Ha egy gumi jó, minden méretben jó?

Autobild nyárigumiteszt – 2020.

2020.04.16. 06:06

Aki nem ült fel a tavasz első napsugarainak, most még az utolsó kilométereket teszi meg a téli gumival. Előbb-utóbb azonban eljön a nyári abroncsok ideje. Az ADAC tesztje után most az Autobildét is elhoztuk, hogy megkönnyítsük a döntést.

Általában nem az elsők közt cserélem le a gumikat, rendszerint inkább kivárásra játszom. Az utóbbi hetek változékony időjárása után ezért nem is éreztem kellemetlenül magam, amikor egyik reggel mínusz hetet mutatott az autó külső hőmérője. E sorok írásakor már éppen túl voltam a váltáson. Mivel az ősszel lekerülő abroncsok már öregecskék, repedezettek  így én is érintett voltam a nagy kérdésben, hogy mit is válasszak.

Gumit persze mindenki másképp keres. Van, aki a jól bevált márkához ragaszkodik, mások meghallgatják ismerősök véleményét, kikérik a gumis szaktanácsát. Megint mások pedig a tesztekre alapoznak. Bár ezek a próbák elég alaposak, és részletes méréseken alapulnak, így sem teszik teljesen egyértelművé a választást. Főként azért, mert például az ADAC is minden évben csupán két méretben tesztel, ami a legnagyobb jóindulattal is csak a teljes autópark egy szűk szegmensét fedi le. Márpedig az eredmények nem általános érvényűek: simán előfordulhat, hogy egy abroncs az egyik méretben az élmezőnybe kerül, míg más méretben a középmezőny alján kullog.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Tesztet azonban nemcsak a német autóklub készít. Az egyik legnagyobb – szintén német – szaklap, az Autobild is évről évre elvégzi a maga méréseit. Idén négy méretet választottak ki. Köztük a nagy autókra való 245/45 R18-ast, a SUV-okra jellemző 255/55 R18-at, valamint a sportosabb 245/35 R19-et és 265/35 R19-et. Ebben a tekintetben tehát nincs átfedés az ADAC-hoz képest.

245/45 R18 méretű gumik

Bár a méret nem, a mintázatok nagy része megegyezik a német autóklub által próbáltakkal. Az Autobild-féle tesztek sajátossága, hogy több fordulóból állnak. Az első, amolyan selejtező a fékezési feladat. Száraz és nedves aszfalton is megmérik a fékutat, rangsorolják a gumikat, és a folytatásban már csak az első húszra koncentrálnak, a többi kiesett.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Ezek alapján az alábbi táblázatban látható gumik véreztek el teljesen. Köztük olyan neves gyártók termékei is, mint mondjuk a Pirelli vagy a Yokohama.

Az első fordulóban kieső gumik – 245/45 R18
Mintázat Fékezés nedves úton 80 km/h-ról Fékezés száraz úton 100 km/h-ról Összesen (m)
Infinity Ecomax 32,6 35,7 68,3
Giti GitiSport S1 32,9 35,5 68,4
Semperit Speed-Life 2 32,2 36,2 68,4
Debica Presto UHP2 32,8 36,1 68,9
Pirelli P Zero 34,6 34,8 69,4
Yokohama Advan Sport V105 34,7 35,3 70,0
Mabor Sport-Jet 3 34,3 35,9 70,2
Sava Intensa UHP 2 35,5 34,7 70,2
Cooper Zeon CS Sport 34,5 36,0 70,5
Avon ZZ5 35,2 36,2 71,4
Gislaved Ultra Speed 33,9 37,5 71,4
Saetta Touring 2 34,9 36,8 71,7
Matador MP47 Hectorra 3 35,4 36,0 71,7
General Altimax One S 35,7 36,4 71,8
Radar Dimax R8 36,7 35,1 71,8
Viking ProTech HP 34,8 37,3 72,1
Tracmax X-Privilo TX3 35,4 37,0 72,4
Minerva Radial F 205 36,0 36,9 72,9
Rotalla Setula S-Race RU01 35,7 37,2 72,9
Tristar Sportpower 2 37,0 36,5 73,5
Dayton Touring 2 37,2 36,4 73,6
Barum Bravuris 5 HM 36,1 37,7 73,8
Marshal MU12 37,4 36,6 74,0
Seiberling Touring 2 37,0 37,0 74,0
Federal Evoluzion ST-1 39,4 35,3 74,7
Nankang Ultra Sport NS-2 38,2 36,5 74,7
GT Radial SportActive 39,1 36,8 75,9
Imperial Ecosport 2 38,7 37,3 76,0
EP-Tyres Accelera Phi-R 40,5 37,4 77,9
King Meiler Sport 3 43,2 41,0 84,2

Az első fordulóból továbbjutó húsz gumi közül szárazon a Michelin, vízen a Bridgestone fékútja volt a legrövidebb. Összességében a Michelin teljesített legjobban a fékezéseknél, de az élmezőnybe tartozott a Nokian is. Középmezőnybeli a Hankook, míg a Dunlop például csak az alsóbb régiókban kapott helyet. Íme, a rangsor.

