Ha az utóbbi években hóból nem is volt túl sok, hidegben, nedves úton gyakran kell közlekedni. Ezért nem mindegy, milyen téli gumit választunk, nyárival nekimenni a télnek pedig felelőtlenség. A német autóklub idei tesztje ismét két méretben kereste a legjobbakat, de találtak olyat is, amit messziről kerülni kell.
Mitől téli a téli gumi?
Bár Magyarországon csak ajánlott, számos országban kifejezetten kötelező a téli gumik használata, meghatározott körülmények között, vagy bizonyos időintervallumban. Ezek az abroncsok anyagkeverékükben és mintázatukban is eltérnek a nyáriaktól, azokat úgy fejlesztették ki, hogy hidegben és síkos felületeken biztosítsanak jobb tapadást, irányíthatóságot. Erről egyébként itt írtunk bővebben:
Kölcsönösen igaz, hogy a nyári abroncsok télen, a téliek pedig nyáron nem tudnak ideálisan működni, hiszen nem azokra a körülményekre szánták őket. Léteznek persze négy évszakos megoldások is, nem is olyan régen ez szinte szitokszó volt, de a Totalcar első saját gumitesztjén már öt évvel ezelőtt bebizonyosodott, hogy vannak ezek között is valóban jól használható, igazi alternatívát kínáló termékek. Azoknak, akik keveset autóznak, azt is zömében városi körülmények között, kis sebességgel, és az igazán rossz körülmények között megtehetik, hogy leteszik a kocsit, ezek is megoldást jelenthetnek.
Hogyan tesztelik a téli gumikat?
A német autóklub, vagyis az ADAC minden évben tesztel nyári, illetve téli abroncsokat is. Általában ezeken a próbákon két-két olyan méret szerepel, amelyek gyakoriak, sok autón használhatóak. Ezen belül is olyan termékeket igyekeznek összeszedni, amelyek komolyabb piaci relevanciával bírnak, de az újdonságokra is figyelmet fordítanak. Törekszenek arra is, hogy olcsóbb és drágább, kevésbé ismert és prémium egyaránt legyen a merítésben. Minden típusból több garnitúrát vesznek, és ezt inkognitóban teszik, több üzletben, így kikerülve a preparált tesztabroncsok veszélyét – magyarul azt, hogy szándékosan a tesztre készített, jobban teljesítő, de a boltban kaphatóval köszönőviszonyban sem lévő gumikat kapjanak a gyártóktól.
A teszt kezdete előtt minden, a gumikon és a címkéken feltüntetett adatot rögzítenek, majd az abroncsokat mintegy 300 kilométeren bekoptatják. Erre azért van szükség, hogy a gyártási eljárásban használt formaleválasztó anyagtól megszabaduljanak, így éri el legjobb teljesítményét a gumi. Ezért aztán nekünk is érdemes az elején óvatosabban közlekedni, ha új gumikat szereltetünk fel.
Magát a tesztet pedig különböző körülmények között végzik, több helyszínen. A száraz aszfaltos próbákat a Bridgestone olaszországi tesztközpontjában, a nedves utas teszteket a Continentalnál Németországban, szintén a Conti ad helyet a jegeshez, míg a havashoz a finnországi Testworld. Emellett próbapadon is dolgoznak, a kopást például így vizsgálják, de összevetik utcai konvojozás során szerzett tapasztalatokkal is. A tesztek részét a különféle útviszonyok közepette többek közt gyorsítás, vészfékezés, irányváltás, ügyességi pálya is képezi.
Az eredmények kiértékelése
A rengeteg mérésből aztán valahogyan le kell szűrni egy egységes és összehasonlítható eredményt. Az ADAC ezért súlyozza a részpontokat, nyári és téli abroncsoknál eltérő módon. Mivel legtöbbször télen sem hóban vagy jégen vezetünk, hanem nedves úton, így az esik a latba legnagyobb súllyal. Így alakul a súlyozás:
- száraz aszfalt: 15%
- nedves aszfalt: 30%
- havas út: 20%
- jeges út: 10%
- zaj: 5%
- fogyasztás: 10%
- kopás: 10%
Az így kapott értékeket aztán összesítik, és a végső táblázatban a részeredmények mellett egy nagy végeredményt is láthatunk. A német osztályozási rend szerint a legkisebb osztályzat a legjobb, de az 1-5-ös skálát picit ki is bővítik. A ponthatárok így alakulnak:
- 0,6-1,5: kiváló
- 1,6-2,5: jó
- 2,6-3,5: közepes
- 3,6-4,5: elégséges
- 4,6-5,5: elégtelen
185/65 R15 méretű gumik
Jöjjön akkor a lényeg, az eredmények! A kisebbik méret idén a 185/65 R15 volt, amely sok kisautó sajátja, így a Renault Clión, a Volkswagen Polón, a Kia Rión a Nissan Micrán és még egy halom másik kiskocsin is megtaláljuk. Érdemes kicsit a részeredményekben is elmélyülni, nemcsak a táblázat utolsó oszlopát figyelni – ezek az adatok ugyanis segíthetnek dönteni akkor is, ha középkategóriás gumit veszünk, de mondjuk lényeges, hogy nedves úton jó legyen, vagy az a fontos, hogy lassan kopjon.
Száraz úton a mérések alapján a Maxxis Premitra Snow WP6-osa teljesített a legjobban, de nagyon jól vizsgázott az Imperial és a Wanli is, némi meglepetésre. Közben az idehaza is népszerű Barum, a Fulda és a Dunlop egyaránt csalódást keltő elégségest kapott. Ezeknél amúgy olyan szubjektív szempontot is kiemeltek, mint a kellemetlen kormányérzet, és az, hogy sok apró korrigálásra volt szükség autózás közben.
