Ha egy gumi jó, minden méretben jó?
Autobild nyárigumiteszt – 2020.
Aki nem ült fel a tavasz első napsugarainak, most még az utolsó kilométereket teszi meg a téli gumival. Előbb-utóbb azonban eljön a nyári abroncsok ideje. Az ADAC tesztje után most az Autobildét is elhoztuk, hogy megkönnyítsük a döntést.
Általában nem az elsők közt cserélem le a gumikat, rendszerint inkább kivárásra játszom. Az utóbbi hetek változékony időjárása után ezért nem is éreztem kellemetlenül magam, amikor egyik reggel mínusz hetet mutatott az autó külső hőmérője. E sorok írásakor már éppen túl voltam a váltáson. Mivel az ősszel lekerülő abroncsok már öregecskék, repedezettek így én is érintett voltam a nagy kérdésben, hogy mit is válasszak.
Gumit persze mindenki másképp keres. Van, aki a jól bevált márkához ragaszkodik, mások meghallgatják ismerősök véleményét, kikérik a gumis szaktanácsát. Megint mások pedig a tesztekre alapoznak. Bár ezek a próbák elég alaposak, és részletes méréseken alapulnak, így sem teszik teljesen egyértelművé a választást. Főként azért, mert például az ADAC is minden évben csupán két méretben tesztel, ami a legnagyobb jóindulattal is csak a teljes autópark egy szűk szegmensét fedi le. Márpedig az eredmények nem általános érvényűek: simán előfordulhat, hogy egy abroncs az egyik méretben az élmezőnybe kerül, míg más méretben a középmezőny alján kullog.
Tesztet azonban nemcsak a német autóklub készít. Az egyik legnagyobb – szintén német – szaklap, az Autobild is évről évre elvégzi a maga méréseit. Idén négy méretet választottak ki. Köztük a nagy autókra való 245/45 R18-ast, a SUV-okra jellemző 255/55 R18-at, valamint a sportosabb 245/35 R19-et és 265/35 R19-et. Ebben a tekintetben tehát nincs átfedés az ADAC-hoz képest.
245/45 R18 méretű gumik
Bár a méret nem, a mintázatok nagy része megegyezik a német autóklub által próbáltakkal. Az Autobild-féle tesztek sajátossága, hogy több fordulóból állnak. Az első, amolyan selejtező a fékezési feladat. Száraz és nedves aszfalton is megmérik a fékutat, rangsorolják a gumikat, és a folytatásban már csak az első húszra koncentrálnak, a többi kiesett.
Ezek alapján az alábbi táblázatban látható gumik véreztek el teljesen. Köztük olyan neves gyártók termékei is, mint mondjuk a Pirelli vagy a Yokohama.
Az első fordulóban kieső gumik – 245/45 R18 | |||
Mintázat | Fékezés nedves úton 80 km/h-ról | Fékezés száraz úton 100 km/h-ról | Összesen (m) |
Infinity Ecomax | 32,6 | 35,7 | 68,3 |
Giti GitiSport S1 | 32,9 | 35,5 | 68,4 |
Semperit Speed-Life 2 | 32,2 | 36,2 | 68,4 |
Debica Presto UHP2 | 32,8 | 36,1 | 68,9 |
Pirelli P Zero | 34,6 | 34,8 | 69,4 |
Yokohama Advan Sport V105 | 34,7 | 35,3 | 70,0 |
Mabor Sport-Jet 3 | 34,3 | 35,9 | 70,2 |
Sava Intensa UHP 2 | 35,5 | 34,7 | 70,2 |
Cooper Zeon CS Sport | 34,5 | 36,0 | 70,5 |
Avon ZZ5 | 35,2 | 36,2 | 71,4 |
Gislaved Ultra Speed | 33,9 | 37,5 | 71,4 |
Saetta Touring 2 | 34,9 | 36,8 | 71,7 |