Az első forduló legjobbjai – 245/45 R18
Mintázat Fékezés nedves úton 80 km/h-ról Fékezés száraz úton 100 km/h-ról Összesen (m)
Michelin Pilot Sport 4 29,8 32,1 61,9
Nokian Powerproof 29,1 32,9 62,0
Bridgestone Potenza S001 28,7 33,5 62,2
Continental Premium Contact 6 30,2 33,2 63,4
Kumho Ecsta PS71 29,0 34,9 63,9
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 30,8 33,2 64,0
Nexen N'Fera Sport 30,9 33,2 64,1
Vredestein Ultrac Vorti 31,3 33,4 64,7
Apollo Aspire XP 30,3 34,7 65,0
Hankook Ventus S1 evo3 30,3 34,7 65,0
Firestone Roadhawk 30,8 34,3 65,1
Fulda SportControl 2 31,7 34,2 65,9
Kleber Dynaxer UHP 32,3 34,1 66,4
Laufenn S Fit EQ+ 32,6 34,0 66,6
Falken Azenis FK510 30,7 36,0 66,7
Toyo Proxes Sport 31,5 35,4 66,9
Dunlop Sportmaxx RT 2 33,0 34,3 67,3
Zeetex HP 2000 vfm 31,8 36,0 67,8
Uniroyal RainSport 3 32,4 35,7 68,1
Maxxis Victra Sport 5 33,4 34,8 68,2

A selejtező után következett a döntő. Itt a legjobb húsz gumit további tesztfeladatoknak vetették alá. Így szerepelt a programban aquaplaning, handlingpálya száraz és nedves aszfalttal, zajmérés, illetve vizsgálták a kopást, amelyből megbecsülték az adott abroncs teljes élettartamát. Az összértékelésben szereplő Költség rovat alatt így nemcsak a vételárat, hanem a kopási tényezőt, valamint az üzemanyag-fogyasztást is értenünk kell. Végül a Continental Premium Contact 6-os mintázatát hozták ki győztesnek, holtversenyben Goodyear Eagle Asymmetric 5-tel, a harmadik a Michelin Pilot Sport 4 lett. A nedves tapadásban etalonnak számító Bridgestone Potenza S001 szárazon gyengébbet produkált, de a költségeken vérzett el igazán, így a 11. helyig jutott.

Végeredmény: Autobild gumiteszt – 245/45 R18
Hely Mintázat Nedves úton Száraz úton Költségek Osztályzat
1. Continental Premium Contact 6 2+ 1- 1 példás
1. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 1- 2+ 1 példás
3. Michelin Pilot Sport 4 1- 1- 2- példás
4. Vredestein Ultrac Vorti 2+ 1- 2 példás
5. Apollo Aspire XP 2+ 2+ 2+ példás
6. Nexen N'Fera Sport 2 1- 2- példás
7. Falken Azenis FK510 2 2 1- példás
8. Nokian Powerproof 1- 2+ 2-
9. Firestone Roadhawk 2+ 2 2-
9. Fulda Sport Control 2 2 2+ 2-
11. Bridgestone Potenza S001 1 2+ 3+ közepes
12. Hankook Ventus S1 evo3 2+ 2+ 3+ közepes
13. Laufenn S Fit EQ+ 2- 2+ 2- közepes
14. Dunlop SportMaxx RT2 2- 2 2 közepes
15. Kleber Dynaxer UHP 3+ 2 2 közepes
16. Uniroyal RainSport 3 3+ 2- 2+ közepes
17. Kumho Ecsta PS71 1 2 3- elégséges
18. Maxxis Victra Sport 5 2 2+ 3- elégséges
19. Toyo Proxes Sport 2 2 3- elégséges
20. Zeetex HP 2000 vfm 2- 2- 3+ elégséges
A német osztályozási rend szerint a kisebb osztályzat a jobb. Pontazonosság esetén ábécésorrendben szerepelnek a gumik. Ha egy gumi bármely részpontja rosszabb, mint 2-, az már nem lehet példás.

255/55 R18 méretű gumik

Ez a méret elsősorban nagyobb hobbiterepjárókon használatos, mint mondjuk a BMW X5-ön, Mercedes-Benz GLE-n, Audi Q7-en vagy Volkswagen Touaregen. Ilyenből összesen tíz mintázatot teszteltek az Autobild szakemberei, így ezúttal nem kellett két fordulóra osztaniuk a próbát, minden egyes abroncsot alávetettek minden részfeladatnak. Ennek ellenére már a fékezési gyakorlatoknál hatalmas különbségek mutatkoztak némely márkák között. Nedves úton például a Michelin Pilot Sport 4 SUV fékútja volt a legrövidebb: 46,4 méter. Ezzel szemben a legrosszabb teljesítményt nyújtó noname Lexani 68,3 métert produkált. Aligha árulunk el nagy titkot, ha azt mondjuk, a 22 méteres különbség pokoli soknak számít, bőven kiad egy csuklós busznyit.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

A Michelin ugyanakkor az összértékelésben is a legjobbnak bizonyult, megelőzve a Dunlop Sport Maxx RT 2 SUV-t, míg harmadiknak a Vredestein Ultrac Satin futott be. A már említett Lexani LX-Thirty fantázianevet viselő mintázata lett az egyetlen, amely megbukott.

