Végre egy pompás pumpa!
70mai Air Compressor Lite teszt
Már régóta keresem a megfelelő pumpát, amivel autót, motort és bringát (meg mást) is lehet fújtatni. Aki benzinkúton fújt már fel autót, az tudja: a kutakon vagy a cső van kirepedve, vagy a csatlakozó ereszt, esetleg mindkettő. Aztán van olyan kút, ahol a kutastól kell igényelni a töltőpisztolyt, ami egyébként ettől még pont ugyanolyan vacak. Nekem úgy tűnik, a benzinkutaknál alaptétel, hogy a levegőcsövet tilos kicserélni.
Idővel meggyűlöli ezt az ember, és egyre kevésbé kedvel a kutakra járkálni gumit fújni, nekem akkor jött el ez a pillanat, amikor a motor kerekét gyakorlatilag teljesen leeresztette a rossz cső. (Azért ez motorral nem vicces.) Amíg megvolt a zseniális Michelin márkájú lábpumpám, nem is volt ezzel gond, de egy békés délutánon ellopták. Ekkortól indult pumpaügyi Canossám, ami most véget érni látszik egy 70mai Air Compressor Lite (AKA. Midrive TP03) 12 voltos kompresszor megvásárlásával.

Az már bebizonyosodott, hogy egy-kétezer forintos lábpumpák igazi hulladékok, amelyik egy évet kibír, az jó; a linkelt cikkben szereplő sorkettes Lidl lábpumpa is beadta kulcsot hamar. Ugyanez igaz a főleg hipermarketekben kapható, pár ezer forintos elektromos kompresszorokra: egy ilyet is vettem már, azt hiszem, a szemét szó túl enyhe rá. De legalább megírhattam életem egyik meghatározó művét róla „Ne vegyél ilyen szart!” címmel. Utána gyorsan visszavittem, win-win.
Ne vegyél ilyen szart
Bárhol kapható, csak 2800 forint, és az a benyomásod, hogy bármit felfúj ez a kis 12 voltos kompresszor. Tévedsz, de nagyot.
Pár vargabetű után tavaly vettem egy Riverside 500 kézi pumpát a Decathlonból, ami biciklikhez kiváló, de autókereket már nem szívesen fúj fel vele az ember. Ráadásul a gyártó sem ajánlja ezt, valószínűleg azért, mert ez a full műanyag pumpa nem erre van méretezve, bár a hivatalos weblap szerint elrejtettek benne 25 százalék alumíniumot is. Ez a pumpa akkoriban 5000 körül volt, de úgy látom, a pumpatőzsde is szárnyal, mert ma már 6500. Elég terjedelmes (61 centi magas), de bringákhoz tényleg király, a fejében lévő belső elemet megfordítva az autószelep mellett Presta-szelephez is használható, ez nekem fontos volt.

Aztán sajnos örököltem apukámtól egy általa készített biciklifújtató kompresszort. Ez valójában egy hűtőgépkompresszor, szóval nem kifejezetten hordozható méret és 220 voltról működik.
Végül most találtam rá arra, amit igazából kerestem. Az a neve, hogy 70mai (vagy szevöntiméj) Air Compressor Lite. Szivargyújtó-csatlakozóról, 12 voltról üzemel, 10-11 ezer forintért árulják. Létezik a cégtől egy nem-Lite kompresszor is, az nagyobb levegőszállítású, és lényegesen csendesebb – ezt úgy kell érteni, hogy vagy 20 decibellel. És csinos kis bőr szütyőbe van öltöztetve, 17-18 ezer forintért árulják, de csak pár helyen kapható.

Az Air Compressor Lite-ot egy Xiaomi márkaboltban vettem. A 70mai márka tagja a Xiaomi ecosystemnek, de inkább úgy fogalmaznék, hogy a Xiaomi kisebbségi tulajdonosa a 70mai-nak, több másik vállalat és befektetési alap mellett. Főleg autós cuccokat gyártanak, fedélzeti kamerák, akkutöltők, zsebbikák, adapterek. Az idei nagy kameratesztünkben szerepelt is két kamerájuk, érdemes megnézni a videót.
Milyen kamerát vegyek az autómba?
Büntetőfékezés, koccanás, baleset vagy akár parkolás közben bekövetkezett káreseménynél az autós fedélzeti kamera képe eldönthet mindent. Ma már megfizethetők, segítünk a választásban.

Egyébként ugyanebben a boltban Xiaomi nevű légkompresszor is lehetett kapni, az kisebb, és beépített akkuról üzemel, ez nagyjából 15 ezerbe kerülne. Nem az olcsóság miatt döntöttem a szivargyújtós változat mellett, hanem azért, mert az autóban mindig van áram, ha meg nincs, az a kisebbik probléma, hogy lapos a kereke. Az USB-ről tölthető akkus kompresszornál viszont mindig ügyelni kell arra, hogy fel legyen töltve, de ahhoz túl ritkán használja az ember, hogy ezt meg is tenné. Legalábbis én nem.

Az Air Compressor Lite készülék egy nagyobbacska médiaboxnak nézhető, mert minden tartozékot és kábelt elrejtettek a hátoldalán lévő rekeszbe. A csőnek van egy vályú, ahová benyomorgatható. Strandeszközök, labdák felfújásához és presta-szelephez való adaptereket is adnak hozzá, ezek sem fognak elkallódni, mert ezeknek is van tárolóhelyük.

