A hibrid hajtás forradalmára?

2020.12.21. 20:07

Sokáig reszelgette titokban a Renault azt a hibrid hajtásrendszert, amelyet aztán idén mutattak be. Az E-Tech valamelyest hasonlít a Toyota hagyományosnak mondható megoldására, mégis teljesen más.

A Renault új, E-Tech névre keresztelt hibrid hajtása annyiban hajaz a Toyota bevált megoldására, hogy itt is közös rendszert alkot a benzines- és villanymotor, valamint a váltó. Azonban az eddig ismert rendszerekkel ellentétben nem bolygóműves kapcsolatot vagy CVT-váltót alkalmaztak. Helyette a Renault mérnökei terveztek egy hagyományos, körmös kapcsolású, de aszinkron váltóművet.

A hibrid rendszer a normál váltó helyére csavarozódik fel, kicsit testesebb annál, de a tömege nem egészen 10 kilogrammal nagyobb csupán
A hibrid rendszer a normál váltó helyére csavarozódik fel, kicsit testesebb annál, de a tömege nem egészen 10 kilogrammal nagyobb csupán

Ennek a váltónak az egyik oldalán találjuk a kettős befecskendezéssel és elektromos vízpumpával korszerűsített, amúgy őskövületnek számító 1,6-os, tizenhat szelepes szívómotort, 91 lóerővel. A másik oldalán villanymotor kapott helyet. Maga a váltó tulajdonképpen két egység: a benzines oldalán négyfokozatú, az elektromos felől kétfokozatú.

És itt jön a képbe a rendszer másik villanymotorja. Amellett, hogy generátorként funkcionál és az energia-visszanyerésről gondoskodik, más feladata is van. A benzinmotort ez indítja be, majd a rendszer felpörgeti arra a fordulatszámra, amivel az bekapcsolódhat a hajtásba. Így nincs szükség sem kuplungra, sem a váltó szinkronizálására, hisz nincs fordulatszám-különbség, a működés pedig rángatásmentes. A vezérlőelektronika a legszélsőségesebb esetben sem enged percenkénti 30 fordulatnál nagyobb eltérést kapcsolásnál, de a tesztek során extrém igénybevételnél, 300-as percenkénti fordulatszám-különbségnél is tartósnak bizonyult a szerkezet.

Középen a váltó fogaskerekei, egyik oldalról a benzin, másik oldalról elektromotor csatlakozik rájuk. Balra fent a fényes doboz pedig az indítómotor-generátor
Középen a váltó fogaskerekei, egyik oldalról a benzin, másik oldalról elektromotor csatlakozik rájuk. Balra fent a fényes doboz pedig az indítómotor-generátor

Ezt a megoldást több E-Tech modell is megkapja, amelyek közt lesznek teljes és plug-in hibridek, valamint a teljesítmény és az akkucsomagok kapacitása is mutat majd eltéréseket. A Clio E-Tech 70-75 km/h-ig tud tisztán elektromosan közlekedni, a városi üzem nyolcvan százalékában nem kell benzint égetnie. Már vezettük korábban, íme a róla a cikk.

Hibrid Advent a Totalcaron

A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.

2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.

Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.

A cikksorozatot a Suzuki támogatja.

Suzuki advent totalcar 600x300

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.