak, összesen 31 különböző abroncsot próbáltak ki, prémiummárkáktól a legolcsóbb névtelenekig. A gumikat egyszerű vásárlóként szerezték be, nem árulták el, milyen célra veszik, ezzel is próbálták megtartani a teszt tisztaságát.
A teszt két fő részből állt. Először – afféle selejtezőként – minden gumival csináltak egy fékezési próbát, száraz és nedves úton is féktávolságot mértek. Innen csak a legjobb tíz jutott tovább, azokat vetették alá további próbáknak, hogy kialakuljon a végső sorrend.
Első forduló
Az első teszt során száraz, illetve nedves úttesten is 100 km/h-ról fékeztek, az eredményeket külön-külön is feljegyezték, majd a két részeredmény összegét vették figyelembe a rangsorolásnál. Az abroncsok között jelentős különbségek voltak: míg a legjobbaknál a két fékút összege 90 méter alatt maradt, addig a leggyengébbek a 100 métert is túllépték összesítésben. Száraz úton az autóabroncsok terén kevésbé ismert Maxxis bizonyult a legjobbnak a maga 39,5 méterével, míg a 31-es mezőny sereghajtója a GT Radial lett 46,5 méterrel. A következő táblázat a száraz utas fékezés top 10-es listáját mutatja.
A legjobb tíz abroncs száraz úton mért fékút alapján | ||
Helyezés | Mintázat | Fékút (méter) |
1. | Maxxis Premitra All Season AP3 | 39,5 |
2. | Bridgestone Weather Control A005 | 39,7 |
3. | Michelin CrossClimate + | 39,9 |
4. | Cooper Discoverer AllSeason | 41,2 |
5. | Hankook Kinergy 4S² | 42 |
6. | Nexen N'blue 4Season | 42,3 |
7. | Continental AllSeasonContact | 42,6 |
8. | Vredestein Quatrac Pro | 42,9 |
9. | Tristar All Season Power | 42,9 |
10. | Linglong Green-Max All Season | 42,9 |
Nedves úton még nagyobb eltérések mutatkoztak a különféle abroncsok teljesítményében. A legrövidebb, 46,3 méteres úton a Bridgestone-nal állt meg a tesztautó, míg az utolsó a King Meiler lett megdöbbentően hosszú, 62,2 méteres fékúttal. A következő táblázatban a nedves utas top 10 látható.
A legjobb tíz abroncs nedves úton mért fékút alapján | ||
Helyezés | Mintázat | Fékút (méter) |
1. | Bridgestone Weather Control A005 | 46,3 |
2. | Vredestein Quatrac Pro | 46,5 |
3. | Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 | 47,5 |
4. | Michelin CrossClimate+ | 48,6 |
5. | Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 49,2 |
6. | Kumho Solus 4S HA31 | 49,5 |
7. | Continental AllSeasonContact | 49,9 |
8. | Toyo Celsius | 50,2 |
9. | Nexen N'blue 4Season | 50,4 |
10. | General Tire Altimax A/S 365 | 50,6 |
A két részeredményt összesítve azt látjuk, hogy mindössze három gumi maradt 90 méter alatt, vannak viszont hatan, amelyek a 100 méteren is túlszaladtak. Utóbbiakat érdemes nagy ívben kerülni. A top 10-ből, így a továbbjutók közül kiszorult többek közt a Pirelli is. Íme, a teljes eredménysor.
Négy évszakos gumik rangsora fékút alapján | ||||
Helyezés | Mintázat | Nedves úton (m) | Száraz úton (m) | Összesen (m) |
1. | Bridgestone Weather Control A005 | 46,3 | 39,7 | 86 |
2. | Michelin CrossClimate+ | 48,6 | 39,9 | 88,5 |
3. | Vredestein Quatrac Pro | 46,5 | 42,9 | 89,4 |
4. | Maxxis Premitra All Season AP3 | 51 | 39,5 | 90,5 |
5. | Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 | 47,5 | 44,4 | 91,9 |
6. | Continental AllSeasonContact | 49,9 | 42,6 | 92,5 |
7. | Nexen N'blue 4Season | 50,4 | 42,3 | 92,7 |
8. | Hankook Kinergy 4S² | 50,8 | 42 | 92,8 |
9. | Kumho Solus 4S HA31 | 49,5 | 43,8 | 93,3 |
10. | Cooper Discoverer AllSeason | 52,6 | 41,2 | 93,8 |
11. | Falken EuroAll Season AS 210 | 50,9 | 44,2 | 95,1 |
12. | General Tire Altimax A/S 365 | 50,6 | 44,8 | 95,4 |
13. | Nokian Weatherproof | 51,3 | 44,5 | 95,8 |
14. | Toyo Celsius | 50,2 | 45,6 | 95,8 |
15. | Yokohama BluEarth-4S AW21 | 52,1 | 44,1 | 96,2 |
