- Magazin
- Technika
- tanulmányautó
- kupé
- aston martin
- audi
- chevrolet
- citroen
- peugeot
- rover
- saab
- skoda
- volkswagen
- volvo
Elkaszált tanulmányok II. - Kupék
Az első hivatalos tanulmányautó, az 1940-es Buick Y-Job óta több száz extrém vagy éppen gyártásra kész prototípust mutattak be autógyártók és formatervező stúdiók. Ez a válogatás szériagyártású típusok meg nem valósult karosszériaváltozatairól szól, a második részben a kupéké a pálya.
Bemelegítésként nézd meg, milyen kabriókról maradtunk le!
Elkaszált tanulmányok I. - Kabriók
Gondosan megépített, végül soha el nem készült prototípusok közül válogatunk. Te melyik kabrióban tudnád magad elképzelni?
Chevrolet Corvette Corvair (1954)

Egy legenda karrierje sem mindig indul fényesen. Bár az említett Y-Jobért felelős Harley Earl bízott az amerikai sportautóban, a General Motors a lehető legkevesebb pénzt akarta költeni a projektre, ami ugyan nem látszott az 1953-as Motoramán kiállított prototípusok üvegszálas műanyag karosszériáján, a hathengeres motor és a Powerglide automata nem hozta lázba a potenciális vevőket. A visszafogott érdeklődés miatt már majdnem az egész Corvette ment a levesbe, amikor a V8-as és a kézi váltó megmentette. Az annak idején megsemmisített kupé replikáját a Blue Flame Restorations építette meg 2015-ben.
Citroën BX Coupe (1982)
Ha belegondolunk, hogy a BX-et egy eredetileg a Volvónak szánt kupé tanulmányból rajzolta gyártásra készre Marcello Gandini, rögtön nem is hangzik olyan furán, hogy a Bertone stúdió többféle háromajtós prototípussal is bombázta a franciákat. Ők persze a PSA konszern kissé bizonytalan anyagi helyzetére hivatkozva elutasították a piaci bevezetést. Még imádnivalóan bénácska, B-csoportos raliautójukat, a 4TC-t is az ötajtós karosszériából faragták ki. Ha nem is hagyták el az udvart, annyi hasznuk volt, hogy a Bertone néhány részletet újrahasznosíthatott róluk az XM tervezésekor.
Ennél őrültebb francia autó nincs
Pénzük nem volt versenyautót fejleszteni, a Citroën BX 4TC mégis megszületett, de csak néhány esélyt kapott bizonyítani.
Aston Martin Lagonda Virage Coupe (1986)
A világ legrosszabb autóinak listájáról nem hiányozhat az Aston Martin ékalakú limuzinja, az 1976 és 1990 között 645 példányban gyártott Lagonda. A bűnös élvezetnek számító modellt maga a gyártó faragta át kétajtós kupévá, amikor a Virage technikáját tesztelte, igazán szép autót viszont egy lelkes ügyfél varázsolt belőle, aki nemcsak újrafényeztette és kárpitoztatta a 30 centivel rövidebb tengelytávú, egyedi darabot, hanem a hajtásláncot is kicserélte, ezzel befejezve, és 1993-ban forgalomba állítva a prototípust. A Bonhams szeptemberi aukcióján valakinek 287 500 fontot ért az egyik legritkább Aston Martin.
Peugeot 405 Coupe (1987)
Az 1988-as Év Autójának amerikai sikeréhez járult volna hozzá a kupé kivitel, de az Heuliez karosszériaépítő prototípusára nemet mondott a Peugeot, mintha csak sejtették volna, hogy a tengerentúli eladások miatt már nem érdemes mélyen a zsebükbe nyúlniuk. 1991-re fel is adták az USA piacát, és az Mi16 sportváltozatból készült kupé az aszimmetrikus hátsó ablakával, világos bőrkárpitjával és a 205 GTi felnijeivel a cég raktárába került, 2012-ig ott is maradt. Amikor az Heuliez gyűjteményét kiárusították, a Peugeot nem tudott másodszor is nemet mondani rá, és 8340 euróért befogadta a saját kollekciójába.
