Mi történik a női testtel, ha autóbaleset éri?
Az autóipar az 1970-es évek óta végez törésteszteket emberi testet helyettesítő bábukon, a következő években viszont rohamos változáson mennek át az autók biztonságának meghatározása használt szerkezetek.
Az úgynevezett törésteszt bábuk (talán többen ismerik őket angol nevükön: crash test dummies) az emberi test mechanikus helyettesítői, amiket az 1970-es évek óta használ az autóipar az autók biztonságtechnikai adatainak meghatározására. Eddig talán fel sem tűnt senkinek, de tény: a leggyakrabban használt törésteszt bábuk egy átlagos férfi testfelépítését mintázzák.
Csakhogy világszerte az autóvezetők felét a nők teszik ki, ráadásul a női test biológiai adottságainál fogva sokkal sérülékenyebb, kisebb ütközések esetén is komolyabban megsebesülnek, mint egy átlagos férfi.
Eddig női bábuként a férfi kicsinyített mását használták, ami 149 cm magas és 48 kg súlyú volt, ez nagyjából a nők 5%-át fedte le világszerte. Ez a konstrukció sokkal inkább egy 12 éves kisfiú adottságainak felelt meg, mintsem egy érett, felnőtt nőnek.
Egy svéd mérnökökből álló gárda megreformálta az évtizedek óta változatlan törésteszt bábukat. A csapat kifejlesztette az első bábut, amit kifejezetten egy átlagos női test szimulálására terveztek. A tesztbaba 162 cm magas és 62 kg súlyú, ami valóban reprezentálja a női test adottságait. A svéd mérnökcsapat nem titkolt célja, hogy ezentúl pontosabb képet kapjanak az autógyártók és olyan biztonsági megoldásokat lehessen fejleszteni, ami valós adatokon alapul és ténylegesen védi a női testet.
Miért nem kérték ezt a biztonsági teszteléseknél korábban?
A Toyota európai szakterületére specializálódott Tjark Kreuzinger szerint egyszerű a válasz: „Férfi döntés volt, elfogultság. Azt nem mondanám, hogy bárki szándékosan csinálta ezt, de a tény az, hogy ez tipikusan az a terület, amit a férfiak döntése határoz meg.”
Svédországban, a linköpingi laborban naponta többször szimulálnak közúti baleseteket és mérik azok eredményét. A bábukban található érzékelők és jelátalakítók potenciálisan életmentő adatokat szolgáltatnak, mérik az egyes testrészekre kifejtett pontos fizikai erőket ütközés esetén. A csapat rögzíti az ütközési sebességet, a nyomóerőt, a hajlítást, a karosszéria nyomatékát, fékezési sebességet és féktávot tartalmazó adatokat. A cél, hogy lássák, mi történik a bábu biomechanikájával nem csak a nagyobb, de a kisebb erejű ütközések esetén is.
Mi történik a női testtel ütközés esetén?
Több kutatás is bizonyítja, ha egy nőt autóbalesetet ér, háromszor nagyobb eséllyel szenved ostorcsapásos sérüléseket, mint egy férfi. Bár az ostorcsapás-szerű sérülés általában nem halálos, komoly sérülésekhez vezethet, amelyek közül néhány maradandó is lehet.
Ezek a statisztikák ösztönzik Astrid Lindert, a Svéd Nemzeti Út- és Közlekedési Kutatóintézet közlekedésbiztonsági igazgatóját, aki a linköpingi kutatást vezeti.
„A sérülési statisztikákból tudjuk, hogy ha a kisebb erőhatásokat nézzük, a nők nagyobb kockázatnak vannak kitéve. Annak érdekében, hogy meghatározzuk azokat az konstrukciókat, amelyek a legjobb védelmet nyújtják, feltétlenül képviselnünk kell a lakosság legmagasabb kockázatú részét" – mondta Dr. Linder, a kutatás vezetője.
Dr. Linder úgy véli, hogy kutatásai segíthetnek az autók jövőbeli specifikációinak kialakításában, olyan ülések vagy biztonsági eszközök kifejlesztésében, ami egyértelműen figyelembe veszik a férfi és a női test alapvető különbségeit. A nők nem csak alacsonyabbak és könnyebbek, mint férfi társaik, de eltérő izomerővel is rendelkeznek, ráadásul eltérések vannak a törzs és a súlypont alakjában, valamint a csípő és a medence biológiai felépítésében.
Jelenleg nincs törvényi előírás sem Amerikában, sem az EU-ban arra vonatkozólag, hogy az autók biztonsági tesztjeit az átlag törésteszt bábukon kívül más konstrukción is el kell végezni, bár néhány autógyártó cég már használ különböző bábukat saját biztonsági tesztjeik során.
Előrelépés, hogy az utóbbi években a mérnökök egyre változatosabb bábukat készítenek, beleértve a babákat, az időseket és túlsúlyos embereket is.
A linköpingi átlagos női próbababának teljesen rugalmas a gerince, ami azt jelenti, hogy a kutatást végző csapat megnézheti, mi történik az egész gerinccel, a fejtől a hát alsó részéig, ha egy nő megsérül egy ütközés során. A sérülések mérésével biztonságosabb autóink lehetnek biztonságosabb légzsákokkal, biztonságosabb biztonsági övekkel és biztonságosabb utasterekkel.
Az amerikai Humanetics cég a legnagyobb törésteszt-bábu gyártó világszerte, és a technológia pontosságát tekintve is vezető. Még Christopher O'Connor vezérigazgató is elismerte, hogy annak ellenére, hogy a biztonság jelentősen fejlődött az elmúlt 20, 30, 40 évben, valóban nem vették figyelembe a férfi és nő közötti különbségeket.
Ami biztos, hogy az ENSZ a következő hónapokban megvizsgálja a töréstesztekre vonatkozó általános előírásait, és eldönti, hogy szükség van-e módosításokra. Ha olyan változtatásokat hajtanak végre, amelybe kötelezően bekerül az átlagos nőt képviselő bábu, akkor gyökeresen megváltozhatnak az autók biztonságtechnikai kialakításai.