Matador MP47 Hectorra 3 | 35,4 | 36,0 | 71,7 |
General Altimax One S | 35,7 | 36,4 | 71,8 |
Radar Dimax R8 | 36,7 | 35,1 | 71,8 |
Viking ProTech HP | 34,8 | 37,3 | 72,1 |
Tracmax X-Privilo TX3 | 35,4 | 37,0 | 72,4 |
Minerva Radial F 205 | 36,0 | 36,9 | 72,9 |
Rotalla Setula S-Race RU01 | 35,7 | 37,2 | 72,9 |
Tristar Sportpower 2 | 37,0 | 36,5 | 73,5 |
Dayton Touring 2 | 37,2 | 36,4 | 73,6 |
Barum Bravuris 5 HM | 36,1 | 37,7 | 73,8 |
Marshal MU12 | 37,4 | 36,6 | 74,0 |
Seiberling Touring 2 | 37,0 | 37,0 | 74,0 |
Federal Evoluzion ST-1 | 39,4 | 35,3 | 74,7 |
Nankang Ultra Sport NS-2 | 38,2 | 36,5 | 74,7 |
GT Radial SportActive | 39,1 | 36,8 | 75,9 |
Imperial Ecosport 2 | 38,7 | 37,3 | 76,0 |
EP-Tyres Accelera Phi-R | 40,5 | 37,4 | 77,9 |
King Meiler Sport 3 | 43,2 | 41,0 | 84,2 |
Az első fordulóból továbbjutó húsz gumi közül szárazon a Michelin, vízen a Bridgestone fékútja volt a legrövidebb. Összességében a Michelin teljesített legjobban a fékezéseknél, de az élmezőnybe tartozott a Nokian is. Középmezőnybeli a Hankook, míg a Dunlop például csak az alsóbb régiókban kapott helyet. Íme, a rangsor.
Az első forduló legjobbjai – 245/45 R18 | |||
Mintázat | Fékezés nedves úton 80 km/h-ról | Fékezés száraz úton 100 km/h-ról | Összesen (m) |
Michelin Pilot Sport 4 | 29,8 | 32,1 | 61,9 |
Nokian Powerproof | 29,1 | 32,9 | 62,0 |
Bridgestone Potenza S001 | 28,7 | 33,5 | 62,2 |
Continental Premium Contact 6 | 30,2 | 33,2 | 63,4 |
Kumho Ecsta PS71 | 29,0 | 34,9 | 63,9 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 30,8 | 33,2 | 64,0 |
Nexen N'Fera Sport | 30,9 | 33,2 | 64,1 |
Vredestein Ultrac Vorti | 31,3 | 33,4 | 64,7 |
Apollo Aspire XP | 30,3 | 34,7 | 65,0 |
Hankook Ventus S1 evo3 | 30,3 | 34,7 | 65,0 |
Firestone Roadhawk | 30,8 | 34,3 | 65,1 |
Fulda SportControl 2 | 31,7 | 34,2 | 65,9 |
Kleber Dynaxer UHP | 32,3 | 34,1 | 66,4 |
Laufenn S Fit EQ+ | 32,6 | 34,0 | 66,6 |
Falken Azenis FK510 | 30,7 | 36,0 | 66,7 |
Toyo Proxes Sport | 31,5 | 35,4 | 66,9 |
Dunlop Sportmaxx RT 2 | 33,0 | 34,3 | 67,3 |
Zeetex HP 2000 vfm | 31,8 | 36,0 | 67,8 |
Uniroyal RainSport 3 | 32,4 | 35,7 | 68,1 |
Maxxis Victra Sport 5 | 33,4 | 34,8 | 68,2 |
A selejtező után következett a döntő. Itt a legjobb húsz gumit további tesztfeladatoknak vetették alá. Így szerepelt a programban aquaplaning, handlingpálya száraz és nedves aszfalttal, zajmérés, illetve vizsgálták a kopást, amelyből megbecsülték az adott abroncs teljes élettartamát. Az összértékelésben szereplő Költség rovat alatt így nemcsak a vételárat, hanem a kopási tényezőt, valamint az üzemanyag-fogyasztást is értenünk kell. Végül a Continental Premium Contact 6-os mintázatát hozták ki győztesnek, holtversenyben Goodyear Eagle Asymmetric 5-tel, a harmadik a Michelin Pilot Sport 4 lett. A nedves tapadásban etalonnak számító Bridgestone Potenza S001 szárazon gyengébbet produkált, de a költségeken vérzett el igazán, így a 11. helyig jutott.