16. | Pirelli Cinturato All Season Plus | 51,9 | 44,5 | 96,4 |
17. | Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 49,2 | 47,3 | 96,5 |
18. | Tristar All Season Power | 54,1 | 42,9 | 97 |
19. | Kleber Quadraxer 2 | 52,6 | 44,5 | 97,1 |
20. | Tyfoon 4-season | 51,3 | 45,9 | 97,2 |
21. | Matador MP 62 All Weather Evo | 51,6 | 46,1 | 97,7 |
22. | BF Goodrich g-grip All Season 2 | 54,1 | 44,6 | 98,7 |
23. | Rotalla Setula 4 Season RA03 | 55,5 | 43,3 | 98,8 |
24. | Goodride SW602 All Season | 54 | 44,9 | 98,9 |
25. | Viking FourTech | 53,5 | 46 | 99,5 |
26. | Nankang Cross Seasons AW-6 | 55,1 | 45,2 | 100,3 |
27. | Linglong Green-Max All Season | 59,4 | 42,9 | 102,3 |
28. | Fulda MultiControl | 57 | 45,7 | 102,7 |
29. | Star Performer SPTS AS | 57,3 | 46,1 | 103,4 |
30. | GT Radial 4Seasons | 60,3 | 46,5 | 106,8 |
31. | King Meiler All Season Tact AS1 | 62,2 | 46,4 | 108,6 |
Második forduló
A teszt nagyobbik, mondhatni érdemi részét jelentő második körbe tehát csak a legjobb tíz jutott tovább. Itt már nemcsak fékezési feladatok voltak, hanem számos olyan manőver is, amelyekkel az autó kezelhetőségét, az adott körülmények közötti viselkedését tudták feltérképezni. A száraz és nedves aszfalton kívül itt már havas és jeges viszonyokra való alkalmasságot is vizsgáltak. Tizenkétezer kilométeres kopástesztnek is alávetették az abroncsokat. Ez minden gumitípusnál fontos szempont, de a négy évszakosaknál, amelyek lényegében két szettet helyettesítenek, talán még lényegesebb.
Az utolsó táblázatban a végső rangsor látható, valamint a havas, a nedves és a száraz útra, valamint a költségekre kapott részpontok. A költségek megnevezés nemcsak magát az árat, hanem a kopást is magába foglalja. A legjobb osztályzat az 1-es, a skálát pedig plusz és mínusz jelölésekkel bővítették. A tesztgyőztes a Michelin CrossClimate+ lett, de hasonlóan példás osztályzatot kapott a Vredestein Quatrac Pro is.
A legjobb négy évszakos gumik – 225/45 R17 (2019) | ||||||
Helyezés | Mintázat | Havas | Nedves | Száraz | Költség | Osztályzat |
1. | Michelin CrossClimate+ | 2+ | 2 | 2+ | 1 | példás |
2. | Vredestein Quatrac Pro | 1- | 2+ | 2 | 2- | példás |
3. | Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 | 1- | 2 | 2- | 1- | jó |
4. | Continental AllSeasonContact | 2+ | 2 | 2- | 1- | jó |
5. | Hankook Kinergy 4S² | 1- | 2- | 2 | 2 | jó |
6. | Nexen N'blue 4Season | 2 | 2- | 2 | 2+ | jó |
7. | Maxxis Premitra All Season AP3 | 2 | 2- | 2+ | 2- | jó |
8. | Kumho Solus 4S HA31 | 2 | 2- | 3+ | 2+ | kielégítő |
9. | Bridgestone Weather Control A005 | 3+ | 2 | 2+ | 3 | kielégítő |
10. | Cooper Discoverer AllSeason | 2- | 3 | 2- | 2- | nem ajánlott |
De kinek éri meg a négy évszakos?
A fentiekből is kiderül, hogy a négy évszakos gumik mezőnyében nagy a szórás. Vannak ugyan, amelyek jók nyáron, vannak, amelyek megbízhatóak télen, de kevés az olyan kiegyensúlyozott abroncs, ami valóban kiszolgál minket négy évszakon át. Aki valóban sokat megy, és szeretné a legjobb megoldást választani, még mindig az évszakspecifikus gumikkal jár jobban. Aki viszont kész kompromisszumot kötni, esetleg nem autózik az átlagnál többet, nyugodtan választhat négy évszakost is, persze a jobbak közül.
Az évi két átszerelést biztosan megspóroljuk vele, de figyelembe kell venni, hogy mivel két szettet helyettesítünk, így értelemszerűen gyorsabban el is koptatjuk. Abba is érdemes belegondolni, hogy a guminak nemcsak a kopás, hanem az elöregedés is ellensége. Hiába jó még a profilmélység, ha repedezett az egész. Ez a veszély talán kevésbé fenyeget a négy évszakossal. Összességében tehát mindenkinek érdemes a saját autózási szokásaihoz és igényeihez igazítani a gumiválasztást.