A kompresszor elején négy gombot találunk, az egyikkel (R) a nyomás mértékegysége állítható, kilopascal, bar és PSI egységeket tud mutatni. Utóbbi hasznos, ha az ember nem tud fejben osztani 14,5-del. Hivatalosan 11 barig tud fújni, légszállítása 25 l/perc, a cső 60 centis, a tápkábel pedig 2-3 centi híján 3 méter (a hivatalos adatokban itt-ott 3,7 és 3,1 méter is szerepel, de nincs annyi). Az áramfelvétele 7 amper, azaz 12 volton 84 watt a névleges teljesítménye. A készülék 76 dekás, tehát nem túl nehéz. Az viszont gáz, hogy az egy milliméteres betűkkel megírt használati útmutatóban nincs magyar nyelvű rész, de a netről letölthető magyarul.

Műszaki adatok | |
Névleges feszültség | 12 V |
Max. áramfelvétel | 7 A |
Nyomásmérő pontossága | +/-0,2 bar (+/- 3psi) |
Mértékegységek | kPa/bar/PSI |
Max. nyomás | 11 bar (160 PSI) |
Légszállítás | 25 l/perc |
Méretek | 14,8 x 16,4 x 5,4 cm |
Cső hossza | 0.6 m |
Kábel hossza | kb. 2,97 m |
Tömeg | 0,76 kg |
Működési hőmérséklet | -30°-tól +70°C-ig |
Nyelvek | angol/orosz/spanyol/kínai |
Amikor rácsatlakoztatjuk a 12 voltra, a készülék már is mutatja az aktuális guminyomást. Az R jelű gombbal a mértékegység állítható, a plusz és mínusz gombokkal a kívánt nyomás állítható be előre, majd a bekapcsológombnak látszó gomb elindítja a kompresszort, és addig meg sem áll, amíg a megadott értéket el nem éri. Fontos, hogy a készülék leereszteni nem tudja a gumit, vagyis ha túlfújtad, marad az ősi szeleptűbenyomós módszer.

Az autószelepre rátekerni kell a cső csatlakozóját, ez szűk helyen, például robogóknál néha körülményes, és a felfújás után ha sokáig szerencsétlenkedsz, 5 század bar lazán elszökik. A pumpáknál szokásos kallantyús megoldás gyorsabb, és néha praktikusabb is lenne a 90 fokos törés a csatakozónál.

A teszt alanya egy 205/55 R16-os gumi, amit leeresztettem 1 bárra, és megmértem, mennyi idő kell neki, hogy az előírt 2,2 baros nyomást elérje. Az ilyen 12 voltos kompresszoroktól ne várjunk csodákat, de kitartó munkával, 3 perc és 32 másodperc alatt felfújta a kereket. Annyi bizonytalanság volt a dologban, hogy egy másik manométer 2,28 bart mért, a harmadik meg kettőt. Vagyis nagyjából 2,2 bar közelében lehettünk, de hitelesített nyomásmérő nélkül lehetetlen megmondani, hogy pontosan mennyire. A gyártó egyébként 2 tized bart ad meg a mérő pontosságára, ami nem egy kiváló érték, pont abban a tartományban, ahol egy személyautó-abroncsot kell felfújni, az közel tíz százalék hiba.
Ami a 11 baros névleges nyomást illeti, ezt inkább hívjuk biztonsági tartaléknak. mert ott, ahol erre lenne szükség, mondjuk a 7-9 bar közé fújt kamiongumiknál már valószínűleg vörösizzásig hevülne szegény kompresszor, ha a műanyag tudna ilyet. Bár lehet, hogy egy hétvégi pihenőbe belefér egy kamiongumi felfújása, azért ezt ne tekintsük komoly opciónak, pláne, hogy ott 24 voltos a fedélzeti hálózat. De például bringákhoz jól jöhet ez a tudás, ott kevés levegő kell, és országúti bicóknál akár 6-6,5 bar is kell a kerekekbe, de Sturcz Anitval azt állapítottuk meg, hogy egyes bringatelók fújásához is elég lehet ez a nyomás.
Hogy mik a teszt megállapításai? Hát először is: ez a kompresszor marad. Két év garancia van rá, ami megnyugtató és tudja is, amit kell. Nem túl zajos, kellemesen berreg, az energiát nem ugrálássá plusz zajjá alakítja, hanem rendesen fúj. Mellette még nem kell üvöltve beszélgetni. Kényelmesen elfér az autó csomagtartójában és bár apróságnak hangzik, de hogy az adapterei mindig benne vannak, a legnagyobb találmány, mert ha hirtelen fel kell fújni egy rózsaszín flamingó úszógumit, az is menni fog vele. Az, hogy a cső és a vezeték sem tekereg összevissza, már csak hab a torán. Ha azt nézzük, hogy egy rendes kézi bringapumpa alaphangon 5-6 ezer forint, akkor ez 10 ezret mindenképp megér. Egyszerűen nem érdemes a pár ezres vackokra kidobálni a pénzt, mert a végén úgy is egy ilyennél köt ki az ember. Természetesen ha mégsem bizonyulna tartósnak, beszámolok róla, de új termékként ajánlható vétel.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