Végeredmény: Autobild gumiteszt – 245/45 R18 | |||||
Hely | Mintázat | Nedves úton | Száraz úton | Költségek | Osztályzat |
1. | Continental Premium Contact 6 | 2+ | 1- | 1 | példás |
1. | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 1- | 2+ | 1 | példás |
3. | Michelin Pilot Sport 4 | 1- | 1- | 2- | példás |
4. | Vredestein Ultrac Vorti | 2+ | 1- | 2 | példás |
5. | Apollo Aspire XP | 2+ | 2+ | 2+ | példás |
6. | Nexen N'Fera Sport | 2 | 1- | 2- | példás |
7. | Falken Azenis FK510 | 2 | 2 | 1- | példás |
8. | Nokian Powerproof | 1- | 2+ | 2- | jó |
9. | Firestone Roadhawk | 2+ | 2 | 2- | jó |
9. | Fulda Sport Control 2 | 2 | 2+ | 2- | jó |
11. | Bridgestone Potenza S001 | 1 | 2+ | 3+ | közepes |
12. | Hankook Ventus S1 evo3 | 2+ | 2+ | 3+ | közepes |
13. | Laufenn S Fit EQ+ | 2- | 2+ | 2- | közepes |
14. | Dunlop SportMaxx RT2 | 2- | 2 | 2 | közepes |
15. | Kleber Dynaxer UHP | 3+ | 2 | 2 | közepes |
16. | Uniroyal RainSport 3 | 3+ | 2- | 2+ | közepes |
17. | Kumho Ecsta PS71 | 1 | 2 | 3- | elégséges |
18. | Maxxis Victra Sport 5 | 2 | 2+ | 3- | elégséges |
19. | Toyo Proxes Sport | 2 | 2 | 3- | elégséges |
20. | Zeetex HP 2000 vfm | 2- | 2- | 3+ | elégséges |
A német osztályozási rend szerint a kisebb osztályzat a jobb. Pontazonosság esetén ábécésorrendben szerepelnek a gumik. Ha egy gumi bármely részpontja rosszabb, mint 2-, az már nem lehet példás. |
255/55 R18 méretű gumik
Ez a méret elsősorban nagyobb hobbiterepjárókon használatos, mint mondjuk a BMW X5-ön, Mercedes-Benz GLE-n, Audi Q7-en vagy Volkswagen Touaregen. Ilyenből összesen tíz mintázatot teszteltek az Autobild szakemberei, így ezúttal nem kellett két fordulóra osztaniuk a próbát, minden egyes abroncsot alávetettek minden részfeladatnak. Ennek ellenére már a fékezési gyakorlatoknál hatalmas különbségek mutatkoztak némely márkák között. Nedves úton például a Michelin Pilot Sport 4 SUV fékútja volt a legrövidebb: 46,4 méter. Ezzel szemben a legrosszabb teljesítményt nyújtó noname Lexani 68,3 métert produkált. Aligha árulunk el nagy titkot, ha azt mondjuk, a 22 méteres különbség pokoli soknak számít, bőven kiad egy csuklós busznyit.
A Michelin ugyanakkor az összértékelésben is a legjobbnak bizonyult, megelőzve a Dunlop Sport Maxx RT 2 SUV-t, míg harmadiknak a Vredestein Ultrac Satin futott be. A már említett Lexani LX-Thirty fantázianevet viselő mintázata lett az egyetlen, amely megbukott.