Saab 9000 CD Turbo Coupe (1989)
Hol vált el egymástól a Saab 9000 és a vele közös platformot használó Alfa Romeo 164, Fiat Croma és Lancia Thema? Az utasvédelemben! A Saab frontális és oldalütközésnél is jobban védte a vevőit olasz testvéreinél, ami segít megérteni, hogy a közönség pozitív fogadtatása ellenére miért nem vették fel a kínálatba a svédek az American Sunroof Company kupéját. A kellően biztonságos karosszéria fejlesztése hatalmas kiadást jelentett volna, ráadásul semmi sem garantálta, hogy az meg is térülne, mert bár népszerű volt, mégsem fogyott elég a 9000-ből ahhoz, hogy stabilizálja a cég pénzügyi helyzetét.
Audi A8 Coupe (1997)
Az anyagi és műszaki háttér mellett a piaci környezet is adott volt, az Audi főnökei mégsem mertek rábólintani a Mercedes-Benz CL és a BMW 8-as sorozat kihívójának gyártására. Az A8-as 1994-es első generációja korának egyik legfejlettebb luxusautójaként a legfelső polcra helyezte a márkát. Olyan modern volt, hogy közel 30 év alatt sem öregedett meg a forma, a technikáról nem is beszélve. A müncheni IVM Automotive abban is látott fantáziát, hogy egy rövidebb tengelytávú, B-oszlop nélküli kupét építsen belőle, de bármilyen ígéretes volt, nem készült több ennél az egy prototípusnál.
Ezért lett az első Audi A8 megismételhetetlen mesterfogás
Frankfurtban harminc éve mutatták be az ASF koncepciót, ami új időszámítást kezdett az Audinál, idővel akár tizenkét hengerrel is.
Skoda Tudor (2002)
Bármilyen lelkesen dolgoztak rajta, a Skoda formatervezői végig tudták, hogy sosem készül majd kupé a Superbből. A beszélő nevű Tudor célja a márkában és a cseh szakemberekben rejlő lehetőségek bemutatása volt. Ez olyan jól sikerült, hogy később több részlet, például a hátsó lámpa, a műszerfal, sőt, még a betűtípus is hasonló formában vált valóra. A kupé a márka rajongói mellett a tolvajoknak is bejött, mert egy indiai turnén ellopták, és csak hónapok múlva találták meg egy vasútállomáson. Nyugalom, most már biztonságban van, a márkabarátoknak viszont be kell érniük az Enyaq Coupéval.
Rover 75 Coupe (2004)
Miután a BMW 2000-ben megszabadult a márkától, a cég Rover Group néven még öt éven át próbált életben maradni, ami 270 millió fontnyi állami támogatás ellenére sem sikerült. Az első nagy számban eladott, modern bicikli, a Rover Safety Bicycle után motorkerékpár- és autógyártásra 1904-ben átálló britek a századik születésnapjukon még felköszöntötték magukat egy kupé prototípussal. A szomorkás sajtóközlemény a márka hagyományaira és az előtte álló útra hegyezte ki a bemutatót, valójában az egész nem volt más, mint egy reményt vesztett segélykiáltás klasszikus arányokkal és eleganciával.
Volkswagen New Compact Coupe (2010)
A beetetés klasszikus példája volt a Scirocco és a Passat CC közötti űr kitöltésére alkalmas kupé tanulmány. Konkrét terve valójában sosem volt vele a németeknek, egyszerűen csak a figyelmet próbálták felhívni a Golf lépcsőshátú változatának hatodik generációjára. Az európai piacon is Jettaként forgalmazott limuzin hírnökét a Detroiti Autószalon látogatói láthatták először, nekik júniusig kellett várniuk a végleges, négyajtós változatra, miközben a hazai piacon már januárban debütált a széria új kiadása. A decens kupé az 1.4 TSI turbós benzinest és a hétfokozatú DSG váltót kombináló hibridhajtást kapta meg.
Volvo Coupe (2013)
A kínai Geely képbe kerülésével egyidőben jelent meg a Frankfurti Autószalonon a márka új SPA (Scalable Product Architecture) platformját és szintén friss VEA (Volvo Engine Architecture) motorcsaládját egyszerre promotáló tanulmányautó. A plug-in hibrid kupét elöl a turbós és kompresszoros benzinmotor, hátul a villanymotor hajtotta együtt 400 lóerővel és 600 Nm nyomatékkal. A márka vezető formatervezője, Thomas Ingenlath a klasszikus P1800-asból inspirálódott. Bár Volvóként nem valósult meg, a sztori mégis happy enddel ért véget, ugyanis 2019-ben Polestar 1 néven gyártásba került.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
