2021.02.05. 13:15

A szolgálati Ssangyong Grand Musso  kapott már felépítményt, megmértük, mennyit tud és most  úgy alakult, hogy új színben tündökölhet. Na nem fényeztettük át, a gyorsabb és talán egyszerűbb megoldást választottuk, így kicsit utánanéztem, mi újság a fóliák világában, kerüljön az ablakra, kasznira vagy akár egy mozdonyra.

Az ablakfólia

Amikor nyáron megállunk a napon, ekkor igen gyorsan fel tud melegedni az autó beltere. Ezt ugyan klímával ki lehet mozogni, de pl. ettől még a jellemzően fekete műszerfal ugyanúgy ontja majd az arcunkba a forróságot. Ezen segít a hővédő fólia. Jelenleg a piacon nem is nagyon van olyan fólia, ami csak sötétítő lenne, szinte mindegyik tartalmaz valamilyen szintű hővédelmet. A szimpla sötétítő és a hővédő között nincs nagy különbség,  így az előbbit szinte csak teherautók raktérvédelmére rendelik.

Hiszen a betekintésvédelem is fontos lehet, főleg egy furgon esetében, mert nem kell mindenkinek látnia, mit szállítunk.

Műbizonylatok
Műbizonylatok

Mit lehet és hogyan?

Mindent lehet, ami a rendeletben meghatározott fényáteresztési feltételeket teljesíti. Ez jelen esetben 70% a szélvédőre, a vezetőt- és az utasoldali oldalsó üvegekre. Kis csapda lehet, hogy ezt az értéket az üvegnek és a fóliának együtt kell teljesítenie, így ha az oldalsó üvegek színezettek, simán lehet, hogy a kinézett anyag nem jó oda.

6/1990-es Köhém 97§. 7-es pont

a) ha a szélvédő (kivéve a lehajtott napellenzők által takart üvegfelület), valamint a vezetőtéri oldalablakok üvegei esetében (amelyeken keresztül a jármű vezetője részére az oldalra való kilátás, valamint a visszapillantó tükrökkel a jármű mellett lévő mindkét forgalmi sávra történő hátralátás biztosítva van) a mérték legalább 70%;

b) egyéb ablakok (utastéri, raktéri oldal és hátsó ablakok) üvegei esetében 70% alatti mérték is megengedhető, ha a járművet két külső tükörrel szerelték fel.

A szélvédő felső részére napfényszűrő vagy egyéb matricát lehet ragasztani a lehajtott napellenzők által takart felület szintjéig, de az nem akadályozhatja, hogy lássuk a közlekedési lámpát. A műhelynek műbizonylatot kell kiállítani hozzá, viszont bejegyezni a forgalmiba nem szükséges!

Árban az általunk megkérdezett cégnél az első szélvédőnél fóliától függően kb. 30 ezertől indul egy kisautónál és szélvédőmérettől függően megy egyre feljebb az ár. Az első oldalsó ablakok ablakonként 22 ezertől indulnak.

Karosszériafólia

Karosszériára kétféle fóliát szoktak tenni. Az első, amikor simán csak meg akarjuk védeni az eredeti fényezést. Ez egy jellemzően átlátszó anyagból készül, ami a karcok, kavicsok ellen védi az autót. Az UV ellen nem véd, mert ezzel nem szokás telibe fóliázni az autót, és akkor a fóliázatlan rész másképp öregedne, idővel más színű lenne az autó védett eleme.

Bár a kategória a védőfóliát indokolná, az általunk használt Ssangyong Musso Grand pickupnál az elsődleges direktíva az új szín volt, nézzen ki jobban, mint az unalmas fekete, de persze az se baj, ha kicsit védi a fényezést is, ha erdőn-mezőn csapatunk vele. Itt a sötét matt szürke lett a befutó.

DSC08035

Ezzel kapcsolatban érdekes tapasztalata fóliázó cégnek, hogy sokan rendelnek pickupra matt zöld fóliát, ami elvben nem véd annyira, de a pár éves erdei tapasztalatok szerint azért ez se teljesít rosszul.

Itt jogilag, ha az autó nagy részének módosul a színe (70%+), akkor szemlére kell vinni (ami nem a klasszikus műszaki vizsga, olcsóbb is nála), ahol megállapítják a színét és bevezetik a forgalmiba.

Így pl. a tető vagy az ajtók fóliázhatók a szemle elhagyásával, sőt ha mondjuk az eredeti alapszínre grafikai elemek kerülnek, akkor se kell emiatt meglátogatni a műszaki vizsgaállomást. Fóliázni szinte mindent lehet, a Szabó Fóliánál is volt már radiátor, hajó és légtechnikai cső, a sarokban épp egy kenu kajak várta, hogy sorra kerüljön, egy másik fóliázó cég lefóliázott mozdonyait pedig bárki megtekintheti a pályaudvarokon.

Érdemes olyan helyen fóliáztatni, ahol adnak műbizonylatot a fólia mellé. Ez ugyan a szemléhez nem szükséges, de egyfelől ad egyfajta garanciát a termékre, másfelől, ha egyszer le akarjuk szedni, akkor nem baj, ha a leszedő brigád tudja, mivel is állnak szemben, és az ahhoz szükséges technikai előírások alapján tudják leszedni az anyagot.

Az általunk kérdezett műhelyben nem igazán szeretik szétszedni az autót, ha csak lehet, a helyén hagyják a dolgokat és inkább kimozogják az izgalmasabb hajlatokat, réseket. Amit nem nagyon lehet, az például a fényszóró illetve egyes autókon a kilincs, tükör. Szerencsére a pickup se lett nagyon felvirágozva, így csak a tetőcsomagtartót és a gallytörőt kellett eltávolítani pluszban.

Alapvetően a helyesen, megfelelő technológiával feltett fóliát akkor lehet sérülésmentesen és nyomtalanul leszedni, ha az alatta lévő fényezés még az eredeti, jó állapotú. A nem gyári technológiás fényezést is le lehet fóliázni, de akkor előfordulhat, hogy eltávolításkor itt-ott viszi magával a ragasztó.

A fájdalommentes eltávolítás módja és ideje fóliától és használattól függ, de alapvetően nálunk olyan 5 évig nem szokott gond lenni. Ez függhet attól is, hogy milyen körülmények között tároljuk az autót, mennyit érte a nap (UV), sőt attól is, hogy milyen szélességi körön vagyunk.  Szerencsés esetben ha meghaladjuk ezt az időt, akkor se lesz gond, csak akkor már macerásabb a megfelelő eltávolítás.

Az ismeretlen eredetű, gagyi, nem visszakövethető fóliára a vendégül látó cég ügyvezetője mesélte, hogy egyszer egy ismeretlen eredetű, a nap által igencsak megevett karbon hatású fóliát kellett eltávolítani, ami igencsak ragaszkodott a kocsihoz, és még a kifejezetten makacs fólia (és ragasztó)  eltávolításra kitalált szer se szedte le. Aztán kiderült, hogy valami isten tudja, honnan szalajtott fóliát raktak fel, ami nem is karosszériára való, így összeépült a fényezéssel és már csak csiszolással, újrafényezéssel lehetett tőle megszabadulni.

A költségek: itt egy átlag közepes méretű autó teljes fóliázása nettó 350-380 ezer, a pickup sem kerül többe, ha nincs doboz, stb.

Tisztítás

A hagyományos, fényes fóliát ugyanúgy tisztíthatjuk, mint az autó saját fényezését. Mindegyik fóliára (de alapvetően a fényezésre is) igaz, hogy 30 centinél ne menjünk közelebb a gőzborotvával és belülről kifele haladjunk a szélek felé.

A matt fóliát érdemes plusz védőréteggel (kerámia réteg) rendelni (ez utóbbi a matt fényezésre is érdemes feltenni), mert ha ritkábban tisztítjuk, a matt pórusokba beeszi magát a kosz. Ezt a réteget mi is felvihetjük, bár az nem olyan tartós, pár havonta érdemes megismételni.

IMG 7554

A cikk elkészültében a Szabó Fólia munkatársai segítettek