Vissza a jövőbe az UAZ-zal!

2023.02.09. 16:40

Igazi időutazás, felhagyhatunk a megszokott megoldásokkal és a praktikumra koncentrálhatunk. A szovjet előd sokat látott az elmúlt 60+ évben – öregebb a konstrukció, mint az olvasók 99%-a!

Tudni tudtam, de nem gondoltam! Mára jópofa, de nem túl praktikus a dizájnja, belül nem túl nagy, de legalább egyszerű. Miért? Ha megértjük a szovjet-orosz birodalom Moszkván kívüli részét, akkor megérthetjük, hogy alaposan átgondolt konstrukció – nem a fogyasztói társadalomnak.

A (nem) fejlődési irányt jól mutatja, hogy az igazi előd a GAZ 69 amit korábban már mértünk. Nos, ennek a hajtáslánca és főbb méretei voltak meghatározók. A tengelytáv változatlan és amikor ráálltunk a padra ez azonnal bebizonyosodott.

Tehát: 1953 GAZ 69 – 1958 UAZ450 – 1965 UAZ 452, majd főhősünk, a 3909 típus. Ugyanaz a gyár Gorkij Avtomobilnij Zavod, majd Uljanovszkij Avtomobilnij Zavod – mikor milyen politikai szél fújt. Néhány pártfőtitkárt túlélt: Sztálin, Hruscsov, Brezsnyev, Gorbacsov, de még a Szovjetúniót is! Most is gyártják, de az ismert ok miatt nincs import. A padra guruló példány is 2020-as. Most nem féltünk attól, hogy leér az alja, sőt semmije. Érdekességképpen íme egy UAZ-proskpektus 2021-ből német nyelven, illetve itt van egy teljesen friss, oroszul

A forward control elv alapján épült, ne keressünk hagyományos motorháztetőt, belülről a sofőr és az utas között található a motor. A karosszéria színe ugyan nem új,könnyű lesz a bontóban színazonos elemet találni, de a motor az új! A ZMZ motorgyár terméke Euro 0-tól Euro 6-ig bármit lehet kapni. Habár fontos emlékezni, hogy soha nem a motor fele meg az Euro normának, hanem a jármű! Ugye tudjuk, hogy g/km a legtöbb károsnyag normája, így a hajtáslánc, de még a karosszéria is beleszámít a kibocsátásba. Tehát ez egy 2693 cm3-es 4 hengeres soros motor 112,2 Le-vel és 198 Nm-rel.

Az autó mindössze 1026 darab összeszerelt alkatrészből állt, ma kb. 5-7000 darabból raknak össze egy alap középkategóriás autót. Ugye már írtam, hogy nem a fogyasztói társadalomnak készült!

Meghajtottuk a görgőket, csatlakoztattuk az OBD-t (!) és hallgattuk a csodás hangját. Tényleg kellemes.

Egyszerű mérés volt, simán felpörgött, de csak 4500-ig! Tudtuk ugyan, hogy 4250-nél van a maximális teljesítmény, de mégis. Mennyi lett a gyári és a mért teljesítmény különbsége? És százalékban? Egyébként ennek a motornak Euro kevés verziója tudna akár 145 lóerőt is, minden másra ott van a turbó!

Hozunk még érdekes autókat, de addig is kérlek ha tetszett, oszd meg, lájkold, kommenteld és jelentkezzetek autóitokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, akár korszerűbb összkerekes vagy/és elektromos autóval is, itt azt is meg tudjuk mérni, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!