Ma már kötelező: életmentő gomb az autóban

Így működik az autók SOS-gombja

2020.02.26. 06:09

Mivel néhány éve minden autó kötelező funkciója, ideje alaposabban megismerni a segélyhívó-rendszert. Az eCall szolgáltatás működéséről egy gépjármű-importőrnél, illetve a rendőrségnél érdeklődtünk.

Ha valaki közlekedési balesetet szenved és nem veszíti el az eszméletét, először felméri a helyzetet, illetve a saját, és környezete testi épségét. Azután segítséget hív. Telefonja után kapkod, keresi az összetört, esetleg felborult, vagy a tetején álló autóban, de a pánikhelyzetben mindez elég bizonytalan. Sokszor előkerül a telefon, de törött, nem működik, nem lehet vele segítséget hívni. Pontosan ezt felismerve vezették be az Európai Unióban az eCall szolgáltatást, vagyis az e-segélyhívót.

Az eCall autóba épített segélyhívó rendszer, amellyel gombnyomásra elérhetők a segélyhívó központok, mégpedig a 112-es hívószámon keresztül. A vészjelzések leadásához szükséges elektronika beépítését 2018. március 31-től tették kötelezővé minden új autóba az uniós jogszabályok, mivel a közlekedési balesetek áldozatainak tizede a későn érkező segítség miatt vesztette életét.

Az e-segélyhívót működésbe léphet gombnyomásra, vagy bizonyos ütközési jelek érzékelésekor, például amikor kinyílik egy vagy több légzsák, automatikusan, természetesen mindkét esetben a 112-es segélyhívószám áll a háttérben. A hívás egy autóba épített fedélzeti SIM-kártyán keresztül történik, amire jellemzően a biztonsági funkción kívül több mindent is rákapcsolnak a gyártók. Ilyen például a szerviz- és infógomb, melyek arra szolgálnak, hogy az autónkkal kapcsolatos információkat lekérhessük a központtól, vagy műszaki hiba esetén értesíthessük a szervizt.

Ügyfelek kielégítésére szolgáló, online funkciókat is rákapcsoltak a SIM-re, például távvezérelhetőséget, és az infotainment rendszer kommunikációját (a VW konszern esetében az MiB, azaz a Modularer Infotainment Baukasten nevet viseli). Az előbbi kategória első olvasatra érthetetlennek tűnhet, pedig nagyon izgalmas, és rengeteg lehetőséget rejt. Ide tartozik például, hogy a navigációs térkép kiegészül a közlekedési adatokkal, vagy a legfrissebb híreket, időjárást is le lehet kérni erről a rendszerről. A távvezérelhetőség segítségével pedig például az autó kulcsán vagy telefonos applikáción keresztül lekérdezhető az autó utolsó parkolási helyzete, villanyautók esetében állíthatjuk a töltést, vagy beindíthatjuk az állóhelyzeti fűtést.

A MiB-nek több generációja is van, a képen egy 2+ típusú vezérlő látható. A legfejlettebb modell az MiB3, ennek legfőbb jellegzetessége, hogy saját SIM-kártyája már nincs, így a vészhívást lebonyolító vezérlő SIM-kártyáján keresztül működik az összes online funkció. A jövőben a gyártók valószínűleg nagy hangsúlyt fektetnek majd erre a technológiára, hiszen óriási lehetőség van a fejlődésre.

Na, de térjünk is vissza az eCall-ra. A segélyhívó rendszer legfőbb erényei közé tartozik tehát, hogy magától is képes hívást indítani. Ha manuálisan hozzuk működésbe, akkor is gyorsabb megnyomni egy gombot, mintha telefonunkon kezdenénk bepötyögni a 112-t. Továbbá az SOS gomb könnyen elérhető helyen van, leggyakrabban a mennyezeti lámpánál a tetőkonzolban, vagy a műszerfalon.

