A tartálykocsitól az autóig, avagy a benzinkutak rejtelmei

2023.09.24. 17:39

Minden autós tankolt már élete során, ám a benzinkutak működésével kevesen vannak tisztában. Bár a folyamat leegyszerűsítve valóban csupán annyi, hogy az üzemanyag a tartálykocsikból a benzinkút saját tárolóiba, onnan pedig a vásárlók autóiba kerül, az ördög itt is a részletekben rejlik.

D CIM20100505007

Érkezik a tartálykocsi

Kezdjük először is azzal, hogyan kerül a tartálykocsiból az üzemanyag a kút saját tartályaiba. Bár a folyamat egyszerűnek tűnhet, – és valóban az – számos olyan eleme van, melyre talán nem is gondolnánk.

Miután a tartálykocsi beállt a kútra, elsőként egy vékony vezeték segítségével leföldelik, hogy még véletlenül se keletkezzenek elektrosztatikus kisülések a lefejtés során. Ha ez megvan, jöhet a benzingőz elvezető cső csatlakoztatása, melyen keresztül a tartályban rekedt üzemanyagpára visszajut a tartálykocsiba, aztán pedig a finomítóba. Erre a benzingőz környezetkárosító és tűzveszélyes mivolta miatt van szükség. Az üzemanyagcső csatlakoztatása csak ezután következik, majd megkezdődik a lefejtés.

Mivel az üzemanyag a hőmérséklettől függően tágul és párolog, a kút tartályait csak körülbelül 95-98 százalékig szabad tölteni. Hogy efölé sose nőjön az üzemanyag szint, a tartályokat többféle túltöltésvédelemmel látják el. Egy szelep az üzemanyagszint emelkedésével mechanikusan zárja le a betöltőnyílást, míg egy másik a kiáramló benzingőz útját állja el, egy harmadik pedig szenzorok segítségével riasztja a tartálykocsi kezelőjét.

Egy üzemanyagtöltő állomás teljes kapacitása elsősorban a várható forgalomtól függ, így erősen változó lehet. Egy átlagos amerikai benzinkút körülbelül 115 000 és 150 000 liter közötti üzemanyag mennyiséget képes tárolni. Ez körülbelül 2500-3300 átlagos személyautó teletankolására elég.

Mindent a tartályokról

Léteznek kutak, melyeknél az üzemanyagtartályok a föld fölött, szabadon állnak, más helyeken félig beássák őket, de a leggyakrabban teljesen a föld alá süllyesztik őket. Utóbbi megoldásnak számos előnye van, melyek közül a legfontosabb a biztonság. Egy föld alatti tartály az időjárástól és a fizikai behatásoktól is védett, emellett sokkal kevésbé tűzveszélyes, mint a föld fölötti megoldások. Természetesen hátránya is akad: nehezebb hozzáférni.

A földalatti tartályok legnagyobb ellensége természetesen a korrózió, mely korábban sok fejfájást okozott a kutasoknak. Egy elrozsdásodott, szivárgó tároló nem csak bevételkiesést jelent, de a környezetet is súlyosan károsíthatja. Éppen ezért a modern kutak korrózióálló tartályokat használnak, melyeknek három fő fajtája létezik. Vannak, melyek eleve korrózióálló anyagból – például üvegszálból –készülnek, mások alapanyaga korrózióálló bevonttal ellátott fém, ám még mindig léteznek csupasz fémtartályokat is. Ezek rozsdaállóságát katódvédelemmel biztosítják.

a1 Cobham Retail Station, UK 2017

Az üzemanyagtöltő állomások folyamatosan figyelik, hogy tartályaik nem szivárognak-e. Ez szimplafalú tartályoknál rendkívül egyszerűen történik: egy számítógépes rendszer folyamatosan számon tartja a tartályokban lévő üzemanyag elméleti mennyiségét, melyet összevet a tényleges mennyiséggel. Ha a két érték eltér, valószínű a szivárgás.

A manapság egyre gyakoribb duplafalú tartályoknál egészen más módszert használnak. Itt a tartály falának két rétege közötti űrt fagyálló folyadékkal töltik fel, melynek szintjét folyamatosan mérik. Ha a csökkenést tapasztalnak, szinte biztos a szivárgás, a rendszer pedig riadóztat. Ilyenkor sem kell azonban ökológiai katasztrófától tartani: a kutak alatt ugyanis vízzáró réteg található, mely megakadályozza a szivárgó üzemanyag talajba jutását.

A tartálytól az autóig

Tudjuk tehát, hogyan kerül a tartályba az üzemanyag, és megismerkedtünk magukkal a tartályokkal is. Most lássuk, hogyan jut el a benzin az autóig.

Az üzemanyagot elsőként ki kell szivattyúzni a tartályból, melyre többféle megoldás létezik. Egyes szivattyúk magában a tartályban, a kivezetőcsőbe építve végzik a dolgukat, míg mások kívül helyezkednek el. Ezekből az üzemanyag a kutak alatt húzódó bonyolult, duplafalú csőrendszerbe jut, melynek hossza – a töltőhelyek számától és a kút felépítésétől függően – száz méter körüli. Ezen csövek falát túlnyomású nitrogéngázzal töltik meg. Ha a nyomás esni kezd, valahol szivárgás lépett fel.

A kútoszlophoz érve már a célegyenesben vagyunk, ám ilyenkor is akad még munka bőven. Először is, le kell mérni a kiáramló üzemanyag mennyiségét, mely dugattyús mérőberendezésekkel történik. Ezekben 2-4 darab műanyag dugattyú található, melyek mozgásából nagyon pontosan kiszámítható a kiadott üzemanyag mennyisége. Az európai szabályok egyébként fél százalékos pontosságot követelnek meg.

PAP 9705

Innen az üzemanyag már a töltőpisztolyokba áramlik, melyek azonban szintén jóval összetettebbek annál, mint elsőre gondolnánk. Először is, a környezetvédelem és a robbanásveszély csökkentése érdekében a kiáramló üzemanyagpára elszívását itt is biztosítani kell, de a töltőpisztoly csőrében megbújó apró csövecske is nagyon fontos: megakadályozza, hogy az üzemanyag túlcsorduljon.

A töltőpisztolyban – legalább – két szelep szabályozza az üzemanyag folyását. A főszelepet a töltőpisztoly kezelője működteti, míg a biztonsági szelep csak akkor nyílik ki, ha az előbb említett apró csövön a pisztoly képes levegőt szívni. Amint az üzemanyagszint eléri a pisztoly csőrét, a levegőáramlás megszűnik, az így kialakult vákuum pedig bezárja a biztonsági szelepet.

Egy átlagos töltőpisztoly áteresztőképessége körülbelül 40 liter/perc, míg a nagy teljesítményű, kamionokhoz való változatoknál az érték akár 130 liter is lehet percenként.