Váltás világos nézetre
-
égéstér
Dizájnerek testközelből
-
-
szentesi istván
Lemaradtál a V8-as Mesterkurzusról? Most megnézheted!
-
tuning autó
Miért életveszélyes a tuning autó
-
párizsi autószalon 2024
Könnyezünk, de letöröljük - TC Híradó 2024/10/19 [134.]
-
videó
Renault 5 – odavagyok.
-
becsületesnepper
Megint késik az a rohadt repülő
-
s350 cdi
Ganxsta Zolee és a tábornok
Lepadoltuk az IGAZI Szállítót
Erőmérő: Barkas B1000
Magyar Posta, bútorszállítók, zölségesek - a szakmák még léteznek, az egykori járműveik viszont eltűntek az utakról - a hobbisták kedvencei lettek. Egy liter, két ütem, három henger, négy kerék.
Az NDK vezetése találta ki, hogy kell egy könnyű áruszállító, amit javarészt meglévő elemekből össze lehet rakni. Az ország már nyakig volt kétüteművel, hát ez is az lett, a Wartburg háromhengerese került bele, 1000 köbcentivel.
Próbálták nyomatékra hangolni a motorját a szívó és kipufogó rendszer változtatásával, ezzel nyertek 5 Nm-t. Kapott egy egyedi váltót és egy saját karosszériát, és készen is lett a kisteherautó. A platformstratégia és a downsizing tehát nem új találmány: meglévő technikára építeni platós, kofferos és nyolcüléses kivitelt, ráadásul ezres motorral - de működött. Sokan tudnának mesélni, hova eljutottak vele - akár autómentőként vagy lakóautóként. Ma már ezt átgondolnánk kétszer is.
Alapjában a technológiával nem volt gond, amikor 1962-ben megjelent. Független kerékfelfüggesztés, folyadékhűtés, kellemes kilátás, közel 100 km/h-s végsebesség, önhordó karosszéria, könnyű szervizelhetőség, mind fontos volt a hatvanas években. Később sajnos a világ elment mellette, a mérésre hozott példányunk kb. 25 évnyi gyártás után alig változott az ősmodellhez képest. Sem a fék, sem a kormányzás nem ütötte meg a nyolcvanas évek színvonalát. Ugyan tettek egy kísérletet az 1,3-as négyütemű motorral, de nagyjából 2000 db készült belőle, aztán a rendszerváltás elsöpörte, mint annyi mindent.
Ezt a remek, felújított példányt sok egyeztetés árán tudtuk kamera elé csalni. Nem ilyen állapotban került a tulajdonosához, akinek gyerekkori emlékek miatt volt fontos ez az autó - elképesztő mennyiségű munka ment bele, mire elérte jelenlegi állapotát.
Ugye, hogy ugye? Ha belehalljuk a sorhatos négyütemű hangját, az nem véletlen. A gyújtásközök lényegében megegyeznek. Ráadásul ketten vezettük, én ráéreztem a váltóra a jobb oldalról, minden másra pedig ott van a mérésvezető!
Kihúzattuk, megmértük és örültünk – persze gyanítható, hogy a motor kapott egy óvatos tuningot: a számok nem hazudnak!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.