Szerencsésebb esetben az operátor kapcsolatba tud lépni a jármű vezetőjével vagy utasaival, akik el tudják mondani, hogy mi történt. A sérültek által közölt információn kívül a fedélzeti segélyhívó rendszer automatikusan, szöveges üzenet formájában továbbít néhány adatot; a GPS koordinátákat, a jármű és üzemanyag típusát, és hogy feltehetően hány utas tartózkodhat az autóban – ezt a biztonsági övek állapotából. Sajnos azonban nem mindig fordul elő, hogy a sérültek képesek kapcsolatba lépni az operátorral. Ilyenkor bizonyulnak különösen hasznosnak a számítógép által továbbított adatok, hiszen egyéb információ nem áll rendelkezésére a központnak. Természetesen a rendszer mindkét esetben a készenléti szervekhez (rendőrség, mentők, katasztrófavédelem) juttatja el az információkat.

Segélyhívó rendszert már a rendelet bevezetése előtt is telepítettek autókba egyes márkáknál, azonban azok kicsit másképp működtek. Az elv ugyanaz – vagy megnyomjunk a gombot, vagy magától lép működésbe – azonban nem egyenesen a segélyhívó központokba ment a hívás, és a hivatalos neve sem eCall volt. A régi funkció először egy, a gyártók által beiktatott call-centerhez intézte a hívást, csak utána a központba. A call-centerrel kiegészült kétlépcsős megoldás azonfelül, hogy több időt vesz igénybe, nem is magyar nyelvű, hiszen általában az adott márka székhelyén állítják fel ezeket a központokat.

A Porsche Hungáriánál tett látogatásom során világossá vált, hogy ez nem csak akkor jelenthet problémát, ha kizárólag anyanyelvünkön beszélünk. Az ottani vevőszolgálatosok pár éve tesztelték a kétlépcsős rendszert, és komoly nehézséget okozott nekik az angolul beszélő operátorral megértetni a tartózkodási helyüket, a Széchenyi utcát.

A rendszer előnyös tulajdonsága, hogy a köztes call-centerhez sok egyéb adat is eljutott azokon kívül, amik ma a 112-höz érkeznek. Ilyen például a baleset pontos helye, ideje, a légzsákok állapota, illetve, hogy eldurrant-e valamelyik övfeszítő patron vagy a motorházetető piropatronja.

Ezekből az információkból már a mentőegységeknek előre lehetett volna készülni, hogy mennyire súlyos a baleset. A rossz hír az, hogy ezek az adatok kizárólag a call-centerhez jutottak el, a segélyhívó központ akkoriban sem kapta meg ezeket. Összességében a mostani megoldással rengeteg időt lehet nyerni, ami kulcsfontosságú.

Ezt én is alá tudom támasztani, mert a jelenlegi rendszert mi is kipróbáltuk. A segélyhívó gombot megnyomva rögtön hívást indított az autó, amit egy érintéssel vissza lehet vonni, ha véletlen nyomnánk meg a gombot. A hívás közvetlenül a segélyhívó központba ment, akikkel természetesen egyből közöltük, hogy nincs vészhelyzet, csak teszteljük a rendszert. A gomb megnyomásától az operátorral való kapcsolatba lépésig nagyjából 10 másodperc telt el. Valljuk be, ez azért nem semmi!

Az autós e-segélyhívó fontosságát alátámasztotta az Országos Rendőr Főkapitányság Kommunikációs-Szolgálatától kapott adatok is, hiszen 2017. október és 2020. január között összesen 523 automata eCall bejelentést kezeltek az operátorok, ami nem kevés. Ezeknek a segélyhívásoknak egy része nem igényelt beavatkozást, mivel vagy információkérő vagy egyéb intézkedést nem igénylő bejelentések voltak. Ezekre egyébként inkább a szerviz- vagy infógomb szolgál. Bennünk is felmerült, de szerencsére szórakozó, vagy megtévesztő jellegű e-segélyhívás nem érkezett a központba. Ha előfordulna, az illető 300 ezer forintig terjedő pénzbírságra számíthat.

Az eCall egyértelműen az egyik legfontosabb funkciója a modern, európai piacra szánt autóknak, és teljesen indokolt volt a bevezetése, hiszen rengeteg életet menthet meg. 

