Mikor váltsunk valójában nyáriról téli gumira?
Mindenki a 7-es szám bűvöletében él, azonban a „napi átlaghőmérséklet tartósan 7 fok alá süllyed” meghatározás nem mindig helytálló. Sőt, ha azt hinnénk, hogy a négy évszakos gumi a legjobb választás a sorbanállás elkerülése, akkor sem biztos, hogy igazunk van.
Attól függetlenül, hogy az átlagosnál kedvezőbb őszi heteket élünk, nem árt előre gondolkodni, és már most időpontot kérni, vagy a napokban lecserélni nyári gumiabroncsainkat téli változataikra. Elmondjuk miért!
Elsődleges szempont, amit figyelembe kell vennünk ilyenkor, hogy mikor, mely napszakokban használjuk leggyakrabban az autónkat. Ha a válasz az, hogy leginkább a kora reggeli órákban munkába menet, vagy estefelé, amikor szintén csökkenni kezd a hőmérséklet, akkor bizony a napokban már el kell gondolkoznunk a gumiabroncs cseréjén.
Mi történik ilyenkor a nyári gumikkal?
A nyári összetétel elkezd keményedni, tapadása már nem optimális egy esetleges balesetveszély elkerüléséhez. Ennek oka a nyári gumik alacsony szilikatartalma. Ha a tapadás nem megfelelő, akkor a féktáv is megnő, ami egyenes út egy közúti balesethez. Ha pedig már havazik, és ilyenkor indulunk a gumiszervizbe, akkor ezt a gondolatot azonnal vessük is el. A havas, olvadó latyakos úton a nyári gumik használata kiemelten életveszélyes, a féktáv pedig már nemlétező fogalom ilyen esetben.
Nem csak az évszaknak megfelelő gumikról kell gondoskodnunk, de annak állapotát is alaposan szemügyre kell venni! Ha használtan vásárolunk, vagy két egymást követő télen is ugyanazt a szettet akarjuk használni, akkor nem árt egy hozzáértő szem, ugyanis a téli gumik kritikus mélysége 4 mm, annak kopása, berepedezettsége is fontos szempont lehet. Ha új szettet vásárolunk, akkor sem kötelező a prémium márkákból választanunk, vannak pénztárcabarát középárkategóriás változatok is, amiknek gyártói legtöbbször valamely prémium márka leányvállalatai, így minőségben nem sokkal tér el a drágábbik gumigarnitúrától. Az új szettek előnye, hogy a gyártó ilyenkor garanciát is vállal a megvásárolt abroncsok minőségére. Új gumik felhelyezése után mindenképp javasolt a futómű beállítása is, hogy a kopás egységes maradjon.

Mi a különbség a nyári és a téli szett között?
Ha nem csak a tényekre, de a miértekre is kíváncsiak vagyunk, akkor menjünk kicsit mélyebbre. A téli gumi anyagösszetétele, felületi kialakítása, profilja jelentősen eltér a nyári társaitól. A téli abroncsok magasabb szilikatartalma felelős azért, hogy a gumik ne váljanak merevvé a hidegebb, fagyosabb időben. A nyári változatok szilikatartalma elenyészőbb, így ezek alkalmatlanok arra, hogy megküzdjenek a mínuszokkal, és a latyakos körülményekkel. A téli gumik profilja, mintázata is eltérő a nyárihoz képest, csatornái mélyebbek, szélesebbek, mintázata sűrű lamellákból áll. Ezek biztosítják a gépjármű stabilitását, a megfelelő tapadást, valamint a latyak és víz elvezetését és a hó kipergését a gumikból.
A nyári gumikeverékek sokkal keményebb változatok téli társaiknál. A gumik megfelelő keménysége fontos, annak érdekében, hogy kellő tapadást biztosítsanak magasabb hőmérsékleti viszonyok mellett is úgy, hogy a kopásállóság is biztosított legyen. A nyári gumik felülete telítettebb, kevésbé barázdált, így száraz úton jobb tapadási tulajdonságokkal rendelkeznek.
Miért jó, de nem jobb választás a 4 évszakos gumi a szezonális változatoknál?
Sokan azt gondolják, hogy a négy évszakos gumi a jó választás, ha az éves hercehurcát, a felesleges sorbanállásokat és a plusz anyagi költségeket csökkenteni akarják. A négy évszakos gumikeverékeket azonban nem szélsőséges időjárási körülményekre találták ki. Jó választás lehet azonban köztes időjárási körülmények között (hó és kánikula kizárva), kis távok megtételére. A négy évszakos abroncsok átlagos körülmények között kifejezetten jól teljesítenek. Keménységük és mintázatuk is köztes, a téli és a nyári abroncsok között helyezkedik el, egyfajta átmenet a nyári-téli gumik között. A négy évszakos gumikkal télen és nyáron is hosszabb fékúttal kell számolnunk, mint ugyanazon körülmények között a nyári és téli abroncsokkal.

Hogyan tároljuk a leszerelt abroncsokat?
Tárolásnál fontos szempont, hogy megfelelő hőmérsékleten tartsuk a gumiabroncsokat. A szabad levegőn való tárolás nem javasolt, ugyanis a különböző időjárási körülmények károsíthatják az abroncsok felületét, barázdáltságát. A gumik leszerelésekor fontos megjelölni, hogy melyik kerék melyik pozícióban futott. A tárolás előtt fontos még az az abroncsok megtisztítása is a sártól, a beszorult kavicsoktól. A tárolóhelység legyen hűvös, fénytől védett. Az abroncsokat célszerű vízszintesen egymásra helyezni, vagy felakasztva tárolni.
Mi az a gumihotel?
Sokaknak nincs lehetősége a gumiabroncsaik megfelelő tárolására. A gumihotelek kényelmi szolgáltatások, de sokszor nélkülözhetetlenek. Sokan azt gondolják, hogy megfizethetetlen szolgáltatásról beszélünk, holott szezononként 6-10.000-es nagyságrendről van szó. Minden évben elmondják a szakemberek, hogy ne várjunk az utolsó utáni pillanatig a cserével, ha már leesett az első hó, vagy fagyos korán reggel a szélvédőnk. Annak ellenére, hogy a következő hetekben az előrejelzések szerint a napi maximumok még elérik a 19-20 fokot, a minimumok pedig a bűvös 7 fokot, november elején gyorsan beköszönthetnek a téli mínuszok, ezért jelentkezzünk be időben gumiszervizbe.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
