Nem rögzíted a csomagod? Veszélyesen élsz!

ADAC: útmutató a csomagrögzítéshez

2020.06.18. 06:03

Nagy bevásárlás, kisebb bútorok szállítása vagy kirándulás – sokszor alapos átgondolásra és legózásra van szükség, hogy minden beférjen az autóba. A legtöbben ilyenkor csak azt tartják szem előtt, hogy bezáródjon a csomagtérajtó, pedig a rakomány rögzítésének is nagy jelentősége van.

Alighanem mindenkivel fordult már elő, hogy egy-egy bevásárlás végén, vagy nyaralásra indulva a tervezettnél jóval több csomagnak kellett helyet találni az autóban. Én sem vagyok szent, voltam már olyan kényszerű helyzetben, hogy a bedobozolt, lapra szerelt bútoroktól csak nehézkesen láttam jobbra vagy hátra. De nyilván arra is tudna bárki példát hozni, amikor a hanyagul bedobált holmik egy nagyobb fékezésnél, hirtelen irányváltásnál önálló pályára állnak.

data

Elkerülni a sérülést

A német autóklub legutóbbi töréstesztjei arra hívják fel a figyelmet, hogy a hanyagul – vagy éppen sehogy sem – rögzített csomagok milyen veszélyeket hordoznak magukban. Fogtak két Golf kombit, bocsánat, Variantot, és mindkettőt nekiküldték a falnak, azzal a különbséggel, hogy az egyiket jó példának szánták, így megfelelően rögzítették a rakományt, míg a másikban rossz példaként szabadon mozoghattak a holmik. Kisebb bútorok, nehéz kartondobozok, törékeny tárgyak szerepeltek a kísérletben.

A különbség – természetesen – hatalmas volt. A rögzítetlen rakomány a 45 km/h-ról bekövetkező hirtelen lassulástól megindult előre, a terheléstől részben kiszakítva rögzítési pontjaikból az első üléseket. A sofőr és utasa helyére beültetett bábukat fejen is találták, ez pedig éles helyzetben könnyen jelenthet életveszélyes sérüléseket is. Emellett a jármű sérülései, mint a betört szélvédő szinte elhanyagolhatóak. A másik tesztautóban ugyanakkor nem történt semmi drámai. Minden a helyén maradt, az utasok pedig sértetlenül megúszták.

Az ételekre, italokra a németek nem térnek ki külön, de azok is felvetnek egy érdekes kérdést. A hirtelen fékezéskor, irányváltoztatáskor kilöttyenő folyadék, esetleg forró ital nemcsak a kárpitokon hagy nyomot, hanem a sofőr figyelmét is elvonhatja, az esetleges könnyebb égési sérülésekről nem is beszélve. Amennyiben ételt szállítunk - akár csak rokonlátogatóba, vagy a nagymamától hazafelé -, szintén jobb, ha bedobozoljuk, levesekhez mondjuk elég frankó csavaros tetejű ételhordókat is kapni már.

Tippek a helyes rögzítéshez

Az ADAC tesztelői a két törésteszt összehasonlításán túl tippeket is megfogalmaztak a megfelelő és biztonságos csomagrögzítéshez. Ezek a következők:

  • úgy rendezzük el a rakományt, hogy a lehető legegységesebb legyen, lyukak és hézagok nélkül, és használjunk hálókat, hevedereket, spanifereket, köteleket. Nyilván sokat segít az is, ha vannak rögzítőfülek a kocsiban.
  • a csomagok ne nyúljanak túlságosan előre az autóban.
  • ügyeljünk a tömeg szerinti elrendezésre. Alulra tegyük a nehezebbeket, felülre a könnyebbeket. Ha nem a csomagtartóba pakolunk, akkor a nehéz csomagok legjobb helye a lábtér, de lényeges a hevederes rögzítés is.
  • törékeny tárgyakat, például poharakat, üvegeket, vázákat és egyebeket ne hagyjunk szabadon az utastérben. Ha ezek összetörnek, az éles darabok komoly sérülésveszélyt jelentenek, az utastér bármely részébe odarepülhetnek. Érdemes az ilyesmit erős kartondobozba csomagolni, vagy valamilyen rongyba, kendőbe, takaróba csavarni, így helyezni a lábtérbe.
  • az apróságokat is ajánlott bedobozolni.
  • ha lehet, használjunk kiegészítő hevedereket, szíjakat, de ezek ne legyenek rugalmasak, tehát a gumipók sem a legideálisabb megoldás. Ezeket a segédeszközöket érdemes mindig magunknál tartani, hogy egy spontán vásárlás során is kéznél legyenek.
  • jó ötlet lehet a teljes rakományt lefedni egy takaróval, majd átlósan leszíjazni. Ehhez nyilván rögzítőszemekre is szükség van. Különösen akkor ajánlott ezt megcsinálni, ha a csomagteret nem választja el fizikailag semmi az utastértől: ledöntöttük az üléseket, vagy nincs kalaptartónk.
  • figyeljünk oda a guminyomásra, valamint a megengedett össztömegre.
  • a járművön hátrafelé túlnyúló rakományt a hatályos – és az adott országnak megfelelő – jogszabályok szerint meg is kell jelölni. Magyarországon ez piros, vagy fehér-piros zászlót, éjszaka és korlátozott látási viszonyok között piros fényű lámpát és fényvisszaverő prizmát jelent. Egyebekben a KRESZ 47. paragrafusa az irányadó.

Ha nem férünk az autónkba

Az is előfordulhat persze, hogy az igazán nagy csomagokhoz, méretesebb bútorokhoz egyszerűen kicsi az autónk. Ebben az esetben megfontolhatjuk egy kisáruszállító, vagy ha van vonóhorgunk, egy utánfutó bérlését. Ezek országrésztől függően naponta pár ezer forintos költséget jelentenek. Persze az utánfutóval való manőverezést, tolatást szokni kell.

Alternatív megoldást jelenthetnek a tetőcsomagtartók, tetőbokszok, és egyéb speciális felszerelések. Kerékpárok szállítására például többféle megoldás is létezik, ezekről itt és itt írtunk bővebben:

Ha pedig már itt tartunk, nagyon nem mellékes az sem, hogyan szállítjuk házi kedvencünket. Sokszor látni, hogy egy-egy kutya fejét menet közben az ablakon kidugva élvezi a menetszelet, de ez közel sem biztonságos. Kapcsolódó cikkünket itt olvashatjátok:

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.