Az oldalról ajánljuk

Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten
  • Hírek

Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten

Autóból észrevehetetlen a különbség.

február 13., 13:00
Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy
  • Hírek

Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy

Big biznisz.

február 13., 11:04
Három új modellt mutat be a Kia február végén
  • Hírek

Három új modellt mutat be a Kia február végén

Mindhárom elektromos lesz.

február 13., 10:43
Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault
  • Hírek

Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault

Mindhárom régi, klasszikus modellek nevét viseli.

február 13., 10:35
Egy Magyarországot bukott a Tesla
  • Hírek

Egy Magyarországot bukott a Tesla

Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését.

február 13., 14:06
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
  • Belsőség

Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?

Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!

33 perce
Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja
  • Hírek

Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja

Gőzerővel halad a Bugatti Tourbillon fejlesztése.

február 12., 05:53
Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért
  • Hírek

Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért

A kampányuk eddig tartott.

február 13., 07:11
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
  • Hírek

Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet

Reggelre már megjelent a hó pár helyen.

február 13., 06:10
Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata
  • Hírek

Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata

Az Audi modellpalettájának racionalizálásával csökkentené a költségeit a Volkswagen.

február 12., 05:53
Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak
  • Hírek

Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak

Külön utakon folytatják.

február 13., 08:42
Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés
  • Hírek

Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés

A magyar Nissannál úgy érezték, hogy a prosztóság menő és érdemes így reklámozni a márka autóit. Pedig nem.

február 12., 07:32
Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést
  • Sajtóközlemény

Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést

A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak.

február 13., 14:54
Bátorságod és félretett pénzed legyen
  • Tesztek

Bátorságod és félretett pénzed legyenHasználtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013

Felszámol komoly összegeket, cserébe prémium minőségét látványosan megőrzi.

február 13., 16:06
Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett
  • Hírek

Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett

Nem érezte a súlyát az első igazoltatásnak.

február 13., 15:04
Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck
  • Hírek

Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck

A nevével ellentétben ez még mindig nem egy teljesen önvezető rendszer.

február 12., 12:12
A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt
  • Hírek

A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt

A baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.

február 12., 16:44
Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal
  • Hírek

Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal

Az USA elnöke szerint ellopták országának autóiparát.

február 12., 14:53
Legális-e a kisebb ET-s felni?
  • Gumidoktor

Legális-e a kisebb ET-s felni?

Tudom, hogy csalni fog a sebességmérő, de ez nem izgat.

február 12., 15:59
Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél
  • Hírek

Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél

Kisebb szennyezés és kedvezőbb fogyasztás érhető el a Stellantis kísérleti abroncsaival.

február 12., 17:51
A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette
  • Hírek

A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette

Legalábbis azokon a piacokon, ahol erre lehetőségük van.

február 12., 13:20
Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?
  • Közélet

Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?Szavatosság, rejtett hibák és egyéb gyötrelmek

Ha baj van a használt autóval, a szavatosság majd megold mindent? Igen is, meg nem is. De mitől függ egy ilyen jogvita kimenetele?

február 13., 06:01
Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj
  • Hírek

Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj

A felüljáró fejújítása miatt borítékolható a dugó a környéken. Sokaknak opció lehet a Megyeri híd.

február 12., 09:19
Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba Afrikában
  • Belsőség

Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba AfrikábanTC Bamako 2025/13

Eldöntöttük, mi lesz a Tigrissel a futam végén, de vannak még kérdések.

február 12., 13:45
BMW X3 M50 – 2025.
  • Tesztek

BMW X3 M50 – 2025.

február 13., 10:27
Mazda 6 a bokorban
  • Hírek

Mazda 6 a bokorban

február 13., 13:36
Törött Ferrarival az autópályán
  • Hírek

Törött Ferrarival az autópályán

február 13., 14:39
Kia EV Day előzetes
  • Hírek

Kia EV Day előzetes

február 13., 10:00
Olcsó Volkswagen villanyautó
  • Hírek

Olcsó Volkswagen villanyautó

február 13., 15:59
Renault elektromos kisteherautók
  • Hírek

Renault elektromos kisteherautók

február 12., 17:30