Nevével is fennen hirdeti a Dacia legújabb tanulmányautója, mi is vele a márka célja. A neve Manifesto, azaz kinyilatkoztatás, és valóban az! Vele és benne mutatják meg, milyen irányban képzelik a jövőt a márkánál, és milyen megoldásokat láthatunk viszont a jövő Daciáiban. Konkrétan ilyen autó azonban soha nem készül majd.
Ha egy szóban akarnánk összefoglalni a Dacia márka lényegét, talán az észszerűség lenne az az egy, ami leginkább megragadja a lényeget. Modelljei mindenekelőtt praktikusak, takarékosak és megbízhatóak, de a túlzásoktól mentes józanság jellemzi a műszaki megoldásokat, az utastér anyagválasztását - és a megvásárolható okos-ügyes biztonsági- és asszisztensrendszerek listájára is csak olyanok kerülnek fel, amelyeket a tulajdonosok valóban használnak is. Ezek mind közrejátszanak abban, hogy a Daciák ára is az észszerűség szintjén tud maradni, sőt általában annyira versenyképes, hogy kategórián belül sok esetben a Dacia modellje a legolcsóbb.
A modelljeik által kínált előnyökkel a Daciánál is tisztában vannak, és nem is szándékoznak szakítani velük. Hiszen ennek köszönhetik sikereiket, például azt, hogy a magánvásárlók soraiban a Dacia a harmadik legnépszerűbb márka Európában. A jövőben azonban szeretnék autóikat izgalmasabbá varázsolni, és hogy ezt miként képzelik, a minap bemutatott Manifesto nevű tanulmányautón keresztül próbálják szemléltetni.
A feladvány nem kimondottan nehéz, a Manifestóra ránézve mindjárt látszik, hogy nem lapos sportautókkal hozzák a jövőben lázba vásárlóikat. Sokkal inkább egy olyannal, amivel bármikor magunk mögött hagyhatjuk a városi betondzsungelt, és elmerülhetünk a természet lágy (vagy éppen zord) ölén.
Ezt azonban nemcsak a tanulmány kinézete sugallja, hanem a márkától érkező hivatalos kinyilatkoztatások is. A cél az, hogy a jövő Daciái jobb partnerek legyenek a szabadidő szabadban eltöltéséhez, és ehhez minden lehetséges eszközzel felszerelik őket. A jelenleginél több típushoz kínálnak majd például összkerékhajtást, amit a Manifesto tanulmány azzal támaszt alá, hogy ő maga is összkerékhajtású.
A szabadidős irányzatot számos szellemes ötlet erősíti, amelyek nem mindegyike jelenhet meg sajnos egy az egyben sorozatgyártású autón. Ilyen például a Küklopszot idéző egyszemű kiegészítő fényszóró, amiben nem az a poén, hogy LED technikán alapul (mi máson alapulna ma már?), hanem az, hogy kipattintható a helyéről, és keresőlámpaként használható. Szintén ilyen a garantáltan defektmentes gumiabroncs, ami egyszerűen azért nem tud leereszteni, mert a hagyományos értelemben véve nincs benne levegő. Már a megvalósíthatóság határát súroló ötlet viszont a tanulmányautó hátulján elhelyezett, akkumulátor alapú, sokféle csatlakozóval ellátott tápegység, amelyről álló helyzetben is táplálhatjuk vagy tölthetjük modern kütyüinket. Vagy épp az üléshuzat, ami könnyedén lehúzható az ülésvázról, és ezután hálózsákként vethető be.
Kreatívan oldották meg a tárolás-szállítás problémakörét is a Manifesto alkotói. Szállításra alkalmas üregeket képeztek ki elöl, az egyébként nem létező szélvédő alatt (ez kicsit emlékeztet a villanyautók megoldására, csak azoknál fedett a tároló), de talán még ennél is szellemesebb, hogy a tetőt és egyes oldalelemeket úgy lyuggatták ki, hogy gumipókokkal bármi odafogható legyen hozzájuk. Ehhez képest az, hogy az utastérben is találni igény szerint elővehető, összecsukható és eltüntethető ötletes tároló-pohártartó transformerseket, vagy a műszerfalon gumiszalagos rögzítőket, már csak hab a tortán. A műszerfal parafa borítása azonban többletjelentést is hordoz ahhoz képest, hogy a parafára könnyű odatűzni bármilyen emlékeztetőt vagy üzenetet.
A parafa választása a márka kinyilatkoztatása szerint a természetközeliségre és korunk egyik legnagyobb problémájára, a fenntarthatóságra utal. Bár a jövő Daciáiban nem valószínű, hogy sok természetes anyaggal – fával, bőrrel – találkoznánk, hiszen adott esetben az is származhat környezetkárosító forrásból, de az újrafelhasználhatóságra fokozottan próbálnak majd ügyelni. Saját bevallásuk szerint például a Dusterben már most is 12 százalék az újrafelhasznált műanyagok aránya - ami meghaladja az iparági átlagot. Ezt a jövőben legalább 20 százalékra szeretnék emelni.
Ha abból készítenék a jövő Daciáinak karosszériáját, amiből a Manifestóét, nem is lenne olyan nagyon nehéz dolguk az arány teljesítésével. A tanulmányautó anyaga ugyanis teljes egészében műanyag, ami akár 100 százalékban lehetne újrahasznosított is, és akkor nemhogy megvan a kívánt arány, hanem messzemenőkig sikerülne túlszárnyalni is azt. Csakhogy a Manifesto műanyag kasznija is csak üzenet valójában. Arra utal, hogy a jövő Daciáinál nagyon ráfekszenek majd a tömeg csökkentésére, mert a fogyasztás ebből következő csökkenése is része a fenntarthatóságnak. Azt, hogy ez a törekvés nem csak szavak szintjén létezik, talán az is jelzi, hogy a Jogger máris körülbelül 300 kilóval könnyebb hasonlóképp hétüléses riválisainál.
Ezek után talán mégis érdemes elmerengeni azon, hogy a Manifestóból kiindulva milyenek is lesznek a jövő Daciái. Szó szerint biztosan nem olyanok, mint a tanulmányautó, hiszen egy kétüléses, tető és szélvédő nélküli műanyagautó vásárlóközönsége még akkor is törpe kisebbség, ha az a bizonyos autó oly kiváló terepjáró, és olyannyira tele is van nagyszerű ötletekkel. Ám ha elfogadjuk, hogy ugyanakkor tele van utalásokkal, és azt párhuzamba állítjuk a márka szakembereinek közléseivel, abból valami mégis kikerekedik.
Például az, hogy a jövő Dacia modelljei szögletesebb, kockább formát kapnak, mint a jelenlegiek, különös tekintettel a SUV-okra. Ezt lényegében már korábban is megszellőztette a Dacia, amikor bemutatta hétüléses Bigster tanulmányautóját. Csakhogy mintha a Manifesto arra is utalna egyben, hogy nemcsak a Duster fölé, hanem alá is érkezik a jövőben egy - kisebb méretű - szabadidő-autó. A csupán a légellenállás csökkentése érdekében lekerekített dobozformát masszív műanyag sárvédőívekkel és nagy méretű kerekekkel közelítik még inkább a terepjárókéhoz.
Ezt a képességeikkel is alátámasztják majd az új SUV-k, mert mindegyik kapható lesz összkerékhajtásos kivitelben, a kicsi is. Egyáltalán nem kizárt, hogy az összkerékhajtást elektromotor(ok) bevetésével valósítják meg. Hosszabb távon szintén nem zárható ki, hogy a márka hagyományos formátumú modelljei (mint például a Logan vagy a Sandero) eltűnnek, és minden újdonság SUV-s jellegzetességeket visel majd magán - valahogy úgy mint a Jogger, csak sokkal szögletesebb karosszériával.
Belül továbbra is az észszerűség a fő irányvonal, de az elektronikus rendszereknél megpróbálnak még gyorsabban reagálni a gyorsan változó igényekre, például a kütyük tölthetőségére és csatlakoztathatóságára. Nem biztos, hogy mindenki örül majd neki, de ennek keretében lehet, hogy kevesebb gombot lehet majd találni a műszerfalon, helyettük megjelennek a sokoldalúbb, tapintós-simogatós kezelőfelületek.
Jó hír viszont, hogy sokkal több ötletes tárolót, praktikus kiegészítőt találunk majd az utas- és a csomagtérben, amelyek segíthetnek abban, hogy a szabadidőnket a szabadban tölthessük el. Épp erre a célra egyébként hamarosan a Joggerhez kínálnak majd egy kiegészítőt. Egy amolyan csodaládát, amelynek segítségével tökéletesen sík, kétszemélyes fekvőhely alakítható ki az utastérben – méghozzá úgy, hogy némi csomag is bent maradhat az autóban. Igaz, ha nem csak ketten keltek útra, akkor a többieknek már csak a sátorban jut hely. :-)