Nedvesen minden megváltozott, az Imperial és a Wanli teljesen elvérzett: míg a fékezéses feladat legjobbja, a Bridgestone 36,2 méteren állította meg 80 km/h-ról a tesztautót, az Imperialnak 9, a Wanlinak 11 méterrel többre volt ehhez szüksége. Másképpen szólva: ha a Bridgestone-nal még pont megállunk a gyalogos előtt, a Wanlival 39 km/h-s tempóval vasaljuk ki.
Hóban a Dunlop 1,8-as és a Fulda 1,9-es osztályzata emelkedik ki, de a Semperit és a BF Goodrich 2,0-s értéke is nagyon jó – itt a Wanli tudott javítani, de az Imperial nem. Érdekes módon a Wanli volt a legjobb viszont jégen (1,9), de persze hozzá kell tenni, hogy tükörjégen bármilyen gumink lehet, így is, úgy is csúszni fogunk. A legcsöndesebb a Michelin és a Nexen, a leginkább üzemanyag-takarékos a Semperit és a Firestone, míg a leginkább kopásálló a Michelin, a Fulda és az Imperial volt.
Az eddigiekben egyszer sem írtuk le a Continental és a Goodyear nevét, az összesítő táblázatban mégis ezek vannak az élen, rajtuk kívül a Semperit kapott még 2,2-es végső osztályzatot. 2,3-mal a Michelin fért még be a jó minősítésűek közé. Ez azért lehet, mert az ADAC számára mindennél fontosabb a kiegyensúlyozottság, ebben pedig ezek a gumik voltak verhetetlenek, bár egy-egy részfeladatnál akadt náluk jobb. Megbukott viszont az Imperial Snowdragon HP és a Wanli SW611 – ezeket nyomatékosan kerülendőnek nevezik a németek.
215/60 R16 méretű gumik
Ez a méret többek közt kompakt autókon és közepes SUV-ken is előfordul, sőt középkategóriás kocsikra is szerelik. Említhetjük egyebek mellett a Ford Mondeót és S-Maxot, az Opel Astrát és Insigniát, a Škoda Karoq-Superb-Yeti triót, vagy a Volkswagen Passatot.
E kategóriában szárazon a Bridgestone szerepelt a legjobban, a sereghajtó a Coopertires lett, de egyébként elég szorosan, sűrűn alakult a mezőny. A kettő közti különbség a gyakorlatban az volt, hogy a jobb gumival egy kikerülési manőver zökkenőmentes, addig a gyengébbnél már kell küzdeni a kormánnyal, hogy megőrizzük a stabilitást. Míg a Cooper nedves úton sokat javított, és 2,6-os osztályzatával bejött a középmezőnybe, a Bridgestone ott is megtartotta a vezetést.
Havon a Goodyear egészen klassz, 1,4-es érdemjegyet hozott, a GT Radialnak és a Toyónak ellenben nem adta ki túlzottan (2,7), és a Bridgestone is itt rontotta le leginkább a végeredményt (2,6). Jeges úton a Vredestein és az Uniroyal nyert, a leghalkabb a Vredestein, a Nokian és a Falken volt, legkevesebbet az Esa+Tecarral és Uniroyallal szerelt tesztautó fogyasztott, és legkevésbé a Sava kopott.
Az összesítés során itt is a kiegyensúlyozott gumik kerültek tehát az élre: a Continental és a Dunlop győzött 2,1-es érdemjeggyel, mögöttük a Goodyear és a Michelin 2,3-mal. A népes középmezőny után egyedül a Cooper esett az elégséges kategóriába, de bukást ebben a méretben nem kellett elkönyvelni.
Összegzés
A fenti eredményeket érdemes részleteiben is vizsgálni, hiszen mindenkinek más szempontok lehetnek fontosak a saját felhasználási módjához, vezetési stílusához. Aki például hóban soha nem veszi elő az autót, nem kell, hogy figyelembe vegye, mit tud havas úton az adott gumi. Ha inkább a zajjal barátkozunk meg a kedvezőbb fogyasztásért cserébe, azt is ki tudjuk bogarászni a táblázatokból.
A lényeg, hogy nem mindig az ár számít, de mint a kisebb méret tesztjéből kiderül, azért van, amikor az olcsóság és a silányság kéz a kézben jár. Ugyanakkor kevésbé nagy presztízsű márkák is előzhetik a prémiumot, ahogyan a Semperit tette is például a Michelinnel és Bridgestone-nal szemben. A teszteket érdemes a gumicímkével is összevetni, mert a címke a gyártó saját bevallására alapoz, nem pedig független próbákra.
Végül pedig, bármit is veszünk, figyeljünk oda a gumi állapotára, mert még egy középáras vagy olcsóbb új gumi is jobb lehet, mint az agyonkopott, szétrepedezett vénségek. Ne feledjük rendszeresen ellenőrizni a guminyomást, valamint a futófelület bordázatának mélységét. Utóbbi minimumát illetően ugyan a jogszabály nem tesz különbséget nyári és téli gumi között, az előírás 1,6 milliméter, de azért a téli abroncsoknál inkább a 4 millimétert tekinthetjük határértéknek. Arról nem is beszélve, hogy külföldre utazva már az ottani szabályokra kell figyelni.
Forrás: ADAC