Végeredmény: Autobild gumiteszt – 255/55 R18 | |||||
Hely | Mintázat | Terepen | Nedves úton | Száraz úton | Osztályzat |
1. | Michelin Pilot Sport 4 | 1- | 1- | 2+ | példás |
2. | Dunlop Sport Maxx RT 2 SUV | 2 | 2+ | 2 | példás |
3. | Vredestein Ultrac Satin | 2 | 2 | 2 | példás |
4. | Goodyear Eagle Asym. 3 SUV | 2- | 2 | 2+ | jó |
5. | Pirelli Scorpion Verde | 2- | 2 | 2 | jó |
6. | Barum Bravuris 5HM | 2 | 2- | 2 | közepes |
6. | Maxxis Victra Sport VS5 SUV | 2 | 2- | 2 | közepes |
8. | Cooper Zeon 4XS Sport | 2 | 3+ | 2 | közepes |
8. | Nokian Powerproof SUV | 2- | 2- | 2 | közepes |
10. | Lexani LX-Thirty | 3+ | 4+ | 3 | elégtelen |
A német osztályozási rend szerint a kisebb osztályzat a jobb. Pontazonosság esetén ábécésorrendben szerepelnek a gumik. Ha egy gumi bármely részpontja rosszabb, mint 2-, az már nem lehet példás. |
245/35 R19 és 265/35 R19 méretű gumik
Ezek már kimondottan sportos, vagy ahogy sokan emlegetik: peres gumik. Itt is összesen tíz különféle abroncsot mértek össze, közülük kilenc utcai, egy pedig semi slick mintázatú. Utóbbit nem rangsorolták a többivel együtt, de összehasonlításnak mindenképpen érdekes. És hogy miért két méret? Az AMG C 63 tesztautó első kerekeire a 245-ösöket, míg a hátsókra a 265-osokat szerelték.
Száraz aszfalton kezdtek, ahol a Michelin és a Continental gumijával volt a legkezesebb a tesztautó. Végig pontosan irányítható maradt, megfelelőek voltak a visszajelzések a kormányon, és a kanyarokban is kiszámíthatóan, jól viselkedett. A kettős sávváltást is stabilan teljesítette. Ennél a két abroncsnál csak a semi slick bizonyult hatékonyabbnak a száraz pályán.
Nedves úton ugyanakkor elszálltak a semi slick előnyei, ott már csúszkált vele az autó, jellemző volt az aquaplaning. Ezt egy ilyen típusú, célzottan is másra kifejlesztett guminak el kell nézni, nem úgy a leggyengébben muzsikáló utcainak: a Nankanggal nem volt meg a kellő tapadás, és a fékút is veszélyesen megnőtt. Ez lett a teszt egyetlen buktája.
Összességében a Continental SportContact 6 és a Michelin Pilot Sport 4 S érte el a legjobb teszteredményt, és egyben csak ez a két mintázat kapta meg a példás osztályzatot. Jó választás lehet azonban a Goodyear Eagle F1 SuperSport, a Hankook Ventus S1 evo2, vagy a Vredestein Ultrac Vorti is.
Végeredmény: Autobild gumiteszt – 245/35 R19 és 265/35 R19 | ||||
Hely | Mintázat | Nedves úton | Száraz úton | Osztályzat |
1. | Continental SportContact 6 | 2+ | 1- | példás |
1. | Michelin Pilot Sport 4 S | 2+ | 1- | példás |
3. | Goodyear Eagle F1 SuperSport | 2+ | 2 | jó |
4. | Hankook Ventus S1 evo2 | 2 | 2 | jó |
4. | Vredestein Ultrac Vorti | 2 | 2 | jó |
6. | Falken Azensis FK510 | 1- | 2- | közepes |
7. | Yokohama Advan Sport V105 | 2- | 2 | közepes |
8. | Toyo Proxes Sport | 2- | 2- | közepes |
9. | Nankang Noble Sports NS-20 | 4+ | 3- | elégtelen |
X | Michelin Pilot Sport Cup 2 semi slick | 3- | 1- | célzott használatra ajánlott |
A német osztályozási rend szerint a kisebb osztályzat a jobb. Pontazonosság esetén ábécésorrendben szerepelnek a gumik. Ha egy gumi bármely részpontja rosszabb, mint 2-, az már nem lehet példás. |
Összegzés
Ezekből a tesztekből is jól látszik, hogy gumit érdemes mindenkinek a saját preferenciái szerint választani. A jól csengő márkanév nem minden esetben jár együtt kiváló teljesítménnyel, viszont egy közepes árfekvésű abroncs is lehet biztonságos. A száraz és nedves úton való viselkedés mindenki számára lényeges szempont, de a zaj, a kopás és a vételár már inkább egyénfüggő. A legfontosabb, hogy bármit is választunk, ügyeljünk a megfelelő guminyomásra, valamint a profilmélységre. Egy új középkategóriás abroncs jobb, mint egy szétrepedezett, elöregedett, lefutott prémium.
Az ADAC idei tesztjét itt olvashatják:
A téli-, nyári- és négy évszakos abroncsokat összehasonlító tesztünket pedig itt: