„240-et lélegzetvétel nélkül megy...” De milyen erős?

Totalcar Erőmérő: Volvo S80 T6 – 1999.

2021.02.18. 17:16

A Volvo S80 tovább erősítette a masszív, biztonságos autó képzetet, amit a 700-as és 900-as sorozattal olyan jól megalapoztak a svédek. Hogyan néz ki, és ami nekünk még fontosabb, hogyan teljesít a mérőpadon a hathengeres biturbó benzinmotorral szerelt csúcskivitel, 1999-ből, az Autokorbel mérőpadján?

Amikor 1998-ban megjelent az S80-as Volvo első generációja, kicsit felrázta a nagyautó-piacot. Az addigi szögletesebb formákat az áramvonalasabb, gömbölyűbb külső váltotta a márkánál, a kor megkívánta az orrmotort, de a méretosztályhoz pedig kellett a sok henger, ezért nagy feladat állt a tervezők előtt. Ez a típus nem is készült négyhengeresekkel, de a korai idők csúcsát, a hathengeres, soros motort keresztben beépíteni addig nem sokaknak sikerült. Azt a trükköt vetették be, hogy a váltó nem a motor mellett van, hanem – mivel automata- az áthajtás után a blokk mögött helyezkedik el. Így befért a doblemezek és a nyúlványok közé a széles motor, sőt még valamennyire szerelhető is maradt.

Ma már furcsa, hogy kilencféle motorváltozatban készült a régi S80, de még ennél is többféle teljesítményszinttel. Akkoriban éppen pénzügyi krízisen ment át a cég, amely azzal záródott, hogy a Ford 1999-ben megvásárolta, sőt még némi állami segítség is érkezett. Ma már a Geely a tulajdonos, pénz is van, de a hengerek fogyatkoznak: manapság a csúcsmodellben is négy jár belőlük.

A Totalcar Népítéletében kedvelik az első generációs S80-at. Sok írás készült róla a Bodyguardtól, a Jegesmedvén át a Csatahajóig mindenféle beszédes címmel. A 7,6-os átlag nem rossz, és bár a költségek, illetve a szerviztapasztalatok jelentősen rontják az összértéket, a kényelem 9,5 – nem lehet véletlen.

Az Erőmérő mai epizódjában Norbert autóját gurítjuk a görgőkre, orrában a T6 jelzésű, 2,8 literes, hathengeres biturbó-motorral és a rettegett, betegeskedésre hajlamos négyfokozatú Aisin automata váltóval. Huszonkét évvel a háta mögött talán csak a vezető oldali bőrülés kopottsága jelzi a használatot az S80-on, és persze a kárpitok sem túl friss hatásúak. Rozsda nem látható sehol, lényegében minden működik, akár CD-t, vagy kazettát is hallgathatunk. 

Szerinted mennyit tudott a kétturbós sorhat az eredeti 272 lóerőből? Nézd meg hetente jelentkező műsorunk mai epizódját és csodálkozz velünk az eredményeken!

Korábbi epizódok:

Félretett előítéletek és egy filléres csoda
Gazdája eredetileg Mercedes E osztályt szeretett volna, majd ezt kapta helyette a kereskedésben. Megbánta? Dehogy!
Az arisztokrácia illata
Nyolchengeres turbódízel egy hatalmas terepjáró orrában. Lehet vele gond, kicsit több mint 200 ezer kilométer után? Lássuk a mérést!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.