Végeredmény: Autobild gumiteszt – 255/55 R18
Hely Mintázat Terepen Nedves úton Száraz úton Osztályzat
1. Michelin Pilot Sport 4 1- 1- 2+ példás
2. Dunlop Sport Maxx RT 2 SUV 2 2+ 2 példás
3. Vredestein Ultrac Satin 2 2 2 példás
4. Goodyear Eagle Asym. 3 SUV 2- 2 2+
5. Pirelli Scorpion Verde 2- 2 2
6. Barum Bravuris 5HM 2 2- 2 közepes
6. Maxxis Victra Sport VS5 SUV 2 2- 2 közepes
8. Cooper Zeon 4XS Sport 2 3+ 2 közepes
8. Nokian Powerproof SUV 2- 2- 2 közepes
10. Lexani LX-Thirty 3+ 4+ 3 elégtelen
A német osztályozási rend szerint a kisebb osztályzat a jobb. Pontazonosság esetén ábécésorrendben szerepelnek a gumik. Ha egy gumi bármely részpontja rosszabb, mint 2-, az már nem lehet példás.

245/35 R19 és 265/35 R19 méretű gumik

Ezek már kimondottan sportos, vagy ahogy sokan emlegetik: peres gumik. Itt is összesen tíz különféle abroncsot mértek össze, közülük kilenc utcai, egy pedig semi slick mintázatú. Utóbbit nem rangsorolták a többivel együtt, de összehasonlításnak mindenképpen érdekes. És hogy miért két méret? Az AMG C 63 tesztautó első kerekeire a 245-ösöket, míg a hátsókra a 265-osokat szerelték.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Száraz aszfalton kezdtek, ahol a Michelin és a Continental gumijával volt a legkezesebb a tesztautó. Végig pontosan irányítható maradt, megfelelőek voltak a visszajelzések a kormányon, és a kanyarokban is kiszámíthatóan, jól viselkedett. A kettős sávváltást is stabilan teljesítette. Ennél a két abroncsnál csak a semi slick bizonyult hatékonyabbnak a száraz pályán.

Nedves úton ugyanakkor elszálltak a semi slick előnyei, ott már csúszkált vele az autó, jellemző volt az aquaplaning. Ezt egy ilyen típusú, célzottan is másra kifejlesztett guminak el kell nézni, nem úgy a leggyengébben muzsikáló utcainak: a Nankanggal nem volt meg a kellő tapadás, és a fékút is veszélyesen megnőtt. Ez lett a teszt egyetlen buktája.

Összességében a Continental SportContact 6 és a Michelin Pilot Sport 4 S érte el a legjobb teszteredményt, és egyben csak ez a két mintázat kapta meg a példás osztályzatot. Jó választás lehet azonban a Goodyear Eagle F1 SuperSport, a Hankook Ventus S1 evo2, vagy a Vredestein Ultrac Vorti is.

Végeredmény: Autobild gumiteszt – 245/35 R19 és 265/35 R19
Hely Mintázat Nedves úton Száraz úton Osztályzat
1. Continental SportContact 6 2+ 1- példás
1. Michelin Pilot Sport 4 S 2+ 1- példás
3. Goodyear Eagle F1 SuperSport 2+ 2
4. Hankook Ventus S1 evo2 2 2
4. Vredestein Ultrac Vorti 2 2
6. Falken Azensis FK510 1- 2- közepes
7. Yokohama Advan Sport V105 2- 2 közepes
8. Toyo Proxes Sport 2- 2- közepes
9. Nankang Noble Sports NS-20 4+ 3- elégtelen
X Michelin Pilot Sport Cup 2 semi slick 3- 1- célzott használatra ajánlott
A német osztályozási rend szerint a kisebb osztályzat a jobb. Pontazonosság esetén ábécésorrendben szerepelnek a gumik. Ha egy gumi bármely részpontja rosszabb, mint 2-, az már nem lehet példás.

Összegzés

Ezekből a tesztekből is jól látszik, hogy gumit érdemes mindenkinek a saját preferenciái szerint választani. A jól csengő márkanév nem minden esetben jár együtt kiváló teljesítménnyel, viszont egy közepes árfekvésű abroncs is lehet biztonságos. A száraz és nedves úton való viselkedés mindenki számára lényeges szempont, de a zaj, a kopás és a vételár már inkább egyénfüggő. A legfontosabb, hogy bármit is választunk, ügyeljünk a megfelelő guminyomásra, valamint a profilmélységre. Egy új középkategóriás abroncs jobb, mint egy szétrepedezett, elöregedett, lefutott prémium.

Az ADAC idei tesztjét itt olvashatják:

A téli-, nyári- és négy évszakos abroncsokat összehasonlító tesztünket pedig itt: