Luxus a pusztában
Bemutató: Ecoflow Glacier kompresszoros hűtőláda
Mindenki fellélegezhetett, amikor végre megtaláltam Gustafsson-t a Volvo V70 (vagy XC70) Cross Country-t. El is kezdtem gyorsan összeállítani a kempinges szettet, felkerült az Ikamper Skycamp Mini 3 tetősátor, amitől rögtön sokkal menőbb lett (bár eddig se nézett ki rosszul) és elkezdtem bedobozolni a szükséges (vagy annak gondolt) cuccokat az első tesztutakhoz. Elsőnek óvatos lépésként egy hazai kempinget céloztam meg, aztán belecsapva a lecsóba, Zadar mellé suhantam le a tengerpatra.
Már minden összeállt, amikor kiderült, a kompresszoros hűtőládám beadta az unalmast, eltávozott belőle a működtető füst. Tiszta szerencse, hogy az Ecoflow importőre korábban jelezte, próbáljam ki a hűtőládájukat is. Hát most itt volt az idő, szóval meglátogattam őket. Jó pár videót megnéztem tájékozódásul, szóval sejtettem, hogy nem lesz kicsi, így előzetesen azért felmértem, hogy fér be majd a Volvo (Camper Gustafsson) -ba.
Erre nem számítottam
Végtelen rozsdahalmokon rágtam át magam, de meglett a kiválasztott!

Élőben is elég tekintélyes, és mivel kompresszoros, nem is túl könnyű (23 kg + akku), olyannyira, hogy a mozgatás megkönnyítéséhez lehet is hozzá kiegészítő kereket rendelni. A mobilitást megkönnyítendő adtak egy Ecoflow River 2 Pro mobilakkut is. Ez a korában nálam járt River 2 Max nagytestvére. A lényeges különbségek: a Max akkuja (mindkettőben LiFePo van) 512 Wh kapacitású, addig a Pro 768, az előbbi 500W-ot tud AC-n leadni (boost módban 1000W), míg a nagytestvér 800/1600W-tal büszkélkedhet, amiről már tényleg szinte bármi üzemelhet.
Mobil akkupakk: ezzel bárhol is bármit is tölthetsz
Vadkempingezel, de nem tudod meglőni a trendi lábfejes insta fotót, mert lemerült a telefonod? Itt a megoldás!
Nálam a legnagyobb fogyasztó egy hajszárító (lett volna, ha nem felejtem otthon), ez amúgy már a kisebbik verzióval is vígan ment, de amúgy leginkább telefont, laptopot töltök na meg a hűtőláda, szóval az én minimál kempinges viszonyaim között elég sokáig el tudunk ezzel zörögni. Bár menet közben a szivargyújtóval tölthető, de a függetlenséget javítandó kaptam még egy 160 wattos összecsukható napelemet is.

Kompresszoros, abszorpciós, peltier elemes? Mi a különbség?
A kempingezéshez, lakókocsizáshoz/autózáshoz használt hűtőalkalmatosságok jellemzően a fent említett három működési elven üzemelnek, ha a jégakkus hűtőládát nem számítjuk.
A legegyszerűbb a peltier elemes hűtőláda, népszerű nevén “lidis láda”, mivel az ő jóvoltukból terjedt el ez a technológia. Az alapot egy klasszik hűtőláda alkotja, a trükk a tetejében van rendszerint. Az alap működés nagy vonalakban, nagyon egyszerűsítve: felfedezték, ha a kétféle fém érintkezési végei és a szabad végei között hőmérséklet különbség van, akkor elektromos erő támad, vagyis áramot generálhatunk. Ilyen elven működnek a radioizotópos generátorok (RTG) pl a műholdakba, na meg sajnos ilyeneket hagytak magára és el mindenfele az oroszok. Az elterjedésüknek az érhető veszélyeken kívül az elég kis hatásfok is útját állta, emiatt tényleg csak itt használták, ahol semmi más lehetőség nem volt.
Az elv viszont, mint Peltier megfigyelte, fordítva is működik, vagyis, ha áramot vezetünk az elembe, az áram haladásának függvényében az egyik oldal lehűl, míg a másik felmelegszik. Manapság ezt a megoldást főleg számítógépekben és az említett hűtőtáskákban használják. Előnye, hogy viszonylag egyszerű, olcsó, nem igazán érzékeny a rezgésekre, emiatt elég agyonverhetetlen (a mi táskánkban is a ventilátor hullott csak el, pedig elég sok elég poros helyen üzemelt már évek óta) cserébe a hatásfoka nem túl jó. A mi ládánk kb annyit fogyaszt szinte folyamatosan mint a kompresszoros ládám csúcsteljesítményben (45W körül), de az utóbbival ellentétbe a hűtés eredményessége nagyban függ a külső hőmérséklettől, jellemzően a specifikációk is csak annyit írnak, ahhoz képest hány fokkal tudja lehűteni (15 fok körül szoktak megadni), így 35 fokban már nem ajánlott romlandót beletenni. Viszont a többi társától eltérően, a működési elvből adódóan, a polaritást megfordítva melegíteni is tud.
A következő lépés az abszorpciós hűtő. Működési elvét egy korábbi cikkben már leírtam, akit érdekel, katt ide. Ez nem túl mobil megoldás, a ferde mozgásokat nem szereti, elég helyigényes is, így inkább lakóautók, lakókocsik felszerelése szokott lenni. A külső hőmérséklettől való függés itt is megvan, de inkább a működési elv miatt, nagy melegben megáll a hűtőközeg keringése, amin kiegészítő ventilátorokkal szoktak segíteni. Újonnan nem túl olcsó és a javítása is elég borsos, ha egyáltalán találunk hozzáértőt. Cserében gyakorlatilag bármiről működik.
És el is érkeztünk bemutatónk szereplőjéhez, vagyis a kompresszoros hűtőhöz. Ez gyakorlatilag ugyanaz, ami otthon üldögél a konyhában. Itt már nem vagyunk kitéve a magas külső hőmérséklet okozta problémáknak, így nyugodtan berakhatjuk a grillezni vett húst vagy bármit. Hátránya, hogy az ára még a legolcsóbb modellnek is elég borsos (200 ezer alatt nem nagyon van használható modell tapasztalatom szerint), illetve a “lidl-s” modellekhez képest nagy tömeg.
A Glacier érdekessége, hogy igazából nem is kell hozzá külön akkupakk, mert saját maga is tartalmaz egy (opcionális) 298 Wh-s akkut, amivel 31-33 fok körüli nappali hőmérsékletben olyan 40 órán keresztül üzemelt, odaben 6-7 fok körül tartva a hőmérsékletet. A töltést (vagy akku hiányában az üzemeletetést) egy darab XT60-as aljzattal oldották meg, az akkupakkokkal ellentétben nem belső tápos, így 230 voltos töltéshez sajnos cipelni kell magunkkal azt. De persze megy a szivargyújtóról vagy akár napelemről is.
Ha előbbiről töltjük, van a ládában különböző feszültségekre beállítható akkuőr funkció, így el tudunk még töltés után is indulni. És ha van belső akkunk, akkor extraként az aksin is van egy USB-C aljzat, ami kétirányú, így akár a telefonunkat is tölthetjük róla a hűtési idő kárára, de ezen keresztül magát az aksit is tudjuk tölteni közvetlenül.

A ládában van pár nagyon ötletes megoldás, mint például a 38 literes belső teret egy elválasztó panelt beillesztve automatikusan kétzónássá válik. A zónák között oldaltól függően akár 25 fokos különbséget is beállíthatunk, így az egyik oldalon vacoghatnak a jégkrémek, míg a másik oldalon kellemes hőmérsékleten van tartva az üdítő. Az egyterű mód automatikusan aktiválódik, ha kivesszük az elválasztó panelt, aminél gondolkodtak, hogy ne hányódjon jobbra-balra, egyszerűen a tetőbe lehet pattintani. Hűtő módban 0-10 Celsius, míg fagyasztó módban -25-0 fok között állíthatjuk a rekeszeket.
És itt jön a legizgalmasabb funkció, ugyanis ez party kelléknek se utolsó, jégkockát lehet vele gyártani, sokat és gyorsan (autós csatlakozóval 12 voltról üzemeltetve sajnos csak akkor, ha benne van az aksi is). Amikor azt mondom, gyorsan, akkor tényleg arra kell gondolni, hogy ha a kempingben leparkolás után elindítjuk a gyártást, mire kinyitottam az amúgy elég gyorsan felállítható Ikamper Skycamp Mini 3-t és kiraktam egy asztalt két székkel, már el is készült.

Kétféle kockaméretben képes 18 kockát vagyis inkább hengert 15-18 perc alatt legyártani, ami valójában persze nem kocka, hiszen itt a rendes nagy jégkocka gyártók technológiája van lekicsinyítve, vagyis egy jeges rúd köré fagyasztja a vizet. Ez sokkal hatékonyabb, és mint a mellékelt ábra mutatja, gyorsabb is, mint a hagyományos mályhűtős megoldás. Egyre kell csak figyelni: indulás előtt le kell üríteni a jégkocka tárolót, mert a fedél nem zár vízmentesen, ehhez van is egy kis leeresztő csövecske a láda oldalán. A tisztításhoz és a hűtés közben lecsapódó víz eltávolításához pedig a hűtő alján is találunk egy leengedő nyílást.

Az alap dolgokat (bekapcsolás, hőfok állítás, stb) a hűtőn is tudjuk kapcsolgatni, de a legkényelmesebb az applikáción keresztül vezérelni. Ezt alapból bluetooth-on keresztül tudjuk, nálam (iOS) a csatlakozás pillanatokon keresztül megtörtént. De, akár a többi Ecoflow eszköznél, ennél is lehetőség van a wifi-s csatlakozásra, így ha épp van egy hotspotunk a kocsiban, mivel felhős rendszerben van, bárhonnan rá tudunk nézni a hűtőre, hogy minden rendben van-e vagy elindítsuk a jégkocka készítést, amíg hazaérünk.
A tapasztalat az volt, hogy ez a szett (akkupakk, akkus hűtő, napelem) pont ideális arra, hogy nagyjából sose kelljen külső áramforrás. Simán végigment a cucc egy hétig, ha van nap, tölti a napelem, ha megyünk, tölti az autó, és az akkuk elég izmosak ahhoz, hogy csak azzal elzörögjünk akár három-négy napig is, telefont töltögetve meg a hűtőt. Szóval nálam kiválóan bevállt a cucc így együtt.
A Ecoflow Glacier hűtő tudása egész meggyőző, az ára most épp 379 ezer forint, de a Dometic hűtőládám utódja fele ennyi tudással is csak 50 ezerrel olcsóbb. Viszont ilyen tudással nem tolongnak a piacon, szóval akinek egy dinamikusan változtatható zónás, nagy teljesítményű akkus kompresszoros hűtő kell, nem nagyon tud válogatni. Az akku ugyan nem jár hozzá, de vannak akciók, amikor olcsóbban meg lehet venni együtt, és szerintem kötelező is, mert a jégkészítés a hab a tortán, hatalmas móka tud lenni.
A Ecoflow River 2 Pro a megjelenéskor 269 ezer, a napelem pedig 160, szóval azért ha nekiugrunk, majdnem 900 ezer forintot el tudunk tapsolni. Ez nem kevés, de nem is biztos, hogy mindegyik eszköz kell az egyéni felhasználásunkhoz, hiszen ha folyamatosan úton vagyunk, pl. a napelemet el tudjuk engedni, vagy ha nem kell olyan sok delej (mi elzörögtünk volna a Max-szal is), vehetünk kisebb (és olcsóbb) modellt is az Ecoflow családból.
A terméket az Ecoflow hazai forgalmazójától, az INNPRO-tól kaptuk, köszönjük!
A sátrat az iKamper sátrak hazai forgalmazójának köszönhetjük.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
