Ez már fel is veszi, amit lát
Bemutató: Lanmodo Vast Pro Dual éjjellátó és fedélzeti kamera
Közel egy éve járt nálunk a Lanmodo első generációs éjjellátója. Az a verzió még nem tudott felvenni, de azóta fejlesztések történtek, így megérkezett a fedélzeti kamerával feltuningolt változat.
Formára hasonló, de kicsit karcsúbb az új modell. A kiegészítők pont ugyanazok, itt is kapunk hozzá tapadókorongos és lapra tehető tapadós tartót.
Ez utóbbi amúgy meglepően jól megtartja a műszerfalon az eszközt, csak nálam a pickupban nem sok lapos felület volt és így félig lógva eléggé könnyen bemozdult a kamera képe. Viszont leesni se fékezéskor, se gyorsításkor nem sikerült neki. Így én végül a tapadókorongos megoldást választottam, ami az elődjével ellentétben kiválóan működött. A többi kramanc között akadt csavarhúzó a szereléshez és egy szivargyújtós és egy OBD-s tápkábel.
Ha az OBD kábellel kötjük be, akkor bónusznak parkolókameraként (vagyis, ha pl parkolás közben nekimennek a kocsinak, optimális esetben vissza nézhetjük, ki volt a tettes) is üzemel, beépített akkuőrrel, hogy azért ne szívja le az aksit.
A méretbeli különbségen felül a legnagyobb változás, hogy két aljzat lóg ki a kijelzőből. Az egyik a tápkábel, a másik pedig az opcionális tolatókamera csatlakozója. Ez ebben a csomagban pont nem volt, ha lett volna, az ahhoz tartozó kábel egyik ágát a hátrameneti lámpára kötve kapcsolódott volna be tolatáskor.
Alapállásban a rendszer indításkor (az áram ráadásakor) automatikusan elkezdi felvenni a dolgokat. A menüben be lehet állítani, hogy szeretnénk-e hangot hozzá, illetve, hogy hány perces szeletkékbe (1-3-5) kívánjuk tárolni az anyagot. Van benne G szenzor, így nagy gyorsulásokra elmenti az anyagot egy másik könyvtárba is. Ehhez mondjuk elég volt csak simán Budapest útjain közlekedni, és mire hazaértem, már ott figyelt pár videó a védett könyvtárban is, de erről nem az eszköz tehet.
MP4 formátumba ment, és ha csak simán visszanéznénk, azt az eszközön is megtehetjük. Nem teljesen sikerült eltalálni a formátumot, így a céges gépen MacOS alatt az alap lejátszó program (Quicktime) elhajtott, de VLC-vel végül sikerült megnyitni.
Mivel csak fejjel lefelé tudtam kényelmesen a Musso szélvédőjére aplikálni az eszközt, így az első videók fejjel lefelé készültek. A menüben átállítva az az érdekes eredmény lett, hogy a timecode jól állt, de a felvétel még mindig fejjel lefelé került a kártyára.
Pár napra rá “Lanmodo” Kate jelezte, hogy frissítés jött ki a termékhez, ami végül megoldotta ezt a fura jelenséget. A codec-re még mindig panaszkodik a rendszer, de pl VLC-vel könnyedén lehet már minden által fogyasztható kódolásúra átalakítani, így ezen annyira nem akadtam fenn.
A minősége a fedélzeti kamerák között elfogadható, a másik autós rendszáma könnyedén leolvasható. A gyári adatok szerint az első és a hátsó kamera is 1920x1080-as felbontást tud. Az első kameránál az elsődleges éjjellátó funkció miatt csak 45 fokos a látószög, ami fedélzeti kamerának egy kicsit kevés, ügyesen kell elhelyezni, hogy távol is lássunk meg a kocsi előtti rész is meglegyen. A hátsó kamera klasszikus 170 fokos nézetű, így azzal nem lehet ilyen probléma. Akár azt is megtehetjük, hogy mindkét kamera előre néz, így egyszerre lesz egy nagylátószögű dashcam és egy távolra néző éjjellátónk.
Az éjjellátás kb olyan, mint a korábbi modellen, esős időben, kop sötét országúton jól tud jönni, városban néha kicsit túltolja, és a féklámpák fénye deríti vörösbe a képernyőt. Mondjuk praktikusan városban lekapcsolhatjuk a kijelzőt, így nincsenek a zavaró tényezők.
Kb egy hónapig használtam elégedettséggel, és az eddig általam megismert fedélzeti kamerákhoz képest jobb a felvétel minősége (persze azért nem ezzel fogunk forgatni), bónusznak meg ott az éjjellátás funkció. Az ára is ehhez igazodik, teljes áron 599 USD, ami nem kevés. Viszont tényleg teljesen véletlenül most fut egy Indiegogo kampányuk, ahova küldtek nekünk egy linket, amivel az akciós árhoz képest is kicsit lejjebb árazva (199 USD) lehet megvenni a kampány végéig (2020.11.21.).